Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 12:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
Der er så mange der siger at bong er skide usundt og klamt... hvad er det der gør bong så usundt?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt væk og lige her.
Jeg har røget bong i mange mange år :)
Jeg har astma, så ved ikke om det spiller så stort ind her.

Men tit efter voldsomme aftener med meget bong har jeg ondt i brystkassen.
Jeg tror .. (jeg ved ikke).. at det også har noget med det voldsomme tryk man laver når man suger til, altså det volder lungerne.
Har også prøvet efter meget bongrygning at hoste sorte/ brunlige klatter op.. mmh !
Og så har jeg hørt rygter om svamp i lungerne - det har jeg dog aldrig set nogen andre bongrygere få- eller mig selv.
Men det har vel noget at gøre med, at man fylder lungerne helt op med røg, det er vel ikke skide sundt ?

Men det jeg i hvert fald ved der er dumt ved bong, er at man (jeg) bliver så let hugget på det.. og det er meget nemmere end at skulle rulle en joint vær gang, man vil være skæv.
Men altså.. ryger man engang imellem i weekenderne os.v - kan jeg ikke se hvorfor det skulle være meget mere usundt... det er nok bare når det bliver til værdag..

men det slemmeste ved bong ? at man bliver fedtet på læberne når man bruger ordenlig god tjald ;)
roche

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Highway 420
har ikke hørt om det. har faktisk lige købt min første bong.

Medlem

Geografisk sted: JYLLAND
Tror mere det er dét bongen gør ved folk der ryger bong, end selve bongen der er slem.
Selvfølgelig er det en mere kraftig og voldsom metode at indtage cannabis på.

Min erfaring er at bongrygere OFTERE er mere dovne, glemmer at få ryddet op, venter med at få købet ind til køleskabet er HELT TOMT osv. Og skal generelt lige tænke 2 sekunder mere over tingene end ex. Jointrygere.

Just my 2 cents. :)

PS. er selv bongryger. :joint: :joint:

Senest rettet af OrangeLenny 10 maj 2010 14:12, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The Wind Waker
Det slemmeste ved bong er vandet, efter der er blevet suget et par hoveder på den. Føj

Men, ja det er sværere at kontrollere din skævert når du ryger bong, frem for joints.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lugten fra en bong er virkelig også ulækker! (Selvfølgelig ikke alle bonger) Jeg synes især den skadelig effekt det har på dine lunger er med til at gøre det til noget rigtigt nasty shit'

Jeg tror der findes to slags forskellige bong ryger: Dem der køber dyre og flotte bonger, som de vedligeholder og som generelt ikke bliver set så meget ned på, eller dem der sidder med hjemme lavede beskidte flaskebonger og suger fra top nøgle hoveder. Jeg tror der er tale om den sidste når man nedgør bong rygning.

Edit: Det kan selvfølgelig være helt omvendt så slap af med bashing der ude :peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
den der med svamp i lungerne tror jeg man forbinder med vandet i bongen.
hvis man får fremmede fugt i lungerne over en længere periode kan det udvikle sig til svamp.
jeg har dog aldrig hørt om nogen der rent faktisk havde fået det så jeg tror det er lidt af en skræmme taktik ligesom med vandpiben.

Medlem
Brugeravatar

tak! for gode svar...

@Roche er da glad for at høre at du har røget bong i mange år selvom du har astma... Har nemlig også selv astma. så jeg skal ikke være så bange for at være nød til at stoppe pga. mit astma :D men... hvor tit ryger du?

Medlem
Brugeravatar

Kiiaan skrev:
tak! for gode svar...
@Roche er da glad for at høre at du har røget bong i mange år selvom du har astma... Har nemlig også selv astma. så jeg skal ikke være så bange for at være nød til at stoppe pga. mit astma :D men... hvor tit ryger du?

EDIT : sorry ved ikke hvad der skete... man kunne slet ikke læse hvad jeg skrev ?
prøver lige igen :D gaaab

Du kan sagtens få dig et grimt anfald aligevelle jo :)
Det kunne virkelig være en mood killer når jeg sommetider fik det, og det er ikke altid så smart at ryge bong samtidig med man har astma- det kommer and på din medicin - og hvor meget du ryger, og hvad for en slags astma du har.

