Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 04:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Kamera
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt inde i mig selv
Goddaw.

Jeg skal anskaffe mig et kamera og har aldrig været i besiddelse af et før (udover det indbyggede i min telefon). Det skal være muligt rejse med (læs, rygsæk, vandre osv) så det skal ikke være for stort og tungt. Dog vil jeg gerne tage rigtig gode billeder så har lidt overvejet et spejlrefleks, men så vidt jeg kan forstå er de ofte store og uhåndterlige?
Der er pt ingen prisbegrænsninger. Alle indput er velkomne :D

Titel: Re: Kamera
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Valhalla
Køb dog et lille handy digi-cam med en god gang pixels, så går du aldrig galt i byen, og du får nogle ganske udemærkede billeder + det koster ikke suer duper meget 8)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Evt. kig på http://www.elgiganten.dk de har nogle ganske udmærket til en fornuftig pris :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Blå time skrev:
Goddaw.

Jeg skal anskaffe mig et kamera og har aldrig været i besiddelse af et før (udover det indbyggede i min telefon). Det skal være muligt rejse med (læs, rygsæk, vandre osv) så det skal ikke være for stort og tungt. Dog vil jeg gerne tage rigtig gode billeder så har lidt overvejet et spejlrefleks, men så vidt jeg kan forstå er de ofte store og uhåndterlige?

Olympus My serien er lækker fordi den er vand/stød og sand tæt - Jeg har haft et med ude og bade flere gange, og det tager fint billeder under vandet :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Blå time skrev:
Dog vil jeg gerne tage rigtig gode billeder så har lidt overvejet et spejlrefleks, men så vidt jeg kan forstå er de ofte store og uhåndterlige?

Spejlrefleks, helt klart. Jeg har selv et Olympus 510, det er yderst prisstærkt! Og så fylder det ikke så meget, og er nemt at bruge.

[hsimg]http://img22.imageshack.us/img22/6927/p42511082.jpg[/hsimg]
Beklager evt. støj og manglen på detaljer, det er et komprimeret billede for at gøre loadtid lavere.

Medlem

Det var ellers en pæn ged du har fanget der !

for fire år siden investerede jeg også i et kamera, brugte vel 5000 kr.. kameraet virker stadig ganske fint. men med nutidens teknologi kan man jo få mobilkamera med flere pixels... så jeg ville smide et større beløb i et kamera og finde noget der virkelig holdt.. men som sagt kan det stadig bruges og tager gode billeder..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Du da ikke helt ringe med et kammera And! ;) nice shot

Lidt off topic..
Kunne man ikke oprette en tråd til de fantastiske billeder som psy's brugere tager..
- bare en tanke da jeg så And's billede.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt inde i mig selv
Ser godt ud and.. Vil du selv mene at det er et "handy" kamera?

Og kan der altid sættes lighedstegn mellem gode billeder og mange pixels?

Medlem

Antallet af pixels i et billede kaldes også opløsningen, så det har vel en væsentlig betydning. Men mit gamle kamera er på 5.1 megapixel, og det er ganske fint..

et mobilkamera med flere pixels end mit kamera, tager alligevel langt dårligere billeder. Så det er vel mange andre faktorer der spiller ind der...

Men spørg eksperterne i en foto forretning, de har altid styr på det :mrgreen:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Plus at de rigtig gerne ville sælge dig et kamera 8)

Medlem

Skou skrev:
Plus at de rigtig gerne ville sælge dig et kamera 8)

Ja deres job består vel hovedsageligt i at sælge kamerarer :lol:
og de har forhåbentlig styr på hvad de render og laver

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Har selv et samsung S1060. 10 megapixel med 5x optisk zoom.
Lille, handy, pænt og tager nogle ret gode billeder. Men bedst af alt, billigt :)
http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... sung+s1060

Moderator
Brugeravatar

Jeg har ikke særligt meget forstand på kameraer, men ved dog at optikken er langt vigtigere end antal pixels. Opløsningen sætter en øvre grænse for detaljegraden, men hvis ikke den udnyttes af god optik er man lige vidt, så har man et stort billede, bevares, men stadig i dårlig kvalitet. Mit bedste bud er at finde et forum der omhandler digitalkameraer, og som regel på sådanne teknik sider har de et, som de har kåret "bedst til prisen", samt en række der levere en enorm god præstation. Good luck

