Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 21:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

John D. Rockefeller skrev:
Lad da for fanden være med at skrive sådan noget lort. En mild dosis svampe ville IKKE være forsvarligt, og så råder du ham simpelthen til at smide en joint oveni puljen. Godt råd!

Hold da helt op. Hvordan kan en lille dose svampe ikke være ansvarligt? Det er det samme hvis du siger at det ikke ville være ansvarligt at han røg en mild joint. Ikke for noget, men jeg synes direkte at du er latterlig at høre på John D. Du overdriver det alt for meget.. Tag dig sammen. Det er der i øvrigt mange her inde der gør, og de fleste af dem er sikkert ikke en tand mere forsigtig når det kommer til dem selv.

Mistforstå mig ikke, jeg synes selfølgeligt også at HR er vigtigt og man skal passe på sig selv, bla bla bla.. Men hvis i siger til alle under 18 at de bare skal holde sig stofferne, betyder det ikke at de så rent faktisk også holder sig fra dem. Så hvorfor ikke give dem noget HR i stedet for at sige de helt skal lade dem være? :roll:

Senest rettet af Arthur Spooner 20 feb 2009 13:50, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er helt op til dig selv. Men jeg ville aldrig råde nogen til at kaste sig ud i et trip hvor man ikke længere befinder sig i den fælles virkelighed. (uanset hvilken alder)

Jeg har selv kun i korte stunder været derude hvor jeg ikke længere havde kontrol over hvad jeg gjorde og sagde, jeg fandt det overhovedet ikke behageligt da jeg godt kan lide at have en hvis selvkontrol.

Når jeg i dag ser tilbage på de mindre behagelige oplevelser griner jeg over min egen hjælpeløshed. Men jeg kan sagtens forestille mig at det for nogen ville være nogle gysende tilbageblik.

Hvis jeg var 15 ville jeg vente et par år endnu, indtil jeg helt præcist vidste hvad jeg søgte efter i den psykedeliske oplevelse. Er det en god oplevelse med vennerne? Er det en dybere indsigt i livet? Er det en rejse til en anden verden? Er det fest, farver, visuals og hallucinationer? Mulighederne er uendelige!

Et af de største risikofaktore ved at tage stoffer i en tidelig alder er at dine ungdomsminder bliver meget præget af dine oplevelser med stoffer. Hvordan vil du gerne huske din ungdom?

Jeg fylder selv 19 i næste måned.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Euforiseret skrev:
Det er jo bare det at jeg føler at jeg er klar - selvom jeg så kun er 15.
De oplevelser jeg har haft på hash (hvilket er det stof jeg har mest erfaring med) har været lærerige, men hukommelsen er jo næsten helt væk bagefter, og på mine hash trips har jeg altid følt at jeg gerne ville længere ud. Som jeg kom i det LSD trip for halvandet år siden, det var ikke en helt hjernedød oplevelse, jeg havde følelser jeg aldrig har haft før, alle ting gjorde meget større indtryk på mig, og det var virkelig en vidunderlig oplevelse.
Jeg føler mig meget mere moden nu end jeg gjorde dengang, og føler både at jeg er klar, men også har brug for et trip - selfølgelig ikke fordi jeg har travlt med det, men jeg kan heller ikke se hvorfor jeg skulle vente så lang tid, da jeg selv føler at jeg har psyken til det.

Jeg vil da skrive en trip rapport en dag her i ugen så i kan læse hvordan 14 årige drenge tripper på syre 8)

Jeg er ikke i tvivl om at du føler dig klar, det er beklageligvis et af kendetegnene ved netop den alder du er i - At man føler at man har totalt styr på alting. Problemet ved det er at det kan man godt føle uden at det rent faktisk er rigtigt, men det finder man først ud af når man kommer ud hvor man ikke kan bunde og får nogle hug på den måde. Det her er virkeligt centralt, og jeg håber at du vil tænke seriøst over hvad det betyder for din situation lige nu. Du virker som en rimeligt kvik ung mand, så jeg tror du kan forstå det, hvis du gider at tage det alvorligt.

Hvad har du egentlig læst og hørt om psykedeliske stoffer? En ting du skal være påpasselig med er tendensen til at tro at det næste trip bliver noget der ligner det sidste. Det kan godt ske at det vil gøre det, men det er mere sandsynligt at det bliver helt anderledes. En ting ved de stoffer er jo at de kan åbne for oplevelser som man ikke kan forestille sig kan lade sig gøre, så alle ens ideer om hvordan det er at trippe er nærmest automatisk forkerte.

Og husk, du taber intet ved at vente!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Magic Shroom skrev:
John D. Rockefeller skrev:
Lad da for fanden være med at skrive sådan noget lort. En mild dosis svampe ville IKKE være forsvarligt, og så råder du ham simpelthen til at smide en joint oveni puljen. Godt råd!

Hold da helt op. Hvordan kan en lille dose svampe ikke være ansvarligt? Det er det samme hvis du siger at det ikke ville være ansvarligt at han røg en mild joint. Ikke for noget, men jeg synes direkte at du er latterlig at høre på John D. Du overdriver det alt for meget.. Tag dig sammen. Det er der i øvrigt mange her inde der gør, og de fleste af dem er sikkert ikke en tand mere forsigtig når det kommer til dem selv.

