Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 21:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

Hvad synes i om den her? Jeg er helt vild med den.

Især LIVE-versionen er totalt suveræn:

Super :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Er du seriøs? Jeg synes det er det arveste lort, men jeg hører også mest Tom Waits samt punk.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tæt på Kongebyen
Jeg kunne godt knalde hende

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Jeg ved ikke hvad arveste betyder, men jeg har på fornemmelsen, at jeg er enig med Arturo. Det er godt nok kedelig musik det der. Det er musikkens BigMac. Men jeg hører også kun musik med et eller andet form for indhold.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Af poptechno ligger det da i den bedre ende...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg mener også at det er Tiesto der har produceret musikken.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
haha, ja den live-version er bare i kassen :)

Relativistisk båthorn

Ja jeg er seriøs. Jeg synes det er noget af det bedste danske musik jeg har hørt i lang lang tid.
Det ska' selvfølgelig ikke sammenlignes med andre stil-arter, det er jo ikke fair.

Jeg synes den slår alt andet nutidig 'poptechno' med flere kilometer fordi den er meget mere stil-ren og ikke rodet som typisk pop og dance ofte er i mine ører. Den har en rå rytme og hun har en supersej stemme. Jeg synes det eneste dårlige ved sangen er at det ikke er mig der har lavet den.

Og så er koreografi-ideen, med flere sangere, da fantastisk :)

I 2008 var britney spears "piece of me" året's sang, for mig, men jeg tror 2009 går til medina for mit vedkommende, som året's bedste melodi. Jeg synes virkelig den har klasse og er genial, og der ska' ellers meget til efterhånden før en sang bider på mig :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Kan umiddelbart ikke se hvad det kunstneriske skulle være i det, udover kunsten at tjene en masse penge og få radio stationer over hele kloden til at spille det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Kan du også godt lide nik & jay? :D

Junior medlem
Brugeravatar

hun er da MEGA FRÅDERN!! jeg hAVDE KNALDET HENDE PÅ STEDET!! MMMMH!
Velkommen til medina:)
nogen der kender hendes rigtige navn??

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
bi-bob skrev:
nogen der kender hendes rigtige navn??

Hun hedder Andrea Fuentealba Valbak rigtigt http://da.wikipedia.org/wiki/Medina_%28sanger%29

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Elsker starten, hvor de alle fire synger live, og ikke er playback overhovedet.
Desuden er Kun For Mig nok den bedste danske sang længe. Den nydes specielt blandt unge: http://www.youtube.com/watch?v=c48BUGwHpDo

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
eedeolla skrev:
Kan umiddelbart ikke se hvad det kunstneriske skulle være i det, udover kunsten at tjene en masse penge og få radio stationer over hele kloden til at spille det.

Jeg håber da ikke der er nogen, der kalder det her kunst? Det er musik ja, men ikke kunst. Hvis jeg maler et billede er det heller ikke nødvendigvis kunst! Sådan er det jo nok bare desværre blevet i takt med at individualismens egocentrerede "jamen hvis jeg nu synes noget andet er det jo rigtigt for mig"-mentalitet har overtaget den vestlige verden.

Det er fin iørefaldende musik, der kan skabe nogle overfladiske følelser i én. Dybde har nummeret dog på ingen måde.

Medlem
Brugeravatar

det er på alle leder og kanter hæsligt. hvis det er Tiestö der har produceret så siger det nærmest sig selv.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Den gør hvad den skal, være ørehængende og have en lærenem tekst til en god melodi.

Der er et spændende remix af den indtil videre, så vidt jeg kan se:

http://www.youtube.com/watch?v=8oynVbbp ... 78F4BDB407

Er der nogen herinde der planlægger et remix? :)

Relativistisk båthorn

the-red-pill skrev:
Jeg håber da ikke der er nogen, der kalder det her kunst? Det er musik ja, men ikke kunst. Hvis jeg maler et billede er det heller ikke nødvendigvis kunst! Sådan er det jo nok bare desværre blevet i takt med at individualismens egocentrerede "jamen hvis jeg nu synes noget andet er det jo rigtigt for mig"-mentalitet har overtaget den vestlige verden.

