Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 01:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hejsa alle :D

Har et lidt weird problem
Det er i mine hydro spande på 16 liter, hvor ph´en dropper enormt hver døgn
F.eks lad os sige jeg topper op til mit streg - sørger for at ph er ca 6.0-6.4 (Ec rører sig næsten ikke)
Så når jeg tjekker vandet et døgn senere er ph f.eks 5.0/4.8 :shock: What the f...

Planterne er 5 uger henne i blomst nu, men har gjort sådan siden dag 1, så det har ikke noget med fasen at gøre tror jeg

Har snakket med Ebby i horsens om det, han siger de har haft forskellige systemer der har gjort dette, uden de har fundet en egentlig forklaring/løsning på det (hvis jeg skal have ph på 6.0 skal der skiftes ca 1/3 af vandet hver dag :? ) fandes til mas!

Det eneste han mente kunne være forklaringen var at det var planterne selv der ´bakser´ det derned fordi det er deromkring deres level er :!: og ikke helt oppe på 6.0/6.4

Han råede mig til at lade det være en uges tid bare toppe op og holde øje med om planterne havde det godt imens sf.

Men for den, har ikke prøvet endnu men tør sg ikke tænke på hvad ph'en efter 6 dage til næste vandskift :(

Det er TOP44 og Afghan kush der er tale om - med GHE trepack gødning lige nu ligger ec på ca 2.5 :wink:

Er der nogen der har nogle erfaringer omkring dette ??

Plz advise me - er ved at blive skør af det.

Hygge allesammen (og mange tak for alle svarene) :peace:

Medlem

Morten på 14 skrev:
Jeg vil anbefale dig at bruge en buffer i dit vand, en buffer gør at pH ligger meget stabilt og der skal rigtigt meget syre eller base til før pH ændrer sig. Du kan evt købe nogle af de her: http://shop.sentek.dk/kategori-buffer08.asp. Jeg ved dog ikke hvorfor pH falder i dit setup, men det burde meget gerne stoppe med at falde ved tilsætning af buffer :)

Tak for svaret, anede ikke sådan noget fandtes :shock:

Går ud fra det skal være en ph 6.0 så ??

Hygge :peace:

Medlem

Kan godt være du har ret :D .. jeg lader bare være med at linke til net-butikker..

Medlem

Morten på 14 skrev:
Ja eller måske 7 (Den er også på tilbud kan jeg se ;). pH vil muligvis stadig falde en lille smule. Du kan købe en af hver og se hvilken der virker bedst, men uanset hvilken du bruger så vil dine planter ikke tage skade.

10HI-F9Z skrev:
Det er vist ikke i orden at linke til forhandlere.... bare så du ved det

Oh, troede kun det var til forhandlere af rygegrej man ikke måtte linke til. Lader den lige stå foreløbigt, ellers må der komme en admin og redigere mit indlæg hvis det er brud på reglerne.

Fedest, det vil jeg sg prøve 4sure :cheers:
Du har ret en af hver og så afprøve og se :roll:

Thx bRo :peace:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Morten på 14 skrev:
Jeg vil anbefale dig at bruge en buffer i dit vand, en buffer gør at pH ligger meget stabilt og der skal rigtigt meget syre eller base til før pH ændrer sig. Du kan evt købe nogle af de her: http://shop.sentek.dk/kategori-buffer08.asp. Jeg ved dog ikke hvorfor pH falder i dit setup, men det burde meget gerne stoppe med at falde ved tilsætning af buffer :)

A hvaffor en fisk???
Det har jeg sgu godtnok aldrig hørt om :oops:
De selvsamme pH-buffere bruges til at justere pH-metre - og du anbefaler at bruge dem til at bufre en gødningsopløsning til hamp???

Godtnok er pH 7.00 og 9.21 en blanding af korresponderende fosfatsalte(så vidt jeg husker), men kender du nettokoncentrationen?
Kan det forårsage nute-burn i området i en koncentration, der giver ønsket buffervirkning?
Og hvad skyldes hhv. den grønne og blå farve på opløsningerne? Det er i hvert fald ikke fosfatsaltene!!! Virker farverne hæmmende på væksten, mon?
Du burde måske også i samme åndedrag advare imod en 4.01, som er en phthalat-buffer. Selvom den ikke har relevans mht. pH-område, så er den sgu nok mere giftig end nyttig for planter...præcis, som hos mennesker....

Om 7-8-9 timer vil jeg sgu lige undersøge det eksakte indhold i de forskellige bufferopløsninger, som jeg dagligt bruger på jobbet.