Mistforstå mig ikke, jeg synes selfølgeligt også at HR er vigtigt og man skal passe på sig selv, bla bla bla.. Men hvis i siger til alle under 18 at de bare skal holde sig stofferne, betyder det ikke at de så rent faktisk også holder sig fra dem. Så hvorfor ikke give dem noget HR i stedet for at sige de helt skal lade dem være? :roll:

Du har tydeligvis ikke ret meget erfaring med psykedeliske stoffer, siden du kan fyre sådan en gang sludder af. John D. Rockefellers indlæg er uden tvivl det mest fornuftige i denne tråd.

Jeg er ganske udmærket klar over at de fleste 15-årige, som dig selv, ikke gider at høre på hvad folk der kender turen har at sige om alle faldgruberne. Men hvis der bare er nogle få af jer der vælger at tage os alvorligt, så er vores anstrengelser ikke helt forgæves.

Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

Geografisk sted: The most psychedelic place ever
Euforiseret skrev:
Tak for de gode svar :) men altså, jeg har stadig ikke sagt at jeg vil vente 5 år endnu, men jeg prøver mig derimor stille og roligt frem og holder mig til de lave doser.

Budha skrev:
jeg vil bare sige, du lever et langt liv, så fuckt det ik alt for meget op nu i en alder af 15år, du har trodsalt ca. 65 år mere at leve i. og hvis du virkelig gerne og bliver nød til det så tag kun svampe, de andre psychedeliske stoffer er altså grumme nogen af dem, personligt mener jeg at svampe nok er det svageste psychedelic, især mexicanske svampe, lad vær at presse grænser med psychedeliske stoffer ( som jeg gør og har gjord ) jeg vil ikke sidde og sige min psyke er bedre end andres, men jeg syntes selv jeg er god til at håndtere vilde trip, og jeg vil bare lige advare om at gå meget op i dose, man når et punkt hvor man virkelig bliver skræmt, og det punkt skal du først ramme om nogle år, hvis du vil gøre mig den tjeneste, eller den tjeneste for dig selv :D peace

og Budha - det med at kunne håndtere trippende er også det der gør at jeg syndes at jeg er klar - ikke til de HELT vilde trips, men jeg syndes bare tit at have haft brug for et trip, jeg har så ikke rørt noget specielt siden dexofaner kom på recept udover et ecstasy trip i juni - men det er jo ikke særligt psykedelisk.

Udover det har jeg altid haft mere specielle trips på hash end alle mine venner, de tror jeg er sindssyg når jeg fortæller dem om hvad jeg har oplevet på hash - hvilket gør at jeg tror at jeg sådan set bare er mere ''psykedelisk anlagt'' jeg føler dog bare ikke at hash er nok - og vil gerne længere ud, længere ned i psyken - og det er derfor jeg så tænker på de mere psykedeliske stoffer.

Du kan være uheldig og komme lidt for lagt ned i psyken, og der er det som de andre siger, bedre at have et ordenligt fundamt på sin psyke, da man har større forståelse, og man er nok også en del bedre til at håndtere problemer, da man som 20årig og ældre har oplevet mange flere konflikt løsninger, og kan derfor bedre bevare roen i et hvad jeg vil kalde kaos trip, hvor tankerne skifter fra god til ond så hurtigt som du kan knepse med dine fingre. jeg har dog via meditation, fået alle tanker ud af mit hoved, og opnåt velbehag og ud fra det kan man starte et positivt trip, lige efter et voldsomt bad-trip. Jeg har derfor kun bad trippet i højst 20-30 minutter, men det var 20-30 minutter hvor jeg ville ønske jeg ik havde indtaget det psychedeliske stof, også er man bare nød til at lade toget køre til endestationen og, hvis man undervejs kan for vendt bad-trippet til noget positivt og sjovt ( som jeg gør ved meditation ) ja så er det jo dejligt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lidt nord for regnbuen og så bare forbi møllen (der hvor det altid sner)
Bare lige for nysgerrighedens skyld :P er du over 15 Budha? .. ej spøg til side.
Jeg mener heller ikke det er man skal rode med psykedeliske stoffer før man er ihvertfald 18+ gerne mere, som yeti også siger. Jeg var selv 17 og det var for tidligt. Plus i den alder er skole og alt sådan noget kanon vigtigt, da det baner vej frem til (muligvis) en længere uddannelse og så tror jeg ikke psykeliske stoffer måske lige er sagen. Så hellere vente så man ved man er bedre udrustet til det.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
John D. Rockefeller

''Bare fordi du kom helskindet igennem et par overfladiske trips betyder på ingen måde, at du er klar på en seriøst psykedelisk oplevelse.''

Det har bestemt ikke været overfladiske trips, LSD trippet var måske ikke den dybeste oplevelse, men jeg tror stadig det har betydning for hvilke oplevelser jeg har fåer de gange jeg har røget, Galskabens-gartner skrev:

''jeg har også med tiden lært at ryge hash. da jeg røg hver dag, forstod jeg slet ikke hvad det vil sige at være skæv, men efter jeg har taget LSD og holdt en lang pause har jeg ligesom opdaget hvad man skal gå efter i ''trippet''/skæverten. nu sker der altid noget griner når jeg er skæv, og man sætter langt mere pris på det.''

det må jo være grunden til at jeg får så psykedeliske oplevelser på hash, fordi jeg ved hvad en psykedelsik oplevelse er, hash er kun mildt psykedelisk - og hvis man ikke ved hvad det vil sige at trippe, så lægger man simpelthen ikke mærke til de psykedeliske effekter fra hash.

udover det, så har jeg virkelig haft dybe oplevelser på dexofan, et trip hvor jeg bare lå i min seng med lukkede øjne og befandt mig i et psykisk univers, så alle jeg holdte af, uden at se dem, altså, ligesom om jeg så dem med ''sindets øje'' og mere forstod hvad hver enkelt person betød for mig.

