Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 23:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej alle :D

Jeg faldt over en ret så fed pære idag.
En Philips turbo energy saver pære på 115 watt der bruger kun 20w, men ikke nok med det det gir 1350 lumen :shock:
Hvis man så lige ganger lidt gir 5 af dem med 100w i forbrug 6750 lumen - Det skulle være mere end nok til at starte klonerne ret så seriøst op med ik? og så for kun 100w hvis man så lige smækkede 10 op så var det 13500 lumen 200w
15 stk op 20250 lumen (dum di da di da..) 20 stk 26800 lumen osv . Det er da mere end det halve af en 400watt hps på ca 50000 lumen.. (og ikke langt fra en 400 MH pære på 35000 lumen til vegge?)hehe bare for sjov den udregning hps er sf. bedst men syntes den er en ret seriøs gro pære alternativ, også skal de ingen balast have...men sf. en f...... masse fatninger :mrgreen:

Men de er meget små så de passer ind selv de mindste steder !!

Har ikke lige et billede, men det er en af de der små spiralformede nogen max 15cm lang.

Kan sikkert findes billigere på nettet, men gav 45kr stk for dem i abc lavpris

Hygge alle :peace:

Medlem
Brugeravatar

tror nu hellere jeg evt ville satse på lysstofrør
de har en da en smule bedre lumen pr watt forhold end cfl
men ellers køb evt en rigtig cfl pære
de fås hos feks "bliip" til en rimelig penge

eller hvad med et komplet 250 watt metal halide kit
http://www.DinMor.dk
til 600 kr
det booster dine planter i vækst mere end noget andet og gir tætte planter uden for meget stræk

skal du absulot rode med massere af små pærer og fatninger så har harald nyborg 15 watts til 15 kr, nogle gange på tilbud til 10 kr
og en 30 watts cfl til 40 kr

Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
Hvordan kan en 115 watts pære kun bruge 20 watt ?? Det giver da ingen mening ?

Og kan man virkelig godt bare sætte en masse pærer sammen og så gange lumen op ? Troede ellers at lys spektrummet ville være det samme lige meget hvor mange pærer man havde ?

Eller er jeg helt blank ?

Moderator
Brugeravatar

Қeta-Smølfen skrev:

Og kan man virkelig godt bare sætte en masse pærer sammen og så gange lumen op ? Troede ellers at lys spektrummet ville være det samme lige meget hvor mange pærer man havde ?

Nej det gør det ikke, men det ses tit ved sparepære, eftersom de giver den samme lysmængde på 20 watt som man ellers ville få ved 115 watt (ved ikke hvilken standard det er sat efter). For at gøre det forståeligt for forbrugerne.

Lumen er en enhed for lysstyrke, og ikke spektrum, spektrummet er rigtig nok ens uanset hvor mange pærer du har.

Medlem

Қeta-Smølfen skrev:

Eller er jeg helt blank ?

Jo det giver da mening, hvis man husker det er den nye type pærer og ikke de gamle uøkonomiske med glødetråd, der ligesom f.eks. min analoge ballast (i modsætning til de digitale) bruger mere end 100watt unødvendigt i konverteringen :shock:
På samme måde virker det ´gamle´ pæresystem :?
Denne pære trækker kun 20 watt ud af elnettet pr. time og svarer i styrke til 115 watt gammel pære + lumen er væsentligt højere (1350)

Og jo man kan gange lumen pr pære med antallet, det er der masser af forskellige pære samensætninger til salg (f.eks på ebay) der også går ud fra, og de er profs :!: Så det må man vel gå ud fra + at nu har jeg selv haft de her 2 pærer i mit skab i 14 dage, med 3 planter i vegge og WOW manner de gror sg mildest talt, mere end synligt hver dag (i hydro) :P
2 afghan kush der blev sat i hydro for hendholdvis (fra frø) 1 og 2 uger siden er nu 15cm og 7cm høje med et tydeligt og fint rodnet der strækker ned i vandet allerede :cheers:

Er sikker på de endda ville give et rimeligt udbytte med f.eks 5 af dem over 1-2 planter hele fasen igennem !? De er meget stærke også at se ind i.

Men har tænkt at jeg vil bygge dem i en lille kasse af en art, ikke ret stor og bruge dem til ekstra lys under min 400HPS når de skal til at vegge snart. De skal give noget at det ekstra lys der mangler i det nederste område af planten, efterhånden den bliver større - 1 i hver side havde jeg tænkt mig :idea:

Men kan da lige smide et billede hvis nogen ønsker det ?

Hygge alle :peace: :joint:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]