Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 aug 2025 23:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle

Jeg er sindsyg meget i tvivl om hvordan og hvor klogt det er at tage det medicin jeg tager når jeg er på og efter amf. eller coke??

Jeg tager dagligt 40 mg. citalopram, og er mest i tvivl om hvor mange timer efter jeg har taget den sidste streg, jeg skal vente med at tage pillen? Og om det overhovedet er nødvendigt at vente, hvis jeg nu kommer hjem midt på dagen eller sådan.

En anden ting, og egentlig mit hovedspørgsmål er truxal (25 mg.). Jeg tager dem kun efter behov, og egentlig ikke særlig tit.
Spørgsmålet er bare om det er farligt at tage dem mens jeg er på amf. eller cola?
Har hørt de er gode at tage når man er på sit trip, eller vel egentlig efter, og bare gerne vil sove og/eller måske føler lidt angst.

Vil rigtig gerne høre fra både folk der har erfaringer med det og folk der kender til det på andre måder, måske har set en ven prøve det, eller meget gerne også nogen der ved noget af det pga. medicinsk viden.

Mange tak!!:)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Så vidt jeg er orienteret er der ikke nogen fare ved at tage de præparater du nævner i forbindelse med at du er eller har været på amfetamin eller kokain. Tag dem som du plejer.

Til gengæld bør du nok overveje om det er en god ide at tage amfetamin eller kokain når du åbenbart har en lidelse som gør at du får citalopram og truxal udskrevet. Stimulerende stoffer er ikke just kendt for at have positiv indflydelse på de lidelser som det medicin du tager bliver givet imod.

Junior medlem

Nej det ved jeg, også en af grundene til jeg gerne vil være sikker mht. medicinen.
Jeg elsker begge ting - men ved også hvad de kan gøre ved folk med psykiske lidelser. Derfor tager jeg det kun med jævne mellemrum (Har for eksempel en aftale med mig selv om at der skal gå mindst en måned imellem jeg rør nogen form for euforiserende stoffer), og har hurtigt lært mine grænser at kende med både coke og amfetamin. Og lad mig endelig ikke uddybe-lad os bare sige man lærer af sine fejl :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Jeg er jo begyndt i noget "behandling". Og da jeg var nede at snakke med en Psykolog/misbrugsbehandler, spurgte hun ind til alt muligt. Og der fortalte jeg, at jeg havde benyttet mig af Truxal i en længere periode. Og havde drukket på dem osv.

Der fik hun meget store øjne, og advaret mig på det kraftigeste ikke at blande truxal med alkohol. Da det er meget farligt.
Noget med en tidligere misbrugere der havde spist 3 truxal, og drukket sig fuld. Hvor han blev helt grå i hovedet, og havde meget store hævelser.

Jeg ved ikke om det passer, at det VAR netop Truxal og alkohol der gjorde det. Men ville da lige smide den på bordet, måske nogle kloge hoveder kan be/afkræfte?

Insane psychedelia user!

Tom Behnke skrev:
Så vidt jeg er orienteret er der ikke nogen fare ved at tage de præparater du nævner i forbindelse med at du er eller har været på amfetamin eller kokain. Tag dem som du plejer.

Så vidt JEG er orienteret, forstår man på ingen måde den underliggende neurobiologiske årsag til depression, socialangst, OCD eller andet man udskriver citralopram for :mrgreen: Derfor er det også meget svært at vurdere hvorvidt at rusmidler går ind og interagerer med psykofarmakaen, da man ikke ved for godt hvad der egentligt foregår. Det er da meget muligt at der ikke er nogen overhængende fare for at dø, men udover det så er det svært at sige hvad der egentligt er faren ved at kombinere rusmidler og SSRI. Om ikke andet, så har det uden tvivl en effekt på komplians i nogen individer.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Uanset hvad, så får man jo ikke det fulde udbytte af SSRI hvis man indtager kokain og amfetamin samtidig.

Medlem
Brugeravatar

Måske rimlig off-topic, men har hørt at ADHD ramte har større chance for at få psykose hvis de indtager amfetamin, passer det?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Jeg har set en af mine kammerater gå i blackout og kramper af en lav dosis citalopram kombineret med en lille bitte streg amfetamin, så det er noget jeg fraråder folk at blande.
Som flere nævner, så bør du slet ikke tage stoffer, når du er i behandling med truxal og citalopram, men det er selvfølgelig op til den enkelte, hvor fucked man er/vil være ;)

Junior medlem

OMG, så blev min forvirring lige ganget op med 17 :D Haha, smiler.
Nej alkohol og truxal er ikke nogen særlig behagelig idé, der har jeg været, man bliver så træt og smadret i kroppen.
Hvad er SSRI?
noname, havde han taget citalopram før eller efter amf?
Tom Behnke, må jeg spørge hvor du har din viden fra? :)

Og nogen der ved om man kan bruge truxal lidt på samme måde som man bruger hexalid/diazepam, altså så man sove eller bare få rusen til at aftage lidt??

