Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 00:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har lige to spørgsmål, jeg gerne vil have svar på. :D

Det første er, om det er okay, at mine glas med det trykkogte mix gerne må stå i flere dage, før sporerne bliver sprøjtet ind i den?

Og så ser jeg de fleste steder, at det anbefales at bruge glas, hvor det ikke krummer ind oppe i toppen - ligesom syltetøjsglas fra supermarkedet - så man kan få kagen ud let. Men nu vil jeg selv lave casing, hvor mediet jo skal smuldres. Kan jeg så ikke bruge glas med krumning, når det alligevel skal smuldres. Så havde jeg tænkt mig at bruge store rødkålsglas, som jo er billige med en god størrelse.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Germany
jeg tror det har indflydelse paa steriliteten ... hvis du bare lader dem staa for laenge..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Køge, og øst for Jylland
Jeg har haft glas til at stå i 4 dage før jeg smed spore i og de blev gode nok. smed dem ned i en kasse med låg eller lig. for at være sikker og husk at spritte toppen af når du skal have stikke nålen igennem stanniolen..

Medlem
Brugeravatar

Det har ingen betydning hvor længe substrat'en står mellem sterilisering og inokulation. For eksempel, kan du købe færdiggjort steriliseret substrat udenlands fra, hvor du bare selv skal inokulere med spore lang tid senere.

Hvad angår din type glas, skal du gør forskel på følgende: ris-mel eller rug. Hvis det er ris mel du har gang i, skal du bruge wide mouth glas. Dvs., glas du kan skubbe din skubstart smertefit ud af, altså glas uden krumninger!! Og det er fordi at ris mel (BRF eller PF-tek) bliver til en sammensat klump af mycelium, som er umulig at skille ad, og derved umulig at skubbe ud af et glas MED KRUMNINGER. Rug kerner eller fugle føde, derimod gi'r dig en mere medgørlige substrat (og derved mycelium) som du sagtens kan hælde ud af alle typer glas.

Kort sagt, hvis du bruger ris mel skal du bruge wide mouth glas. Hvis du bruger rug eller andet (kerner) så alle glas er ligegyldige.

Junior medlem

Suekichi skrev:
Det har ingen betydning hvor længe substrat'en står mellem sterilisering og inokulation. For eksempel, kan du købe færdiggjort steriliseret substrat udenlands fra, hvor du bare selv skal inokulere med spore lang tid senere.

Hvad angår din type glas, skal du gør forskel på følgende: ris-mel eller rug. Hvis det er ris mel du har gang i, skal du bruge wide mouth glas. Dvs., glas du kan skubbe din skubstart smertefit ud af, altså glas uden krumninger!! Og det er fordi at ris mel (BRF eller PF-tek) bliver til en sammensat klump af mycelium, som er umulig at skille ad, og derved umulig at skubbe ud af et glas MED KRUMNINGER. Rug kerner eller fugle føde, derimod gi'r dig en mere medgørlige substrat (og derved mycelium) som du sagtens kan hælde ud af alle typer glas.

Kort sagt, hvis du bruger ris mel skal du bruge wide mouth glas. Hvis du bruger rug eller andet (kerner) så alle glas er ligegyldige.

Som jeg jo skriver, skal jeg jo alligevel have smuldret hele glasset, når det er færdigt. Derfor behøves jeg jo ikke at kunne skubbe den ud, så det bliver helt. Så kan jeg vel bare begynde at smuldre det i selve glasset, så det begyndet at gå løst?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Et par dage mellem sterilisation og inokulation er fint nok, men hvis det er mere end et par dage ville jeg sætte dem i køleskabet. Hvis de er tilberedt perfekt kan de sikkert også holde sig et par uger udenfor køleskabet, men alt andet lige øges risikoen for kontaminationer.

Hvis du alligevel vil smuldre kagen kan du selvfølgelig bare bruge en ske eller en gaffel til at få myceliet ud med.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
jeg vil faktisk påstå at det er bedst man lige venter nogle få dage, inden man sprøjter sporene i glassene. fordi det er en metode til at tjekke om de er sterile, for hvis ikke de er sterile, kommer der måske mug på og så kan du smide dem ud istedet for at spille spore på et glas der ikke er sterilt.

Medlem
Brugeravatar

jeg synes ikke at det gør så meget at glassene er indsnævret i toppen ,for så er det bare at tage en hammer og smadre glasset. så gemmer jeg også lågne og bruger dem igen så jeg er fri for at lave nye hver gang

Medlem
Brugeravatar

rasmus fuckhoved skrev:
jeg synes ikke at det gør så meget at glassene er indsnævret i toppen ,for så er det bare at tage en hammer og smadre glasset. så gemmer jeg også lågne og bruger dem igen så jeg er fri for at lave nye hver gang

Men hvis nu man smed 15 kr efter glas som man ikke skal slå i stykker spare man meget i den lange ende.. Rigtig wide mouth jars koster sku ikke alverden

Medlem
Brugeravatar

jeg vil dog også mene at wide mouth jars er meget bedre, men det jeg mente var at de andre heller ikke er helt værst hvis nu man ikke lige har mulighed eller overskyd til andet.

Medlem
Brugeravatar

Det jeg ikke forstår er at hvis man har en trykkoger, hvofor så ikke bare bruge rug kerner eller fugle føde istedet for ris mel? Der er ingen fordel ved ris mel over rug kerner, tværtimod. det bare min mening.

Medlem
Brugeravatar

Suekichi skrev:
Det jeg ikke forstår er at hvis man har en trykkoger, hvofor så ikke bare bruge rug kerner eller fugle føde istedet for ris mel? Der er ingen fordel ved ris mel over rug kerner, tværtimod. det bare min mening.

Nej rug er bedre,men en Pf kage kan man jo stort set ikke lave forkert.. Rug skal have den helt rigtige tur hver gang med ligge i blød, forkoge og meget nøjagtig mængde vand når de skal i gryden, har selv haft mange opstarts problemer med rug

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]