Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 17:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Tak! Jeg har lige været nede og låne den danske udgave: S. Grof - Fremtidens psykologi. Der findes afsnittet om holotropisk åndedrætsteknik på side 228 til 260, til dem der skulle have interesse.

Nej okay, jeg udtrykker mig nok forkert. Du har ret i at en sitter næsten altid vil være det mest optimale, men som du selv tilføjer, er det muligt at gennemgå et svært forløb på egen hånd, så længe man er rustet til det, godt forberedt og evt. har god erfaring, omend det kan være risikabelt. Men er den metode virkelig i stand til at frembringe så stærke oplevelser, som f.eks. psykedelika er det? Er det ikke meget nemmere at kontrollere, i forhold til et bad trip på psykedelika?

Men jeg vil prøve mig forsigtigt frem og se hvordan det fungerer.. Hvor lang tid bør jeg regne med, at det tager før, at der begynder at ske noget?

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Der er folk der beretter om virkelig intense oplevelser med holotopi, men i min erfaring er at det afgjort mildere og bare generelt noget andet end psykedelika. Og nemmere at kontrollere, fordi man, som jeg var inde på, at selv kan regulere intensiteten i højere grad. Men man kan alligevel godt finde historier om folk der psyker helt ud pga. opdukne traumer i en holotopi-session. Hvis du har erfaring med psykedelika og kan håndtere det vil tvivler jeg dog på at du på nogen måde vil finde det overvældende. Det er væsentligt svagere og som sagt slet ikke det samme som psykedelika.

Der kan begynde at ske noget efter få minutter, men det bygger laaaaangsomt op. Tommelfingerreglen er at puste minimun en time. Der kan forekomme stærke spændinger der bygger op og deciderede kramper i hænder og fødder, men disse forløser sig selv stille og roligt hvis man bliver ved. Generelt er det mere fysisk/muskulært og mindre mentalt end psykedelika for mig, men tror det er ret individuelt.

Medlem
Brugeravatar

Genialt drupe, tak for info. Vil lige høre dig, hvor har du taget de der sessioner?
og tak Entheo - lige præcis hvad jeg også ledte efter

Wiki Admin
Brugeravatar

Primært i København, men har også været et par gange på Fyn.
Du kan finde en liste med facilitatorer på http://www.holotropi.dk, hvor der også står hvornår der bliver afholdt kurser. Det er dog lidt tyndt med kurser lige nu fordi det er sommerferie, der sker normalt en hel del mere fra efteråret og frem, hvor der er flere endagskurser.

Dedikeret medlem

Er det egentlig en ren psykisk oplevelse, eller kan man også opnå visionære tilstande?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Nej det var ikke rettet mod Stanislav Grof som jeg ikke rigtigt ved noget om. Men helt generelt mod flertallet af de folk, der har prøvet at gøre sig selv til psykedeliske superstjerner.. eller måske i nogle tilfælde lidt mere uskyldigt har ladet de mange rådvilde stofbrugere gøre dem til det.

Jeg er helt enig i at der er blevet lavet eksperimenter som var "lovende".. men det ser jeg som helt i overensstemmelse med det jeg skrev om at der (endnu) ikke er nogen dokumentation for, at de har nogen nytte i psykologisk/psykiatrisk regi, set i forhold til andre metoder o.l. Det er meget muligt at mere forskning ville vise at de har en værdi, men som jeg ser det er det ikke godtgjort at de har det. Som jeg ser det er psykedeliske stoffers fantastiske potentiale for psykologi/psykiatri eller mere diffust, "personlig udvikling" og den slags, først og fremmest en myte som mange stofbrugere ynder at snakke om for at retfærdiggøre hvorfor det er ok at tage stofferne.

I min erfaring er der ud af de mange, der snakker om det, måske ca. 10-15% som rent faktisk arbejder seriøst med stoffer, i forbindelse med udforskning af symboler, meditation.. og mange forskellige ting.. Og jeg kunne da aldrig finde på at kritisere dem for at gøre det. Men så er det meget ofte nærmere at sammenligne med en religiøs/mystisk praksis, end med noget videnskabeligt. Og kriterierne for om det 'virker' er på samme måde rent subjektive. Sådan har jeg også selv brugt psykedeliske stoffer.

