Suekichi skrev:
Det har ingen betydning hvor længe substrat'en står mellem sterilisering og inokulation. For eksempel, kan du købe færdiggjort steriliseret substrat udenlands fra, hvor du bare selv skal inokulere med spore lang tid senere.
Hvad angår din type glas, skal du gør forskel på følgende: ris-mel eller rug. Hvis det er ris mel du har gang i, skal du bruge wide mouth glas. Dvs., glas du kan skubbe din skubstart smertefit ud af, altså glas uden krumninger!! Og det er fordi at ris mel (BRF eller PF-tek) bliver til en sammensat klump af mycelium, som er umulig at skille ad, og derved umulig at skubbe ud af et glas MED KRUMNINGER. Rug kerner eller fugle føde, derimod gi'r dig en mere medgørlige substrat (og derved mycelium) som du sagtens kan hælde ud af alle typer glas.
Kort sagt, hvis du bruger ris mel skal du bruge wide mouth glas. Hvis du bruger rug eller andet (kerner) så alle glas er ligegyldige.
Som jeg jo skriver, skal jeg jo alligevel have smuldret hele glasset, når det er færdigt. Derfor behøves jeg jo ikke at kunne skubbe den ud, så det bliver helt. Så kan jeg vel bare begynde at smuldre det i selve glasset, så det begyndet at gå løst?