Hej Nikolaj. Jeg har aldrig lige fået geninstalleret messenger og er så småt ved at stå midt i en flytning, så jeg har desværre ikke tid til at være behjælpelig live i disse dage. Da jeg går ud fra, at jeres planer omhandler weekenden, får du lige et hurtigt svar, der vist godt kan tåle at blive luftet i plenum. Jeg er bestemt smigret over, at du ha' min mening om musik, men når sandheden skal frem, ved jeg forbløffende lidt om musik i forhold til de mennesker, jeg kender, hvis musiksmag jeg respekterer. Mit bedste råd er at prøve jer frem og se, hvilken musik I synes er bedst i trippet - musik som Tool og andre storladne kompositioner finder jeg selv godt til nå nye dybder i trippet -oplevelsen af et stort kunstværk på psykedelika giver mig en grundlæggende fornemmelse af åndens skønhed og verdens sammenhængskraft, omvendt kan man godt opleve, at musikken bliver for intens - her er det godt at have noget klassisk, du nævnte eksempelvis Vivaldi, der ikke nødvendigvis tilfredsstiller trippet, men som i sin lyse og ubekymrede lallen kan være rigtigt godt til at afværge dårlige vibes. Du kan godt se trance og chill-out som elektroniske paraleller, hvor trance netop tilfører trippet dybde og giver tankerne fart, men også gør det svært at holde fast i en enkelt tankestrøm eller erkendelse, mens chill-out kan være kedeligt og uinspirerende, men altså skaber jordforbindelse. Men prøv jer frem. Jeg husker det som fællesnævnende for mine første mange trips, at jeg simpelthen var så dybt betaget af sansningens intensitet . bare det at hallucinere eller et høre et godt stykke musik med nye "briller". Jeg har svært ved at forestille mig, at jeres trip ikke i høj grad kommer til at kredse om, hvor spændende I synes, musikken pludselig lyder. De andre har helt ret i, at I ikke skal spise et helt gram tørrede, hvis det er tørrede Spids Nøgenhat, det drejer sig om. Jeg var hvis lidt uklar med pizzaen, men ja, spis svampene, vent en halv time og spis så pizzaen - det er for at mindske eller undgå kvalme, som kan være mere end irriterende at skulle forholde sig til under trippet. Sidst, men ikke mindst, er det selvfølgelig ikke optimalt, at I ikke har et sted at gå indenfor, men hvis I ligefrem har så meget tøj på, at I sveder, kan det nok gå. Det er godt, at I indhenter råd og tager jeres forbehold, inden I kaster jer ud i sådant et eventyr, men jeg tror godt, I kan være rolige. Svampe har det generelt med først at vise deres nådesløse side, efter man har leget med dem en del - de første trips er ofte mere legesyge og knapt så dybe. Medmindre I også normalt hardet med at opføre jer utilregneligt, skal I ikke være bange for det der med at stikke hånden i ilden eller få den slags indfald. Psilocybin er heldigvis ikke et deliriant og det er meget ualmindeligt at folks grundlæggende forståelser af virkelighed, årsagssammenhænge, farer og risici forandrer sig mærkbart. Altså, du bilver ikke kørt ned på LSD, fordi du tror bilen er en stor hund, men nærmere fordi, du i trippet 'glemte' at se dig for over vejen, du brænder dig ikke på svampe, fordi du pludselig ikke kunne modstå bålet, nærmere fordi du 'glemte', det var der, og kom til at jokke i det. Hold øje med hinanden, så sker den slags ikke. Jeg ved ikke, hvad jeres muligheder for at lave bål er, men jeg vil generelt sige, det er et must at have lys under de første trips. Lys har, som I instinktivt ved, evnen til at låse tinge fast i former og gøre dem forståelige, et mildt trip kan pludseligt blive meget intenst, hvis der ikke er en belyst virkelighed at holde fast i. At trippe i mørke er selvfølgelig en god teknik til at få så meget ud af trippet som muligt (Mckennas 'Five grams in silent darkness'), men hvis man er nybegynder, tror jeg det vil være et ret ublid og dramatisk indføring i svampenes verden. Bål er i øvrigt den geniale middelvej, da lysets flakkende, organiske og pulserende lys både skaber god stemning og er ideelt til at fodre hallucinationerne.
|