Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 17:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor kraverne vender
Hey alle!! :D
Jeg vil gerne oprette dette emne, hvor man kan poste information om planter, der kan give klare, virkelige, bevidste, osv.. -drømme.

Jeg kender selv til en del, men jeg vil meget gerne høre om flere!

Her er en liste:
Ilex Guayusa.
It has the interesting effect of inducing lucid dreaming. For this reason, it is known as the "watchman's plant", as even when sleeping you are aware of your external surroundings. For those interested in shamanic dreaming this is certainly the plant to explore.

Mugwort (Artemisia vulgaris).
Mugwort is said to induce lucid dreaming and astral travel. Consuming the plant prior to sleeping is said to increase the intensity of dreams, the level of control, and to aid in the recall of dreams upon waking.

Drømmeurt (Calea zacatechichi).
Indtagelse af urten giver en lidt rastløs søvn, som gør at man drømmer mere og har lettere
ved at huske sine drømme.

Afrikansk drømme rod (Silene capensis)
Jeg har ikke nogen erfarring med planten endnu. Men jeg har prøvet at indtage den en gang, uden særlig effekt..
Nogen som kender en måde at indtage den på?

Håber at høre fra nogen som har flere planter at putte på listen! :wink:

Medlem
Brugeravatar

Jeg har lidt erfaring med Silene capensis. Jeg læste at der kan gå 1-2 uger før man begynder at kunne se en forandring i ens drømme. Og det var egentlig også tilfældet ved mig. Efter 2 uger med én kop silene capensis te hver aften, begyndte mine drømme at blive rigtig spændende. Lange sjove drømme med masser af magi og sære oplevelser, men efter tre spændende nætter blev der lukket for de flotte drømme, og jeg begyndte at drømme normalt igen.

Jeg ved ikke om jeg har opbygget en eller anden form for tolerance, men jeg vil helt sikkert fortsætte med at drikke min "drømme-te" og håbe på at de spændende drømme kommer tilbage.

Måden jeg laver teen på? Jeg klipper 0,3-0,5 g af de tørre rødder i små stykker, putter lidt honning i, putter et brev med grøn te i og hælder varmt vand over. Det drikker jeg så ca. 2 timer før jeg går i seng. Jeg ved ikke om det er den bedste metode, men den har givet mig lidt resultater i den korte periode jeg har eksperimenteret.

De andre urter har jeg ikke prøvet endnu, men jeg har noget ilex guayusa og calea liggende. Ilex guayusa skulle indeholde den største mængde koffein af alle planter, så man skal nok ikke tage den lige før sengetid.

Jeg kunne godt tænke mig at se en god metode (udover rygning) til at få calea'en ned. Kan man slippe for den absurd dårlige smag?

Andre drømmeurter:

Synaptolepis kirkii - "Ubulawu is not merely used to induce lucid dreams, but is a multi-faceted tool whose uses include connecting and communicating with one's ancestral spirits, having visionary and prophetic dreams, divination and finding answers to specific questions."

Helinus integrifolius - "Diviners use saponin rich species like Helinus integrifolius in an ubulawu mix which enables them to interpret dreams clearly. (Saponins are a highly bioactive group of molecules.)"

Acacia xanthophloea - ?

Rhus pauciflorus - ?

Det er nogle af de planter som zulu'erne bruger i deres "Ubulawu mix", som er en drømme-mixtur, der skulle kunne give profetiske drømme.

Medlem
Brugeravatar

Fizh>> Hvor spændende!
Jeg har erfarring med Guayusa, og drikker det ofte.
Det er rigtigt at det er den plante vi kender til med det højste indhold af Koffein. Men det er slet ikke på samme måde som med Kaffe. Energien sidder mere i sindet end i kroppen.
Jeg har læst at det er bedst at drikke lige før solopgang, som det første når man vågner.
Måden jeg tilbereder det på, er at jeg putter bladene i en gryde med vand og koger det end til at jeg har en meget sort sirup agtig væske tilbage. Jeg bruger gerne en 6-8 gram blade pr. kop.
Smagen er hver at glæde sig til! ;) Det er slet ikke bittert som de fleste andre stimulanter! Det er nærmere sødt i det.

Jeg har en del Afrikansk drømme rod til at ligge, så det ku være man sku gå igang med et aftens-ritual med en kop the af dette.

Ja en god opskrift på Drømmeurt i the, for at undgå den klamme smag kunne jeg også godt tænke mig.
Men jeg har det dog udemærket med at ryge det.

Og så skal jeg hel klart læse om dette "Ubulawu mix"!

