Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 12:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
Hej Folk. Jeg har lige en masse hurtige små spørgsmål som jeg har spekuleret lidt over de sidste dage.

Kan man godt vande planterne med sø-vand? "Ganske almindelig" sø-vand fra en ikke ret stor sø.
(De kan dog godt få normalt vand de første par uger.) (Har ikke mulighed for at måle noget i vandet og har ikke lyst til at smage på det.)

Så kom jeg i tvivl da jeg gravede bed for leden, da der efter 20 cm. var tyk tung ler agtig jord. Nu er alt jorden vendt rundt og ser stadig temmelig lerholdig ud. Skal man bare supplere med sand og småsten for at jorden ikke bliver for tung eller hvad skal man gøre med alt den ler? Der voksede nogle bær-buske med torne før.

Så til noget gødning. Har noget organisk gødning som jeg ikke lige ved hvad hedder, men man bruger ca. 400 g. til 10 km2 og det ligner fiskemad, eller kattemad. Det er sådan nogle tynde aflange grå pastiller. Der står ikke på posen hvordan man anvender dem. Er det ikke bare sådan nogen der ligger på jordoverfladen eller skal de ned i jorden?

Er det bedre at bruge porcelens talerkner til forspiring frem for paptalerkner? Ellers ville jeg skaffe nogle af pap i stedet. Dem kan man også skrive på.

Så til bonusspørgsmålet;
Er der nogle der har haft erfaringer med nogle af disse planter:

Grow Nordic - "Nordsjællandsk Sativa-Pot"
Grow Nordic - "CandyCain"
BBQ - "Bwana´s Balcony Queen"
og ikke mindst
Dutch Passion - "Hollands Hope"

Alle sammen er fra Nettet

Håber på nogle nyttige svar og på forhånd tak :)

Medlem
Brugeravatar

søvand (nok især fra en mindre sø) vil jo være mere "urent" i form af plankton og da sikkert også næringssalte men hæng mig ikke op på det sidste!
ved sku ikke hvad det vil gøre ved dine planter men da jeg ikke kan gøre mig klog på det kan jeg kun sige at det kunne være sjovt at lave et forsøg med det hvis ikke andre svarer (hvilket der nok gør)

Hamp har brug for ilt til rødderne så det er nok bedst at gøre jorden mere luftig så rødderne ikke rådner!
ved faktisk ikke om sand og sten hjælper på samme måde som lecasten? men ellers er lecasten super!

paptallerkenerne bliver fugtige, bløde og dumme at have med at gøre iforhold til porcelæn! men så længe det er fugtigt og mørkt kan du vel godt (:

HELD OG LYKKE!! lad der komme noget godt røg ud af din passion (:

Medlem

Jeg kan se du har brugt lidt penge på dine frø, så jeg vil faktisk anbefale dig du bruger muld med leca.

Moderator
Brugeravatar

Altså, alle søer er jo rimeligt forskellige, nogle kan man drikke vandet fra uden problemer, andre fører det til sygdom. Gå på apoteket og køb noget ph-måle papir, kan ikke lige komme på hvad det hedder. Hvis ph'en er iorden, dvs. omkring en 6-7 stykker og det ser nogenlunde klart ud, så er det rimelig sikkert good to go.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Hvis der er liv i den sø du tager vandet fra, især hvis der er vandplanter, eller generelt bare meget bevoksning tæt på søen, så burde der ikke være nogen problemer what so ever i at vande med vand derfra.

Medlem

Geografisk sted: hjortshøj
jeg har brugt søvand flere gange uden problemer, jeg har også engang testet ph på vand i nærmeste å, og den var på 8,5... IKKE godt 5,8 er det bedste. som akira_dk3 skriver er muld med leca bedst! og med gødning plejer jeg at pisse rundt om planten ( kun ved guirilla grow ) og hælde lidt vand over bagefter, urin er god gødning! men gør det ikke for tit! man kan også begrave en død fugl eller rotte under eller ved siden af planten

Medlem

[quote="Rasta Drengen"]Hej Folk. Jeg har lige en masse hurtige små spørgsmål som jeg har spekuleret lidt over de sidste dage.

