Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
Hej Folk! :)

Nu er det efterhånden meget længe siden jeg har været aktiv her på sitet, men det slog mig da jeg nu skal til at dyrke indendørs at denne site plejer at være et super sted at få råd og vejledning.
Jeg har besluttet trods mine økologiske principper (også) at dyrke inden døre i år, hvilket jeg vil mene er noget sværere end udendørs.
Jeg håber ikke mine spørgsmål virker tåbelige, og at det er noget jeg selv burde google, og håber i kan overkomme al den lange tekst:)

Info: Jeg vil dyrke 4 - 6 stk. White Russian. Vil mene teltet er 1½ bredt og 2 højt.

Jeg vil starte med mine undren omkring lys.

Jeg har fået tilbudt 2 stk. pærer ret billigt som jeg overvejer: (Plug And Grow 200W)

Jeg fornemmer at det ikke er de mest anvendte pærer her i branchen, og at de primært levere lys i det røde spektrum som er tilegnet blomstringsfasen.. Men jeg ved det ikke?
Kan det dække mine behov angående lys? Der følger også en reflektor med men jeg ved ikke hvilken endnu, tror ikke det betyder så meget. Og så tror jeg måske det er CFL lamper? Og hvis, hvad er CFL lamper?

Disse plug and grow pærer skulle være med indbygget ballast. Hvis nogen har overskud til det vil jeg meget gerne have en hurtig forklaring på hvilken funktion en ballast har, for det er jo sikkert ikke en særlig effektiv ballast der er indbygget i disse pærer?

Hvis jeg beslutter ikke at hoppe på dette tilbud fra en ven: 2 stk. 200w plug and grow pærer + reflektor + telt + potter + noget klonings gøgl, og gødning, til 800 kr. så vil jeg i stedet købe et kit der hedder: "Lys Kit 400W Economic" Bestående af:

400W HPS Pære GIB Lighting
400W Pro V-T Ballast
High Gloss Reflektor
Kabelsæt for HPS

Til 845 kr, men det er desværre en del flere penge i forhold til det andede med telt og diverse, og budgettet er lavt.
Er det er et godt kit til mit behov, eller er det overdrevet eller tværtimod med kun en enkelt pærer?

Og jeg tror, at man kan anvende HPS både i veggativt stadie og i blomstringsfasen right?

Så til noget andet end lys:

Der skal jo være en luftfugtighed på de der 45 – 55, (hvilken enhed det nu er) syns jeg at jeg kan huske, og en temperatur på 20 – 30 grader, (23 – 26 måske mere optimalt).

Hvordan kan man regulere luftfugtighed? Temperaturen stiger sikkert på grund af lamperne og så er det om at tænde for noget udsugning for at sænke temperaturen tilpas, eller hvad?

Håber der er nogle der vil komme med nogle afklarende svar, så bare fyr løs hvis du føler at et spørgsmål fortjener et svar.. :)
På forhånd mange tak!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
for lig at svare på nogle af de mange spørgsmål:

prisen for teltet med pærer og alt det der, til 800kr er BILLIGT! .. selve teltet alene koster den pris, hvis ikk mere ;)

Når det er en Plug & Grow ting, så er det en CFL pærer ja, og CFL står for Constant Flouresant Ligth oversat til dansk betyder, konstant flouriserende lys, eller den mere normale forklaring.. en sparepærer i stil med et lysstofrør. :)

Jeg bruger selv lige nøjagtig den type pærer, og ja den er med indbygget ballast (og jo den virker fint til det job den skal)

En ballast er en ting som omformer strømmen fra lysnettet til den rigtige volt så pæren ikke springer (altså den laver strøm om)

En måde at styre luftfugtighed på er ved at have en form for ventilation.. jo højrere ventilation, jo højere luftfugtighed. ;)

Forskellen på HPS og CFL er varmeudvikling.. og størrelsen af din buds.. :)

Hps gir meget varme hvilket betyder større udsugning er nødvendig, altså en større her og nu udgift.. tilgengæld blir de ekstra watt og varme og udgift belønnet af større udbytte af planterne.

