Nå, der er jo ikke grund til at bruge unødig tid på at tærske langhalm...men...
Citat:
Der bruges 100 mL 0,1M KH2PO4 ud af en samlet mængde på 112 mL for at lave en buffer med en pH på 6 og væsentligt mindre for en pH på 7
Den må du sgu lige uddybe, mester.
Er en fosfat kalibreringsbuffer altid 0,1M? Hvor kommer det tal fra? Kunne det ikke tænkes at opløsningen er stærkere, med fare for nute-burn?
Mener du korresponderende syre-/basepar af mono- og dibasisk fosfat? En vandig opløsning af den monobasiske har vel en pH i nærheden af 4.6-4.7 - uafhængig af koncentrationen, ikke sandt?
Det er korrekt at pH 7 kan opnås med en specifik blanding af mono- og dibasisk fosfat, som jo er koncentrationsafhængig, men det er jo ikke hvad du har skrevet...
Citat:
Edit: Efter lidt ekstra research har jeg fundet frem til at farverne er for bedre at kunne kende forskel på de forskellige opløsninger, og at de består af inaktive stoffer. Så der burde ikke være nogen problemer. Men jeg er glad for du spurgte lidt mere ind til det, da jeg burde have nævnt at der var P og K i opløsningerne.
Ja, det kunne jeg såmænd også have fortalt dig - bruger dem selv tilnærmelsesvis hver dag. Farverne er i hvert fald pH neutrale, men måske biologisk aktive - det er slet ikke utænkeligt!
Citat:
Edit igen: Nu jeg tænker over det, så kan det godt være det slet ikke vil virke særligt godt...
Den tanke strejfede mig også i går
Jeg har set på flg. buffere, som indeholder flg...
pH 1,69 indeholder en oxalatbuffer
pH 4,01indeholder en phthalatbuffer
pH7,00indeholder en fosfatbuffer
pH9,21indeholder en tetraboratbuffer
...alle fra Hamilton.
Hvis jeg havde problemer med utilsigtet stort pH-fald, så ville jeg lave min egen gødningsbuffer bestående af kaliumfosfat og ammoniak. Det kan diskuteres om hvor anvendelig ammoniak/ammonium er i en fosfatbuffer, men det kommer jo an på pH. Jeg er overbevist om at det i hvert fald ikke er umuligt!
...det kunne faktisk være ret interessant at prøve. Der er jo en helvedes masse info om koncentrationer og ikke mindst ledningsevner på gødningsopløsninger, man man med fordel ville kunne anvende ved fremstillingen...
Mvh CC