Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 12:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Har besluttet mig for at begynde at gro lidt indendørs northern light men er en smule i tvivl omkring opsætning af mit grorum.
Jeg har brugt de seneste par uger til at få så meget info som mulig, har set div. film og læst en masse guides.
Men syntes at det bliver lidt forvirrende med alle de forskellige synspunkter osv man finder frem til.

Min tanke er at lave et grorum på cirka 1x3m i overetagen i mit hus tæt ved en radiator og vindue.
Jeg vil gerne lave en lille form for SOG(sea of green) så tanken er at opdele mit rum,
et til moderplanter/stiklinger og kloner også et andet rum til blomstringen.
så jeg ik behøver at købe nye frø hele tiden.
Til moder rummet har jeg tænkt mig at bruge elsparende pærre da mit budget ik er det helt vilde.
og til blomstrings rummet har jeg tænkt at bruge en 250w HPS med reflektor og ballast.
har 1 stor gulv ventilator til ventilation.

Mine spørgsmål er: flg.
Ventilation/udluftning: (lugt er ikke et problem) Ville det være nok med et rør som jeg kan putte ud af mit vindue til frisk luft
frem for at bruge penge på et udluftnings system?
Belysning: er elsparænde pærre fint til moder planter stiklinger osv? evt nogle pærer i kan anbefale? og hvor meget ville jeg kunne gro under en 250w hps i blomstrings rummet??
Frø: jeg har tænkt mig at bruge lidt ekstra penge på nogle feminiserede frø. kan det betale sig?

Glæder mig til at høre feedback fra jer =)

Cui :peace:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=112862
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=100823

http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=95832

http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=31172

Medlem

Hey held og lykke med dit setup..
1 udluft: Lyder som om du skal åbne hele vinduet med hensyn til det rør?? hvorfor bruge penge på røret?? (grunden til frisk luft 2-3 gange i minutet er pga at plantens enormt høje CO2 optagelse, planten kan suge luften næsten tom for CO2 før klokken er middag samme dag lyset tændes,dette er til trods for alm atmosfære har består næsten af 3/4 CO2, eller med andre ord, atmosfæren har 350 ppm, men kører bedst ved 1500 ppm, så sørger man ikke for ordentlig ventilation går plantens klorofylvækst i stå og resten giver sig selv..
2 belysning: Sparepære til stiklinger og moderplante: Ja kan sagtens bruges.
2.? belysingstype: Tør vove og påstå du ikke har søgt i flere uger, da spørgsmålet ang HVOR MEGET under X given watt kan give er besvaret mange andre tråde. Mindre end 10 sekunders søgning og jeg fandt noget i retning:- Hvor mange gram hash for man ca pr plante. - MEN, prøv og tænkt over de 2 navne såsom two pounder og lowryder, og prøv så om du ikke selv kan regne ud hvorfor det så godt som umuligt at svare på. En lowryder bliver ikke over 40 -45 cm, og feks Thai taninc bliver 3 meter indendørs og kan give 1.5kg topskud(se link)..
http://www.youtube.com/watch?v=tGOxvg_VOz0
(men jeg klantrer dig ikke over du ikke har fundet lige præcis den tråd der besvarer dit spørgsmål, BSsøgemaskinen finder den alligevel ikke til dig uanset hvad du skriver i søgefeltet...)
2.? Anbefaling af spare/HPS: Lad være at købe nogle der ikke er beregnet til plantedyrkning.. Det spild af penge, feks. de sidste 25 kr til et rigtigt grorør/pære, har altså rigtig meget at sige..
3 Frø: Jeg synes nej. Fordi man skal bare være vaks i 4-10 dage for at finde hannerne, de findes jo alligevel først når 12/12 sættes igang, derefter passer de sig selv igen. (hanner kan også ryges selv om mange bare smider den direkte ud. Jeg selv brugte dem som testere da jeg skulle lære at lave ICE)
Bare én hunplante mellem 10 normale frø er lige så godt som 1 sikker hun blandt 2 andre uspirerde frø fra femipakken, der skal jo alligevel laves stiklinger siger du, ud over det skal du være vaks over hvilken metode det enkelte frøfirma bruger til at fremstille femifrø, bruger de naturlige hermafroditter vil du på et tidspunkt selv ende op med en herma eller 2, evt kun på ét sideskud da dette ligger i dens genner, resten klarer naturen selv, er du ikke ops på dette får du rigtig mange femifrø i planterne istedet for sinsemilla.....

Junior medlem

tak for det hurtige svar. Kan godt se det med ventilationen kunne blive et problem,
så må nok hellere ud og ofre lidt knaster på noget udluftning.

og det med feminisered frø kan jeg da godt se er helt tosset hvis det alligevel ender med at ødelægge det hele.

