Jugg skrev:
Og hvad så JEL? Så det du vil fortælle politiet den dag de står på dit dørtrin fordi du har kvajet dig og bestilt stoffer med kreditkort, er at "En organiseret hacker bande der tjener kassen på at sælge kredit kort information til andre bander, så sig sure på mig, og så bestilte de stoffer i mit navn, til min adresse og jeg tænkte jo ikke der var forsvundet et par tusind på kontoen, så jeg lukkede den ikke lige. Og forresten, alt det her narkorelaterede literatur og miligram vægte jeg har i mit hjem, det skal i ikke tage jer af"
Jeps, den køber de.
Nej, nej, nej, det vil jeg ikke, det er slet ikke den side af sagen jeg snakker om.
Jeg snakker om hvorvidt det er MULIGT at man ka' blive USKYLDIGT dømt HVIS nogen bestiller noget Ulovligt til en's adresse med en's kredit-info's.
Hvis jeg feks er så heldig at få installeret en keylogger på din computer, eller et spyware program der grabber din desktop, eller får opsat din internet-forbindelse så den kører igennem min egen server som proxy, eller hvad man nu ka' tænke sig af smarte tricks, eller jeg får opsnappet koden til en web-shop's webside og ka' logge ind og se alle kunde-data (kort-data plus adresser osv), eller koden til din email hvor dine kvitteringer fra online-handler med adresse og kort-data ligger, så har jeg jo alt hvad jeg ska' bruge for at ku' bestille narko i dit navn med dit kredit-kort (hvis jeg ønsker at skade dig).
Det ka' godt være du er computer-nørd nok til at ku' holde din computer helt ren for den slags programmer, men det er der altså ikke mange der er (er mit indtryk, for jeg ved selvfølgelig ikke præcis hvor mange danskere der er istand til at vurdere om deres computer er ramt eller ej)
Identitets-tyveri er jo et voksende fænomen på nettet, selvom det siges stadig at være et lille problem (men selvom risikoen måske er lav, som det siges, så er det nok stadig ret surt at være lige præcis den ene der rammes):
Citat:
For example, identity theft victim Lisa Sharf says it took criminals using the Internet less than a week to open six credit cards in her name. Heidi Anderson says an identity thief used the Web to help open more than 30 accounts in her name--fraudulently charging more than $45,000. Even a PCWorld editor has experienced such fraud.
Link:
http://www.pcworld.com/article/103695/id_theft_increase_doesnt_deter_eshoppers.htmlUanset hvor stor chancen er for at lige du bli'r ramt af sådan et scam, så spørg dig selv om DU gerne vil bære det eventuelle ansvar HVIS en hacker rent faktisk bestiller noget Ulovligt i dit navn med dine data for at skade dig. For jeg vil ihvertfald ikke.
---
John D. Rockefeller skrev:
Hvor er det bare ulækkert, når ekstreme, enestående tilfælde i verdens historie bliver brugt som argument. Vi lærer trodsalt af vores fejl.
Enestående?
Ok, så fortsætter jeg da bare:
Citat:
15-årig hackede danske netbanker
»Det var bare for at vise, jeg kunne,« lød forklaringen fra en 15-årig dansk dreng, som er blevet afsløret i at trænge ind i andres netbanker. Hackeren stjal ingen penge.
Af Jesper Kildebogaard , tirsdag 10. mar 2009 kl. 15:39
EMNER: Datakriminalitet Hacking
Med små beskeder demonstrerede en 15-årig fra Roskilde, at det ikke var svært for ham at trænge ind i andres netbank-konti.
»Sikke mange penge du har. Venlig hilsen din hacker,« lød en af de hilsner, han efterlod efter et besøg, skriver Ritzau.
Link:
http://www.version2.dk/artikel/10238-15-aarig-hackede-danske-netbanker---
Citat:
24. apr 2009 kl. 13:54
Hackere angriber danske netbankerDigitalt
En falsk mail sendt til tusindvis af danskere kan aflure tastetryk og adgangskoder til netbanken.
Tusindvis af danskere har modtaget en harmløst udseende mail fra firmaet WorlPay, som sikkerhedsfirmaet CSIS nu advarer mod at åbne.
Den indeholder et program pakket i et zip.-format. Det lægges på computeren og kan derfra stjæle koden til din netbank, hvis du åbner det, fortæller Peter Kruuse, der er sikkerhedsanalytiker hos firmaet CSIS.
Mailen er fra kriminelle
Mailen er ikke fra WorldPay men fra it-kriminelle i Baltikum.
Link:
http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/article697157.ece