Drupe skrev:
Til jer der ønsker at blive en del af militæret, så synes jeg bare I skal gøre det.
Bare I er klar på at I gør jer til en del af en voldelig, autoritær magtstruktur hvis øverstkommanderende er den danske regering.
Sammenhold, udfordring, oplevelser osv. kan man få så mange andre steder, så hvis I ønsker at opnå dette inden for militærets rammer, er vigtigt at I kan gå med til blive en del af et korps der forsøger at løse konflikter med udtalt brug af vold, under kommando af Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti, uden at det strider mod jeres samvittighed.
Altså ikke kun tænker "what's in it for me", men også har en klar forståelse for hvad det er for en institution I bliver en del af.
Jeg har overvejet/overvejer at gå videre i forsvaret som enten det ene eller det andet, men har bestemt ikke nogen intentioner om at drage i krig. Jeg kan også sagtens se din pointe i at man som soldat i kraft af ens status, enten direkte eller indirekte, hvad enten man vil det eller ej, bekender sin støtte til udenlandske operationer, da arbejdsgiveren er den samme. Men så simpelt synes jeg ikke man kan sætte det op, og det er umuligt at skære alle over een kam. Forsvaret er en stor arbejdsplads med mange forskellige nuancer, og min oplevelse var at det bestemt ikke var alle befalingsmændene der støttede de igangværende krige.
Lad os se på et eksempel: En gut bliver uddannet sergent for måske at bruge det i sin videre karriere, og for at få erfaring på mellemleder-stadiet hvor han tilrettelægger undervisning for de værnepligtige. Han støtter ingen krige, udfører ingen voldelige handlinger og er egentlig en meget fin fyr

Granted, han er en DEL af den organisation der dagligt udfører blodige voldshandlinger et sted langt langt væk, som ingen egentlig har interesse i, bortset fra når døde eller sårede soldater fragtes hjem, og vi mindes om at danmark sådan set er i krig(!) men han har stadig god samvittighed for i hans bevidsthed STØTTER han det bestemt ikke. Han dræner deres budget imens han har det sjovt.
Man kan med fordel forestille sig et lignende scenario med et hvilket som helst politisk parti. Du er en del af det, men bliver nødt til at gå på kompromis med nogle af partiets holdninger for netop at være en del af det.