Og hvis man anbefaler nogen at spise et helt ark LSD og se sin skaber i øjnene, så er jeg helt med, for så er vi enige om hvilket plan man befinder sig på. Men hvis man siger at man kan gøre det for at løse problem X i sin hverdag, så er det noget helt helt andet, særligt hvis det var noget personen skulle gøre på egen hånd. Hvis der var en organisation som ville tage ansvar for at hjælpe folk terapeutisk bl.a. via psykedeliske stoffer, så ville det selvfølgelig være noget helt andet, og bestemt et værdigt eksperiment, selvom jeg personligt ikke tror det ville være bedre end så mange andre former for terapi man kunne dyrke.

Beklager hvis det er lidt rodet, men jeg håber i kan se, hvad jeg mener, selvom i sikkert ikke er enige.

Dedikeret medlem

Om Shanti du bør helt sikkert læse noget af Stanislav Grof, som må siges at være en af de mest seriøse forskere af "psykedelisk terapi". Hans arbejde er for mig, et bevis for, at psykedelisk terapi har et STORT "uopdaget" potentiale.

Wiki Admin
Brugeravatar

@Om shanti: Jeg forstår godt hvorfor du mener som du gør. Jeg tror også du kan have ret i at visse myter eller fortællinger om psykedelikas nærmest mirakuløse cure-all egenskaber, som bliver brugt til at retfærdiggøre ansvarsløs brug af stofferne, er helt ude i hampen.

Men med al respekt mener jeg altså at dit holdning med at der ikke er nogen dokumentation for stoffernes nytteværdi, må være baseret på uvidenhed. Stanislav Grofs bøger er umulige at komme udenom i denne sammenhæng. De indeholder adskillige cases hvor patienter, der ellers var blevet dømt uhelbredelige af den traditioenlle psykiatri, opnår varige og permanente bedringer med LSD-assisteret psykoterapi. I nyere tid dokumenterer f.eks. John Hopkins Psilocybin Study fra 2006 varige positive effekter ved anvendelse af psilocybin i et kontrolleret miljø. Jeg har skrevet kort om det her i denne post: terapeutisk brug. MAPS vil helt sikkert også kunne levere endnu mere forskning af samme skuffe.

Jeg tror Grof har fat i den lange ende når han mener at psykedeliske stoffer ikke har nogen iboende positive eller negative egenskaber i sig selv, men i stedet må ses som et værktøj der åbner sindet, et slags psykisk mikroskop, der anvendt på en fornuftig måde har stort terapeutisk potentiale, mens det anvendt ufornuftigt har et stort destruktivt potentiale.

I forbindelse med din skarpe skelnen mellem terapi og spiritualitet/mysticisme så er det i øvrigt interessant at bemærke, at Grof i sit arbejde med LSD-psykoterapi erfarede, at det der for de fleste patienter til at starte med handler om at hele dybe traumer i sindet, har en tendens til i stadigt højere grad at komme til at handle om eksistentielle spørgsmål/spiritualitet/mysticisme, efterhånden som terapien skrider frem og traumerne bliver forløst.

Jeg bliver ret provokeret af din totale afvisning af psykedelias potentiale. Det er uden tvivl ikke den verdensfrelser af et mirakelmiddel som det blev blæst op til i 60'erne, og stadigt bliver det af visse nutcases idag, men det er bestemt heller ikke omgang værdiløs hjerneflimmer som mange andre mener. Sandheden ligger efter min bedste overbevisning midt imellem, og jeg håber på at psykedelika engang i fremtiden vil kunne integreres i vores kultur på en naturlig, rationel og videnskabelig måde, som kan fungere som en gylden middelvej mellem den totale forherligelse og den totale skepticisme, og at vi dermed kan høste frugterne uden at lade os forføre af illusionerne.

Wiki Admin
Brugeravatar

Entheo skrev:
Er det egentlig en ren psykisk oplevelse, eller kan man også opnå visionære tilstande?

I teorien skulle det være muligt at opleve hele det spektrum af oplevelser som Grof beskriver, men for mig er det i hvert fald ikke gået så dybt (endnu).