Relativistisk båthorn

Glimrende billede And :)

Husk ekstra batterier hvis du ska' langt ud på marken :)

Hvis du vil ta' simple natur-billeder, så er et almindeligt handycam i dag ganske godt. Point-and-click, med nogle få auto-indstillinger, virker slet ikke så dårligt til generelt brug. 2000-5000 kr ka' få dig kørende her.
Men hvis du vil noget mere avanceret, hvor du har mere kontrol over hvad der sker, som feks zoom, makro, særlige fokus-motiver, og andet kreativt, så går du efter et med mulighed for udskifteligt objektiv. 5000-10000 ka' få dig kørende her.

Højere pixels er ikke nødvendigvis bedre. Min søster har feks et prof kamera med færre pixels end mit handycam, og ka' stadig ta' langt bedre billeder.
Men alt under 3 megapixels ska' du nok sige nej til.

Strøm er værd at tænke på, hvis du kommer udenfor civilisationen, og ikke har adgang til opladning eller butikker der sælger batterier, så ska' du overveje hvilken løsning der sikrer dig bedst her.
Kameraer der bruger almindelige batterier ka' du feks købe et læs almindelige batterier til, og ta' med ud i ødemarken, det er lidt billigere end kameraer med special-batterier hvis du ska' købe en masse ekstra af dem. Plus at almindelige batterier jo sælges mange steder, og derfor gør adgang til ny strøm lidt lettere i nogle tilfælde.
Men et kamera med sit eget opladelige er dog i en almindelig hverdag bedre, synes jeg ihvertfald, for så plugger man det jo bare i kontakten om aftenen eller noget i den stil.

Et kamera der ka' bruge forskellige linser er sjovere, fordi du så ka' udvide med alt muligt som høj zoom, høj makro, diverse filtre og hvad ved jeg. Man ka' sågar få linser der ka' filme om hjørner :lol: hvis du ska' ta' billeder af ting uden selv at blive set :)

Jo flere muligheder du vil ha' i marken, jo mere udstyr ska' du også slæbe på i tasken. Så det er et valg mellem hvad der er vigtigst for dig.

Flash-cards er en let sag (og her mener jeg dem du lagrer billederne på, ikke blitz), her virker de fleste kort uden bøvl så her vil du nok bare ha' 1 eller flere af dem med flest gigabytes, afhængig af hvor tit du off-loader dine billeder og om du vil gemme dem på kortet som backup.
Hastigheden på flash-cards er mest relevant hvis du filmer video, eller rapid-foto, men ikke så meget ved enkle still-billeder.

Stativ ka' du bruge til stort set alle typer kamera, men det er nok ikke relevant hvis du ikke vil slæbe den slags med. Stativ ka' dog gi' nogle meget bedre billeder i nogle tilfælde. Et enkelt teleskop-stativ ka' være en fin mellem-løsning, som ikke fylder meget at bære, men som alligevel ka' gi' en ekstra stabilitet og støtte.

Det var lidt forskelligt herfra, håber du ka' bruge noget af det :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tak for rosen!
1) Ja, jeg vil selv betegne det som et handy kamera, med en god kamerataske kan man både have ekstra linse, et par filtre, strøm, ledninger(til såvel overførelse af billeder som opladning) og dæksler med. En god kamerataske er værd at investere de 400kr i.

2) Som Bissman siger, er opløsningen vigtig. Men vedmindre du vil fremkalde dine billeder til 10X10m er det ikke nødvendigt med meget mere end 10megapixel. Det vigtige ligger derimod i linserne; det er jo ikke for sjov at de er så dyre. Men man kan nemt score sig et godt kit med en standart linse, en større linse og et godt hukommelseskort til en rimelig sum penge. Det gjorde jeg, og jeg er ganske tilfreds. Jeg har imidlertid ikke råd til en rigtig vidvinkel, men takket være teknologien kan man ordne det med computeren og et ekstra flash-drev.