Kan man godt vande planterne med sø-vand? "Ganske almindelig" sø-vand fra en ikke ret stor sø.
NEJ - PH dit vand tilrette :o

Så kom jeg i tvivl da jeg gravede bed for leden, da der efter 20 cm. var tyk tung ler agtig jord. Nu er alt jorden vendt rundt og ser stadig temmelig lerholdig ud. Skal man bare supplere med sand og småsten for at jorden ikke bliver for tung eller hvad skal man gøre med alt den ler? Der voksede nogle bær-buske med torne før.

VEND DEN I HVATEVER MULD - OG BLAND LECA STEN I jorden?

Er det bedre at bruge porcelens talerkner til forspiring frem for paptalerkner? Ellers ville jeg skaffe nogle af pap i stedet. Dem kan man også skrive på.

LIGEMEGET - BARE SPIR DEM I 24/52 TImer under vat til de viser en kim (Afhængig af sort) og kimen (altså det hvide der stikker ud i bunden er TOPPEN, ikke bunden) så vend dem rigtigt 8)

Hvis du kan bruge så mange penge på frø, må du også sætte dig ind i nogle ting - læs guides f.eks er det bedste man kan, uden egentlig erfaring :roll:

tsk ,tsk altså :hm:

:peace:

Medlem

altså...den hvide spids der kommer ud af det sprækkede frø er bunden, og skal vende nedad! og du kan sagtens bruge søvand da det alligevel blandes i jorden og fortyndes af regn, så ph justering er ikke livsnødvendigt for planterne! søvand er ofte BEDRE end postevand! da postevand ofte er meget hårdt af kalk

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
spoony skrev:
Rasta Drengen skrev:
Hej Folk. Jeg har lige en masse hurtige små spørgsmål som jeg har spekuleret lidt over de sidste dage.

NEJ - PH dit vand tilrette :o

VEND DEN I HVATEVER MULD - OG BLAND LECA STEN I jorden?

LIGEMEGET - BARE SPIR DEM I 24/52 TImer under vat til de viser en kim (Afhængig af sort) og kimen (altså det hvide der stikker ud i bunden er TOPPEN, ikke bunden) så vend dem rigtigt 8)

Hvis du kan bruge så mange penge på frø, må du også sætte dig ind i nogle ting - læs guides f.eks er det bedste man kan, uden egentlig erfaring :roll:

tsk ,tsk altså :hm:

:peace:

Mener du seriøst at han skal justere pH manuelt hver gang han skal vande? Det kan da være tæt på fuldstændigt ligegyldigt. Grunden til at han vil bruge søvand er sandsynligvis fordi det er et guerilla grow han har gang i. Med mindre han lige vil have de sidste 2-3% ud af hver eneste plante, så behøver han sgu ikke justere pH'en i søvandet. Desuden så er sand og småsten da ligeså godt som muld og lecasten. Så slap lige af med attituden, de forslag han selv kom med var ligeså gode som dine.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Har selv et forholdvis stort guerilla grow oppe at kører det er desværre i et skovområde så ingen sø i nærheden. Ellers er det muligt at opstille en form for regnvandsbeholder med en halvstor presenning spændt op mellem nogen træer som så fanger vandet når det regner. Fordelen ved regnvand er det pH værdi altid er iorden og meget lav til ingen Parts per million. Hvis du følger denne metode er det også ekstremt nemt at gøde, bare køb noget gødning som skal opblandes i vand og bingo så du sikker på alle dine planter får ca den samme mængde gødning hver gang ;) .

Medlem

Gartnersvinet skrev:
Har selv et forholdvis stort guerilla grow oppe at kører det er desværre i et skovområde så ingen sø i nærheden. Ellers er det muligt at opstille en form for regnvandsbeholder med en halvstor presenning spændt op mellem nogen træer som så fanger vandet når det regner. Fordelen ved regnvand er det pH værdi altid er iorden og meget lav til ingen Parts per million. Hvis du følger denne metode er det også ekstremt nemt at gøde, bare køb noget gødning som skal opblandes i vand og bingo så du sikker på alle dine planter får ca den samme mængde gødning hver gang ;) .

jeg har også fået de allerbedste resultater med regnvand til indendøres skunk, så den kan jeg også kun sige god for! men man skal lige huske at tjekke om gødningen er soft eller hardwater formula. det var smart med en presennig! men det er da nødt til at være et ret øde sted for at kunne sætte sådan en op? ellers KAN man jo også bruge åvand, der er altid en å i en skov...eller kilde