Så har jeg selvfølgelig også haft et hav af hjernedøde oplevelser, men altså, jeg ved godt hvad det vil sige at have en psykedelisk oplevelse, jeg har været langt ude.
Men jeg har heller ikke sagt at jeg er klar til de helt vilde oplevelser.
Blot de svage, som en kraftig hashrus, men mere klarhed i hovedet og længere varighed - og så ville en lille dose svampe være klart at fortrække, og forholdsvist nemt at kontrollere så længe jeg har det godt med mig selv, set og setting er iorden og ikke har nogle problemer ellers.

Visias:

''Et af de største risikofaktore ved at tage stoffer i en tidelig alder er at dine ungdomsminder bliver meget præget af dine oplevelser med stoffer. Hvordan vil du gerne huske din ungdom?''

Dét talte faktisk til mig lige det der. Jeg vil selfølgelig ikke huske min ungdom som at have trippet rundt på svampe og syre! Men det bliver forhåbentlig heller ikke det der fylder mest i min ungdom.

Det jeg gerne vil opnå ved de her oplevelser, er at kunne få et bedre indblik i mig selv, få mere fred i sindet og så det med at tage ud i naturen og trippe, jeg fik virkelig blod på tanden ved det syretrip jeg havde da jeg var 14, altså det med at kunne se og mærke energierne fra naturen og have denne helt specielle forbindelse til den.
Selvfølgelig kan jeg opleve naturen uden stoffer, men det bliver meget mere intenst med, og har gode erfaringer med at ryge en joint i skoven, sammen med min kæreste, på en varm sommerdag.

Yeti:

''Jeg er ganske udmærket klar over at de fleste 15-årige, som dig selv, ikke gider at høre på hvad folk der kender turen har at sige om alle faldgruberne. Men hvis der bare er nogle få af jer der vælger at tage os alvorligt, så er vores anstrengelser ikke helt forgæves.''

jeg tager jer helt klart alvorligt, jeg tænker sku over hvad i siger.
Visias skev også, at ungdomsminderne bliver meget præget af det, jeg ved godt at det kan skade min psyke at kaste mig selv ud i et voldsomt syretrip i min alder, men som jeg også har skevet tidligere, og som Jago foreslog, kunne det være en idé at tage små doser svampe, og f.eks sætte sig og medditere.
Altså ikke bare et lallet syrehumørtrip, men faktisk tage den her psykedeliske verden seriøst, det kan jeg slet ikke se det forkerte i.
Samtidig med den viden jeg har på området, ville jeg helt sikkert kunne opnå noget positivt ved brug af psykedeliske stoffer - og jeg undertreger lige igen, det med at f.eks tage en lille dosis svampe, medditere, eller gå en tur i skoven, og samtidig have et fast greb om virkeligheden uden at tage derud hvor jeg ikke kan bunde, det er jo dét jeg vil. Jeg venter med de kraftigere oplevelser, da jeg selfølgelig gerne vil have et normalt liv som voksen. Jeg har også læst ''Den udefinere angst'' skrevet af Fanny, det har også sat nogle tanker igang i hovedet på mig og har overbevist mig om at det ville være en god idé at vente med sådanne oplevelser.

Før i tiden vidste jeg ikke hvad Harm reduction var, mig og nogle venner trippede rundt i byen på dexofaner, efter at have fundet psykedelia.dk har jeg siden passet på med stoffer, og ville aldrig trippe rundt i byen på den måde. Jeg har ligesom fået mere respekt for stofferne, hvis man kan sige det på den måde :)

- Abraham Lincoln

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du virker helt sikkert som en fornuftig gut, der har styr på HR og alt det der, hvilket selvfølgelig er supergodt. Men du opretter dette topic for at få råd, og det er, hvad vi giver dig, og så burde du altså lytte til folk med mere erfaring. Det er ikke for sjov, at det virkelig kraftigt anbefales at vente. Der er selvfølgelig ingen, der siger, at du ender i et badtrip på en lille dosis svampe, men der er altså en risiko, og hvis du endelig brænder nallerne, vil du fortryde det så meget. Er det virkelig værd at tage den risiko?
Om to eller flere år vil du helt klart være rigtig glad for, hvis du ventede. Det er først om nogle år, du rent faktisk har brug for at dykke ind i din hjerne. Jeg ser virkelig ikke nogen grund til det i din alder.
I sidste ende er det dig selv, der bestemmer, men tag nu vores råd seriøst og stop med at snakke uden om, og tro du er den psykedeliske supermand.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Jeg synes det er er nogle frygteligt værdiladede postulater nogle bedrevidende gamle mænd kommer med her. Tænk at der er ældre brugere herinde, der stadig tror på at information serveret med den kendte "Lyt for alt i verden til os - vi ved dét og dét - vi har sandheden" er et argument som folk i nogen aldersgruppe har lyst til at lytte til - det lyder meget som den herinde famøse Sundhedsstyrelse, der er kendt og kritiseret for ret konsekvent at levere helt og aldeles subjektiv information, hvor det er svært at skelne skidt fra kanel.