CFL er ikke så varm og kan være placeret tættere på planten, hvilket også betyder at den kan bruges til mere "stealth" grow, i og med at skabet ikk behøvest at være syngerligt stort i højden.
tilgengæld smider en CFL ikke nær så mange lumen som HPS, men CFL fungere fint.. er det dit første grow, er det helt klart et super tilbud du har fået af din ven der, og du bør tage imod det. :)

Dog er det nok en god ide at spørge hvornår han købte pæren.. tjek om den virker.. men sku den nu ikke virke optimalt, eller at den går ud pga levetiden er opbrugt, skal du vide at det telt du fik med i prisen, er mere værd end det beløb du har givet for clongøglet og teltet refletoren mm. :)

glæder mig iøvrigt til at se live billeder af en white russian... hvis altså du ender med at lave en tråd hvor man kan følge dit grow :)

Medlem

Har læst meget herinde og MaximumG, du ved sgu alt lyder det til :P
Lige et hurtigt spørgsmål hvis du har tid og lyst. Hvordan laver jeg denne ventitlation ? Har læst og læst, men har bare ikke kunne finde ud af det shiat. Har du evt. et billede af dit grow så jeg kan se hvordan cirka ? :)

God ryger!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@CheeseCrackers> Send mig en PM en anden gang. Det er ikke pænt at hijacke en andens tråd for at få et svar på det man spørger om ;) Skriver et respons i din tråd imorgen. Er for træt til at lave en tegning :D

Medlem
Brugeravatar

Tusind tak MaximumG, for den gode respons.
Jeg ender klart med at lave en tråd når jeg kommer lidt længere med det. Glæder mig også meget til at se om jeg kan få White Russian til at se ud som på billederne, haha. De er fra Serious Seeds, så går ud fra at det er nogle rimelig seriøse frø jeg kommer til at have med at gøre ;) Ej, jeg syns serious seeds virker troværdigt nok.

Angående lys, ville det så være lamt at smide en HPS 400w op, under hele forløbet og så evt. Plug And Grow oven i, til blomstringen? Mest for bare at bruge dem. Jeg bliver jo nød til at købe det tilbud, for ihvertfald bare teltet's skyld. Gutten her er min nabo, og vil mene lamperne er blevet brugt til ét grow, sidste år, men har tilgengæld ligget ude i skuret siden, og det har nok været lidt små koldt? :) men jeg må jo se om de virker.

Men pointen er, at det tager sku meget af ens tid når man først er kommet igang med et grow, og jeg vil egentlig godt gøre det perfekt, når man alligevel invisterer så meget. Vi er 3 der deles om udgifterne, så det ville ikke være så dyrt igen at opgraderer til HPS 400W.

Og så angående ventilation. Jeg forestiller mig at jeg sætter en blæser op for at lave snyde vind, og få lidt luft-cirkulation i teltet, og så sådan en ventilator dims til ca. 200 kr. fra byggemarked, som kan udskifte en passende mængde luft pr. minut eller hvad det nu er.
- Vil det så sige at jo oftere den er tændt, jo fugtigere er der i teltet?

Og nu da jeg har fået blod på tanden vil jeg nok opgradere til 8 - 10 planter hvis jeg kan få plads til det, og så er det måske også for lidt med 2 x 200 W CFL ?

Medlem

Geografisk sted: Århus
Hej! Ville bare sige at kun en seriøs ventilator kan følge med til min 600W hps. Hvis en 400 er bare halvt så varm, og du gerne vil bruge en WC ventilator, så køb den største. Jeg købte en mindre model, og den gjorde absolut ingen forskel.
Jeg har nu en kanalventilator med karbonfilter. Det med at spare duede altså ikke, men en stor er sagen til hps...

Medlem
Brugeravatar

Tak Niels, det vil jeg så gøre. Ellers kan jeg vel bare have den tændt lidt oftere? eller er det sådan at man har konstant ventilation i sit grow skab?