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
cloud9 skrev:
Gartnersvinet skrev:

jeg har også fået de allerbedste resultater med regnvand til indendøres skunk, så den kan jeg også kun sige god for! men man skal lige huske at tjekke om gødningen er soft eller hardwater formula. det var smart med en presennig! men det er da nødt til at være et ret øde sted for at kunne sætte sådan en op? ellers KAN man jo også bruge åvand, der er altid en å i en skov...eller kilde

Øde og øde ved jeg nu ikke men skal da helst være et sted som ikke har nogen trafik ;) . Nu ved jeg ikke om det bare er mig men af alle de skove jeg har været i har jeg aldrig stødt på hverken en å eller kilde.

Medlem
Brugeravatar

Tak for responsen alle.
Jeg har målt Ph-værdien på søvandet, og den ligger lige omkring 7. Så satser jeg på, at det ikke indeholder for store mængder svovl eller hvad der nu kan være i en regnfyldt sø. Mht. til bedet som jeg har kommet til at vende alt det dyberliggende ler rundt i, så har det fået et godt læs sand og grussten fra indkørslen, og virker lidt mere luftigt nu. Og faktisk også et lille drys græsplæne kalk, som hedder perlekalk (som jeg er lidt itvivl om er en god idé), og der er nok også noget dolomit kalk på vej, det er også ret billigt. Jeg synes det er ærgeligt at bruge 500 kr. på de der dyre lecakugler, og plantejord (selvom jeg elsker leca og købejord :P ) hvis grus, småsten og dolomit virker ligeså godt.
Men tingene begynder at falde lidt på plads. Nu er det bare tid til at vendte på at de 137 stadivæk meget små planter bliver store nok til udplantning. Så jeg har gjordt lidt tvivl mht. gødning.

Er der nogen der kan komme med nogle eksempler på den gødning jeg søger;
En komplet organisk gødning, med det rigtige N-P-K forhold (f.eks. 10-20-20), flydende eller på pilleform?
Sidste år var det "Canna" gødning jeg brugte som virkede fremragende, men man må kunne bruge noget der er ligeså godt, og ikke er giftigt... :?:

Junior medlem

Den med gødningen er jeg også meget interesseret i at høre mere om.. Jeg er Fuldkommen nybegynder og ønsker ligesom Rasta Drengen at finde en "ikke-giftig" gødning, gerne en som er til at købe i silvan eller lignende :) Jeg er også interesseret i at høre om hvor ofte man gøder osv?

Moderator
Brugeravatar

DCF-guiden har en del om det
Citat:
En typisk N-P-K ratio for planter i vegetativt stadium kunne være 5-5-5 eller 10-5-5. Det vigtige er her at der er enten lige meget af de forskellige næringsstoffer, eller mest N.

En typisk N-P-K ratio for blomstring kunne være 5-20-10 eller 2-4-3. Her er det vigtige at planterne får mest P, mindre K og mindst N.

http://dcfonline.dk/cf/udstyr.htm#gødning

Gødning er forresten ikke giftigt, man skal bare ikke brænde planterne af ved at overdosere, ligesom man ikke skal overfodre akvariefisk.

Medlem
Brugeravatar

Helt sikkert BisMann ;) Tak. Ved ikke hvordan og hvorledes jeg har undgået /udstyr linket, de 100 gange jeg har læst guiden. Har nok bare tænkt at det var et eller andet syre-gødnings-indedørs-pjat.. :) Men den er mindst ligeså vigtig som udendørs og a-z guiden tilsammen syns jeg! Det var noget jeg ku' bruge :P

Specielt informationer som:

Citat:
Planter i det vegetative stadie kræver en gødning der indeholder meget Nitrogen, og mindre Fosfor og Kalium. Planter i blomstring kræver mindre Nitrogen, og mere Fosfor og Kalium.