Jeg tog selv mit første svampetrip som 15-årig, hvilket var en utrolig oplevelse på både godt og ondt. Fascinationen for det psykedeliske univers blev rodfæstet der, men der gik tre år før jeg trippede igen. Derefter kom et par år med en masse eksperimenter med forskellige psykedeliske stoffer, hvilket igen både bragte fantastiske, øjenåbnende og åbenbarende oplevelser, ligesom en del af dem er gået i glemmebogen og enkelte var rædsomme oplevelser. Det korte af det lange er at mht. de psykedeliske stoffer er hver mand forskellig og jeg tror ikke på at man konsekvent kan sige at du som 15-årig ikke er klar til oplevelserne - jeg synes faktisk det tenderer respektløshed når du nu HAR forklaret at du faktisk har haft rigtig gode og positive oplevelser. Nuvel du lod dig provokere mindre af indlæggende end jeg så måske jeg er den morgengnavne gamle mand her ;)

Det er super hvis du i dine refleksioner kommer frem til at du gerne vil vente med at gå videre med entheogenerne, hvilket leder mig til et af de få præsenterede argumenter jeg selv også kan stå 100 % inde for: Du har masser af tid :)

Mvh.
Andreas (der faktisk ikke har trippet i tre år nu)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Euforiseret skrev:
John D. Rockefeller

''Bare fordi du kom helskindet igennem et par overfladiske trips betyder på ingen måde, at du er klar på en seriøst psykedelisk oplevelse.''

Det har bestemt ikke været overfladiske trips, LSD trippet var måske ikke den dybeste oplevelse, men jeg tror stadig det har betydning for hvilke oplevelser jeg har fåer de gange jeg har røget, Galskabens-gartner skrev:

Nu har jeg tilfældigvis læst din triprapport og det er ikke for at rakke ned på din oplevelse, men tror ikke du forstår hvad der menes med en overfladisk oplevelse. Du har "set" en masse ting, og følt en masse nye ting som unægteligt har givet dig blod på tanden (har selv været der). Det der menes med en overfladisk oplevelse er, at du har godt nok oplevet alle de ting her, men du har ikke formået at sætte dem ind i en større kontekst, rapporten gir' ikke indtryk af at det var et specielt dybt eller personligt trip du havde, så må du jo rette i den hvis du vil ændre MIN opfattelse. Men der er ikke noget i vejen med at den ikke var "dyb", kunne heller ikke selv decifrere halvdelen af det jeg oplevede i mit første trip, og har stadig svært ved at få "alt" med. De problemstillinger man bliver stillet overfor på psykedelika kommer ifølge min erfaring først efter et uvist antal trips, afhængig af personen og dennes baggrund.

Euforiseret skrev:
''jeg har også med tiden lært at ryge hash. da jeg røg hver dag, forstod jeg slet ikke hvad det vil sige at være skæv, men efter jeg har taget LSD og holdt en lang pause har jeg ligesom opdaget hvad man skal gå efter i ''trippet''/skæverten. nu sker der altid noget griner når jeg er skæv, og man sætter langt mere pris på det.''

det må jo være grunden til at jeg får så psykedeliske oplevelser på hash, fordi jeg ved hvad en psykedelsik oplevelse er, hash er kun mildt psykedelisk - og hvis man ikke ved hvad det vil sige at trippe, så lægger man simpelthen ikke mærke til de psykedeliske effekter fra hash.

Jeg har altid, og jeg mener altid, haft psykedeliske oplevelser på hash, også længe før at jeg begyndte rode med andre psykedeliske stoffer; man kan så diskutere om ens oplevelser med hash, kan få en kraftigere karakter efter oplevelser med LSD/psilocybin etc. Men om man lægger mærke til de psykedeliske effekter fra hash, har ingenting at gøre med om man ved "hvad det vil sige at trippe". Jeg vil æde min hat på, at der ikke findes et menneske på denne jord der i sandhed ved: "hvad det vil sige at trippe" da det at trippe er uendeligt mange ting. Man kan komme med mange subjektive bud på hvad det er, og det nok også grunden til at der er folk som dedikerer hele deres liv til, gang på gang, at begive sig ind i den psykedeliske verden. Min pointe er nok, at man burde ikke forsøge at udvikle sig mentalt, som psykedelika tvinger en til, før man har erfaret hvad det vil sige, at udvikle sig fysisk og psykisk med alderen; det er iøvrigt en mindst lige så smuk og kompliceret udvikling som et trip, men det finder du ud af uanset om du tripper eller ej. Så jeg vil ikke komme med løftede pegefingre i det her svar, men i stedet bare lade de erfaringer jeg har delt ud af her stå, og så kan du iøvrigt gøre hvad du vil, for det er jo det alligevel det du har tænkt dig, ikke sandt ;)

Medlem

Synes fokus i tråden er lidt sært. I min optik er spørgsmålet ikke hvornår kan jeg, men hvornår er muligheden størst for at forsøget får en positiv indvirkning på mit liv og ikke det modsatte.
Det er en stor beslutning at tage med uoverskuelige konsekvenser, derfor må man som grundregel sige at det gælder om at kunne vurdere med fokus på det liv man trods alt lever, for og imod før man springer ud i det. Mange oplever en forskydning i deres forhold til virkelighed og illusion der i hvertfald for manges vedkommene ændre deres hverdag i lange perioder.
Jeg begyndte at eksperimentere da jeg var 20 og selvom jeg havde været på siden i 2 år før det og følte mig klar på eventyret, må jeg stadig se tilbage på den periode som ufattelig naiv.