Du kan risikere at få et voldsomt andfald ( jeg gjorde 1 ud af 100 ) så hav din medicin med dig...
Da jeg røg bong - der røg jeg vær dag, fra jeg åbnede mine øjne til de lukkede.
Men min vejrtrækning er blevet dårligere.. som om der ligger en sten på min brystkasse sommetider.

Og husk ikke at tage din astma medicin lige inden du ryger hvis du kan undgå det !
Min læge sagde, at når man suger i medicinen ligger der sig et fint lag af pulver på lungerne-
og når man så ryger lige bag efter ( klistre man pulveret fast ) og gør det til en sten agtig substans -
og så kan man være i farezonen for at få sig et par stenlunger..
Så joo.. hvis du får helbredsproblemer kan du hurtigt blive nød til at stoppe du-
og det kan sku være svært at tage sig sammen til...

Så pas nu på dig selv... jeg ville ( hvis jeg var dig ) holde mig til bong i weekenderne -
Eller ude fra mit eget hjem...

Som Spooner siger- det stinker !
Og hvis du ikke renser din bong vær dag, vil du til sidst ikke kunne lugte noget-
men det kan dine gæster der ikke ryger ;)
Og som tidligere nævnt.. så bliver man sku mere dum af det, end hvis man bare ryger et par joints :)

EDIT : spooner - har også hørt at det at ryge på topnøgle hoveder er meget mere usundt da metallet frigiver en masse shit når det varmes op... ved ikke om det passer

Senest rettet af Roche 10 maj 2010 19:30, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

er der så ikke større chance for svamp hvis man bruger forkøler?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Har også selv astma, og nogen jeg havde altid en regel med at når jeg røg på en ny bong, eller et nyt mix så første hoved suger jeg meget forsigtigt, istedet for at tyre det ned, som jeg ville gøre med et godt mix.
For hvis mixet er dårligt, kan det virkelig fucke din hals i en uge eller 2 (har prøvet!)

Kan anbefale en bong med isterninger, det er ikke nær så slemt mod din hals.
Og du skal lære at lave et mix ordentlig, nogle folk (dem jeg ryger med -_-) har den holdning at et bongmix skal være sortere end natten selv, og det smager simpelthen rædselsfuldt.

Jeg mener selv det skal være mørkebrunt, og meget fint i det - evt lav det i gryde, det gir næsten en sikker vinder hvergang!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^^ Man kan også tage en lokumsrulle og putte noget toiletpapir inde i også sætter det ovenpå f.eks. flasken hvis det er flaske bong du har. Altså over der hvor du suger. Det tager en stor del af smagen og nogle af affaldsstofferne fra tobakken. Det er dog muligt at noget af thc'en sætter sig i det, men jeg tror det er uden betydning. Som nævnt før, virker isterninger godt mod smagen.

Medlem
Brugeravatar

Manze skrev:
Har også selv astma, og nogen jeg havde altid en regel med at når jeg røg på en ny bong, eller et nyt mix så første hoved suger jeg meget forsigtigt, istedet for at tyre det ned, som jeg ville gøre med et godt mix.
For hvis mixet er dårligt, kan det virkelig fucke din hals i en uge eller 2 (har prøvet!)

Kan anbefale en bong med isterninger, det er ikke nær så slemt mod din hals.
Og du skal lære at lave et mix ordentlig, nogle folk (dem jeg ryger med -_-) har den holdning at et bongmix skal være sortere end natten selv, og det smager simpelthen rædselsfuldt.

Jeg mener selv det skal være mørkebrunt, og meget fint i det - evt lav det i gryde, det gir næsten en sikker vinder hvergang!