Men igen tusind tak for svar :)

Junior medlem

Hey
Mht. udluftningen kan du måske nøjes med sådan en elekstrisk badeværelsesventilator. Hvis den blæser ud af huset dannes et vacuum som hurtigt vil trække frisk luft til rummet (medmindre det er sindssygt tæt)
Helt sikkert ikke nødvendigt med feminized frø - du kan købe to pakker forskellige andre planter for samme pris - køb dog kun de bedste af de bedste frø. De er dyre, men helt sikkert pengene værd efter min mening og erfaring. Se f.eks. billeder af en giftig "Jack Herer" på min side.
Jeg havde overvejet en lidt kraftigere blomstringslampe end 250W. En 600W vil komme meget mere i dybden - altså trænge igennem den øverste krone og belyse topskud længere nede. Den kraftigere lampe vil også bidrage til endnu mere potent weed.
Held og lykke med dit setup.

Junior medlem

har ik tænkt mig at gøre så meget ved de nederste skud da jeg har tænk at lave SOG og fokusere på top skudene da jeg ik har så meget plads i højden.
har også overvejet at måske traine dem lidt altså binde dem ned så de vokser rundt frem for højt. nogen som har erfaring med dette?

Junior medlem

Du kan sagtens kappe plantens toppe og nærmest lave SOG uden brug af net. Det tager lidt længere tid at lave planterne klar inden blomstring men resultatet er smukt.

Medlem

CuiFtw skrev:
har ik tænkt mig at gøre så meget ved de nederste skud da jeg har tænk at lave SOG og fokusere på top skudene da jeg ik har så meget plads i højden.
har også overvejet at måske traine dem lidt altså binde dem ned så de vokser rundt frem for højt. nogen som har erfaring med dette?

Så klip det nederste grene af, det giver god luft til bunden af planterne
Nedbinding hedder vist low stress training i denne tråd:
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=115377

Det en komplet guide til topping og cropping, low stress training og hvad det ellers hedder..
Masser af tips og hente..
Har dyrket selv længe, men denne side har jeg haft sjov med de sidste 2 måneders tid :rocking:
Forsøg med monstercropping har ikke lykkedes mig - endnu - men det skal nok komme...

Junior medlem

Chas tak for hælpen :) har læst den tråd. super god os derfor jeg fik lyst til prøve med Lst

glæder mig så meget til at komme igang. savner virkelig en dejlig skunk :)

Btw, er der nogen som kender noget til hvilke gødnings midler som passer godt til en northern light?

Junior medlem

Hey igen
Jeg tror ikke at der er forskel på gødning til de enkelte strains. Jeg bruger selv General Hydroponics - de tre flasker som mange bruger. Jeg har prøvet at tilsætte forskellige dyre produkter, men kan ikke rigtigt se forskel - de trives i hvert fald super uden noget som helst andet tilsætning (udover noget ph-styring i form af syre eller base) De Jack Herer som er på min side er kun dyrket med dette og jeg er 100% sikker på at Northern Lights vil elske det ;O))

Junior medlem

okey super.

bruger du hydro system eller i jord?

Junior medlem

Jeg har et ebb & flow system, hvor potterne står med leca-nødder.

Junior medlem

syntes godt nok der er meget man ska overveje og anskaffe ;D

Medlem

CuiFtw skrev:
syntes godt nok der er meget man ska overveje og anskaffe ;D

Ja, der er lidt man skal ud og købe afhængig af hvad man gerne vil have..

Jeg tror at mange nybegyndere går i stå på, ved at der mange steder står opfordringer til at søge info om det at dyrke før man springer ud i det.
Gerne bruge en times tid før man overhoved spørger.
Men efter den time, at have fået nogenlunde styr på lys, varme, luft, jord/hydro, horisontal eller colloseumdyrk, ja så sidder man med et komplet setup i hovedet der kan give 10 fine planter på 3 måneder.
Men det er altså om min. et kvart år før man overhoved kan høste første gang fra man sætter frøene i jorden, da er planten noget der skal modne på 8 uger og er kun en måned stor...

