Citat:
Flere børn får rus af snurretoppe, snurreture mv
06. sep. 2009 21.59 Indland
Snurreture med og uden redskaber er blevet et modefænomen blandt børn helt ned til 1-års-alderen.
- Hvis de snurre syv-otte gange rundt, kan de føle, at de får en rus af en slags, siger svampemanden And til Psychedelia.
En forsmag
Men det er ikke den eneste grund til, at skoler og forældre bør se på tendensen med stor alvor, mener børnelæge Vibeke Manniche.
- Børnene får jo en forsmag på den egentlige rus. De varmer op, om jeg så må sige, siger hun til Radioavisen.
- Det er noget, forældre skal være meget bekymrede over, fortsætter Vibeke Manniche. Fordi vi må forvente, at netop de børn, der kaster sig over de snurreture, også vil være de børn, der debuterer tidligt med rusmidler som alkohol og altså er i fare for at blive egentlige alkoholmisbrugere, da der er en vis lighed med alkohols effekt, og så at være rundtosset
Højst to omgange
Børn bør ifølge Fødevarestyrelsen ikke snurre mere end 2,5 m rundt per kilo legemsvægt om dagen.
Det svarer til, at et barn på 30 kilo får en halv km snurretur - eller to omgange.
KildeLSDrejø skrev:
Lad os få et forbud mod at beruse os, så kan vi komme det uvæsen til livs en gang for alle

Helt ærligt; hvad er forskellen på børns lyst til at være rundtosset, de flestes velbehag ved den kriller en rollercoaster giver én i maven og så en rus i det hele taget? Set i biologisk perspektiv kan der knyttes mange fællesnævnere dertil, og det er da klart at de vælger koffein-drikke! Der skal ikke ligeså meget til, som sukker. Sukker er heller ikke det sundeste. MEN! Fortsætter vi den retorik som Fr./Frk. Manniche fører, kan vi ligesågodt smide børn i spændetrøje; der vil ALTID være noget de kan "beruse" sig på. Hvor mange herinde har ikke tyllet +2l slave-sodavand og blevet sukkerhøje for at tonse rundt som en idiot? Det tror jeg de fleste har, og jeg tror - næsten ved - at mennesket ligefrem er rus-søgende. Vi elsker dopamin, endofin, serotonin etc., og det er vi bygget til; det er en væsentlig del af vores indlæringsproces, helt instinktivt.
Manniche og PMD: Lad os sammen fjerne alle farver fra verdenen, og indføre en benhård, grå betonkatolicisme eller nihilisme. Vote Nihilistisk Folkeparti!!!