xun skrev:
Tak xun, for linket, den var meget god at se. Typisk medie-klippet, desværre, men man fik dog et par klip hvor obama selv sagde nogle interessante ting. Jeg synes dog det var skønt for engang skyld at se en journalist med EGEN mening, det var meget menneskeligt istedet for de robot-typer man ser på andre 'seriøse' medier.
Og debatten i-sig-selv er interessant. Meget.
Præventiv jura, ka' man vel kalde det over-ordnet, når det gælder præventiv dom, præventiv straf osv.
At handle INDEN årsagen til handlingen reelt foreligger.
Man ka' vende det begge veje, som med de fleste ting, men såvidt jeg ka' se så ender man alligevel med at det bli'r ANGST der styrer samfundet's jura, og det ka' jeg ikke se hvordan man ka' støtte på nogen måde.
Og jeg har altså også svært ved at se hvad det eksisterende rets-system mangler for at håndtere farlige personer.
Jeg er feks ekstremt angst for hvad regeringen ka' finde på, som ka' skade MIN frihed. Jeg er ekstremt angst for hvad GOD-TROENDE mennesker ka' finde på, som ka' skade MIN frihed.
Folk der er imod narko feks, og måske endda mener det er djævelsk værk og bør ud-drives med tvang. Den slags religiøse adfærd er jo set før, i middel-alderen blandt andet da man brændte hekse af.
"Du er en heks" (du er en narko-bruger)
"Vi er nødt til at beskytte os mod hekse, så du må brændes" (vi er nødt til at beskytte os mod narko, så du må spærres inde eller dræbes)
"Vi er angste for at hekse vil omstyrte samfundet med deres diabolske hekse-moral" (vi er angste for at narko'en vil blive så populær at vi som narko-modstandere mister indflydelsen på samfundet)
Der er så mange paraleller som folk der VIRKELIGT går ind for et rets-samfund burde bemærke.
Det over-ordnede koncept bag et rets-samfund er super-enkelt: Uskyldig indtil bevist skyldig.
Har man ikke gjort noget Ulovligt, så ka' man hverken friheds-berøves eller straffes eller noget lignende. Det er grundlaget for et rets-samfund.
I det øjeblik man lader ANGST diktere hvem der ska' spærres inde, så har man ikke længere et rets-samfund.
Det kan ikke være anderledes. Heller ikke selvom nogle mennesker virker skræmmende på nogen.
Som sagt, jeg er skræmt af regeringen og en del danske top-politikere, men det gi'r ikke mig ret til at straffe dem. Kun hvis de bevist forsøger at skræmme, gør de noget Ulovligt, og det er ALLEREDE dækket af retspleje-loven, og kræver derfor ingen yderligere lov-tiltag.
På den anden side så er man jo også idiot hvis man la'r dygtige kriminelle slippe afsted med at planlægge mord og terror fordi de er dygtige nok til at skjule det der måske ku' bevise at de har onde hensigter.
Eksempel: hvis en gruppe i politiet beslutter at gå deres egne veje i bekæmpelsen af narko, fordi de måske føler at regeringen er for slap, og de udnytter deres myndigheds-stilling til at udøve terror mod folk der bruger narko. Hvad gør den der udsættes for terror så? Hvem går man til? Hvor henvender man sig for at få standset overgrebet?
Hvis gruppen er i politiet eller i myndighederne, og derfor ved præcis hvordan de ska' gemme deres spor så deres terror ikke ka' spores, og så de dermed ikke ka' dømmes og standses, ska' offeret så bare leve med at blive mishandlet lige så længe denne gruppe af rådne myndigheder synes det er deres ret at handle på egne vegne?
Hvad gør man i en sag hvor man ikke ka' bevise de forbrydelser der begåes imod en?
Hvad gør et samfund i en sag hvor de ikke ka' bevise at en gruppe alqeida medlemmer planlægger reel terror mod samfundet?
Det er en svær problem-stilling, for i det øjeblik man måske handler imod den FORMODEDE gruppe terrorister, som MÅSKE slet ikke gør det man mistænker dem for (og det ka' man jo ikke vide uden beviser), så risikerer man at straffe USKYLDIGE.
Det skete på guantanamo, hvor man ved at en hel del Uskyldige tilbragte flere år, hvilket er UTILGIVELIGT.
Den er ikke nem. Og det er ikke for at forsvare hvis obama indfører en legalisering af guantanamo-tilstande, for det er jeg absolut imod. Men problemet ka' ses fra begge sider.
Jeg hælder selv til den jura-form, eller det rets-samfund, der hellere la'r skyldige gå fremfor at skade Uskyldige. Uskyldige er det eneste der ska' beskyttes, de er de vigtige. Og derfor er det selvfølgelig ikke iorden at straffe på formodninger og tro, som guantanamo jo gør.
Du ska' VIDE det er en heks, ikke TRO det, før du sætter ild til den.
Det er ikke nok at du er meget bange for hekse.
Det er min mening.