Tak for information! :D

Medlem
Brugeravatar

Troldmanden skrev:
Fizh>> Hvor spændende!
Jeg har erfarring med Guayusa, og drikker det ofte.
Det er rigtigt at det er den plante vi kender til med det højste indhold af Koffein. Men det er slet ikke på samme måde som med Kaffe. Energien sidder mere i sindet end i kroppen.
Jeg har læst at det er bedst at drikke lige før solopgang, som det første når man vågner.
Måden jeg tilbereder det på, er at jeg putter bladene i en gryde med vand og koger det end til at jeg har en meget sort sirup agtig væske tilbage. Jeg bruger gerne en 6-8 gram blade pr. kop.
Smagen er hver at glæde sig til! ;) Det er slet ikke bittert som de fleste andre stimulanter! Det er nærmere sødt i det.
Det vil jeg prøve :) . Drikker du så teen ved solopgang og lægger dig til at sove igen? Og har du kunne se en forandring i dine drømme?
Troldmanden skrev:
Jeg har en del Afrikansk drømme rod til at ligge, så det ku være man sku gå igang med et aftens-ritual med en kop the af dette.
God idé. Det kan i hvert fald ikke skade ;)

Hvis du har prøvet mugwort og calea kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan det påvirkede dine drømme. Virkede det første nat? Jeg har hørt gode ting om mugwort og overvejer lidt at bestille noget hjem.

Forresten, der er også nogen der mener at valerianerod skulle have en effekt på ens drømme. Nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Senest rettet af fizh 03 aug 2009 17:18, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Citat:
Det vil jeg prøve :) . Drikker du så teen ved solopgang og lægger dig til at sove igen? Og har du kunne se en forandring i dine drømme?

Nej, jeg står op og drikker teen, og så holder jeg mig vågen.
Men det er da også enormt hyggeligt at stå op når solen gør! :D
Jeg tror nok at jeg har mærket noget. Det er jo svært at sige om det er det.
Men jeg må sige, at jeg har fået en del lucid dreams her for det sidste. Mere end før.
Men det kan også være teknikker jeg gør. Som at kigge på min hånd og se om jeg drømmer.
Men Guayusaen har klart været med til det. Jeg drikker det jo ret ofte.
Citat:
Hvis du har prøvet mugwort og calea kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan det påvirkede dine drømme. Virkede det første nat? Jeg har hørt gode ting om mugwort og overvejer lidt at bestille noget hjem.

Jeg har også gjort lidt i Calea, men syntes ikke rigtig at jeg har mærket noget..
Jeg tror at ligesom med Silene capensis, så skal det tages over en periode før man mærker nået til det. :?:
Og Mugwort er jeg først lige begyndt at få øjene op for.
Jeg fandt ud af at den voksede vildt i hele min have! :D :P
Så lige nu er jeg ved at tøre nogle planter. Men jeg har allerede prøvet om jeg ku få noget ud af at bruge friske blade i the. Og jeg syntes at jeg ku mærke en smule "barndomsbriller", som min bror og jeg kalder det. :wink: Og lidt klarsyn.
Men jeg glæder mig til at udforske den mere.
Citat:
Forresten, der er også nogen der mener at valerianerod skulle have en effekt på ens drømme. Nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Det går jeg lige ind og læser om.

Medlem
Brugeravatar

Troldmanden skrev:
Nej, jeg står op og drikker teen, og så holder jeg mig vågen.
Men det er da også enormt hyggeligt at stå op når solen gør! :D
Jeg tror nok at jeg har mærket noget. Det er jo svært at sige om det er det.
Men jeg må sige, at jeg har fået en del lucid dreams her for det sidste. Mere end før.
Men det kan også være teknikker jeg gør. Som at kigge på min hånd og se om jeg drømmer.
Men Guayusaen har klart været med til det. Jeg drikker det jo ret ofte.
Så det vil sige, at man kan drikke det på hvilket som helst tidspunkt på dagen? Det ville være rigtig rart, for det er sjældent jeg kan hive mig selv op så tidligt :)
Citat:
Jeg har også gjort lidt i Calea, men syntes ikke rigtig at jeg har mærket noget..
Jeg tror at ligesom med Silene capensis, så skal det tages over en periode før man mærker nået til det. :?:
Og Mugwort er jeg først lige begyndt at få øjene op for.
Jeg fandt ud af at den voksede vildt i hele min have! :D :P
Så lige nu er jeg ved at tøre nogle planter. Men jeg har allerede prøvet om jeg ku få noget ud af at bruge friske blade i the. Og jeg syntes at jeg ku mærke en smule "barndomsbriller", som min bror og jeg kalder det. :wink: Og lidt klarsyn.
Men jeg glæder mig til at udforske den mere.
Jeg går på jagt! :D

Kan det passe at det danske navn er grå bynke?

