Glimrende billede And

Husk ekstra batterier hvis du ska' langt ud på marken

Hvis du vil ta' simple natur-billeder, så er et almindeligt handycam i dag ganske godt. Point-and-click, med nogle få auto-indstillinger, virker slet ikke så dårligt til generelt brug. 2000-5000 kr ka' få dig kørende her.
Men hvis du vil noget mere avanceret, hvor du har mere kontrol over hvad der sker, som feks zoom, makro, særlige fokus-motiver, og andet kreativt, så går du efter et med mulighed for udskifteligt objektiv. 5000-10000 ka' få dig kørende her.
Højere pixels er ikke nødvendigvis bedre. Min søster har feks et prof kamera med færre pixels end mit handycam, og ka' stadig ta' langt bedre billeder.
Men alt under 3 megapixels ska' du nok sige nej til.
Strøm er værd at tænke på, hvis du kommer udenfor civilisationen, og ikke har adgang til opladning eller butikker der sælger batterier, så ska' du overveje hvilken løsning der sikrer dig bedst her.
Kameraer der bruger almindelige batterier ka' du feks købe et læs almindelige batterier til, og ta' med ud i ødemarken, det er lidt billigere end kameraer med special-batterier hvis du ska' købe en masse ekstra af dem. Plus at almindelige batterier jo sælges mange steder, og derfor gør adgang til ny strøm lidt lettere i nogle tilfælde.
Men et kamera med sit eget opladelige er dog i en almindelig hverdag bedre, synes jeg ihvertfald, for så plugger man det jo bare i kontakten om aftenen eller noget i den stil.
Et kamera der ka' bruge forskellige linser er sjovere, fordi du så ka' udvide med alt muligt som høj zoom, høj makro, diverse filtre og hvad ved jeg. Man ka' sågar få linser der ka' filme om hjørner

hvis du ska' ta' billeder af ting uden selv at blive set

Jo flere muligheder du vil ha' i marken, jo mere udstyr ska' du også slæbe på i tasken. Så det er et valg mellem hvad der er vigtigst for dig.
Flash-cards er en let sag (og her mener jeg dem du lagrer billederne på, ikke blitz), her virker de fleste kort uden bøvl så her vil du nok bare ha' 1 eller flere af dem med flest gigabytes, afhængig af hvor tit du off-loader dine billeder og om du vil gemme dem på kortet som backup.
Hastigheden på flash-cards er mest relevant hvis du filmer video, eller rapid-foto, men ikke så meget ved enkle still-billeder.
Stativ ka' du bruge til stort set alle typer kamera, men det er nok ikke relevant hvis du ikke vil slæbe den slags med. Stativ ka' dog gi' nogle meget bedre billeder i nogle tilfælde. Et enkelt teleskop-stativ ka' være en fin mellem-løsning, som ikke fylder meget at bære, men som alligevel ka' gi' en ekstra stabilitet og støtte.
Det var lidt forskelligt herfra, håber du ka' bruge noget af det