Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 16 jun 2025 15:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Hey boys :)

Nu har jeg igennem en længere periode gået med en rigtig træls sag over hovedet. Blev ringet op af de søde politibetjente for en 3 måneders tid siden, han ringede så egentlig bare for at spørge mig om jeg vil erkende at have stjålet en bil i en lille flække hvor jeg aldrig har været. Svarede jo selvfølgelig nej, da jeg ikke havde stjålet denne skide bil.
Det mystiske kommer så herefter... Efter jeg havde benægtet al kendskab til at have stjålet eller kørt i den bil, siger han så at de har fundet mit DNA i den pågældende bil. Dette bliver jeg self noget chokket over, da jeg virkelig ikke har noget som helst at gøre med den bil. Ham betjenten fortæller mig så at han så egentlig bare vil oplyse mig om at jeg er blevet sigtet i sagen og kunne vente at høre fra dem igen i den nærmeste fremtid. Jeg bliver self irriteret over at blive beskyldt for at have stjålet en bil som jeg ikke har noget med at gøre, og ringer derfor ind på politigården flere gange for at høre hvor langt min sag er kommet. Spørger dem også om de kan oplyse mig hvilken form for DNA det er at de havde fundet i bilen osv, men får bare at vide at de ikke vil oplyse sådanne ting til mig, da det vil kunne give mig en fordel til en egentlig afhøring.
Nå, men her for en 3 ugers tid siden var jeg så inde til møde med kriminalforsorgen. Ham gutten jeg skulle snakke med var helt nede på jorden og egentlig en ganske fin person, han kiggede godtnok også lidt da jeg forklarede min situation med politiet. Han sagde så at han egentlig også var spændt på at se hvad dommeren vil sige i den her sag, nu hvor jeg ikke havde gjort noget.
Nå, men fik så brev her for en halvanden uges til siden med at jeg skulle i retten i slutningen af November og at jeg skulle til møde med min advokat og alt det inden selve dagen i retten. Havde lige så langsomt begyndt at forberede mig på at jeg skulle dømmes for noget jeg ikke havde gjort, lige indtil at jeg fik et brev for en håndfuld dage siden, fra politiadvokaten. Hun havde besluttet at droppe sagen mod mig, da hun ikke mente at der var tilstrækkelige beviser på at det var mig.

Mit spørgsmål lyder så nu, hvis de virkelig havde fundet mit DNA i bilen, burde det så ikke være mere end rigeligt til at få mig dømt?
Og burde jeg ikke ha været til afhøring inden at jeg skulle i retten?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg ikke er sagkyndig, kun interesseret vil jeg lige starte med at sige.

Jeg fandt et par eksempler på google, en sag der endte med frikendelse og et eksempel på en sag der førte til dom.
http://www.domstol.dk/VestreLandsret/ny ... fesag.aspx
http://www.domstol.dk/kolding/nyheder/P ... erier.aspx
Sagerne er kun meget kort beskrevet, men det er ikke så svært at se at karakteren af beviserne mod litauerne var en del mere håndfast: dnaspor i en række stjålne biler brugt til bankrøverier. Bandidosmedlemmet tiltalt for brandstiftelse var der ifølge Landsretten derimod ingen beviser mod ud over et fund af blod ved gerningsstedet med hans DNA. Frifindelsens begrundelse er så at DNA profilen ikke kan stå alene, når den ikke er 100% sikker, i og med at der statistisk set må påregnes at være 4 andre danskere (var det vist) med samme DNA profil.

Så at der befinder sig lidt DNA som politiet har i sit register i en bil, der har været stjålet, er i hvert fald som udgangspunkt næppe bevis nok for at du skulle have stjålet en bil. Det er vel det, der er gået op for politiet, efter de har sandet at du nok ikke ville tilstå.

Det er normalt at man bliver afhørt inden man kommer i retten, men jeg _tror_ ikke, at der er nogen lov om at man skal være afhørt inden man møder for retten, selvom det er praksis at det sker.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Altså, det var en stjålet bil - ville da næsten mene, at der må ha' været nogle særlige omstændigheder, der gjorde, deres bruges tid på DNA-indsamling og analyse.. Eller er det normal procedure efterhånden? Jeg mener, nu hvor du er frifundet, så har du vel adgang til sagen... Jeg tænker lidt, at de måske har brugt dna, som et trick for, at få en tilståelse!? Men ok, hvorfor så lige ringe til dig... true true - men jeg ville under alle omstændigheder læse rapporten hvis det var mig=)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Skou: Hvad har dit problem med stoffer at gøre?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

HopIFjordeN skrev:
Altså, det var en stjålet bil - ville da næsten mene, at der må ha' været nogle særlige omstændigheder, der gjorde, deres bruges tid på DNA-indsamling og analyse.. Eller er det normal procedure efterhånden? Jeg mener, nu hvor du er frifundet, så har du vel adgang til sagen... Jeg tænker lidt, at de måske har brugt dna, som et trick for, at få en tilståelse!? Men ok, hvorfor så lige ringe til dig... true true - men jeg ville under alle omstændigheder læse rapporten hvis det var mig=)

Ja, det er vist ved at være meget normalt at man leder efter DNA i stjålne biler. Har også overvejet at kontakte politiet og spørge om ikke jeg kan få lov til at se min sag. Har også spurgt mig selv om det var et trick for at få mig til at tilstå, men det giver bare ingen mening overhovedet. Altså jeg bor i "ghetto'en" og vil vædde de første 25 cm af jr. på at der bliver nakket mange flere biler her ude end i den lille lorte flække hvor jeg aldrig har været.