Nogen der ved noget om fordele/ulemper ved at bruge 200W CFL og 400W HPS på samme tid?

Medlem

Det billede der???

Var det ikke dig der holdt præcis et års pause fra røg??

Topic:
Har du blæs nok på en vifte til at skabe kunstig vind, får du lidt igen på strømmen brugt ved at stammen bliver det stærkere og kan bære mere yield.
Nogen kan jeg forestille mig kører hele natten pga dufte - Men ellers tror jeg ikke de fleste kører udluftning natten i gennem.

Pærer:
Fordelen er at du kan lægge lumenoutput for de 2 pærer sammen, hvilket kan give mere yield.. (kommer an på dig som dyrker)
Ulempen er flere penge til strøm og mere varme.

:joint:

Medlem
Brugeravatar

Okay, ej hvor godt. Var ikke klar over at man kunne lægge lumen sammen sådan, men selvfølgelig!. Så tror jeg måske ikke jeg gider bruge HPS, så hellere bare bruge de 2 x 200W CFL, jeg alligevel har, og så evt. bruge penge på et kulfilter i stedet.. For growet foregår i en udlejet kælder og udlejeren skulle helst ikke lægge mærke til at hans elregning stiger lidt de næste 4 måneder, og der skal helst heller ikke lugte ude i haven eller oppe i deres stue..

Er der nogen herinde der har oplevet forskellen mellem CFL og HPS, som kan berolige mig med at jeg godt kan "nøjes" med 2 x 200W CFL, i forhold til at få nogle rigtig store saftige white russian bud's ?

Og jo det var mig der holdt et års pause :) Det var et godt træk. ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Rasta Drengen skrev:
Er der nogen herinde der har oplevet forskellen mellem CFL og HPS, som kan berolige mig med at jeg godt kan "nøjes" med 2 x 200W CFL, i forhold til at få nogle rigtig store saftige white russian bud's ?

CFL er noget man bruger fordi man ikke har enten råd eller plads til andet, altså er CFL ikke den optimale løsning hvis man ønsker STORE saftige buds.

CFL bruges når man gerne vil dyrke og få noget god røg og alligevel er instillet på at man ikke får lige så meget ud af det som hvis man rent faktisk havde en HPS.

At investere i et kulfilter er endnu et godt træk ;)

da i er 3 der skal dele, vil jeg sige at en HPS skal til.. men du får varmeproblemer uden kanalventilator og larmen der følger med og derfor foreslog jeg CFL da du også nævnte at du ikk gad høre på larmen.

Medlem

Hvis du skal vælge mellem 2 x 200 VS 1 x 400 så snup HPS´en.

De 2 CFL vil give ca 26000 lumen tilsammen og en 400W HPS starter ved 47000. Groft taget 2x lys for næsten samme mønt i strøm.
Når der så engang (forhåbentlig) efter 3-6 grow skal skiftes pære, skal du kun købe en.
Kulfilteret siger folk at det skal skiftes ca en gang til 2 om året, det koster næsten det samme som en ny pære.

Så efter min mening slår du mange fluer ved at købe HPS, cooltube, kanalvent slange og kulfilter.
Pære og nyt kulfilter koster næsten det samme som 2 nye CFL, men ved 2 CFL har du stadig lugten oveni, også får du næsten 2x mere lys for pengene.

En god kanalvent koster lidt ja, men når den og cooltuben er købt kan det altid sælges til ½ pris igen.
Og tro mig i får de resterende penge hjem igen via buds.

Bare mit point off view.

:joint:

Moderator
Brugeravatar

MaximumG skrev:
En måde at styre luftfugtighed på er ved at have en form for ventilation.. jo højrere ventilation, jo højere luftfugtighed. ;)

Rasta Drengen skrev:
- Vil det så sige at jo oftere den er tændt, jo fugtigere er der i teltet?

Nej, jo mere luftudskiftning, jo LAVERE fugtighed vil du få i teltet, da luftfugtigheden, i 99% af tilfældene er højere inde i teltet, end udenfor, pga. bladfordampning og fordampning fra jorden.

