eedeolla skrev:
http://da.wikipedia.org/wiki/Kunst
Jeg vil nok mene den wiki er ret politisk i sin tone, mere end den er neutral. Den forsøger at objektivere noget subjektivt. Den stiller en facit-liste op over noget som der ingen facit-liste er over. Den hævder at den ved hvad kunst er, men den kommer ikke med noget objektivt funderet fundament som denne hævd ka' stå på. Kun et subjektivt fundament. Det er et parts-indlæg, ka' man sige.
Præcis ligesom det også er et parts-indlæg når nogen kalder noget for kunst, som man ikke selv synes er kunst.
Wiki'en opstiller blot en række betingelser man ka' være enten enige eller Uenige i, hvilket gør den 'politisk'. Den opstiller ingen grund-regler der er hævet over det diskutable (og hvordan sku' den også ku' det om et emne som dette

)
eedeolla skrev:
Man kan jo så diskuterer om kommerciel pop musik i virkelighed minder mere om reklamer end kunst. Man kan jo godt sige at det er en form for reklame for pladeselskabet, og lavet på pladeselskabet og investorernes præmisser. De fleste musikkerer inden for pop musikken drømme jo netop om at blive rige og berømte, ikke om at lave det smukkeste stykke musik, eller et stykke musik der virkelig er grænseoverskridende.
Jeg ka' godt se hvor du vil hen med den argumentation, men det grænse-overskridende er vel netop når man får mange lyttere til sit musik. Hvis et super-specielt stykke musik kun har komponisten selv som lytter, så har det jo ikke overskredet mange grænser selvom det måske er nok så specielt og særligt

Reklame-ideen er interessant, fordi den er nem at hive op da populær-musik ofte tjener mange penge og indeholder elementer der er direkte kommercielle. At sælge et stykke musik på cd feks, kræver jo at en cd-fabrik indblandes, og plastic-fabrikker og lastbil-transport af pap-kasser med tusindvis af cd'er osv. Altså en hel industri der ikke direkte har noget med musik at gøre.
Men det er svært at definere den del omkring moderne musik, fordi distributions-leddet netop er så anderledes end traditionel kunst-distribution, som feks ku' være når mozart ga' koncert for konger og rig-mænd på sin tid. Der var ingen kommerciel distribution af klassisk musik traditionelt betragtet. Det er noget der først er kommet i moderne tid (de sidste 100-150 år siden grammofonen's opfindelse)
Man ka' også sige at maleriet af mona lisa er kunst, men's alle de kopi-billeder der er lavet af det (plakat-kopier man ka' købe, eller de billeder af maleriet man ka' se på museet's egen webside) så ikke er kunst. Men det er jo en lidt mystisk måde at gøre det op på, da det er samme billede af mona lisa i alle tilfælde. Der er selvfølgelig kun 1 original-maleri, som der også kun er 1 original multi-track til "velkommen til medina", eller 1 original-master af nummeret.
Problemet, hvis man ka' kalde det det, ligger jo netop i at vi igennem kommerciel teknologi er så mange flere der ka' få adgang til det vi enten vil kalde kunst eller ikke-kunst. Og når et stykke musik så tænder en masse, og dermed bli'r et hit, så mener jeg ikke det automatisk mister sin status som mulig kunst.
Ta' nummeret "für elise", et super-kendt stykke klassisk musik kunst, eller er det kunst når nu det er så udbredt? Det mener jeg selvfølgelig det er.
Medina nummeret forsøger jo heller ikke at sælge et produkt der er noget andet, det nævner feks ikke plade-selskabet's navn i sangen, eller butikker hvor du ka' købe sangen, eller andre produkter der ikke er relateret til sangen. En reklame's formål er jo at henlede opmærksomheden på noget andet end reklamen selv. En reklame som overskygger det produkt den forsøger at reklamere for er jo teknisk set en elendig reklame

At teksten måske ka' siges at være introvert er heller ikke engang noget sær-egent. Der er tusindvis af sange hvor komponisten synger om eget liv eller egne oplevelser osv uden at det gør sangen til en kommerciel reklame eller ikke-kunst.
Selv mona lisa maleriet var jo også personligt relateret til maleren, så det er vist meget brugt over hele linien at synge noget der ka' tolkes som reklame for komponisten selv, uden at man af den grund kalder alle den slags sange for reklamer.
Det ville jo stort set kun være ting som techno og d'n'b uden sang, eller instrumental-musik som jean-michel jarre feks, eller klassisk musik, der så ville ku' hævdes ikke at være reklame.
Eller musik der aldrig blev hit-musik.
Nu er jeg som sagt helt vild med dette nummer, og synes selvfølgelig derfor det er i kategorien; god kvalitet's musik. Det ville jeg synes Uanset om det var et hit eller ej. Det er ikke dét der er det afgørende, men en's personlige smag. På samme måde; når jeg lytter til musik på bandbase feks, hvor meget jo er amatør-musik der ikke er kommercielt bakket op (selvom mange dér sikkert også sidder og drømmer om at lave hittet over alle hit, og dermed ikke adskiller sig fra pop-kunstnere), så er der også noget jeg synes er godt og noget jeg synes er dårligt. At det er Ukendt og undergrund og ikke-kommercielt sikrer jo ikke på nogen måde at det så er kvalitet.
Og hvis du nu ska' være helt ærlig, ville du så ikke også gerne selv ha' kommercielt succes med dit eget jazz?

Om ikke andet så bare for at ku' blive finacielt Uafhængig af andre. Ikke nødvendigvis fordi du vil være rig og berømt, eller fordi du laver dit musik med andre intentioner om at lave noget du selv synes lyder fedt, men blot for at ku' nå ud til flere med det musik du selv tænder på.
Jeg ville da til enhver tid hellere ha' en kommerciel succes, så jeg ku' løsrive mig fra afhængighed og undertrykkelse og kontrol af staten eller arbejdsgiver, end at være en helte-musiker der laver undergrunds-musik, i kunstnerisk korrekt fattigdom og ensomhed, som ingen hører fordi ingen kender til det. Selvfølgelig.
Men jeg ka' dog sagten's følge dig i dit åbenlyse antipati mod de musikere der tilsidesætter alle deres egne ønsker og kun fokuserer på at lave noget der er kommercielt salg-bart og er ligeglade med hvad det er. Gør man det ku' man jo ligeså godt bare sælge sex i en eller anden form, for det er jo det produkt der absolut er flest købere til på verdens-plan (måske ikke for mænd, men ihvertfald for kvinder)
Så der er selvfølgelig en afvejning indblandet også, mellem de forskellige interesser. Men man kommer nok ikke udenom at et kommercielt produkt altid vil ha' flere interesser og kompromisser indblandet der ska' varetages, end et smalt privat selvstændigt hjemme-produceret stykke musik der måske har 30 lytter-hits hvis man er heldig. Simpelthen fordi det kræver en del mere at masse-producere og masse-distribuere og masse-promovere salgs-materiale til hele verden end det gør at stille en simpel hjemme-kodet mp3 til gratis download på bandbase eller youtube