Medlem
Brugeravatar

Citat:
Så det vil sige, at man kan drikke det på hvilket som helst tidspunkt på dagen? Det ville være rigtig rart, for det er sjældent jeg kan hive mig selv op så tidligt :)

Ja det kan man sagtens. :)
I dag drak jeg en ved solopgang, og en for lidt siden.
Det er bare trationelt at den drikkes ved solopgang.
Citat:
Jeg går på jagt! :D
Kan det passe at det danske navn er grå bynke?

Ja det er rigtigt. Den kaldes også for Vild Malurt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jeg har ikke eksperimenteret med nogen af disse urter og jeg tvivler stærkt på de har en effekt. Jeg kan se potentialet i Guayusa da den indeholder koffein, men for at den skal kunne bruges til noget skal man lave noget forarbejde. Jeg har aldrig selv prøvet Guayusa, men jeg har et par gange brugt kaffe som et effektiv middel til at fuldføre den såkaldte WILD teknink (wake-initiated lucid dream).
Fremgangsmåden er ret simpel: Jeg holder mig vågen i mange timer i træk og sørger for at være fysisk aktiv i denne periode, når jeg kan mærke at jeg vil have meget let ved at falde i søvn, drikker jeg store mængder kaffe og ligger mig til at sove. Den stimulerende koffeinen hjælper mig til at holde mig koncentreret og på den måde kan jeg falde direkte ind i en lucid dream.

Desuden er jeg i gang med at eksperimenter med Ketamin som WILD "hjælp".

Endnu engang vil jeg fremhæve denne side: http://www.dreamviews.com

EDIT: Koffein er koffein lige meget hvor det kommer fra.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Alt Ædende Ateist skrev:
Koffein er koffein lige meget hvor det kommer fra.

Ja, for koffein kan kun komme fra kaffebønnen. Guaranin, thenin og de andre er fra hver sin plante, men ikke koffein. Hvis det var koffein ville det naturligvis også være ligeså potent som koffein, men det er det bestemt ikke. Guaranin er, så vidt jeg husker, kun 1/10 så potent som koffein.
At molekylestrukturen ligner hinanden er vist nok rigtigt, men det gør det ikke til det samme. Jeg kan ikke huske om guarana, thenin etc. metaboliseres til koffein, men selv hvis dette er tilfældet er det stadig ikke koffein. Så ville heroin være det samme som morfin.
Koffein, guaranin, thenin etc. virker også på samme måde, men derfor er det stadig ikke det samme.

Mvh.
Flueknepper-anden

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
And skrev:
Alt Ædende Ateist skrev:
Koffein er koffein lige meget hvor det kommer fra.

Ja, for koffein kan kun komme fra kaffebønnen. Guaranin, thenin og de andre er fra hver sin plante, men ikke koffein. Hvis det var koffein ville det naturligvis også være ligeså potent som koffein, men det er det bestemt ikke. Guaranin er, så vidt jeg husker, kun 1/10 så potent som koffein.
At molekylestrukturen ligner hinanden er vist nok rigtigt, men det gør det ikke til det samme. Jeg kan ikke huske om guarana, thenin etc. metaboliseres til koffein, men selv hvis dette er tilfældet er det stadig ikke koffein. Så ville heroin være det samme som morfin.
Koffein, guaranin, thenin etc. virker også på samme måde, men derfor er det stadig ikke det samme.

Mvh.
Flueknepper-anden

Tak And, for et svar jeg længe har prøvet at finde ud af for mig selv.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

AÆA: Ilex guayusa indeholder også en del andre stoffer, deriblandt nogle beroligende agenter - that's all we know.

Medlem
Brugeravatar

Alt Ædende Ateist skrev:
Jeg har ikke eksperimenteret med nogen af disse urter og jeg tvivler stærkt på de har en effekt.
Må jeg spørge hvorfor? Jeg har selv mærket effekten og jeg har læst om mange, der oplever en klar forskel i deres drømme. Og der kan vel ikke være tale om placebo, for enten drømmer man normalt eller også drømmer man anderledes :?:

Alt Ædende Ateist skrev:
Endnu engang vil jeg fremhæve denne side: http://www.dreamviews.com
Fremragende side. Jeg bruger den også tit :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

fizh skrev:
Må jeg spørge hvorfor? Jeg har selv mærket effekten og jeg har læst om mange, der oplever en klar forskel i deres drømme. Og der kan vel ikke være tale om placebo, for enten drømmer man normalt eller også drømmer man anderledes