3) Jeg vil ikke sige, at du skal tage ordene råt for usødet fra en kamera-mand, især hvis du ikke får lov at tage kameraet med ud i solskinnet og fyre det lidt af. Men der er masser af kameraguides på nettet, og der kommer konstant flere.

4) en god ting ved Olympus er, at der er billedstabilisering i huset, således at det kan spares på linserne, som derved bliver væsentligt billigere. Værd at tage med i betragtning.

5) Strøm er lidt af en drillepind, som JEL også er inde på, men de fleste kameraer har nu et så godt batteri at det sagtens kan holde i noget tid. Som med alt anden batteridrevet elektronik kan man selv regulere det. Og hvor ofte er man ude i botswanas ødemark hvor der ikke er en stikkontakt i nærheden?

Og JEL; man kan jo få IR-fjernbetjeninger til sit kamera, så med nogle få tweaks tror jeg man kan styre sit kamera med mobilen. Dét er luske-billeder!

Her er lidt flere billeder:
[hsimg]http://img131.imageshack.us/img131/9779/pa110465.jpg[/hsimg]
[hsimg]http://img123.imageshack.us/img123/5372/pa110462.jpg[/hsimg]
[hsimg]http://img504.imageshack.us/img504/2937/pa110410.jpg[/hsimg]
[hsimg]http://img151.imageshack.us/img151/994/pa11042701.jpg[/hsimg]
Ville også gerne smide lidt flere makrobilleder op, men min detaljeliderlighed gør at filerne bliver for store :D

Senest rettet af And 29 apr 2009 17:02, rettet i alt 2 gange.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hvis du investerer i et spejlrefleks, skal du regne med at have en hel taske til udstyr. Det siger And og JEL jo også så fint, men jeg vil bare lige gøre det klart, at du ikke bare pakker dit spejlreflekskamera ned i rygsækken, som med et almindeligt digitalkamera.

Edit: Når det så er sagt, er det pengene værd, især hvis pengene ikke er noget problem, for du kan få så meget fedt udstyr til et spejlrefleks. En god side at lære mere på er http://www.fotostart.dk/, hvor du både kan spørge på deres forum og blive inspireret og guidet til en start.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

BilledeBillede
Helt store behøver de ikke at være, for at indeholde det basale:
Billede

Ydermere er sådan en taske langt bedre end dem til kompaktkamera. Med min her er der et regnslag, samt en masse stødabsorberende materiale. Den er sgu ikke sværere at have med sig end enhver anden skuldertaske eller pose.

Relativistisk båthorn

Klaus doldinger er fin :) og dave pike. Er cd'en værd at gå efter?

Det ser ellers meget fedt ud det udstyr du har der :)

Det er rigtigt der snart følger fjernbetjeninger med til snart sagt alt. Jeg plejer for det meste at smide dem ud. Det er ikke fordi jeg gør meget i luske-billeder, men det er da altid rart at ha' muligheden ;) Den med tlf'en til at fjernstyre kamera'et har jeg godt nok ikke tænkt på før, men jeg ka' godt se fidusen: hun sidder nøgen i sofa'en og spør' "hvad laver du?", "årh, jeg sms'er bare lige lidt"... mens man sender 'capture picture' kommando'en via infrarød til kameraet der står strategisk placeret. Smart :) (eller måske ikke så smart hvis man vil bevare forholdet)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg synes bestemt den er rigtig god! Den kostede vist også kun en halvtresser, så det er jo til at overkomme. Generelt er jeg meget glad for Verves JazzClub antologier, jeg synes ofte de rammer plet.

Problemet med at tage luskebilleder via. mobiltelefonen må bare være lukkerens lyd der nok kan buste én. Ikke skide smart. Men så er det jo godt at man kan købe diverse spionage udstyr over nettet, det er alt andet lige nemmere end at skulle til at programmere software til både kamera og mobil!

Moderator
Brugeravatar

Skal vel også være direkte forbindelse mellem kameraets IR-modtager, og mobilens IR-sender, og IR på mobiler holder bare ikke. - Ellers sjov idé :).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]