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

SSRI : Selective serotonin reuptake inhibitors = "Lykkepiller".

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Bibitøsen skrev:
Tom Behnke, må jeg spørge hvor du har din viden fra?

Jeg har i mange år interesseret mig for stoffer, og har hørt om en masse kombinationer man helst skal undgå pga diverse farer ved dem. Men jeg har aldrig hørt om at kokain eller amfetamin skulle være decideret farlige at blande med medicin af typen SSRI som citalopram er en af, eller med truxal. Og efter som både stofferne og medicinen er meget udbredt, er jeg sikker på at jeg ville have hørt om det hvis der var grund til at være særligt forsigtig. Med "særligt forsigtig" mener jeg at det er potentielt livsfarligt eller neurotoksisk.

Men altså, det betyder ikke at jeg synes det er en god ide at blande dem. Citalopram'en får du formentlig mod enten angst eller depression, og kokain og amfetamin kan i sig selv udløse anfald af begge disse. Stop med at tage stoffer, få styr på hvad det nu er der er problemet, og overvej så efterfølgende om du vil løbe risikoen for tilbagefald ved at tage stoffer igen. Det er mit bedste forslag, som jeg dog tvivler på at du vil følge.

Junior medlem

Jeg tager citalopram hovedsageligt pga. meget omfangene humørsvingninger. Men ja du har fuldtsændig ret, og det er heller ikke ret tit det sker. Men sker det, så sker det, og så er det meget godt at have alt den viden på plads man kan have :)

Stadig ingen der ved noget om truxal på lidt samme måde som hexalid/diazapam??

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
hvis du nu havde sat dig bare en lille smule ind i det, så ville du vide at diazepam er et benzoediazepin hvilke er utroligt sedative. en af bivirkningerne ved truxal er godt nok sadation, men ikke nær i samme grad som benzodiazepinerne. så svaret er nej det kan du ikke

Moderator
Brugeravatar

Min kammerat tager citalopram (SSRI) mod angst, og han får så vidt jeg husker den laveste dosis. Tror det er 10mg dagligt, men hæng mig ikke op på det. Han er i behandling med det, så han havde taget det inden amfetaminen. Der gik ca 10 min efter indtag, før han blev helt fjern og forsvandt ud af samtalen, så tabte han sin øl (han var ikke fuld, havde måske fået to tre øl over en hel aften) på gulvet uden at ænse det. Kort tid efter synker han sammen på gulvet, og vi hjælper ham op i en seng, hvor han går i helkropskramper. Efter et par minutter med gentagne lussinger kommer han til bevidsthed igen, helt udmattet og øm i kroppen, og uden nogen erindring af, hvad der er sket.

Så mit råd er, lad være med at blande SSRIer/antidepressiver med amfetamin og/eller kokain...

Junior medlem

Storken - Jeg har skam prøvet at sætte mig ind i det, men har ikke prøvet diazepam, ved bare at de som de siger er sedative, hvilket jeg også ved truxal, men når jeg som sagt ikke har prøvet begge dele, har jeg ingen idé om hvor stor forskellen er, hvilket også lige præcis er grunden til jeg skriver dette oplæg.

noname - Ja, 10 mg. er den laveste dosis. Jeg tager selv 40, og har endnu ikk været uheldig når jeg har taget dem før, men har været sindsyg forsigtig med at tage dem efter, og har ventet til jeg syntes alle virkningerne var væk, hvilket jo godt kan tage et par dage når det er amf., og det er, som dem der tager lykkepiller nok ved, ikke særlig behageligt at gå flere dage uden pillerne, både fysisk og psykisk, for slet ikk at tale om dem der skal være i nærheden af mig og bliver ofre for mine sindsyge humør svingninger! Hehe. Men mange tak for advarslen ihvert fald, dem kan man ikke få for mange af når det gælder den slags :)