Has Oak skrev:
Skou: Hvad har dit problem med stoffer at gøre?

Nu var det her jo jura forummet, lidt derfor at jeg smed mit "problem" her.
Men det har faktisk lidt med stoffer at gøre, da politiet ringede til mig, var jeg lige stået ud af en bil med en joint i hånden (ikke mig der kørte) , for at fange et løssluppet skilt der nær havde torpederet bilen da vi var på vej op til Digital soundscape.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Det lyder helt sikkert som om de forsøger at få dig til at tilstå, for jeg vil godt vædde med, at de ikke benytter sig af DNA-spor i en sag om en stjålen bil, hvis ikke den har været brugt til noget alvorlig kriminalitet. Og i det tilfælde havde de nok ikke ringet til dig i forvejen, men var nok bare dukket op på adressen. Og er du overhovedet oprettet i deres DNA-register i forvejen? For ellers vil det også være ok besværligt for dem at finde dig på det.

Hvis jeg var dig ville jeg helt sikkert gøre noget mere ud af det. Evt kontakte den advokat, du havde i forbindelse med sagen, og høre om det er muligt at få nogle oplysninger. Så vidt jeg ved er man også automatisk berettiget til erstatning, måske også noget, advokaten kan hjælpe dig med.

Og husk at holde os opdaterede, hvis du går videre med sagen :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

De kære drenge i blå har desværre mit DNA fra en tidligere sag. Har også overvejet at søge erstatning, men er også bare lidt "bange" for at politiet vælger at genoptage min sag hvis jeg vælger at søge erstatning. Men kunne da være jeg skulle prøve at ringe til ham advokaten imorgen, for at se om ikke jeg kan finde ud af de nærmere detaljer.

Site Webmaster
Brugeravatar

Hvad vil du søge erstatning for? Er du blevet udsat for frihedsberøvelse på noget tidspunkt, under denne sag?

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nej, det er jeg ikke.
Men synes godtnok at det har presset en del i hovedet at denne sag har ligget og ulmet, når jeg jo ikke har gjort noget.
Kan man søge erstatning for psykisk pres?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Sikkert ikke - men du kan da nok melde dem for indicier, medmindre at din tidligere sag forpurrer dette, det skal jeg ikke ku' sige - men du bli'r ihvertfald ikke rig nu hehe=)

Medlem

..

Senest rettet af 2timeGrower 10 jul 2014 18:14, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hvis de frafalder en sigtelse har man krav på erstatning (mener jeg helt bestemt...). Jeg blev engang sigtet for besiddelse af euforiserende stoffer, men da jeg ikke havde noget på mig, frafaldt de den på stedet. Jeg spurgte senere på politigården, om ik det var noget med, at man kunne søge om erstatning, og det sagde den venlige betjent ja til.
Jeg fik jo så selvfølgelig aldrig nosset mig sammen til at få det gjort, hvilket jeg senere har fortrudt gevaldigt, men kommer jeg ud for en lignende situation igen, så skal jeg da klart se, om ikke jeg kan få lidt mønt ud af dem :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Ud fra beskrivelsen er jeg temmelig sikker på der ikke kan blive tale om nogen erstatning. Du har hverken været frihedsberøvet, udstillet offentligt i medierne, lidt noget økonomisk tab osv. Jeg tror ikke der er nogen, der vil høre på at det har været en erstatningsberettiget psykisk belastning for dig at være tiltalt.

Men du skulle nok prøve at spørge en rigtig advokat om det.

Insane psychedelia user!

jeg er ret sikker på der ikke er grundlag for at kræve erstatning. men indgiv en klage alligevel.

her er lidt om rettigheder.
http://www.blackcross.dk/bustcards/la_danish.asp

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

En lille update:
Ringede ind på politigården her i formiddags. Og de kunne fortælle mig at jeg skulle indsende en skriftlig ansøgning for at få lov til at få aktindsigt. Så har nu sendt en fin mail ind til politidirektøren hvor jeg ønsker at få aktindsigt. Så må jeg bare håbe at de giver mig den :)

Junior medlem
Brugeravatar

Hvis du ikke har været frihedsberøvet eller har fået foretaget ransagning kan du ikke få erstatning med mindre anklagen er så voldsom at det har været en æreskrænkelse, hvilket biltyveri ikke er.

IMO er det altid et godt tegn når politiet ringer og truer en med at de har fundet beviser eller på anden måde prøver at presse en da det næsten altid betyder at bevismaterialet er sparsomt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]