Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 11:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
[iframe]http://politiken.dk/indland/article795139.ece[/iframe]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Det sku træls hvis man skal til at miste kørekort fordi man har røget en enkelt pind et par dage inden man skal ud og køre bil. Gad godt vide hvor effektive de her nye testere fra Norge er, vil være synd hvis den kunne måle hashindtag "langt tilbage" i tiden.
Men påvirkede mennesker hører heller ikke hjemme bag et rat i en bil! Basta.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Er der nogensinde lavet undersøgelser om at personer der f.eks. kun har indtaget amfetamin, er dårligere billister end ædru personer?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Har du nogensinde prøvet at køre med en der var påvirket af amf? :)
Hvis du har så kender du vel også selv svaret :) , imo kører folk der er på amf meget værre end en ædru person gør. Det er en hel unødvendig risiko at udsætte sig selv eller andre for.
Kunne ikke lige ved en hurtig søgning finde nogen artikler eller lign. om amfpåvirket mennesker kontra ædru.

Off topic:
Dengang jeg skulle tage mit kørekort tilbød min kørelærer at jeg kunne komme ud og prøve at køre på en lukket bane mens jeg var snotskæv, for han var med i sådan en anonym undersøgelse for at se hvordan folk egentlig kørte påvirket.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Synes det er godt de vil gøre noget ved problemet, for man kan ikke have alle mulige tåber til at ligge og køre rundt mens de er påvirkede.
Det vil bare ikke fungere med den nuværende "nul tolerance" lorte politik, ellers bliver en masse uskyldige bare knaldet.

Alt Ædende Ateist skrev:
Er der nogensinde lavet undersøgelser om at personer der f.eks. kun har indtaget amfetamin, er dårligere billister end ædru personer?

Der var engang et eller andet bilblad der undersøgte hvilke stoffer der forringede ens køreevne mest. Ved dog ikke hvor pålidelig den er.

Men som de påpeger i artiklen, så får stimulanser ofte folk til at tage flere og større risici.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Problemet med spyttest's, som de vil indføre, er at de viser både falske positiver og falske negativer, og i modsætning til alkohol er der ingen grænse for hvor meget man må ha' indtaget, hvilket vil sige at hvis du f.eks. har været i et lokale hvor der er blevet røget hash, kan du miste dit kørekort uden at ha' indtaget nogle stoffer.

Medlem
Brugeravatar

Xtreme skrev:

Alt Ædende Ateist skrev:

Der var engang et eller andet bilblad der undersøgte hvilke stoffer der forringede ens køreevne mest. Ved dog ikke hvor pålidelig den er.

Men som de påpeger i artiklen, så får stimulanser ofte folk til at tage flere og større risici.

ja, og det er ret forudsigeligt virkningen taget i betragtning.

jeg synes det vigtigste tal at forholde sig til i denne sammenhæng, er at der i 29% af eneulykker med unge under 25, er stoffer involveret. og alkohol er altså IKKE medtaget. DET er sgu alarmerende.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Atna skrev:
Problemet med spyttest's, som de vil indføre, er at de viser både falske positiver og falske negativer, og i modsætning til alkohol er der ingen grænse for hvor meget man må ha' indtaget, hvilket vil sige at hvis du f.eks. har været i et lokale hvor der er blevet røget hash, kan du miste dit kørekort uden at ha' indtaget nogle stoffer.

Mener at have læst engang at det niveau TCH du får i kroppen ved passiv rygning, er noget lavere end det minimums niveau der er på de fleste almindelige drugstesters har, så man netop undgår det her problem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er ingen tvivl om, at man aldrig skal køre bil, når man er påvirket af stoffer. Dog har jeg fornemmelsen af, at mange accepterer at køre på cannabis, uden jeg tænker over det. Jeg vil da gerne indrømme, at jeg meget tit kører med skæve folk bag rettet. Dog har jeg ikke selv kørekort, så jeg kan ikke udtale mig om, hvordan det er.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Citat:
Han vil følge et kommende norsk forsøg med 'narkometre' nøje, når politifolkene i Norge fra foråret begynder at teste mistænkte bilister ved hjælp af en spytprøve, der på få minutter kan afsløre, hvilke stoffer bilisten har taget.

Er jeg den eneste der synes at det citat er retorisk forkert? "Der på få minutter kan afsløre, hvilke stoffer bilisten har taget" - er vi ude i en omgang skyldig indtil det modsatte er bevist? Det burde snarere hedde sig "Der på få minutter kan afsløre, hvorvidt bilisten har taget stoffer og i så fald hvilke". At der skal nye test til, og at det er uansvarligt at sætte sig beruset bag rettet, kan ingen betvivle. Hvad med pupil-dialerende medicin, f.eks. i forbindelse med en øjenundersøgelse, det bliver der måske ikke taget hensyn til. Men så igen, politiets narkotestere er uddannet, det er ikke slavisk efter pupilometeret, så vi må håbe at de tager sådanne afvigelser i betragtning.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]