Der er jo ingen bestemt måde et mix skal være på.
Jeg syndes at hellere for meget ristet end for lidt, især fordi nikotinen virkelig er den der volder min astma.
Jeg plejer at sige at man skal riste det til " dampene " og røgen ikke længere lugter grimt, eller svir i næse og hals når man lugter til det.
Har aldrig oplevet en bongmix fucke min hals op mere end en times tid højst... en uge ? hvad ryger i dog ? ryger i på en faxi kondi bong eller hvad :D ?
No offence ;)

Nå.. men så når det ikke svir i halsen mere, knuser jeg det ( især de store stilke) de bliver nogen gange pillet helt fra.
Og så rister jeg det igen, og nu lugter det præcis af ny smøg.. og svir.. og sådan bliver jeg ved til det dufter mildt og godt..
Så plejer man altid at få et godt ristet " muddermix " :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hey :)
Nej, det er sket ved et par særtilfælde når jeg har godt pløret skulle lave mix, og kommet alt for meget hash i.
Det har flere gange ødelagt min hals i en uge.
Ryger på weedstar bong med isterninger, en plexiglas bong, og så en anden plexiglas bong med isterninger :)
Det er dog kun sket på en bong uden isterninger ;)

Nej, det rigtigt - ingen ved hvordan det skal være - folk har kun deres egen erfaring.

Medlem
Brugeravatar

Manze skrev:
Nej, det er sket ved et par særtilfælde når jeg har godt pløret skulle lave mix, og kommet alt for meget hash i.
Ryger på weedstar bong med isterninger, en plexiglas bong, og så en anden plexiglas bong med isterninger :)

Nej, det rigtigt - ingen ved hvordan det skal være - folk har kun deres egen erfaring.

hehe nåååeh okay :)
Ja for meget hash i et mix kan virkelig være en killer !
men så rister man jo bare en halv eller hel smøg til og putter i : ) så holder det også længere...
Jeg kan personligt ikke holde et mix ud med for meget tjald i - især ikke hvis det er polm.
Der kan vi tale om astma anfald der vil noget :D

Men blær nok med dine bonger der -
Jeg har lige smidt min ud - min gobble bong.. fra staden..
Jeg plejede bare om vinteren at stille den op i vinduskammen så den blev iskold ... det virker også godt :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Roche skrev:
Manze skrev:

hehe nåååeh okay :)
Ja for meget hash i et mix kan virkelig være en killer !
men så rister man jo bare en halv eller hel smøg til og putter i : ) så holder det også længere...
Jeg kan personligt ikke holde et mix ud med for meget tjald i - især ikke hvis det er polm.
Der kan vi tale om astma anfald der vil noget :D

Men blær nok med dine bonger der -
Jeg har lige smidt min ud - min gobble bong.. fra staden..
Jeg plejede bare om vinteren at stille den op i vinduskammen så den blev iskold ... det virker også godt :)

Nemlig, det gør bare naller i halsen :)
Ja, har jeg også gjort, også med sne osv.

Smidt ud? hvorfor? :D

men kan klart anbefales at bruge penge på en god bong, hvis du ryger dagligt, evt bor selv eller må ryge derhjemme :)
Ser også lidt federe ud med en stor ren bong :D

Medlem
Brugeravatar

Fordi jeg ikke skal ryge bong mere nogensinde :)
Er træt af spildt bongvand, lugten af det, alt.. især at man bliver nød til at ryge for at kunne spise.. det fucked !
Og er træt af at være en fucking zombie, der kun tænker på det næste mix - og ikke kan fungere uden ;)
Sååeh.. jeg gad ikke at se mere på den : ) det er klogest bare at komme af med alt det ryge grej jeg har - det kunne lokke hehe : )

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Roche skrev:
Fordi jeg ikke skal ryge bong mere nogensinde :)
Er træt af spildt bongvand, lugten af det, alt.. især at man bliver nød til at ryge for at kunne spise.. det fucked !
Og er træt af at være en fucking zombie, der kun tænker på det næste mix - og ikke kan fungere uden ;)
Sååeh.. jeg gad ikke at se mere på den : ) det er klogest bare at komme af med alt det ryge grej jeg har - det kunne lokke hehe : )

Word, har selv lige haft et halvt år på den måde.
Adder.
Suge fra morgen til aften, det har været dyrt :/

Medlem
Brugeravatar

Jeg har haft det sådan siden jeg var 13 -16 år og er 21 nu :)
man ryger i igen og igen til man selv virkelig indser at man smidder sit liv ud ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

13år er da også liiiige lovlig tideligt at begynde at suge må jeg da sige.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]