Mvh
Anarkrig

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Anarkrig skrev:
I min optik er spørgsmålet ikke hvornår kan jeg, men hvornår er muligheden størst for at forsøget får en positiv indvirkning på mit liv og ikke det modsatte.

Præcis!
Sådan burde det nemlig også være!! Problemet med folk der er lidt yngre, som måske allerede har rørt ved sagerne, er at de føler at det allerede har haft positiv effekt på deres åh så unge liv og de føler sig draget tilbage til magien ved det. Det nytter ikke at sige at sådanne mennesker skal holde sig fra stoffet, man må derimod at oplyse om de reelle konsekvenser det kan have og hvorfor det er bedst (og meget nemmere) at vente til senere i ens liv med at tage dem. For de kommer, uanset om man så holder dosen lav, hvilket det jo heller ikke er alle der er lige gode til i den alder, nævner ingen gode eksempler men vil blot påpege at de så sandelig er her.... :roll:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Andreas/Saiko-Pod skrev:
Jeg synes det er er nogle frygteligt værdiladede postulater nogle bedrevidende gamle mænd kommer med her. Tænk at der er ældre brugere herinde, der stadig tror på at information serveret med den kendte "Lyt for alt i verden til os - vi ved dét og dét - vi har sandheden" er et argument som folk i nogen aldersgruppe har lyst til at lytte til - det lyder meget som den herinde famøse Sundhedsstyrelse, der er kendt og kritiseret for ret konsekvent at levere helt og aldeles subjektiv information, hvor det er svært at skelne skidt fra kanel.

Jeg tog selv mit første svampetrip som 15-årig, hvilket var en utrolig oplevelse på både godt og ondt. Fascinationen for det psykedeliske univers blev rodfæstet der, men der gik tre år før jeg trippede igen. Derefter kom et par år med en masse eksperimenter med forskellige psykedeliske stoffer, hvilket igen både bragte fantastiske, øjenåbnende og åbenbarende oplevelser, ligesom en del af dem er gået i glemmebogen og enkelte var rædsomme oplevelser. Det korte af det lange er at mht. de psykedeliske stoffer er hver mand forskellig og jeg tror ikke på at man konsekvent kan sige at du som 15-årig ikke er klar til oplevelserne - jeg synes faktisk det tenderer respektløshed når du nu HAR forklaret at du faktisk har haft rigtig gode og positive oplevelser. Nuvel du lod dig provokere mindre af indlæggende end jeg så måske jeg er den morgengnavne gamle mand her ;)

Det er super hvis du i dine refleksioner kommer frem til at du gerne vil vente med at gå videre med entheogenerne, hvilket leder mig til et af de få præsenterede argumenter jeg selv også kan stå 100 % inde for: Du har masser af tid :)

Mvh.
Andreas (der faktisk ikke har trippet i tre år nu)

Ok Andreas. Jeg kom for mange år siden ret slemt til skade med LSD, det tog mig flere år før jeg opnåede et rimeligt psykisk funktionsiveau igen. Jeg vil derfor påstå at jeg kender til nogle risici du ikke har nogen ide om. Jeg er ikke ude på at skræmme nogen, men det her er altså for alvorligt til at jeg kan tage let på det.

Nu har jeg jo mødt dig et par gange, og du virker som en fyr der har en rimeligt sund baggrund, set med psykologiske briller(ret mig hvis jeg tager fejl i min antagelse). Det gør dig formentlig rimeligt godt rustet til at indtage psykedelika, og har nok været medvirkende til at du klarede det helt fint at trippe i så ung en alder.

Jeg har selv haft en opvækst med massivt omsorgssvigt, forældre der tog stoffer og var voldelige etc. Det har naturligvis medvirket til at jeg som udgangspunkt havde mange svage områder, og derfor klarede jeg mig ikke ret godt da jeg stødte på nogle vanskelige oplevelser på nogle trips. Men inden jeg stødte på de vanskeligheder, havde jeg haft en hel serie af fantastiske oplevelser på LSD. Derfor ved jeg af erfaring at man IKKE kan konkludere hvor man står i forhold til den slags, ud fra en enkelt eller nogle få oplevelser.

Ingen af os kender ret meget til Euforiseret, så ingen af os kan sige om han rent faktisk kan håndtere de ting han kan komme ud for eller ej. Men du skal sgu ikke komme og kalde mig en bedrevidende gammel mand og sammenligne mig med sundhedsstyrelsen, blot fordi jeg svarer ærligt på knægtens spørgsmål. Den slags bliver jeg provokeret af.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

@Yeti

Ok. Efter at have gennemlæst dine indlæg må jeg indrømme at jeg har været for hurtig på tasterne. Jeg tror jeg fik blandet noget tekst fra dig og Hr. Rockefeller sammen - Beklager.

