Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 08:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Flere børn får rus af energidrik
06. sep. 2009 10.19 Indland Opdat.: 06. sep. 2009 10.28

Energidrikke med koffein og sukker er blevet et modefænomen blandt børn helt ned til 10-års-alderen.

- Hvis de drikker syv-otte stykker af dem, kan de føle, at de får en rus af en slags, siger Vamdrup Ungdomsskoles leder John Madsen til JydskeVestkysten.

En forsmag
Men det er ikke den eneste grund til, at skoler og forældre bør se på tendensen med stor alvor, mener børnelæge Vibeke Manniche.

- Børnene får jo en forsmag på den egentlige rus. De varmer op, om jeg så må sige, siger hun til Radioavisen.

- Det er noget, forældre skal være meget bekymrede over, fortsætter Vibeke Manniche. Fordi vi må forvente, at netop de børn, der kaster sig over de drikke, også vil være de børn, der debuterer tidligt med alkohol og altså er i fare for at blive egentlige alkoholmisbrugere.

Højst to dåser
Børn bør ifølge Fødevarestyrelsen ikke indtage mere end 2,5 mg koffein per kilo legemsvægt om dagen.

Det svarer til, at et barn på 30 kilo får en halv liter energidrik - eller to dåser.

Kilde

Lad os få et forbud mod at beruse os, så kan vi komme det uvæsen til livs en gang for alle :sucks:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
helt sikkert der er en sammenhæng imellem koffein og alkohol... jepperdi..

Hold kæft det langt ude - mon ikke bare det viser at de børn keder sig ret kraftigt?

PLUR

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Jeg synes det er fint, at der bliver sat ind mod børn og unge, der misbruger forskellige stoffer. Jo yngre man er jo mindre selvbevidsthed har man, og børn og unge forstår jo ikke en ting som konsekvenser.
Derudover hader jeg også nutidens (blandt unge) dødsdruksånd: "Fuck vi skal bare på dødsdruk man!" Det er sejt at ødelægge sig selv med alkohol og energidrikke. Det er sejt at have været i byen til klokken 10 om formiddagen og så skulle på arbejde, fordi det viser, at man er 2TALT FUCKD UP MAN! Samtidig siger de samme mennesker, at det er dumt at tage stoffer.

Vi må den dumme indstilling, der kan findes overalt i vores samfund til livs. Forbud er selvfølgelig ikke en løsning på det rigtige problem, men det kan reducere nogen af skaderne.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
the-red-pill skrev:
Forbud er selvfølgelig ikke en løsning på det rigtige problem, men det kan reducere nogen af skaderne.

Hvilke?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Cult cola er et gatewaydrug til alkohol!
Alkohol er et gatewaydrug til hash!
hash er et gatewaydrug til hårde stoffer!

Så hvis vi nu forbyder cult cola, så er der ingen der tager hårde stoffer... Det er da simpel logik! :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
The-red-pill, jeg er HELT enig. Det er fucking klamt at drikke sig i hegnet. Og lytte til hardstyle techno, medens man slår ind i vægge, river reoler ned etc.

Jeg foreslår et totalt forbud mod latter, fest-inducerende lydbøljer, spræglede klæder, høje hatte og alt andet som åbner op for de unges (og den generelle borgers) frisind med misbrug som eneste mulige konsekvens.

Medlem
Brugeravatar

xun skrev:
Cult cola er et gatewaydrug til alkohol!
Alkohol er et gatewaydrug til hash!
hash er et gatewaydrug til hårde stoffer!

Så hvis vi nu forbyder cult cola, så er der ingen der tager hårde stoffer... Det er da simpel logik! :roll:

gaming :arrow: cult cola

stop computerspil!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
Loven i Danmark siger at energidrikke højest må indholde 150 mg/l koffein. Hvilket der er i Cult Cola.

I Coca Cola er der 120 mg/l.

Så kan i selv regne ud hvor meget rus man kan få. Jeg forstår slet ikke folk køber energidrik, da mængden af koffein er ret lav i Danmark og da slet ikke at folk får ondt i røven over det, cola er en lige så stor synder.

Udover det er det faktisk ret irriterende, at se på små drenge gå og drikke den ene energidrik efter den anden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Drupe skrev:
the-red-pill skrev:
Forbud er selvfølgelig ikke en løsning på det rigtige problem, men det kan reducere nogen af skaderne.

Hvilke?

Måske at børn og unge ikke fylder sig med store mængder koffein hver dag i længere perioder. Skaderne kan både være de fysiske og så ting som børnenes koncentrationsbesvær i skolen, øget energi og rastløshed der stresser forældrene og lærerne osv.

Jeg har dog ingen anelse om hvor stort problemet er, og jeg regner da også med, at det bare er en journalist, der koger suppe på en i forvejen opblæst og latterlig historie.

