Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 00:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
B2 skrev:
Til arpheus og andre:
Mht. at diskutere her, så er jeg også helt enig i at man sagtens kan diskutere en masse (akademiske) emner på lægmandssprog. Det er klart at man måske ikke kan have en nær så artikuleret diskussion, men i det mindste kan begge parter som regel lære noget af det. Eksempelvis en fagmand "vs." en lægmand. Her vil fagmanden måske lære noget af at skulle bruge argumenter formuleret i lægmandsniveau, og den anden part kan lære noget af en der kender emnet nærmere. Men betyder det så at alles mening er ligemeget værd?

To ting synes jeg, jeg har set går galt når der diskuteres, f.eks. her. Enten begge dele på een gang eller adskilt. 1) Lægmanden har f.eks. lige gjort sig nogle tanker om noget videnskabeligt (lad os antage det er filosofisk) som han/hun har set/læst/hørt, og poster så tankerne her. Der burde man som lægmand være klar over at det man har tænkt, omend ikke er lodret forkert, så ikke er nogoet synderlig dybt eller originalt. Man har jo ikke studeret emnet indgående. Kort sagt: Vær' klar over at du nok ikke opfinder den dybde tallerken, og formålet med at poste ikke er at dele dette, så meget som det er at få det raffineret og evt. blive henledt til mere info om emnet. Hvad du lige har (lomme)-filosoferet over efter at ha' røget en ordentlig pind kan måske føles dybt, men det er det jo nok ikke :-)

2) Det kan se ret forfærdeligt ud, set med en fagmands øjne, da det skinner igennem at lægmanden ræssonnerer klodset og mangler indsigt. Det fagmanden kan gøre er så at prøve at finde ud af om der i kernen af det der bliver sagt, er noget der kan relateres til generelle filosofiske problemstillinger(det synes jeg ihvf. selv jeg har set), og dernæst prøve at skære ind til benet på en pæn måde, uden at være arrogant. Spørge ind og evt. prøve at inspirere lægmanden til selvstudier. Hvad der desværre sker er, at fagmanden banker lægmanden i hovedet med "prøv nu at hør, din tosse, jeg læser på åni. og sagen er sådan og sådan" og så kvittere med et par wiki-links. DEt fører jo ikke til en døjt, da den anden bare går i forsvarsposition (forståeligt nok) og diskussionen går i hårdknude. Derudover kan fagmanden, især når emnet er filosofisk, have ganske svært ved at have endegyldigt ret. For selvom man kan blive nok så dygtig til filosofi, så er der vel ikke nogen endegyldig sandhed, og selvom der måske ikke er nogen til at give ham/hende modspil (evt. fordi emnet er meget specifikt) så er det ikke ensbetydende med at det er den gyldne sandhed der kommer fra hans/hendes taster.

Kort sagt: Let's all be friends :-) Kan godt være det ikke gav mening overhoved, men det synes jeg på tidspunktet ;) Iøvrigt er det selvf. kun en generel betragtning. De fleste er som regel fagmand på nogle få områder og lægmænd på en masse andet.

ps.

arpheus skrev:
For mig findes der ingen eviggyldige sandheder, kun midlertidige.

Hvornår ophører ovenstående så med at være sandt? ;-)

Ja, den var god - hvis sætningen er sand, er den falsk. En selvmodsigelse som overtræder princippet for non-kontradiktion. For mig er der i princippet ingen sandheder. Jeg lever i en usikker, modsætningsfyldt verden, hvor alt er kaos og alt kan ske og hvor der ikke er et valg mellem enten A eller B. Mennesket prøver hele tiden på at finde sandheder for at organisere og begribe virkeligheden, fordi vi ikke kan holde ud at leve i usikkerhed. Enten vender mennesket sig mod ideologier, religion, videnskab, myter, eller hvad det nu kan være for at klamre sig fast til et sammenhængende billede.

Jeg tror alle har dele af sandheden, men vi lever i en verden der på overfladen udfordrer os med dualismer vi bliver nødt til at forholde os til på den ene eller anden måde. Her kan det være nødvendigt at vælge mellem hvad der rigtigt eller forkert, sandt eller usandt.

Jeg er iøvrigt helt enig i dit indlæg. Dog mener jeg godt man kan tænke dybe tanker og nå frem til store erkendelser, når man har røget en pind.

Most of the physical world is unseen.

Senest rettet af Agathos D. 16 nov 2009 17:29, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Ved godt at der bliver spurgt om film, men syntes at lydbøger/foredrag omhandlende filosofi/filosoffer kunne komme under samme emne, istedet for at oprette et nyt.

Nogle ret interresante, korte fortællinger om nedenståendes personers liv og filosofiske værker.
Jeg har også "Nietzsche in 90 minuttes" liggende, men kan desværre ikke uploade, da den er opdelt i 100 små lyd-filer.
Leder efter en program der kan lave dem om til en fil, uden at den bliver meget større, end de 18-20 mb som de andre fylder.