Jeg står dog ved essencen i mit indlæg - at alder i sig selv er et, hvis ikke irelevant, så mindre vigtigt sted at kigge når man spørger sig selv hvorvidt man er klar til en psykedelisk oplevelse eller ej.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg er mere enig med Yeti her. Jeg vil ikke sige alder er alt-afgørende, men at reducere vigtigheden af alder til noget nær nul er meget dumt.
Der følger visse tendenser med enhver alder. Og i en pubertær alder er der ofte en form for arrogance med, som Yeti også beskrivr. Ikke altid, men ofte, og man må derfor se på de faresignaler der viser sig i forhold til ens alder, når man vil trippe på psykedeliske stoffer. For gammel og forvænt kan jo omvendt også godt være et problem... Timothy Leary tacklede det, imho, heller ikke særlig godt, da han havde sin psykedeliske oplevelse godt oppe i fyrrerne. ;-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Grunden til at jeg synes at 15 år er alt for tidlig en alder er at 15 årige så vel som 17 årige oftest har en meget snæver opfattelse af sproget. Det er vigtigt at man realatere de ord man bruger til virkeligheden. For opfattelsen og forståelsen af sproget ændre sig drastisk i lige netop den alder. Ja den ændre sig nok hele livet, det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men det er da nogenlunde sådan jeg har forstået det :)

Man skal ikke skrive, før man har lært at læse!

Med det mener jeg at ordene man bruger om f.eks krop og psyke kan få en helt ny betydning for dig senere i livet. Det vil i øvrigt være utroligt dumt at kigge tilbage på en tid hvor man fyldte sig med kemi uden at kende til hvad kemi overhovedet betydder, som jeg til en hvis grad selv har gjort mht. amfetamin og kiks :roll:

Håber det giver mening.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg tror spørgsmålet for tråden er besvaret rimelig fuldt ud. De fleste mener at det smarteste er at vente, nogle andre mener, at alder egentlig ikke rigtig er en del af ligningen, men at vente nok er at være på den sikre side. Konklusionen må altså være, at skal du være på den helt sikre side, så lad være, og hvis du ikke vil lade være, men stadig være så sikker som mulig, så vent. Personligt tvivler jeg på, at nogen kan få dig til at vente til du er 18 eller 25, hvis overhovedet. Som Andreas siger, virker hele den der gammelmands-"Just say NO"-strategi ikke på folk som allerede frekventerer den her side.

Mere interessant, er hvad der virkelig driver dig til at skrive denne her post, og til at udforske det psykedeliske. Hvad forventer du virkelig at opnå, samt hvilke forhåbninger gør du dig, og hvad ligger til grund for, at disse ting skal opfyldes?

Euforiseret skrev:
Det jeg gerne vil opnå ved de her oplevelser, er at kunne få et bedre indblik i mig selv, få mere fred i sindet og så det med at tage ud i naturen og trippe, jeg fik virkelig blod på tanden ved det syretrip jeg havde da jeg var 14, altså det med at kunne se og mærke energierne fra naturen og have denne helt specielle forbindelse til den.

Jeg får flere ting ud af dette. For det første, lyder det til, at du gerne vil have en fed ud-over-det-sædvanlige-oplevelse, har jeg ret? Det er fair nok, og motiverer helt klart også mig. For det andet, og også mere alvorligt, så siger du at du gerne vil have indblik i dig selv og fred i sindet. WARNING!!! Her synes jeg, at det du skal gøre, før du overhovedet begynder at overveje psykedelika, er at spørge dig selv, hvad der skaber den uro i sindet. Jeg er personligt af den opfattelse, at de mest givende trips fås, når man allerede er i en hvis ro og balance. Ikke bare i 'øjeblikket', men at du generelt befinder dig i ro og balance. Faktisk, er det lige præcis de her ting, som folk fortæller dig du skal passe på med, for det kan meget nemt løbe af sporet i et trip, hivs du er i ubalance. Også selv om du selv føler du er eller ej. Noget jeg ofte ser med folk, psykedelika eller hvad andre stoffer angår, så virker det som om de kompenserer for noget man ellers burde have, men de får det hele på én gang, og meget mere til. Det jeg mener er, at levede vi i en konstant syret verden, ville ønskedrugget nok være det modsatte. Selvfølgelig giver trippet en masse ting, som ikke kan fås, i en normal hverdag, men kommer det med en masse mental balast, er det slet ikke sikkert du kan få noget tilnærmelsesvis godt ud af det. Nu kender jeg ikke Yeti, så jeg vil helst ikke udtale mig direkte om hans situation, men jeg kunne forestille mig, at får man hele den mentale balast fra barndommen smidt i hovedet på én gang i et svampetrip, lsd trip eller whatever, kan der næsten kun komme en oplevelse der så svær at tackle, at det kan være næsten umuligt. Jeg synes det er vigtigt at forstå, at psykedelika ikke skal ses som en slags genvej til en løsning på dine indre problemer. Der er alt for mange mennesker, som ikke giver sig tid til i sin hverdag, at arbejde med deres indre problemer. Om de så tager piller eller naturmedicin for at symptombehandle er så fuldstændig ligegyldig, men undervurder aldrig muligheden for, at du kan få mange gode ting ud af en mindre syret tilgang til tingene. Sæt dig ned, mediter, snak med dine venner, lyt til noget musik eller stilheden, og ikke mindst, vær helt og aldeles ærlig overfor dig selv.

yeti skrev:
Hvad har du egentlig læst og hørt om psykedeliske stoffer? En ting du skal være påpasselig med er tendensen til at tro at det næste trip bliver noget der ligner det sidste. Det kan godt ske at det vil gøre det, men det er mere sandsynligt at det bliver helt anderledes. En ting ved de stoffer er jo at de kan åbne for oplevelser som man ikke kan forestille sig kan lade sig gøre, så alle ens ideer om hvordan det er at trippe er nærmest automatisk forkerte.