Luftfugtighed, måles desuden i relativt luftfugtighed (i procent), altså hvor fugtigt luften er, i forhold til hvor meget fugt der kan være, i den temperatur luften har.

Jeg ville også kører udluftning om 'natten', især i blomstringsfasen er det vigtigt. Den relative fugtighed stiger når luften bliver koldere, da varmt luft kan indeholde mere fugt end koldt, og en for høj fugtighed i blomst, og du ender med mugfyldte buds (lesson lived, lesson learned, desværre).

Medlem

Selv tak:-)

Mit system er ret heftigt, ikke det mindste man kan få, men larmen er til at holde ud. Jeg er også nervøs for naboer osv. Så jeg ved hvordan bekymringerne er. Men et stort system der er lydisoleret, larmer efter min erfaring mindre end et lille system der bare står på en pude i et hjørne.
Så det er nok her man skal parkere sine støj bekymringer.

Jeg har selv dyrket under få lysstofrør i mit køkken, så jeg ved at man sagtens kan dyrke fin røg med mindre pærer. Men med bedre lys ser jeg bare bedre planter. Så enkelt er det bare.

Mit råd er altid bare at komme i gang med det man har råd til, så kan man altid opgradere løbende!
Planterne kan altså klare sig under rimeligt ydmyge forhold, bare man passer dem!

Medlem
Brugeravatar

Okay. tak for svarene.
Det der med fugtighed har jeg ikke helt på plads..
Citat:
Den relative fugtighed stiger når luften bliver koldere, da varmt luft kan indeholde mere fugt end koldt

Så problemet er ligesom med temperatur, at holde nede? Er luftfugtigen "normalt", højere end man har lyst til i et growskab?
For jeg vil umiddelbart tro at fugtigheden faldt sammen med temperaturen, og ville begynde at kondenserer ved temperaturfald, forstår det sku ikk..

Nå, til noget helt andet.
Jeg har lavet en indkøbsseddel her, og jeg kunne fantastisk godt tænke mig nogle kommentarer på nogle af de varer jeg har tænkt mig at købe. Ud fra nogle af varerne har jeg skrevet en kommentar eller et spørgsmål.

Udstyrsliste

LYS:
400W HPS lampe Budget Kit = 700 kr.
Kittet består af:
GIB Pro V-T 400W ballast - kan både køre HPS og MH.
400W HPS Flower spectre pærer – (Er det et problem den hedder ”Flower Spectre”)
Nubret reflektor med E40 fatning (erstattes af Cooltube)
Easy roll ophæng

COOLTUBE = 350 kr.

Samlet for lys: 1050

VENTILATION:
Chaysol Kanal Ventilator (100 mm) = 700 kr. (Kan jeg ikke lige så godt købe en hos Harald til 3 – 400 kr. De har nogle med okay motor og indbygget timer og fugtstyring.. ? Der må være en væsenlig forskel mellem ventilator og kanalventilator som jeg ikke har forstået?)

Carbon filter economy CTC55 (100 mm) = 250 kr. (For billigt til at være godt?)
Flex slange (102 mm) = 125 kr.

Samlet for ventilation: 1075

JORD:
All-Mix (20 L) = 70
Vermiculite (10 L) = 60
Leca Sten = 50
Plantemuld = 0

Samlet for jord: 180

BRUGT UDSTYR FRA VEN:

Grow box telt (Lad os sige det er 1 – 1,40 meter bredt og 1,90 meter højt) = 800 kr. (umiddelbart for småt til 6 planter??)
Ekstra gratis:
+ (Timer)
+ (2 x CFL)
+ (2 x reflektor)
+ (Gødning)
+ (Klonings kit)
Samlet pris for telt + det der følger med: 800 kr.

FRØ
10 x White Russian (Regular) = 550
(Har flere frø af andre sorter, hvis der skulle komme plads)
Samlet for frø: 550

GØDNING
Bio Terra Vegge = 145
Bio Terra Bloom = 145
Samlet for gødning: 300

MÅLEINSTRUMENT:
Hygrometer + termometer = ca. 150 (Har ikke fundet et endnu)
Samlet for måleinstrument: ca. 150 kr.