Morten på 14. Kan du ikke lige lire nogle facts af, på hvordan man skal bruge den pågældende buffer?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Det er tit et problem at holde en stabil pH værdi i så små spande havde selv problemer med nogen Aqua farms hvor pH'en blev ved at stige grundet leca nødderne som ellers var blevet vasket rigtig godt. Kan klart anbefale dig at se om du kan lave en sekundær tank dette gør det hele så meget nemmere ;) .

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
At de pH buffere bruges til at justere pH-metre siger da intet andet om dem end at de har en pH på præcis hvad de siger. Hvorfor skulle det være farligt??? Buffere med pH 6 og 7 er som regelt lavet af fosfat som du siger, samt kalium, begge vigtige ingredienser til ens planter, men samtidig dem som der som regelt er sværest at finde i ordentlige mængder når man er ude og købe gødning.

Nu til lidt kemiske regnestykker: Der bruges 100 mL 0,1M KH2PO4 ud af en samlet mængde på 112 mL for at lave en buffer med en pH på 6 og væsentligt mindre for en pH på 7. Den molare masse for Fosfor er 30,97 g/mol og da vi har 100 mL x 0,1 M = 0,01 mol Fosfor. Det vil sige at i en opløsning på 112 mL vil man have 0,01 mol x 30,97 g/mol = 0,31 gram ren fosfor (eller 0,95 gram fosfat) ,næppe noget der vil slå ens planter ihjel. Den molare masse for Kalium er 39,10 g/mol, og det vil sige man har 0,39 gram ren kalium, nok heller ikke noget der vil slå ens planter ihjel.

Hvad den blå farve skyldes kan jeg dog ikke svare dig på men jeg tror bare det er en indikator der vil skifte farve hvis pH værdien ændrer sig. Jeg kan umiddelbart ikke se hvad de ellers kunne have interesse i at 'forurene' deres buffer med.

Edit: Efter lidt ekstra research har jeg fundet frem til at farverne er for bedre at kunne kende forskel på de forskellige opløsninger, og at de består af inaktive stoffer. Så der burde ikke være nogen problemer. Men jeg er glad for du spurgte lidt mere ind til det, da jeg burde have nævnt at der var P og K i opløsningerne.

Edit igen: Nu jeg tænker over det, så kan det godt være det slet ikke vil virke særligt godt, da planterne jo formentligt vil optage stofferne fra vandet :oops: Dog burde pH stadig falde langsommere end før, men du kan jo altid bare tilføje mere buffer, den behøver du ikke være så præcis med som med syre og baser, så det vil ikke tage ligeså lang tid.

Moderator
Brugeravatar

Nå, der er jo ikke grund til at bruge unødig tid på at tærske langhalm...men...

Citat:
Der bruges 100 mL 0,1M KH2PO4 ud af en samlet mængde på 112 mL for at lave en buffer med en pH på 6 og væsentligt mindre for en pH på 7

Den må du sgu lige uddybe, mester.
Er en fosfat kalibreringsbuffer altid 0,1M? Hvor kommer det tal fra? Kunne det ikke tænkes at opløsningen er stærkere, med fare for nute-burn?
Mener du korresponderende syre-/basepar af mono- og dibasisk fosfat? En vandig opløsning af den monobasiske har vel en pH i nærheden af 4.6-4.7 - uafhængig af koncentrationen, ikke sandt?
Det er korrekt at pH 7 kan opnås med en specifik blanding af mono- og dibasisk fosfat, som jo er koncentrationsafhængig, men det er jo ikke hvad du har skrevet...

Citat:
Edit: Efter lidt ekstra research har jeg fundet frem til at farverne er for bedre at kunne kende forskel på de forskellige opløsninger, og at de består af inaktive stoffer. Så der burde ikke være nogen problemer. Men jeg er glad for du spurgte lidt mere ind til det, da jeg burde have nævnt at der var P og K i opløsningerne.

Ja, det kunne jeg såmænd også have fortalt dig - bruger dem selv tilnærmelsesvis hver dag. Farverne er i hvert fald pH neutrale, men måske biologisk aktive - det er slet ikke utænkeligt!

Citat:
Edit igen: Nu jeg tænker over det, så kan det godt være det slet ikke vil virke særligt godt...

Den tanke strejfede mig også i går :lol:

:offtopic:
Jeg har set på flg. buffere, som indeholder flg...
pH 1,69 indeholder en oxalatbuffer
pH 4,01indeholder en phthalatbuffer
pH7,00indeholder en fosfatbuffer
pH9,21indeholder en tetraboratbuffer
...alle fra Hamilton.
:offtopic:

Hvis jeg havde problemer med utilsigtet stort pH-fald, så ville jeg lave min egen gødningsbuffer bestående af kaliumfosfat og ammoniak. Det kan diskuteres om hvor anvendelig ammoniak/ammonium er i en fosfatbuffer, men det kommer jo an på pH. Jeg er overbevist om at det i hvert fald ikke er umuligt!
...det kunne faktisk være ret interessant at prøve. Der er jo en helvedes masse info om koncentrationer og ikke mindst ledningsevner på gødningsopløsninger, man man med fordel ville kunne anvende ved fremstillingen...