Det er fin iørefaldende musik, der kan skabe nogle overfladiske følelser i én. Dybde har nummeret dog på ingen måde.

Det er sådan et emne man ka' diskutere til evigheder :)

Hvem bestemmer hvad der er kunst og hvad der ikke er kunst. Det er der jo ingen facit-lister over.

Og at nå ud til publikum og få lyttere til et nummer er helt klart ikke noget man bare gør. Der er meget der ska' gå op i en højere enhed før man kommer over den tærskel. Du ka' ha' et super-nummer, med 'indhold' (hvad det så end er), som ingen lytter til fordi det har en elendig sanger, eller en elendig lyd-kvalitet, eller et elendigt reklame-team der ikke ka' finde ud af at promovere det på den rigtige måde, og så er nummeret jo ikke til meget glæde for mange.

Det bli'r det selvfølgelig hverken mere eller mindre 'kunst' af, med mindre man da gør kunst op i salgs-tal.

Jeg laver feks også musik, og alle der ved noget om musik ved jo at jeg laver det bedste musik i verden. Ingen er så god som jeg er. Det er et faktum, og er man ikke enig har man selvfølgelig ingen forstand på rigtig musik og rigtig kunst :P . Alligevel har jeg ikke i nærheden af samme antal lyttere som medina. Hun er født i 1982 står der på wiki'en, og jeg begyndte at lave musik i '85. Så jeg har altså lavet musik siden hun var 3 år gammel, og alligevel er det hende der er brudt igennem den der 'mur' som de fleste musikere gerne vil igennem. Det er helt sikkert noget man kun kan hvis man har det der ska' til, over hele linien, så det har hun jo åbenbart mere end jeg har (og mange af os andre der poster numre her på psy og bandbase og youtube og myspace osv) :)

Og hvad er 'dybde' i det hele taget? Er det ikke lidt samme argument som at sige kun franske social-realistiske film man falder i søvn til er noget værd, mens en fed amerikansk action-film der hitter over hele verden ikke ka' være kunst? Selvfølgelig er kunst hvad man selv gør det til :) At sige andet er da kultur-snobberi.

Mht live-udgaven på tv2, så har jeg set den nogle gange efterhånden. Jeg bli'r mere og mere imponeret over showet for hver gang jeg ser den. Især det break hvor de slår synkront ud med armene til lyden af lille-tromme slagene i nærheden af slutningen af sangen. Det er vildt svært at gøre efter! Prøv selv. Og husk så at de står i et direkte tv-show med kamera, mennesker og lys og kun har den ene chance for at gøre det rigtigt. Det er altså imponerende Uanset hvad :)
Og såvidt jeg ka' høre så synger hun den faktisk live, men den slags ka' selvfølgelig være svært at vurdere, men jeg synes ihvertfald det ser sådan ud. Og hvis det er ren playback så mimer hun helt overdrevet eminent godt. Jeg tror på hun synger den live.

Det er altid nemt at kritisere ting man synes virker overfladiske, men alle der selv laver musik ved at det altså kræver meget mere end de fleste der ikke selv laver musik måske tror (jeg ved ikke om du selv laver musik, men hvis du gør så kender du det sikkert godt selv).
Nummeret er helt øverst på den der hit-liste de viser i tv, og det har jeg aldrig været selvom jeg har flere års erfaring med at lave musik end hun har. Den slags er man altså nødt til at ta' hatten af for, også selvom man måske ikke ka' li' musik-stilen :gud: Velkommen til medina