I ALT: Ca. 4100

Dedikeret medlem
Brugeravatar

1. Nej, en HPS er lige netop i det rigtige blomstringsspektrum. Dem man bruger til vækstfasen hedder MH (metal halide/metalhalogen)

2. Jeg ville stadig overveje at smide en cooltube i budgettet nu vi er på vej mod sommeren og høje temperaturer.

3. Kanalventilatorer har en langt kraftigere motor i forhold til badeværelsesventilatorer osv. Det kan godt være de billige kan flytte lige så meget luft, men lufttrykket er bare ikke højt nok til at suge igennem et filter. Kanalventilatorer er de billigste motorer jeg kender til at trække igennem sådan et filter.

4. Nej, de koster ikke så meget. Men sørg for at antal kubikmeter i timen er større end din kanalventilator. Er filteret mindre end ventilatoren, så bliver lugten ikke filtreret korrekt fordi den bliver suget for hurtigt igennem filteret.

5. 1,4 kvm for småt til 6 planter?! Jeg gror 25 på 1kvm! Det kommer helt an på valg af groteknik.
Hvis jeg gror som folk normalt gør med 1-2 måneders veg og så blomstring, så har jeg plads til 9 store planter på min kvadratmeter.

7. Kig i et hvilket som helst byggemarked. De findes over alt til en hund.

Det skal dog siges at hvis du lige undersøger markedet lidt mere, så kan du altså godt finde alt det gøgl til langt billigere penge.

Jeg tror jeg gav omkring 2500,- for et nogenlunde lignende setup inkl. cooltube.

Moderator
Brugeravatar

Rasta Drengen skrev:
Okay. tak for svarene.
Det der med fugtighed har jeg ikke helt på plads..
Citat:
Den relative fugtighed stiger når luften bliver koldere, da varmt luft kan indeholde mere fugt end koldt

Så problemet er ligesom med temperatur, at holde nede? Er luftfugtigen "normalt", højere end man har lyst til i et growskab?
For jeg vil umiddelbart tro at fugtigheden faldt sammen med temperaturen, og ville begynde at kondenserer ved temperaturfald, forstår det sku ikk..

Det er lidt forskelligt, om problemmet er at holde fugtigheden oppe eller nede, hvis du ser længere nede, i det her underfora, vil du se at Niels har 'problemmer' med for lav fugtighed. Da jeg dyrkede indendøre, havde jeg problem med for høj fugtighed, i hvert fald i et par nætter hvor jeg ville have nattero og derfor slukkede for ventilatoren om natten - Hvilket viste sig at være dumt. Det resulterede i at teltets største topskud, og 5-6 tætte nudgets på størrelse med en god håndfuld mugnede, kort efter. :(

Det gør den også et stykke af vejen, men årsagen til at det kondensere, er at luften er mættet med fugt ift. temperaturen. Det er altså ikke alt fugtigheden i luften, der kondenseres bare fordi temperaturen falder, og der kan sagtens være høj relativ fugtighed ved den nye temperatur.

Køb evt. et Min/Max Hygrometer, de kan fåes til relativt små penge, alt efter hvor du kigger burde du kunne få dem til 50-150 kroner, og de fåes også ofte også med termometer, så du kan holde styr på begge dele.