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg afskriver ikke psykedeliske stoffers potentiale, selvom jeg ikke personligt har de store forhåbninger. Læg mærke til at jeg skrev at der ikke var nogen dokumentation for, "at de har nogen nytte i psykologisk/psykiatrisk regi, set i forhold til andre metoder o.l. ". Det er ikke nok at der er eksempler på folk, der gennem fx. LSD-assisteret psykoterapi har fået det bedre, man må også sammenligne det med hvad der ellers findes af muligheder for terapi o.l., og også på alle de gange hvor det måske ikke er gået helt så godt, og nogle gange er det måske gået rigtig, rigtig skidt. De sidste punkter har jeg ikke stødt på megen diskussion af.

Det kan være Grof er en undtagelse, men der er en tendens til at fortalerne for psykedelisk terapi undlader at nævne andet end de positive historier. Og så har man selvfølgelig på den anden side en masse folk, der ikke kender til andet end nogle af de grummeste historier om hvordan man administererede LSD til dybt psykotiske personer uden den mindste terapi, og som på den eller tilsvarende ringe baggrund afskriver al brug af psykedeliske stoffer over en kam.

Men det kan være der er en ny generation af seriøse forskere på vej, som måske ikke vil begå de samme fejl som nogle af deres forgængere. I øvrigt er der en interessant artikel om ny forskning i bl.a. Schweiz i Spiegel i dag: http://www.spiegel.de/international/zei ... 80,00.html

Og der behøver bestemt ikke være nogen skarp skillelinie mellem terapi og spiritualitet. Det jeg mener er, at særligt hvis man eksperimenterer på egen hånd vil det være ekstremt svært at bevare en eller anden objektiv afstand til det man laver, og udsætter sig selv for. Og det er let at komme til at drøne rundt i sin egen fantasiverden. Så kan man få nok så mange indsigter om sig selv og verden, men hvad er det lige man får dem brugt til, og gavner de overhovedet een. Sådan behøver det selvfølgelig ikke at gå, men jeg har set en del eksempler på at det kan gå sådan, inklusive mig selv. Og det er også derfor jeg reagerer mod anbefalinger om at bruge stofferne til 'terapi' på egen hånd.

Som jeg også skrev før ville det være noget helt andet hvis folk var en del af en organisation eller en seriøs gruppe, hvor medlemmerne kunne holde hinanden i ørerne og ikke bare klappe hinanden på skuldrene, og der måske også var nogle rigtige psykologer/terapeuter i blandt. Så kan man sikkert godt bruge psykedeliske stoffer til noget, selvom jeg stadig synes man hele tiden skal spørge sig selv, om de virkelig er nødvendige for det man vil opnå, eller om det i virkeligheden er nogle andre behov, der gør at man indtager dem.

For jeg synes hedonistisk brug af psykedeliske stoffer er helt ok, og hvis det i virkeligheden er det man er interesseret i, er det bedre at indrømme det, så bliver det hele meget sjovere.

Men ok, jeg vil da læse Grof's "LSD Psychotherapy" og prøve at blive lidt klogere.

Wiki Admin
Brugeravatar

Om shanti skrev:
Men ok, jeg vil da læse Grof's "LSD Psychotherapy" og prøve at blive lidt klogere.