Moderator
Brugeravatar

Hmm, holder du pauser med citalopram når du tager amfetamin? Hvis det er tilfældet, så skal du helt sikkert læse lidt mere op på citaloprams virkemåde. Det er meningen, at du skal tage dem kontinuert, dvs _hver_ dag. Det er ikke medicin man tager for at få en øjeblikkelig effekt. Den kommer først når du har taget dem fast over en længere periode, og imo bør du ikke lege med dine serotonin-receptorer på den måde.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted i vores solsystem
Lige en lille tilføjelse :)

Jeg lider af GAD (Generaliseret Angst) og for 90mg Cymbalta (SNRI) om dagen.
Der udover lider jeg osse af ADHD/ADD. Som jeg har fået både Ritalin og nu Modiodal for.

Skal siges jeg har selv medicineret mig selv med amfetamin igennem 8 år. Dog ikke på dags basis.
Det resulterede dog i en amfetamin psykose og paranoia. Nok til 5 dage på den lukkede.
Det er nu ca 1½ år siden, og lider stadig af angst.

Af hvad jeg har læst og hørt, så minder Ritalin utrolig meget Amfetamin/Kokain. Dog mere fokuseret på dopamin release. Ret mig hvis jeg tager fejl, men mener at have læst et sted, at Ritalin virker meget kraftigere end kokain på dopamin release.
Og det er så åbenbart iorden at tage det sammen med antidepressiva :)

Også kan jeg fortælle en af mine egne erfaringer.
Jeg har været på Efexor osse (SNRI) var trappet ud af dem, mener der var gået ca 14 dage uden.
Da jeg besluttede mig for at en lille hygge aften med en god ven.
Tror jeg indtog ca 500mg amfetamin nasalt i alt. Jeg kunne tydeligt mærke fysisk stimulation, men ingen "rus" følelse. Så der var åbenbart stadig noget der blokerede. Hvad ved jeg ik.
Derimod 3x10mg ritalin knust og indtaget nasalt, gav mig en kokain lignende rus.

Hjernen er en kompleks ting.
Og jeg er kommet til den beslutning at stimulanser i den aftegnelse er slut for mig.
Nu hedder den kaffe en gang imellem :p

Hvis du er psykisk ustabil på nogen som helst måde. Så drop rus midlerne og koncentrer dig om at komme oven på. Det bider dig bare i røven i sidste ende.
Var hvad jeg havde.

Medlem

storken skrev:
hvis du nu havde sat dig bare en lille smule ind i det, så ville du vide at diazepam er et benzoediazepin hvilke er utroligt sedative. en af bivirkningerne ved truxal er godt nok sadation, men ikke nær i samme grad som benzodiazepinerne. så svaret er nej det kan du ikke

Der må jeg så eklære mig uenig.
Jeg finder Truxal rigtig sedative, og synes sagtens man kan benytte Truxal til det som topic-starter spørger om.
Eftersom jeg prøver at undgå benzoer, har jeg indimellem brugt Truxal til at falde ned efter indtagelse af div. stimulanser, og det har altså virket helt fint. Kender flere personer som har det lige sådan.
Eén kammerat jeg har tager konsekvent 25 mg., eller 50 mg., Truxal til at sove på efter hans "coke-ture".

Mener desuden også det er mere anbefalsesværdigt at tage Truxaler fremfor benzoer i de fleste tilfælde.

Synes din "attitude" er en smule overlegen og latterlig storken, eftersom du åbenbart ikke helt ved hvad du snakker om?

Junior medlem

Arreats - tak for støtten! Jeg finder nemlig også truxal rigtig sedative, specielt hvis man kommer helt op på 50 mg., derfor virker alt andet end at de ihvert fald godt kunne bruges, måske ikke med helt samme virkning, lidt ulogisk, medmindre det bare var to ting man ikke må blande af andre grunde.

noname - ja det er jeg godt klar over, har taget dem i 4 år, så kender godt deres virkemåde osv :) Jeg holder ikke ligefrem pauser, men den sjældne gang i mellem det er sket jeg har taget coke og specielt amff, har jeg bare ventet med at tage dem til alle virkningerne var væk, da jeg har været bange for at det kunne være farligt. Holder ingen på den måde pauser, har bare væreet meget forsigtig med at blande dem :)

Junior medlem

Og musicprostitute - tak for tilføjelsen! dejligt folk gider fortælle om deres oplevelser, vil jeg helt klart have i tankerne næste gang tanken om "ekstra energi" strejfer mig :)
Skkal man ikke have recept på ritalin?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]