Èt frø, èn potte, én stor sparepære med 4-5000 kelvin(min. 20W eller 2x20!!!!), én billig timer, alm have jord og vand, så går de første 14 dage med bare at få spiren op til 2-3-4 bladpar.
Så har man 14 dage til at få fingeren ud og eller købe sig noget mere veggelys og hvad man ellers skal bruge. (og der er faktisk ikke brug for ret meget andet til opstart)
Nogen vælger at bruge 3-10000 kr på indkøb af alt på en gang, det er også smart hvis man altså har prøvet det før, eller har en ualmindelig fin sans for lige præcis hvad der skal bruges kun vha infos..
Det gælder faktisk bare om at få fugt på frøet, spiren frem og lagt den i jorden.
Tålmodighed er en dyd, er problemet hos mange er at den slipper op 1-2 måneder efter start..
De havde forstillet sig igennem infoen at der kun gik 8-10 uger, så er der masser af lækker nyhøstet kæmpeskunk..

Et lille hint til sparetriks for nybegyndere:
Der står f.eks hundrede steder at man ikke skal bruge sølvpapir til at reflektere med, det er dårligt og giver kun 50%, men havde vi nu som nybegynder sat planterne i et rum hvor der intet er gjort ved reflektionen, ja så har man allerede dér øget sin reflektionskapacitet til 50 % bare ved at gå en tur i køkkenskuffen... Har man læst sin info, ved man jo godt man ikke klæber sølvpapir på en hvidmalet væg!! Vel!!!!
Det virker: ja
Det billigt: ja
Det godt: nej
2 ud af 3 er positiv også længe det ikke skader planten, men modsat..........................

You can do it, så kom nu med ind i (H)kampen ik´ :wink: ....

Moderator
Brugeravatar

Medmindre væggen i forvejen er kul sort, så øger du jo ikke lysreflektionen med 50% ved at sætte sølvpapir op. Andre materialer reflektere også lys.

Jeg synes altså godt det kan betale sig at gøre det ordentligt i første omgang, i stedet for først at købe uholdbare billigløsninger, og så købe det man burde have købt senere hen, når man finder ud af at billigløsningen ikke virker særligt godt.

Medlem

BisMann skrev:
Medmindre væggen i forvejen er kul sort, så øger du jo ikke lysreflektionen med 50% ved at sætte sølvpapir op. Andre materialer reflektere også lys.

Jeg synes altså godt det kan betale sig at gøre det ordentligt i første omgang, i stedet for først at købe uholdbare billigløsninger, og så købe det man burde have købt senere hen, når man finder ud af at billigløsningen ikke virker særligt godt.

Er vægsiden f.eks blank puhabrun giver den 30-40%, med sølvpapir 50%, ja den forøges kun 10 men er nu oppe på min 50%.
Det var sådan jeg tænkte.
Jeg skrev [til 50%] ikke op med 50%, til det kræves, ja en kulsort væg.

Med hensyn til første køb til første grow:
Min mening om at spendere stort, set i VS til førstegangsdyrkerens tålmodighed.
Til gengæld står man ikke og skal have solgt HPS, kanalvent., slanger, potter skidt og kanel, samlet eller delt til omkring det halve, HVIS man opgiver efter første grow..

Derfor siger jeg kom igang med at få gang i nogle planter, så billigt som muligt, hvis man så synes det er/var fedt, kan man gå på indkøb/lægge til side undervejs, også købe "det rigtige", når man føler stærk for det.. Til den tid er tålmodigheden belønnet og justeret, og du må give mig ret i, at ikke mange sidder lige så mange timer og kigger på kimplanter i andet grow, man ved nu mere eller mindre hvad der kræves, også kan man bedre give sig selv et skøn om hvor meget lyst (læs: penge) man har til at investere..

Men ja, hver vores mening:roll: nu må vi se om vi fik skræmt nybegynderen helt væk eller hvad..

Moderator
Brugeravatar

Jeg er enig i at man godt kan begynde billigt, men så starter man imo. udendørs med nogle, rimeligt prisvenlige, ~dansk-klima-tilvendede frø, køber noget jord, og nogle murrespande man laver drænhuller i, samt noget cannabis vegge og bloom gødning. Så er man set, for få hundrede kroner, med ganske udemærkede resultater til følge.

Starter man indendørs, mener jeg helt sikkert man bør finde ud af hvad der skal til at dyrke det ordentligt, jeg siger ikke man behøver køber 600-1000W hps lamper, slet ikke, 250W hps kan f.eks. selvforsyne de fleste rygere med god kvalitet. Men man kommer ofte til at bruge en masse penge på el ved indkøbsmæssige billigløsninger, ift. udbyttet og kvaliteten heraf. Det er da også ærgeligt at stå med en masse mere eller mindre ubrugeligt udstyr, hvis man beslutter sig for at købe noget ordentligt senere. Jeg synes virkelig man bør undersøge det lidt før man køber ind, og så se hvad der giver mening for én mht. pris på udstyr, el, og forbrug af weed.

Men ja det er nok en smags sag.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]