Hvad er det iøvrigt for noget indhold du synes en sang ska' indeholde før den er god?
Og hvor stiller det så iøvrigt instrumental-musik (det er selvfølgelig en side-debat)? Dér er der jo, af gode grunde, ikke mulighed for tekst-indhold. Ka' den slags så ikke være kunst? Ka' techno eller drum'n'bass så heller ikke være kunst? Eller traditionel klassisk musik. Det er jo 'bare' violiner og fløjter, groft sagt. Hvor er indholdet i det? ;)
Smag er selvfølgelig noget personligt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Jeg har ikke så meget andet at tiltøje, end at sige. DET ER LORT :wink: :)

Medlem
Brugeravatar

hvis det endelig skal være den slags, så foretrækker jeg klart
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xhE632UeaX8&feature=fvw[/youtube]
bedre melodi, bedre sang, bedre video, bedre produktion, og generelt bare mere spændende.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Citat:
Resumé om kunst

Hvad kunst har kunnet og kan, og hvad den har gjort og gør er et felt, der fortjener at blive behandlet langt mere udførligt end det her er muligt, og for desuden at holde fokus på blot hvad kunst er, vil det blot blive behandlet ganske kort:

Der synes at være en enighed om, at kunst er noget, der kræver såvel en afsender som en modtager".

Resumé om reklame

Denne position i sin omverden giver kunst en hel anden placering end den, en reklame har. Formålet med en reklame er, som allerede beskrevet, at sælge noget. Intentionaliteten i en reklame ligger klar længe før det endelige resultat – reklameartefaktet, kunne man kalde det – og i bund og grund er der blot tale om et succeskriterium, hvis eneste parameter er et øget salgstal, eller at et øget antal mennesker godtager den idé, som reklamen søger at kommunikere.
At nå dette kriterium, dette mål, er at gennemskue hvilke virkemidler, der vil få de tiltænkte – implicitte – modtagere til at tage imod varen og dens budskab, for derefter at gøre begge dele til sine egne.

Reklamen er således aldrig i sin intentionalitet funktionsløs, men er i stedet resultatet af mere eller mindre nøjsomme beregninger i forhold til hvordan målet bedst nås.
At se på en reklame er at lade sig konfrontere med en afsender, hvis budskab i de fleste tilfælde er alt andet end subtilt. At se på en reklame er at træde ind i rollen som forbruger, som potentiel køber af en vare. At se på en reklame er at forvente overdrivelser, fordrejninger og usandheder, fordi disse alle er legitime i reklamens verden og således kan eksistere under helt særlige vilkår.

Væsensforskelligheden mellem reklame og kunst

Ingen af disse ting kan siges konkret at karakterisere betragtningen af kunst. Det er i og for sig også underordnet, men væsensforskelligheden reklamen og kunsten imellem er søgt tydeliggjort, da det er en vigtig pointe i forsøget på at give en definition af kunst: Ingen udtryksform, som ikke er kunst, minder umiddelbart mere om kunst end reklamen gør. Begge er de baseret på afsender/modtager-forholdet, begge søger de at kommunikere et budskab – en tanke, en idé – og de bruger begge æstetiske virkemidler af forskellig art hertil.

At reklamen så alligevel ikke er kunst skyldes den hér omtalte væsensforskellighed, som bunder i dens intentionalitet, ud fra hvilken det er tydeligt, at reklamens formål er et ganske andet end kunstens. Når reklamen så alligevel typisk indeholder kunstneriske, æstetiske træk, og fortsat ikke er kunst, skyldes det princippet om den primære egenskab; reklamen er, til trods for hvor kraftigt et æstetisk udtryk den måtte have, stadig først og fremmest en reklame og må derfor betragtes, tolkes og behandles som en sådan.

http://da.wikipedia.org/wiki/Kunst

Man kan jo så diskuterer om kommerciel pop musik i virkelighed minder mere om reklamer end kunst. Man kan jo godt sige at det er en form for reklame for pladeselskabet, og lavet på pladeselskabet og investorernes præmisser. De fleste musikkerer inden for pop musikken drømme jo netop om at blive rige og berømte, ikke om at lave det smukkeste stykke musik, eller et stykke musik der virkelig er grænseoverskridende.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]