Gør det! Jeg tror du vil finde den rigtig spændende. Grof er en af dem der er helt åben omkring at det kan gå galt, og kritiserer bl.a. Timothy Leary for at skabe et kunstigt billede af LSD ved kun at fortælle om alle de positive oplevelser. Der er end ikke en snert af LSD forherligelse i Grofs bøger, han er meget nøgtern og kritisk, og bruger i hans nyere bøger en del energi på at pille LSD ned fra piedestalen ved at insistere på, at de samme oplevelser og terapeutiske resultater kan opnås med stoffrie teknikker.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Hey Kal. Jeg har selvmedicineret på svampe med en virkelig positiv effekt! Jeg havde haft depression i 3½ år, hvilket ledet til et mindre stofmisbrug, men stadig misbrug. Jeg havde været helt der nede hvor jeg virkelig overvejede forskellige slags selvmord, men hver gang ikke turde tage det sidste skridt pga. ren skyldfølelse overfor min familie og venner. Efter jeg så begyndte at dyrke svampe og indtage dem i store mængder i en længere periode (ca. 3 måneder), så ændrede min personlighed sig radikalt. Fik livslysten, og respekten for livet, mennesker, naturen ovs. tilbage. Fik lyst til at opsøge ny viden om alt, og intet. fik en masse nye interesser. lagde stofferne (på nær svampe, og tjald) på hylden, og har nu være "stof fri" i snart 9 måneder :)
Det korte af det lange er at jeg aldrig i min vildeste fantasi troede jeg ville få det sådan her som jeg har det idag, jeg har ikke en eneste dag mere hvor jeg står op og er i dårligt humør. tog faktisk mig selv i at ligge og griner lidt for mig selv om aftnen når jeg skulle sove, fordi jeg syntes det var så komisk at jeg havde fået det så godt hehe :D

Nå men det var så min historie, vil dog lige understrege at jeg IKKE vil anbefale nogle at indtage svampe sådan uden videre fordi jeg selv havde en positiv oplevelse med det!

- PS. Al medgang til dig fra mig, jeg håber du får "kureret" dit sind en dag. God karma :)
Mvh weeerneeer.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem

weeerneeer: det lyder rigtig spændende med din "selvterapi", og jeg er glad for at det fungerede for dig :-) . Jeg har også selv brugt psykedelika som værktøjer til at arbejde med min egen psyke (mest nogle selvværdsproblemer), og det har virket rigtig fint for mig. Jeg påstår ikke at det har været nogen "magisk cure-all" (som Drupe også nævner), men det har hjulpet mig (og hjælper mig til stadighed) med at bryde negative tankemønstre.

Men.. hvad angår Kal, så har han ikke været logget ind siden den dag han oprettede denne tråd, så du skal nok ikke forvente svar :wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Btw. vil jeg lige indskyde at mit indlæg igår ikke skulle forståes eller tolkes som at jeg gerne ville have medynk fra jer, eller at jeg har ondt af mig selv (hvis i troede det var grunden til jeg skrev det). For sådan er det slet ikke, jeg har bare ikke noget imod at fortælle min historie til folk som virker interesserede, og så er den ikke længere.

Culpepers: Det er faktisk sjovt, at det har været det bedste der er sket for mig, i det store perspektiv - at spise svampe - historier som mine burde de "kloge" indflydelsesrige mennesker tage op til overvejning,efter min mening.
Men for mig har det som sagt heller ikke været: "tag et trip bliv permanent rask" som nogle folk tror, det har været en lang proces.
Men det lyder da godt at du kan mærke fremskridt, bare bliv ved med at arbejde med dig selv, så vil du en dag føle at du har opnået en optimal healende effekt, det gjorde jeg i hvert fald :peace:

ps. hvor høje doser har du været oppe på? for mig var det personligt de høje doser, som 4-5 g (mexicanske) der virkelig gjorde omvæltningerne. :D

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem

weeerneeer skrev:
Btw. vil jeg lige indskyde at mit indlæg igår ikke skulle forståes eller tolkes som at jeg gerne ville have medynk fra jer, eller at jeg har ondt af mig selv
Sådan opfattede jeg det heller ikke :)

weeerneeer skrev:
Culpepers: Det er faktisk sjovt, at det har været det bedste der er sket for mig, i det store perspektiv - at spise svampe - historier som mine burde de "kloge" indflydelsesrige mennesker tage op til overvejning,efter min mening.
Men for mig har det som sagt heller ikke været: "tag et trip bliv permanent rask" som nogle folk tror, det har været en lang proces.
Men det lyder da godt at du kan mærke fremskridt, bare bliv ved med at arbejde med dig selv, så vil du en dag føle at du har opnået en optimal healende effekt, det gjorde jeg i hvert fald
Det er meget bekræftende, det du fortæller der :) jeg har også taget det "skridt for skridt", og ventet flere måneder mellem hvert trip.