Jeg er bare træt af folks: "Alle skal bare have lov til at fylde sig med alt det lort de vil hele tiden man! Det der med at sukker og usund mad er farligt er noget pis! Jeg har spist burger hele mit liv, og jeg har det fint!"
Specielt når man taler om børn og unge, der ikke ved, hvad der er bedst for dem, og hvad de virkelig gerne vil have (Det gør mange voksne desværre heller ikke). Det rigtige problem er altså et mentalitetsproblem i vores samfund. blah blah blah

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Citat:
Flere børn får rus af snurretoppe, snurreture mv
06. sep. 2009 21.59 Indland

Snurreture med og uden redskaber er blevet et modefænomen blandt børn helt ned til 1-års-alderen.

- Hvis de snurre syv-otte gange rundt, kan de føle, at de får en rus af en slags, siger svampemanden And til Psychedelia.

En forsmag
Men det er ikke den eneste grund til, at skoler og forældre bør se på tendensen med stor alvor, mener børnelæge Vibeke Manniche.

- Børnene får jo en forsmag på den egentlige rus. De varmer op, om jeg så må sige, siger hun til Radioavisen.

- Det er noget, forældre skal være meget bekymrede over, fortsætter Vibeke Manniche. Fordi vi må forvente, at netop de børn, der kaster sig over de snurreture, også vil være de børn, der debuterer tidligt med rusmidler som alkohol og altså er i fare for at blive egentlige alkoholmisbrugere, da der er en vis lighed med alkohols effekt, og så at være rundtosset

Højst to omgange
Børn bør ifølge Fødevarestyrelsen ikke snurre mere end 2,5 m rundt per kilo legemsvægt om dagen.

Det svarer til, at et barn på 30 kilo får en halv km snurretur - eller to omgange.

Kilde

LSDrejø skrev:
Lad os få et forbud mod at beruse os, så kan vi komme det uvæsen til livs en gang for alle :sucks:

Helt ærligt; hvad er forskellen på børns lyst til at være rundtosset, de flestes velbehag ved den kriller en rollercoaster giver én i maven og så en rus i det hele taget? Set i biologisk perspektiv kan der knyttes mange fællesnævnere dertil, og det er da klart at de vælger koffein-drikke! Der skal ikke ligeså meget til, som sukker. Sukker er heller ikke det sundeste. MEN! Fortsætter vi den retorik som Fr./Frk. Manniche fører, kan vi ligesågodt smide børn i spændetrøje; der vil ALTID være noget de kan "beruse" sig på. Hvor mange herinde har ikke tyllet +2l slave-sodavand og blevet sukkerhøje for at tonse rundt som en idiot? Det tror jeg de fleste har, og jeg tror - næsten ved - at mennesket ligefrem er rus-søgende. Vi elsker dopamin, endofin, serotonin etc., og det er vi bygget til; det er en væsentlig del af vores indlæringsproces, helt instinktivt.

Manniche og PMD: Lad os sammen fjerne alle farver fra verdenen, og indføre en benhård, grå betonkatolicisme eller nihilisme. Vote Nihilistisk Folkeparti!!!

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
And skrev:
Lad os sammen fjerne alle farver fra verdenen, og indføre en benhård, grå betonkatolicisme

:rocking:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Nu forsøger Nihilistisk Folkeparti dog at indføre psykedeliske farver i metroen såååå....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Mon ikke pædagogerne stadig indtager markant større mængde koffein end børnene...

Det er da kun rimeligt at børnene doper sig for at følge med i kampen mod de voksne!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
de pædagoger jeg har mødt, må helt sikkert indtage andet end kaffe - fordi normal er de fandme ikke - forstår godt de børn der - jeg kørte også stilen med tidlig eskapisme i folkeskolen, man bliver jo dum af at høre på de idioter - alt hvad man behøver at vide, står i bøgerne......... så kan man være fuld, skæv og skrå resten af tiden - intet nyt i det.
Nu det bare koffein der problemet og ikke hash eller bajere - NEJ det er KOFFEIN der nu er synderen.... wow et samfund - snart kan vi ikke få chokolade mere - det minder for meget om hash og indtagelse af ekstreme mængder giver en rus og skideren på.

PLUR

Relativistisk båthorn

And skrev:
Helt ærligt; hvad er forskellen på børns lyst til at være rundtosset, de flestes velbehag ved den kriller en rollercoaster giver én i maven og så en rus i det hele taget? Set i biologisk perspektiv kan der knyttes mange fællesnævnere dertil, og det er da klart at de vælger koffein-drikke! Der skal ikke ligeså meget til, som sukker. Sukker er heller ikke det sundeste. MEN! Fortsætter vi den retorik som Fr./Frk. Manniche fører, kan vi ligesågodt smide børn i spændetrøje; der vil ALTID være noget de kan "beruse" sig på. Hvor mange herinde har ikke tyllet +2l slave-sodavand og blevet sukkerhøje for at tonse rundt som en idiot? Det tror jeg de fleste har, og jeg tror - næsten ved - at mennesket ligefrem er rus-søgende. Vi elsker dopamin, endofin, serotonin etc., og det er vi bygget til; det er en væsentlig del af vores indlæringsproces, helt instinktivt.