Eller:
Citat:
Yderligere skal du være opmærksom på at gødningen skal indeholde de såkaldte mikro-næringsstoffer Jern (Fe, eng; iron), Zink (Zn), Mangan (Mn, eng; manganese), Bor (B, eng; boron), Kobolt (Co, eng; cobalt), kobber (Cu), Molybdæn (Mo, eng; molybdenum) og Klor (Cl, eng; chlorine)

Jeg blev lidt bekymret da jeg læste:
Citat:
Luften er der af sig selv, hvis bare vi sørger for at jorden ikke er så tung og våd at der ikke er plads til den.
Da jeg har 2 bede som ligger ret tæt på en sø (et par meter), og der er jorden godt fugtig konstant. Er dette et problem så? Jeg troede bare at jeg ville slippe for at vande..?

Et andet problem jeg måske har er, at en anden sø (dyrker mest i nærheden af søer), har en Ph-værdi på 8. Det syns jeg er lidt for basisk til min indre autisk perfektionistiske holding vedr. dyrkning. - men gør det overhoved noget?
Ved i om DolomitKalk, som skulle være neutraliserende, også kan sænke Ph'en, for har mest hørt at man bruger det i sur jord til at hæve Ph'en, men jeg har altså blandet det i hvert et bed og potte :S

Moderator
Brugeravatar

Ja det er klart et problem hvis jorden er våd hele tiden, rødderne har brug for ilt, kan hurtigt fører til råd og "overvandede" planter, måske var det en idé at blande jorden for at gøre den mere luftig, f.eks. leca nødder eller perlite.

Kalk neutralisere netop sur jord, eftersom kalken bliver basisk når den bliver opløst, så kalk vil kun gøre det mere basisk. Tror umiddelbart ikke vandets pH er det store problem, almindelig postevand har typisk en pH på omkring de 8, så medmindre jorden er ligeledes basisk så går det sku nok.

Junior medlem

BisMann skrev:
Ja det er klart et problem hvis jorden er våd hele tiden, rødderne har brug for ilt, kan hurtigt fører til råd og "overvandede" planter, måske var det en idé at blande jorden for at gøre den mere luftig, f.eks. leca nødder eller perlite.

Kalk neutralisere netop sur jord, eftersom kalken bliver basisk når den bliver opløst, så kalk vil kun gøre det mere basisk. Tror umiddelbart ikke vandets pH er det store problem, almindelig postevand har typisk en pH på omkring de 8, så medmindre jorden er ligeledes basisk så går det sku nok.

Er det så en super dum idé at bruge en kapilærkasse? Dette var planen da jeg skal ud og rejse i ca 2 uger engang til sommer, og der er ikke noget hjemme til at vande for mig..

Medlem
Brugeravatar

Shit. Jeg troede dolomit havde en neutraliserende effekt, ved at nedbryde nogle bestemte syrer og baser, begge veje. Hvordan kan jeg sænke Ph'en?
Mht. det fugtige bed og leca og perlite, så rækker budgettet ikke til det desværre. Der skal jo en 100 - 200 liter til før det virker. Har overvejet så at køre et læs grus derud på trillebøren, men orker det næsten ikke. For der skal nok min. 2 læs til, pr. bed. og der er en lang tur i det her tilfælde. Jeg har noget spagnum-jord som jeg ikke har fået brugt, det kan måske tørrer jorden lidt ud, da det vidst nok er ret vand absorberende agtigt. Men det er ikke de vigtigeste bede heldigvis. De kan undværes hvis jeg ikke kan lufte og neutraliserer jorden tilstrækkeligt. Forresten! :idea: Måske kan jeg sænke Ph-værdien med spagnum?
Og kender du en metode til at måle jordens Ph-værdi, via. Ph-indikator-papir? Kan ikke rigtigt få fingre i sådan et jordmåle instrument som virker desværre, så det ville være fedt hvis jeg kunne lave en forholdsvis korrekt analyse med ph papir.

Moderator
Brugeravatar

@Dooohhh
Nu kender jeg ikke det store til kapilærkasser, men så vidt jeg har forstået fungere det lidt på samme måde som underskåle? Så jorden har adgang til luft længere oppe? For så er det ikke så problematisk.

@Rasta Drengen
Perlite koster omkring en 200 for 100 liter, men det er måske alligevel ikke så brugbart hvis porrerne alligevel fyldes med vand i den våde jord. Hvor våd er jorden? Er det mose agtigt eller bare fugtigt?
Det var også min første tanke da du sagde spagnum, spagnum er i hvert fald rimelige surt i sig selv. Tror ikke rigtig man kan måle jordens pH med indikatorpapir.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]