Mvh CC

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Citat:
Der bruges 100 mL 0,1M KH2PO4 ud af en samlet mængde på 112 mL for at lave en buffer med en pH på 6 og væsentligt mindre for en pH på 7

Citat:
Den må du sgu lige uddybe, mester.
Er en fosfat kalibreringsbuffer altid 0,1M? Hvor kommer det tal fra? Kunne det ikke tænkes at opløsningen er stærkere, med fare for nute-burn?

Jeg har tallet herfra: http://delloyd.50megs.com/moreinfo/buffers2.html, virker umiddelbart som en ret troværdig kilde. Desuden hvis man bruger en opløsning på fx 1M, så vil man bare hælde 10 gange så lidt i for at få den ønskede buffer. Det er kun stofmængden i slutproduktet der tæller, alle de forrige koncentrationer kan være fuldstændigt ligegyldige.

Citat:
Mener du korresponderende syre-/basepar af mono- og dibasisk fosfat? En vandig opløsning af den monobasiske har vel en pH i nærheden af 4.6-4.7 - uafhængig af koncentrationen, ikke sandt?
Det er korrekt at pH 7 kan opnås med en specifik blanding af mono- og dibasisk fosfat, som jo er koncentrationsafhængig, men det er jo ikke hvad du har skrevet...

Sorry, men jeg har absolut ingen anelse om hvad du taler om her :hm: Men det er en blanding af KH2PO4 og NaOH der formentligt er blevet brugt.

Edit: Igen har jeg ikke researchet ordentligt :p det er en blanding af KH2PO4 og K2HPO4

Moderator
Brugeravatar

Gartnersvinet skrev:
Det er tit et problem at holde en stabil pH værdi i så små spande havde selv problemer med nogen Aqua farms hvor pH'en blev ved at stige grundet leca nødderne som ellers var blevet vasket rigtig godt. Kan klart anbefale dig at se om du kan lave en sekundær tank dette gør det hele så meget nemmere ;) .

Hvis pH-problemmet kommer af at man bruger lecanødder, ville det så ikke være en idé at lade være med at bruge lecanødder? F.eks. bruge noget der ikke ændre pH'en, perlite, kunne f.eks. være en mulighed.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
BisMann skrev:
Gartnersvinet skrev:

Hvis pH-problemmet kommer af at man bruger lecanødder, ville det så ikke være en idé at lade være med at bruge lecanødder? F.eks. bruge noget der ikke ændre pH'en, perlite, kunne f.eks. være en mulighed.

Problemet blev løst ved at smække en controller til Aquafarmene og hvorfor bruge penge på perlite når man har flere 100 liter lecanødder til at ligge ;) ?
nu var det også kun nogen kedelige moderplanter som stod i aquafarmene.

Medlem

BisMann skrev:
Gartnersvinet skrev:

He he kære Bismann - Du siger noget - men kan ikke rigtig se hvordan leca nødder der ligger øverst i en netpotte i en stor spand , med vandet faktisk altid uder dem, så det ikke kommer i berøring med dem !!!

Hvordan skulle det kunne påvirke ph´en ?? :cry:

(Altså ikke henvendt direkte til dig Bismann :D )

Og tror sg egentlig jeg behøver mere cirkulation + luftbobler i (rødderne bliver jo så mega fuckin store de fylder jo snart 10 liter i sig selv) så for at få en ligeligt fordelt luftboble bubling, tror jeg at det er bedre at købe en go airpumpe smide en slange på , lave en masse huller i slangen hele vejen rundt og så ligge den nederst i bunden med sugekopper :shock:
så er der et ens flow hel vejen rundt af luftbobler :P

Så er der hvertfald ILT nok dernede om det så cirkulerer nok også :!: ik sikkert enda

P.s. Øhh gutter min ph SÆNKER sig hver dag ikke hæver, som flere skriver ?

Oder wass, siger de erfarne :?