weeerneeer skrev:
ps. hvor høje doser har du været oppe på? for mig var det personligt de høje doser, som 4-5 g (mexicanske) der virkelig gjorde omvæltningerne. :D

Jeg har ikke spist svampe, men jeg har da været oppe på tre eller fire "frimærker" af hæderlig kvalitet (nogle Hofmanns) :)
EDIT: Jeg synes nu både, at det var de "moderate" og de store doser, der var gavnlige. Jeg havde et trip på kun halvandet frimærke, som gjorde endnu mere "indtryk" end nogle af de stærkere trips gjorde.
--

Jeg kom lige i tanke om en lidt anderledes "praktisk" anvendelse af psykedeliske stoffer.. Fra sommeren 2008 og et halvt år frem røg jeg hash dagligt, men på et LSD-trip omkring nytår besluttede jeg mig for at jeg ikke gad ryge i hverdagene mere. Da jeg kom ned fra trippet røg jeg ikke en eneste gang på en hverdag i mange måneder :D
Det var selvfølgelig ikke LSD'en, men min egen viljestyrke, der holdt mig fra at ryge - men der er for mig ingen tvivl om, at LSD'en spillede en vigtig rolle.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Culpepers: Jeg kom lige i tanke om en lidt anderledes "praktisk" anvendelse af psykedeliske stoffer.. Fra sommeren 2008 og et halvt år frem røg jeg hash dagligt, men på et LSD-trip omkring nytår besluttede jeg mig for at jeg ikke gad ryge i hverdagene mere. Da jeg kom ned fra trippet røg jeg ikke en eneste gang på en hverdag i mange måneder :D
Det var selvfølgelig ikke LSD'en, men min egen viljestyrke, der holdt mig fra at ryge - men der er for mig ingen tvivl om, at LSD'en spillede en vigtig rolle.[/quote]

Det er faktisk sjovt du siger det, for en af mine venner fortalte mig det samme efter et svampetrip vi havde sammen. Han fortalte mig at trippet havde motiveret ham til at holde op med at ryge hash, og nu har han så ikke røget i 2 måneder+ og har ingen intention om at starte igen da han har fået andre værdier i sit liv, f.eks. hans sport. Jeg har nu ikke selv brugt det på den måde, da jeg som menneske er blevet ret god til at stoppe med ting selvom jeg er blevet små-afhængig (eller i hvertfald føler en trang), f.eks. med mephedron (satans værk) som nok 90% bliver sygeligt hurtigt hooked på.. :)

- hvordan he*vede tager man udsnit af tekste for at citere på dem? :P

Mvh.

Junior medlem

Tak for alle jeres svar.
Jeg har arbejdet videre og læst lidt rundt omkring.
Jeg har fundet en bog der hedder "the psychedelic experience" af 3 Ph.D'er fra america. Den er lidt spirituel men jeg vil læse den og se om jeg kan få lært nok til at være klar.

I dag var jeg ude og lede efter svampe, i hareskoven fandt ca. 30-40 forskellige arter men ingen af dem jeg skal bruge.
Er der nogen der kan pege mig i retningen af en skov hvor de gror?

Dedikeret medlem

Kal: Det er jo ikke hvilken som helst bog du er stødt på der! Den er skrevet af Richard Alpert, Tim Leary og Ralph Metzner. Richard Alpert er nu om dage lidt af en guru, og kalder sig Ram Dass. Han har i øvrigt skrevet nogle gode bøger efterfølgende. Timothy Leary var måske den mest kontroversielle forsker i psykedelika overhovedet (lad os bare sige at hans forskningsetik ikke altid var i top :wink: )

Wiki Admin
Brugeravatar

Kal skrev:
I dag var jeg ude og lede efter svampe, i hareskoven fandt ca. 30-40 forskellige arter men ingen af dem jeg skal bruge.
Er der nogen der kan pege mig i retningen af en skov hvor de gror?

Du skal slet ikke lede i en skov. Tror du skal læse lidt mere på lektien! :wink:
Søg herinde og på google...

Junior medlem

"Spids nøgenhat vokser på fugtige marker og græsplæner" - og den elsker ko lort.
Så vil jeg drage ud på amagerfælled og besøge de køer der græsser der.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]