Det her synes jeg er skide godt. Det er en af grundene til, at jeg f.eks. helst ikke vil sige hvad for et psykedelisk stof som er bedst at starte med. Det eneste man egentligt kan gøre, er at prøve på at være så klar som mulig, på alle udfald. Hope for the best, prepare for the worst. Det er så uendeligt svært for mig, virkelig at forstå den terror det kan være, virkelig at 'badtrippe', når jeg ikke tripper, og jeg tror også det er det for de fleste andre. Man kan sagtens sige det var slemt eller skidt, men virkelig at opleve den desperate, fortvivlende, håbløse panik-angst sprede sig kan ikke forstås når man ikke er i den. Det er som tænke på en smag, og sammenligne det med faktisk at smage den.

Euforiseret skrev:
Samtidig med den viden jeg har på området, ville jeg helt sikkert kunne opnå noget positivt ved brug af psykedeliske stoffer

Læs citat af Yeti og gennemtænk. Intet er helt sikkert, der er kun en større chance for det.

Jeg håber virkelig du tager tingene til dig. Du skal ikke sige at du gør det, for det hverken bekræfter eller afkræfter om du gør, men jeg håber det virkelig.

Held og lykke, hvad end du gør! :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Trådstarter: Nu har jeg været i, næsten, samme situation som dig. Jeg var 15 da jeg først fik interesse for hash, hvilket medførte til opdagelsen af psychedelia.dk.
Efter at have fundet ud af hvilket vidundermiddel cannabis var, og den forøgede interesse i stoffer pga. jeg læste herinde, fik jeg selvfølgelig lyst til at prøve dem.
Jeg oprettede et lignende emne, hvor jeg spurgte om det var forsvarligt osv, fordi nu havde man jo lært om HR og synes at man havde styr på sit liv og det hele.
Det fik jeg så at vide at det ikke var, men det skulle da ikke stoppe min nysgerrighed.
Så fik jeg så nogle venner via nogle chatprogrammer, som jeg forklarede for at jeg havde en vældig interesse i at prøve nyt narkotika.
De sagde at det var for tidligt, men siden jeg havde en ustandselig lyst til det indvilligede de i at være medvirkende i tage min narkotika-mødom.

Det gik fint, jeg havde læst op det og det hele, men nu, uden at have taget samme former for narkotika siden [fået taget dissociativer i stedet for], kan jeg sagtens se at man får så meget mere ud af sine stof-oplevelser hvis man venter. Jeg har kun prøvet psykedeliske stoffer fire gange i alt, hvor af én var den første, hvilket er rigeligt. Jeg synes du skal prøve at udvikle dig selv på andre måder end med stoffer, taget din alder i betragtning, og bare nyde din tilværelse som den er.
Men hvis du var ligesom mig, og slet ikke kan standses, synes jeg at du skal prøve at snakke med nogen som kender til psychedelia.dk, og som ikke er din ven du normalt ryger hash/tager andre stoffer med. Det skal være nogen på mindst 19 år, gerne ældre - for som sagt, så har man sku langt mere erfaring og er blevet mere moden når man kommer op i årene. Der er kun gået snart to år siden min første oplevelse, og jeg har udviklet mig latterligt meget, og kan sagtens se tilbage på mine handlinger velvidende at det måske ikke var det klogeste, men at jeg tog nu heller ikke skade af det.

Bottom line: hvis du endelig vil skal du tænke dig fandens godt om, gør det med nogen HR-bekendte, fornuftige ældre mennesker, læs op, og gør det for guds skyld kun fire gange om året, bedst hvis det var mindre faktisk.
Hvis jeg havde begyndt at tage svampe månedligt kan jeg kun kigge på min ven, som gjorde det i din alder, og blive glad for ikke at være endt som ham. Han er, i følge den gængse verden, en del fjern fra virkelighed.

Og det er ikke fordi du ikke må have det sjovt, men tro mig: du har slet ikke styr på noget som helst, når vi snakker om brugen af psykedeliske stoffer. De kan komme under på dig på det grummeste, og da vil du have nedtur på over det i rigtig lang tid efter.
Så tag det fra en fellow-teen 'junkie'; hastværk er lastværk.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Bærnelin:

ja jeg søger en ud-over-det-sædvanelige oplevelse, opleve naturen på en måde andre ikke kommer til at opleve den på. Altså, ligesom at folk tager i tivoli for at have det sjovt, så tager jeg i fantasiland for at se, føle og opleve ting andre nok aldrig kommer til. Der er flere ting jeg vil bruge de her stoffer til.
Det med at jeg ønsker at opnå ro i sindet, det er nu ikke fordi jeg har uro i sindet, det har jeg haft før i forbindelse med et hash misbrug. Det er så slut nu og jeg har det godt. Den ro jeg gerne vil have, skal ligesom være i et trip, hvor jeg opnår en højere forståelse for tingene - som i det dexofan trip

Jeg skrev:
''udover det, så har jeg virkelig haft dybe oplevelser på dexofan, et trip hvor jeg bare lå i min seng med lukkede øjne og befandt mig i et psykisk univers, så alle jeg holdte af, uden at se dem, altså, ligesom om jeg så dem med ''sindets øje'' og mere forstod hvad hver enkelt person betød for mig.''