Jeg kan ikke forholde mig til sætningen "forskel i ens drømme" og "drømmer anderledes", prøv at forklare mig hvilken forskel du mærker? En drøm kan være som man vil have den, det behøver man ikke urter til.
At en urt som ikke kan mærkes i vågen tilstand skulle ændre ens drømme virker usandsynligt. Grunden til at du mærker en forskel i dine drømme er at du regner med urten vil ændrer dine drømme. Inden du ligger dig til at sove tænker du på dette bevidst eller ubevidst og der for bliver dine drøm anderledes. Det er hvert fald min teori og den er nok lidt arrogant når jeg ikke har prøvet disse urter, så måske vil jeg give det et forsøg.

InnerNetExplorer skrev:
AÆA: Ilex guayusa indeholder også en del andre stoffer, deriblandt nogle beroligende agenter - that's all we know.

Af egne erfaringer må jeg konstatere at beroligende stoffer blot slører ens drømme.

Medlem
Brugeravatar

Men hvis det bare er ens forventninger til urten, der gør udslaget, så burde de jo virke første nat. Efter ca. 2 uger oplevede jeg en brat ændring og det blev ved sådan i noget tid. Mine drømme blev lange og komplekse, nærmest filmiske. Ja, jeg kan bedst beskrive det som at være med i en film fra start til slut. I mine normale drømme oplever jeg tit at mit syn er sløret. De nye drømme virkede skarpere og mere ægte. Og det var flere dage i træk.

Jeg kan da godt forstå din skepsis. Jeg var selv noget skeptisk. Da jeg havde taget urten i over en uge tænkte jeg: "lortet virker sgu ikke", men jeg fortsatte og så skete der noget. Jeg tror silene capensis kan ha' en effekt på ens drømme, men man skal sikkert ikke gå til det med skyhøje forventninger. Man får ikke lucid dreams af at spise de her urter. Det skal der teknik og træning til.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

fizh skrev:
Efter ca. 2 uger oplevede jeg en brat ændring og det blev ved sådan i noget tid. Mine drømme blev lange og komplekse, nærmest filmiske. Ja, jeg kan bedst beskrive det som at være med i en film fra start til slut. I mine normale drømme oplever jeg tit at mit syn er sløret. De nye drømme virkede skarpere og mere ægte. Og det var flere dage i træk.

Det du har oplevet her er faktisk en ting der sker for alle der starter med at træne på at blive lucide. I de to uger hvor du har indtaget urten har du være meget opmærksom på dine drømme og formentlig gået og tænkt over dem. Det har gjort at du er blevet bedere til at huske dine drømme og det vil virke som om dine drømme er skarpere og mere ægte, selv om de slet ikke har ændret sig, det er bare dig der er blevet bedre til at huske dem.

Medlem
Brugeravatar

Hvis du siger det :b

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der med ikke sagt at urten ikke har virket på dig og kan gøre det på andre, jeg er bare meget skeptisk.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

AÆA: Det er som regel nogle indholdsstoffer og olier der lægger kroppen i en ret let søvn så REM-søvne og hypnogogia tilstande optræder hyppigere. Urten er ingen garanti for lucid dreams, blot stærkere drømmesøvn som kan være en katalysator til lucid dreams - alt efter hvad der drømmer drømmen, tidligere træning i LD osv.

Det gælder i hvert fald for de meso- og sydamerikanske shamaner der bruger urter til at kontakte forfædre og ånder igennem drømmene. De er trænede i at navigere i de andre bevidsthedstilstande og planten er nærmest hesten i det her lille symbiotiske drama :)

Med ubulawu som er fra Afrika, ved jeg ikke hvordan det forholder sig med effekten (det er ret sparsomt med rapporter) men der virker det mere hen i at planten er små-hallucinogen og skulle give drømmesyner og mere profetiske drømme. - De siger selv at forfædrene taler til dem gennem drømmene efter ubulawu er indtaget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har lidt svært ved at forstå din første sætning, men du siger at urterne indholder olier der for en til at få flere end de normale 4-5 perioder med REM søvn i løbet af en nat og de til med bliver længere?
Hvis det er rigtig har de et kæmpe potentiale inden for lucide dreaming, da man jo så har større chancer for at blive lucide og den tid man er lucide kan blive længere :-D

Medlem
Brugeravatar

Hæng mig ikke op på om der optræder flere REM-stadier end "normalt" men ved Calea får jeg den der lette søvn med livlige drømme som man let ruskes ud af og falder hurtigt ned i. Ligesom når du har sovet længe på en søndag og du har vågnet flere gange med ½-1 times mellemrum.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]