Manniche og PMD: Lad os sammen fjerne alle farver fra verdenen, og indføre en benhård, grå betonkatolicisme eller nihilisme. Vote Nihilistisk Folkeparti!!!

Hørt! Godt sagt. Hende der Manniche burde tvinges på medicin, for hun er altså syg i sit tanke-væsen.

@the-red-pill; forbud skaber skader, fornuft reducerer skader, så det er ikke forbud der ska' til, men fornuft. Den nuværende regering har indført flere love og forbud end den tidligere socialdemokratiske, og det er jo ikke ligefrem et bedre samfund de har fået skabt (med overdrevet overvågning, rets-løshed, politi-vold, Utryghed, ballade osv osv osv osv). Altsammen forudsigelige følger af deres iver efter at tvangs-kontrollere alle og tvangs-normalisere alle. Den ideologi (at forbud ka' hjælpe) har allerede spillet fallit og du burde være for klog til at falde for den :)

At bruge tvang fører altid til 1 af 2 ting; enten ballade eller apati, men aldrig til noget godt.

Dedikeret medlem

Bærnelin skrev:
Nu forsøger Nihilistisk Folkeparti dog at indføre psykedeliske farver i metroen såååå....

Hvad er psykedeliske farver?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg tror han mener en form for farverige "bøljende" vægmalerier, som folk ville betegne som psykedeliske i udtrykket. Eller farver som man kun kan opleve på høje doser LSD... eller.... fuck det. Hvad fanden er psykedeliske farver egentligt??

Medlem
Brugeravatar

JEL skrev:
forbud skaber skader

Hvordan skulle et forbud skabe skader i dette tilfælde? - Din politiske opsang passer ikke helt ind. Det er energidrikke vi snakker om der kunne forbydes, ikke engang stoffet i sig selv, altså dog bare koffein. Tvivler på at farlige og ulovlige koffein holdige alternativer ville dukke op, eller om nogen at børnene ville ty til alternativer.
I stedet kunne de vælge en traditionel sodavand, hvilket da heller ikke er sundt, men bedre.
Ligeledes kunne ting som Barcadi breezer og smirnoff ice og andre sodavand med alkohol også tænkes et forbud.

skaderne er måske hvis børnene tyr til stærk kaffe (med sukker) eller hård ibiza sprut i stedet? :lol:

Relativistisk båthorn

Lorten skrev:
Hvordan skulle et forbud skabe skader i dette tilfælde? - Din politiske opsang passer ikke helt ind. Det er energidrikke vi snakker om der kunne forbydes, ikke engang stoffet i sig selv, altså dog bare koffein. Tvivler på at farlige og ulovlige koffein holdige alternativer ville dukke op, eller om nogen at børnene ville ty til alternativer.
I stedet kunne de vælge en traditionel sodavand, hvilket da heller ikke er sundt, men bedre.
Ligeledes kunne ting som Barcadi breezer og smirnoff ice og andre sodavand med alkohol også tænkes et forbud.

skaderne er måske hvis børnene tyr til stærk kaffe (med sukker) eller hård ibiza sprut i stedet? :lol:

Cocacola har været tilstede både for voksne og børn i hvor mange år? Og nu er det pludselig farligt? Er du sindssyg?

Hvad børn må købe er forældrene's ansvar, så ta' det på dig istedet for at fralægge dig det og pådutte det på hele samfundet. Hvorfor ska' jeg feks ikke måtte købe energi-drik bare fordi du ikke ka' passe din snothvalp af en møgunge? Det er da det glade vanvid at ville indføre et 'system-bolaget' for sodavand. Ikke engang sverige har den slags tilstande.
Ta' dig dog sammen dit fjols.

Medlem
Brugeravatar

JEL skrev:
Lorten skrev:

Cocacola har været tilstede både for voksne og børn i hvor mange år? Og nu er det pludselig farligt? Er du sindssyg?

Hvad børn må købe er forældrene's ansvar, så ta' det på dig istedet for at fralægge dig det og pådutte det på hele samfundet. Hvorfor ska' jeg feks ikke måtte købe energi-drik bare fordi du ikke ka' passe din snothvalp af en møgunge? Det er da det glade vanvid at ville indføre et 'system-bolaget' for sodavand. Ikke engang sverige har den slags tilstande.

Jeg har ikke skrevet, at jeg er for et forbud, jeg argumenterer bare imod dit argument:

Citat:
forbud skaber skader

Jeg har heller ikke på noget tidspunkt skrevet, at der skulle være coca cola forbud, jeg skrev forbud imod sodavand med alkohol.

JEL skrev:

Det kan du sgu selv gøre og prøv lige at hold en ordenlig tone herinde, tak.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]