Medlem
Brugeravatar

Citat:
1. Nej, en HPS er lige netop i det rigtige blomstringsspektrum. Dem man bruger til vækstfasen hedder MH (metal halide/metalhalogen)

Så jeg burde ikke anvende HPS til vegge?
Citat:
2. Jeg ville stadig overveje at smide en cooltube i budgettet nu vi er på vej mod sommeren og høje temperaturer.
Den er skam også på listen :)
Citat:
3. Kanalventilatorer har en langt kraftigere motor i forhold til badeværelsesventilatorer osv. Det kan godt være de billige kan flytte lige så meget luft, men lufttrykket er bare ikke højt nok til at suge igennem et filter. Kanalventilatorer er de billigste motorer jeg kender til at trække igennem sådan et filter.
Point Taken! Men det er satme noget af en sprisforskel, og synes kun det er gartner hjemmesiderne der har kanalventilatere. Hvad anvendes kanalventilatere normalt til?
Citat:
4. Nej, de koster ikke så meget. Men sørg for at antal kubikmeter i timen er større end din kanalventilator. Er filteret mindre end ventilatoren, så bliver lugten ikke filtreret korrekt fordi den bliver suget for hurtigt igennem filteret.
Det er svært at finde ud af når forhandleren ikke giver nogen produktinformationer.. :( men der er heldigvis andre lande der forhandler samme filter, det er bare noget rod at sammenligne enhedder der ikke er angivet.
By the way, det er vel først nødvendigt når jeg sætter dem i blomst ikk?
Citat:
5. 1,4 kvm for småt til 6 planter?! Jeg gror 25 på 1kvm! Det kommer helt an på valg af groteknik.
Hvis jeg gror som folk normalt gør med 1-2 måneders veg og så blomstring, så har jeg plads til 9 store planter på min kvadratmeter.
Det lyder sku godt :) Men det er også lidt kummerlige forhold man så giver dem går jeg ud fra, og plukker dem rigtig meget..?
Citat:
Det skal dog siges at hvis du lige undersøger markedet lidt mere, så kan du altså godt finde alt det gøgl til langt billigere penge.
Jeg tror jeg gav omkring 2500,- for et nogenlunde lignende setup inkl. cooltube.

No Way! Trist. Jeg havde ellers en fornemmelse af at jeg havde fundet en rimelig billig forhandler her i danmark, men jeg har så heller ikke kunne sammenligne priserne med den side jeg plejer at kigge mest på, da den desværre ikke har virket de sidste par dage... :(
- Kan du give nogle fif til hvor jeg især nemt ville kunne spare?

@Bismann:
Okay, jeg syns det er noget indviklet, jeg skal nok lige rode lidt med det. Og så når det er ved at gå galt, enten den ene eller den anden vej, så går jeg i panik og skriver herinde.

Moderator
Brugeravatar

1:
Du kan sagtens anvende HPS til veggetationsperioden, det duer også, men MH-pærer er bare bedre. Den koster ikke så meget, og kan gå i samme ballast som HPS'en.

4:
Kommer an på sorten, nogle sorter lugter/dufter også rigtig meget i veggetation, i dit tilfælde ville jeg have kulfilter på fra starten af.

5:
Ikke nødvendigvis, hvis man dyrker SOG stilen, så kommer de ikke til at fylde ret meget, da de sættes direkte, eller næsten direkte i blomst. Det vil nok være svært at have 25 velvoksne planter på 1½ meters penge på 1 kvm.

Mht. indkøb, kan det oftest betale sig at kikke udenfor Danmark, man kan hurtigt spare en del penge i f.eks. Tyskland og England.

Medlem
Brugeravatar

Okay tak for det. Jeg tror jeg holder mig til køb i danmark, nu da jeg er nået så langt i udforskningen, og godt vil i gang med det samme da jeg også vil bruge det til at starte mine udendørs planter op.
Det med MH-pærer vil jeg vente med til en anden god gang. Når jeg kun lader dem vegge til en 30 - 40 centimeter / 6 - 8 uger, så tror jeg næppe det kan betale sig. De kommer nok ikke til at strejke sig efter lys med HPS på, og ellers ved jeg ikke hvad forskellen skulle være?
Er det korrekt at de kan vokse en meter og mere til efter de er sat i blomst? For jeg kan da huske fra udendørs at de næsten ikke vokser efter de er gået i blomst? Og hvis de gør det, bliver ens planter så bare 'et langt bud' hele vejen op eller hvordan?

Medlem

De siger omkring 50% mere vækst i blomstringsfasen, indendørs.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]