Paul Strathern

Satre in 90 minuttes part 1
Satre in 90 minuttes part 2
Schopenhauer in 90 Minutes
Spinoza in 90 minuttes
Marx in 90 minuttes part 1
Marx in 90 minuttes part 2

Philosophy of Mind af John Searle:

Lecture-01-Dualism-Descartes
Lecture-02-Alternatives-to-Dualism
Lecture-03-Strong-AI
Lecture-04-The-Chinese-Room-Argument
Lecture-05-Can-a-Machine-Think
Lecture-06-Brain-Digital-Computer
Lecture-07-Solutions-to-Descartes
ecture-08-Structure-of-Consciousness
Lecture-09-Studying-Consciousness
Lecture-10-How-the-Mind-Works
Lecture-11-Action-and-Perception
Lecture-12-Social-Reality

No excuses: Existentialism And The Meaning Of Life:

What Is Existentialism
02 - Albert Camus - The Stranger, Part I
03 - Camus - The Stranger, Part II
04 - Camus - The Myth of Sisyphus
05 - Camus - The Plague and The Fall
06 - Camus - The Fall, Part II
07 - Soren Kierkegaard - On Becoming a Christian
08 - Kierkegaard on Subjective Truth
09 - Kierkegaard's Existential Dialectic
10 - Friedrich Nietzsche on Nihilism and the Death of God
11 - Nietzsche, the Immoralist
12 - Nietzsche on Freedom, Fate, and Responsibility
13 - Nietzsche - The Ubermensch and the Will to Power
14 - Three Grand Inquisitors-Dostoevsky, Kafka, Hesse
15 - Husserl, Heidegger, and Phenomenolog
16 - Heidegger on the World and the Self
17 - Heidegger on Authenticity
18 - Jean-Paul Sartre at War
19 - Sartre on Emotions and Responsibility
20 - Sartre's Phenomenology
21 - Sartre on Bad Faith
22 - Sartre's Being-for-Others and No Exit
23 - Sartre on Sex and Love
24 - From Existentialism to Postmodernism

Har en del mere liggende, men har langt fra fået hørt alt igennem selv. og da der bliver spurgt om godt materiale, skal jeg nok lade være med at tilføje, indtil jeg selv har hørt det igennem. (om det er godt er selvfølgeligt en smagssag)

Go lytter´ :D

Edit: Film

Human, All Too Human - Nietzsche
Human all too human - Sartre
Human all too human - Martin Heidegger

History Of Western Philosophy - Part 1
History Of Western Philosophy - Part 2
History Of Western Philosophy - Part 3

Medlem

HOLD DA OP, der bliver skudt med skarpt herinde!!! :shock:

hvorfor har folk så travlt med at overbevise andre om, at deres syn på verden, deres filosofi, deres videnskab, etc. er det RIGTIGE??? Hvorfor kan man ikke bare anerkende at mennesker er forskellige, har forskellige meninger, synspunkter, holdninger, etc., og at der nødvendigvis ikke er noget der er rigtigt elle forkert, men blot forskelligt.... :peace:

Anyways, for at svare på trådstarterens spørgsmål (som jeg fornemmer ikke er interresseret i at blive dunket i hovedet med at hun BURDE læse, men bare gerne vil have nogle anbefalinger til nogle gode film!)

Syntes filmen Peacefull Warrior er god - ikke så god som bogen, men når du nu ikk har tid til at læse :)
- Handler om en ung atletik-fyr, som møder sin en "åndelig vejleder" Sokrates iform af en tankpasser.... Hvis man er til Eckhart Tolle nuets kraft og ting i den stil, falder den her godt ind...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hej xun,

Nu skal jeg ikke stille mig op som en bedrevidende snob og nedgøre din lyst til at lære noget nyt gennem film. Det er et udmærket sted at starte, og det kan være rigtig lækkert at høre nogle fede foredrag på YouTube og den slags.

Jeg vil ellers anbefale dig at kigge her: http://richarddawkinsfoundation.org/ De har en del film til salg, men om du køber eller låner dem på biblioteket, så er det et godt sted at få inspiration. Generelt vil jeg anbefale dig at se en masse med Richard Dawkins, PZ Myers, Daniell Dennett, Christopher Hitchens, Michael Shermer, osv. Et par stykker

l8ter

Junior medlem

vil gøre det kort.
Filisofi er jo rigtig meget og et bredt emne. Noget er mere vigtige er den del der hedder/er samtale kunsten.
Så hvad er kunsten og hvilke film?
Kunsten er det at få folk til at forstå og faktisk kunne fortælle noget der er komplet idioti men giver mening forståelse.
Så jeg vil foreslå alt fra Quentin Tarantino

Hvis du mener film som man kan tænke over der er fyldt til randen men symboler og metaforer(hvis selve filmen ikke allerede er en metafor)
så lad være med at se film læs bøger. Men
http://www.alternativereel.com/includes ... p?id=00102

Medlem
Brugeravatar

Hvad er i virkeligheden virkeligheden..? eXistenZ

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]