LIGE EN HILSEN TIL VORES KANONFORUM HER (Kys og kram)

Usnobbet og ucensurende præcis som det bør :mrgreen: :wink: :gud: :tnx:

(Har lige høstet en Afghan kush lidt for tidligt, den var en undermåler og har stået længst væk fra lyset , (21 dage i vegge + 40 dage i blomst + undergødet i 6 uger fordi jeg ikke vidste bedre :lol: men gav 55g når den var trimmet)
Og det var lidt under hvad mine 5 planter i jord gav tilsammen ? så fuck mig om vi ikke er på den bedste vej alle os i hydro)

Well , nu hat jeg fået 1 liter PH up fandme -så nu ser vi :cheers:

Hygge alle :peace:

Moderator
Brugeravatar

spoony skrev:
He he kære Bismann - Du siger noget - men kan ikke rigtig se hvordan leca nødder der ligger øverst i en netpotte i en stor spand , med vandet faktisk altid uder dem, så det ikke kommer i berøring med dem !!!

Hvordan skulle det kunne påvirke ph´en ?? :cry:

Tror jeg umiddelbart heller ikke de kan i så fald, tænkte på et setup hvor leca'en var i vandet for at sørge for ilt og stabilisering til rødderne. De eneste muligheder for at leca'en skulle være skyld i det, i omtalte setup, jeg umiddelbart kan se var hvis leca'en gjorde rødderne surer, og det derefter bredte sig fra rødder til vand, eller fugt i leca'en fortætnes og dryppes ned i det resterende vand. Men indrømmer gerne jeg ikke har sat mig ret meget ind i Hydro-setups. :)

Moderator
Brugeravatar

Hvad jeg kan læse mig til er, at Leca-nødder er lavet af brændt ler. Jeg synes ikke det lyder så sandsynligt, at en brændt jordart skulle kunne sænke pH - men muligvis hæve pH pga. evt. tilstedeværelse af brændt kalk e.l. Blot en tanke...

Men vand kan jo optage kuldioxid, så pH sænkes pga. dannelse af kulsyre.
Da vandet recirkulerer og samtidig sprøjtes på rødderne, er der en stor overflade, som kan optage kuldioxiden.
Jeg synes selv, at sidstnævnte lyder mest plausibelt, men ved det jo ikke...hvis pumpen kører i cykler, kan der måske reduceres på både pumpetid og hyppighed af vandinger?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er helt almindeligt at PHen falder i et normalt rez med det vand vi nu har i Danmark.Mit har en EC på 0,3-0,4 lige ud af hanen.Så der vil PHen vil lægge sig omkring 6(+-).Hvis det er slemt,kan det være nødvendigt at komme syre i hver dag.Jeg brugte kun GHB (til hårdt vand..altså med buffer)
Så det har intet med lega eller noget andet,det er helt normalt hvis man ikke bruger RO (omvendt Osmose) vand. :D

Medlem

Gonzo skrev:
Det er helt almindeligt at PHen falder i et normalt rez med det vand vi nu har i Danmark.Mit har en EC på 0,3-0,4 lige ud af hanen.Så der vil PHen vil lægge sig omkring 6(+-).Hvis det er slemt,kan det være nødvendigt at komme syre i hver dag.Jeg brugte kun GHB (til hårdt vand..altså med buffer)
Så det har intet med lega eller noget andet,det er helt normalt hvis man ikke bruger RO (omvendt Osmose) vand. :D

Hej
Nå for satan da, det forandrer jo sagen, Ebby i hydroponics sagde også at det var normalt :roll: da planterne skal af med affaldsstoffer (lissom bæ også skal ud :mrgreen: )

Ja for ec i vandet rent fra hanen er på ca 0,5/0,6 og en ph på 8.0

så det du siger er at ec hænger sammen med ph'en, kan godt passe for nu står de i rent ph'ed vand uden gødning fordi de snart er done og der falder ph' næsten ikke, måske 0,1/0,2 pr. døgn men det er ingenting i forhold til med f.eks en ec på 3.0 der tordner ph'en ned hver døgn med 1/1.5 :? F.eks 6.2 om aftenen næste aften 4,8 :shock:

så det ik helt nemt (og uden arbejde) at holde dem glade, men håber nu at ph'up kan gøre det istedet for at skifte 2/4 liter vand hver dag phuuh :cry:

Tak for svarene alle :peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du skal nu ikke høre for meget efter en vis jydsk hydro forhandler med alle hans fine teorier,men ja den er god nok.Jeg var lidt bombet da jeg skrev igår,Jeg mente at MIN PH lagde sig omkring 6 efter der var kommet GHB til hårdt vand i.Ligeud af hanen lå den omkring 7.
Da jeg startede hydro,var vores vands EC 0.5 og med PH på næsten 8 ligesom dit,og der var jeg nødt til at komme syre i næsten hver dag.Hydro rocks alligevel.
Tillykke med snarlig høst. :D

Titel: Hydro
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Et tip, som du kan spare mange penge på, i stedet for at bruge penge på ph-up, så kan du blot give dem noget rent vand fra hanen, hvor ved din ph hæver sig.

MoS :mrgreen:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

:rocking:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]