Der følte jeg fuldstændig ro og en slags klarhed i sindet.

John Doe:

''Men hvis du var ligesom mig, og slet ikke kan standses, synes jeg at du skal prøve at snakke med nogen som kender til psychedelia.dk, og som ikke er din ven du normalt ryger hash/tager andre stoffer med.''

''Bottom line: hvis du endelig vil skal du tænke dig fandens godt om, gør det med nogen HR-bekendte, fornuftige ældre mennesker, læs op, og gør det for guds skyld kun fire gange om året, bedst hvis det var mindre faktisk.''

Dem kender jeg desværre ikke nogen af.. Af ''ældre'' venner og bekendte er der ingen af dem der har specielt meget forstand på psykedeliske stoffer. Jo der er et par stykker, men de ved ikke rigtig hvad HR er.. Jeg føler ligesom at jeg er den mest fornuftige i min vennekreds hvad angår stoffer.

Jeg troede ikke det var SÅ farligt, men siden de fleste af jer siger at jeg skal vente, må der jo være noget om det. Ikke fordi at jeg faktisk har tænkt mig at vente til jeg er 18-25, da jeg stadig har planer om at eksperimentere med milde oplevelser.. Men jeg har ihvertfald smidt tanken væk om at tage langt ud i syreland hvilket jeg havde planer om før..

Jeg startede nu mest tråden for at høre hvad der var så farligt ved at trippe i min alder, det har jeg jo fået svar på nu, så jeg tror ikke der kommer så meget mere ud af tråden her nu.

Det kan godt være at jeg ikke har taget det hele til mig. Jeg vidste jo godt i forvejen at psykedeliske stoffer var noget serious buisness, men efter at have læst de indlæg i har skrevet har det da fået mig til at indse at jeg faktisk virkelig skal passe på med det her, nu har jeg heller aldrig haft et rigtigt bad trip (jeg har haft ubehagelige oplevelser, men aldrig noget der har sat sig dybe spor i mig), så måske har jeg været for naiv. Jeg tænker ihvertfald over hvad i har sagt.

Ellers mange tak for jeres tid og fordi i deler jeres erfaringer, det er rart at skrive med folk der har mere erfaring på det område! :)

- Abraham Lincoln

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Altså, vi skriver fordi at man aldrig skal undervurdere stoffer. Der er intet at skynde sig for, og du kan altså godt opleve lige så fede ting sobert som under påvirkning af stoffer.
Jeg har selv tænkt mig at prøve noget psykedelika her snart, med nogle andre fornuftige hr-kendte mennesker, og så lidt på Roskilde festivalen og ellers lade det være det.
Jeg tror, har aldrig selv været i situationen, at det meget nemt kan tage overhånd hvor man gør det 1-4 gange om måneden, hvilket for mig er et lidt for overdrevent forbrug, men selvfølgelig, hvis man kan styre det er det vil i fornuftens sans i orden, men hvor mange 15-17/18-årige kan det?

Grunden til at jeg er sådan lidt for/imod at tage stoffer som teenager er, at hvis jeg sætter mig ind i et scenarie hvor jeg tager stoffer hver/hveranden weekend vil opfatte mig selv om en lettere afhængig og blive socialt udstødt. Og det har jeg lidt en angst for, fordi mine venner er ikke vildt meget nede med stoffer, cannabis er i orden men andet er da helt fyfy. Det er kun to andre end mig som kender til min interesse for psykedelika and the likes, IRL.
Jeg er førhen blevet kendt lidt som "ham der røg rigtig meget hash", selvom det kun var hver fredag, måske endda kun hveranden fredag. Jeg kan så godt nu kigge tilbage på nogle perioder og indse, at jeg rent faktisk har været lettere afhængig af cannabis, og det er ikke så rart at tænke på, var trods alt kun 17 år.
Der fik jeg lidt nedtur på, fordi folk var jo ignorante - jeg klarede mig sku fint overalt, men jeg følte lidt at jeg blev udstødt fordi det ikke var helt accepteret.
Nå men, folk sagde det med en lidt vittig og sarkastisk tone, der dog aldrig helt var overbevisende nok om at det bare var for sjov at de sagde det, hvilket man også kunne se når man så skulle snakke med dem til fester - der var emnerne få og samtaler utroligt korte.
Men så synes jeg også at noget af det vigtiste på hele universet er, at man har fri vilje til at gøre hvad man vil, og derfor finder jeg selvjustits i min egen indtagelse af eventuel narkotika.
Men den tanke om måske at blive udstødt, og ses som et socialt udskud bare fordi man har hygget sig med nogle stoffer, kan jeg slet ikke forholde mig til, og jeg prøver derfor at forebygge sandheden om at jeg har interesse i narkotika. Jeg bliver pt. set på som et flinkt og sjovt menneske, irriterende til tider, og det vil jeg gerne blive ved med. Jeg synes det er en meget privat/personlig sag at tage narkotika..
Bare et lille aspekt til din sag :)

Men tro mig, du vil lære så meget mere om dig selv end du har nogen idé om.
Taler kan af erfaring, lol. Og hvis jeg kan fortælle dig dette som du måske reflekterer lidt over og tager til dig, så synes jeg du skulle sætte dig i endnu større respekt for de endnu ældres viden og erfaring...

Rigtig fedt du gider læse det igennem, du lyder til at være rigtig fornuftig. Går du så i 9. klasse egentlig?

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]