Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 01:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey Psych..!

Tænkte på om nattelys ville være godt for planterne el det bare vil stresse dem unødvendigt, og hvilken farve ville være mest optimal til natten igennem...??

Og hvad ville den optimale tempratur og fugtighed, i sit gro rum være, både nat og dag...??

Er vældig intreseret i at vide det..

Mvh MasterKush :sucks:
------------------------

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Tror du ikke lige du skulle læse Christian Florestans's guide (igen)
http://www.dcfonline.dk/cf

Moderator
Brugeravatar

Vil bare stresse udnødigt, har hørt om at grønt spektra ikke skulle blive opfanget af planten (ved ikke om det er rigtigt), men det er bestemt ikke nogen god idé, at have noget som helst lys tændt hele mørkeperioden.

Junior medlem

(hallo kaktus! tag dig sammen!) kom med mere seriøst svar, istedet for at skrive det samme hver gang
og bare henvise vidre som det offenlige-system i danmark.. Igen og igen..

Man skulle næsten tro at det bare er for at få flere indlæg, Når du skriver noget så ligegyldigt og som det????????????

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BisMann ! tak !

I det mindste er der en der kan svare lidt mere kontrekt på mit spørgsmål..

Har du eventuelt et link, til den info som du formodet at finde..

Mvh MasterKush :peace:
--------------------------

Dedikeret medlem
Brugeravatar

MasterKush skrev:
(hallo kaktus! tag dig sammen!) kom med mere seriøst svar, istedet for at skrive det samme hver gang

Man skulle næsten tro at det bare er for at få flere indlæg, Når du skriver noget så ligegyldigt og som det????????????

Men ikke desto mindre har han ret.
Hvis du havde læst CF-guiden og rent faktisk forstået det der står i den, så ville du vide at natlys ikke giver nogen mening.

Når man vegger planterne kan de godt klare 24-timers lys, men så snart der skal blomstres må de ikke få over 12 timer. De SKAL ha' 12 timers KOMPLET mørke.

Senest rettet af Ariaji 04 nov 2009 16:26, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Hvis du tænker på det mht. grønt lys, så nej det har jeg ikke, men nattelys er ikke smart af den årsag af vækst og blomstringsperioden, for de fleste sorters vedkommende er lys-time-reguleret. Du ved, typisk 18/6 for veggetation og 12/12 for blomstring. Har du natlys vil planten blive sat tilbage i veggetativ i blomstringsperioden, hvilket øger risikoen for at din plante bliver herma, og forudsager derudover misvækst, i og med at planter fortrinsvist bruger mørkeperioden til respiration (optagelse af energi, omvendt fotosyntese om man vil).

Medlem
Brugeravatar

MasterKush skrev:

Nu kan vi allesammen godt li' dig.

Junior medlem

Tak for de gode fackts og tips...

Jo er godt klar over at de skal ha 18 til 24 timers lys når de er i veg-perioden, og der efter 12timers lys og omvendt i mørke, når den er i blomst.. har set Dcfonline mange gange..

Det rigtig flot Ari, hvis i (selv) havde læst lidt bedre i den så ville i være klar over at der (IKKE) stod dyt en om natte-lys.. I dcfonline..
Kun noget med høste om natten...

Mvh MasterKush :peace:
----------------------------

Junior medlem

DanielR..

Tag og vær lidt mere seriøs, hvis du gerne vil være med i samtalen...!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

MasterKush skrev:
Det rigtig flot Ari, hvis i (selv) havde læst lidt bedre i den så ville i være klar over at der (IKKE) stod dyt en om natte-lys.. I dcfonline..

Kære MasterKush,

Først vil jeg bede dig passe på din tone. Vi er her ikke for at irritere dig, men derimod hjælpe dig.
Hvis du fortsætter med at skrive på denne meget arrogante måde, om ting du åbenbart ikke har forstand på, så skal du i hvert fald ikke regne med vi fortsat gider hjælpe dig.

For det andet vil jeg bede dig læse hvad jeg skrev en gang til:
Når de skal i blomst, så SKAL de have mindst 12 timers KOMPLET mørke.

Din idé med natlys giver slet ingen mening. Kan du ikke selv se det? Det er jo ganske åbenlyst, at hvis du giver planterne lys i løbet af natten, så er det jo præcis det samme som bare at give dem flere lystimer.
Hvis du eksempelvis har nogle planter du kører med 18/6 i væksten, men så vælger at bruge din idé og smide natlys på i hele mørkeperioden, så er det jo ikke længere 18/6, så er det pludselig 24/0. Og hvorfor så bruge noget svagt natlys, i stedet for sin normale vækstpære?
Så her virker din idé ikke.

Når planterne skal i blomst, så ryger din idé helt fløjten. De må ikke få lys i de 12 timers mørke! Hvor svært er det at forstå?
Når man gror indenfor prøver man jo at simulere naturen ved at efterligne miljøet, samt efterligne sæsonens lystimer.
Hvis de får mindre end de 12 timers mørke, så bliver de stresset. Det er jo ikke naturligt at en sæson går fra mange lystimer, til få lystimer og pludselig har mange lystimer igen! Det forstår planterne ikke og begynder enten at gro underligt, stopper med at vokse, dør eller begynder at blive hermafroditter.
Så igen giver din idé med nattelys ingen mening. Om muligt giver den endnu mindre mening når vi snakker blomstring.

Jo, der har været snak om at lys i det grønne spektrum ikke umiddelbart skulle påvirke planterne.
Men hvorfor i alverden sætte grønt lys op i planternes mørkeperiode hvis det alligevel ikke påvirker planterne?

Kan du ikke godt selv se filmen er knækket for længe siden?

Og så for lige at holde svaret i en stil du må kunne relatere til:
Det rigtig flot Kushi, hvis du (selv) havde læst lidt bedre i den så ville du være klar over at der (IKKE) stod dyt en om natte-lys.. I dcfonline..
Fordi det ikke giver mening at give dem lys om natten!

Der står da heller ikke i guiden at man skal lade være med at ryge en joint foran en politimand imens man siger "ja, det er noget jeg selv har dyrket" - for det er da rimelig åbenlyst for enhver at det er en dum idé.
Så ja, jeg er udmærket klar over der ikke står noget i CF-guiden om nattelys. For det er der ikke behov for at skrive noget om!

MVH og de bedste intentioner
- Ariaji

Junior medlem

Jo forståeligt nok Ariaji, men ikk for at virke ligsom et lille barn el arogant for den sags skyld.. men syns sgu du var lidt flabet når du skriver at jeg rent faktisk ikk har forstået en pind af det der står cf-guiden.. + kaktus skriver som det første: at jeg skal nok skulle gennem gå CF-guiden, IGEN, IGEN..
Jeg mener helt ærligt, det sku ikk nogen hjælp at få, hvis du kalder det for hjælp så er jeg vist gået forkert... så til det, vil jeg sige at du/i er sgu selv er uden om det...

:arrow: Og så er der self bismann, som har været lidt mere end be'hjæplig svare konkret på mine spørgsmål.. :peace:

Nåh sry, nok om det.. Gider heller ikk at være dum at høre på, men vil sgu bare ikk høre på nogle dum smarte hentydninger/bemærkninger...

For ved godt i kun er her for at hjælpe.. :)

Mvh MasterKush, :peace:
--------------------------- Ps,
Den var'go (Kushi) haha, den sad lige i øjet
tro el ej fik den syge griner på... :lol:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Alle noobs over på dcfonline igen :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Kaktus Klausen skrev: