Jeg læste lidt om effekterne af at ryge hash på wikipedia, og jeg faldt så over en artikel der tyder på at selvom man ryger hash regelmæssigt så er risikoen for at udvikle lungekræft ikke større end hos ikke rygere! Forskerne tror at THC i cannabis dræber de gamle celler i lungevævet der har en tendens til at udvikle kræft. Yderst interessant artikel som jeg synes i bør læse, jeg blev ihvertfald meget overrasket da jeg troede at det var ligeså farligt at ryge hash som at ryge tobak (dels troede jeg at det at få røg i lungerne var det skadelige og ikke så meget stofferne i det man røg, samt man jo som regel blander tobak og hash når man skal ryge en joint). Samme artikel som konkluderede at der ikke var øget risiko hos cannabis rygere, konstanterede at tobaksrygere havde en øget risiko for at udvikle lungekræft på hele 2000%! Man kan faktisk udlede af artiklen at storforbrugere af cigaretter vil have godt af at ryge en joint i ny og næ hvis de vil nedsætte risikoen for at udvikle lungekræft.
Artiklen kan læses her:
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/co ... 29_pf.htmlOg her er et par vigtige citater fra artiklen:
Citat:
"Earlier work established that marijuana does contain cancer-causing chemicals as potentially harmful as those in tobacco, he said. However, marijuana also contains the chemical THC, which he said may kill aging cells and keep them from becoming cancerous."
Citat:
"The largest study of its kind has unexpectedly concluded that smoking marijuana, even regularly and heavily, does not lead to lung cancer.
The new findings "were against our expectations," said Donald Tashkin of the University of California at Los Angeles, a pulmonologist who has studied marijuana for 30 years.
"We hypothesized that there would be a positive association between marijuana use and lung cancer, and that the association would be more positive with heavier use," he said. "What we found instead was no association at all, and even a suggestion of some protective effect."
Denne undersøgelse, som i øvrigt er den største af sin slags, burde meget vel kunne bruges som led af en afkriminaliseringskampagne af hash. I er velkomne til at tilkendegive jeres holdninger til artiklen, om i er overraskede, om i synes det var forventet eller om i er uenige med artiklen.
God weekend!