Jeg tror spørgsmålet for tråden er besvaret rimelig fuldt ud. De fleste mener at det smarteste er at vente, nogle andre mener, at alder egentlig ikke rigtig er en del af ligningen, men at vente nok er at være på den sikre side. Konklusionen må altså være, at skal du være på den helt sikre side, så lad være, og hvis du ikke vil lade være, men stadig være så sikker som mulig, så vent. Personligt tvivler jeg på, at nogen kan få dig til at vente til du er 18 eller 25, hvis overhovedet. Som Andreas siger, virker hele den der gammelmands-"Just say NO"-strategi ikke på folk som allerede frekventerer den her side.
Mere interessant, er hvad der virkelig driver dig til at skrive denne her post, og til at udforske det psykedeliske. Hvad forventer du virkelig at opnå, samt hvilke forhåbninger gør du dig, og hvad ligger til grund for, at disse ting skal opfyldes?
Euforiseret skrev:
Det jeg gerne vil opnå ved de her oplevelser, er at kunne få et bedre indblik i mig selv, få mere fred i sindet og så det med at tage ud i naturen og trippe, jeg fik virkelig blod på tanden ved det syretrip jeg havde da jeg var 14, altså det med at kunne se og mærke energierne fra naturen og have denne helt specielle forbindelse til den.
Jeg får flere ting ud af dette. For det første, lyder det til, at du gerne vil have en fed ud-over-det-sædvanlige-oplevelse, har jeg ret? Det er fair nok, og motiverer helt klart også mig. For det andet, og også mere alvorligt, så siger du at du gerne vil have indblik i dig selv og fred i sindet. WARNING!!! Her synes jeg, at det du skal gøre, før du overhovedet
begynder at overveje psykedelika, er at spørge dig selv, hvad der skaber den uro i sindet. Jeg er personligt af den opfattelse, at de mest givende trips fås, når man allerede er i en hvis ro og balance. Ikke bare i 'øjeblikket', men at du generelt befinder dig i ro og balance. Faktisk, er det lige præcis de her ting, som folk fortæller dig du skal passe på med, for det kan
meget nemt løbe af sporet i et trip, hivs du er i ubalance. Også selv om du selv føler du er eller ej. Noget jeg ofte ser med folk, psykedelika eller hvad andre stoffer angår, så virker det som om de kompenserer for noget man ellers
burde have, men de får det hele på én gang, og meget mere til. Det jeg mener er, at levede vi i en konstant syret verden, ville ønskedrugget nok være det modsatte. Selvfølgelig giver trippet en masse ting, som
ikke kan fås, i en normal hverdag, men kommer det med en masse mental balast, er det slet ikke sikkert du kan få noget tilnærmelsesvis godt ud af det. Nu kender jeg ikke Yeti, så jeg vil helst ikke udtale mig direkte om hans situation, men jeg kunne forestille mig, at får man hele den mentale balast fra barndommen smidt i hovedet på én gang i et svampetrip, lsd trip eller whatever, kan der næsten
kun komme en oplevelse der så svær at tackle, at det kan være næsten umuligt. Jeg synes det er vigtigt at forstå, at psykedelika ikke skal ses som en slags genvej til en løsning på dine indre problemer. Der er alt for mange mennesker, som ikke giver sig tid til i sin hverdag, at
arbejde med deres indre problemer. Om de så tager piller eller naturmedicin for at symptombehandle er så fuldstændig ligegyldig, men undervurder
aldrig muligheden for, at du kan få mange gode ting ud af en mindre syret tilgang til tingene. Sæt dig ned, mediter, snak med dine venner, lyt til noget musik eller stilheden, og ikke mindst, vær helt og aldeles
ærlig overfor dig selv.
yeti skrev:
Hvad har du egentlig læst og hørt om psykedeliske stoffer? En ting du skal være påpasselig med er tendensen til at tro at det næste trip bliver noget der ligner det sidste. Det kan godt ske at det vil gøre det, men det er mere sandsynligt at det bliver helt anderledes. En ting ved de stoffer er jo at de kan åbne for oplevelser som man ikke kan forestille sig kan lade sig gøre, så alle ens ideer om hvordan det er at trippe er nærmest automatisk forkerte.
Det her synes jeg er skide godt. Det er en af grundene til, at jeg f.eks. helst ikke vil sige hvad for et psykedelisk stof som er bedst at starte med. Det eneste man egentligt kan gøre, er at prøve på at være så klar som mulig, på alle udfald. Hope for the best, prepare for the worst. Det er så uendeligt svært for mig, virkelig at forstå den terror det kan være, virkelig at 'badtrippe', når jeg ikke tripper, og jeg tror også det er det for de fleste andre. Man kan sagtens sige det var slemt eller skidt, men virkelig at
opleve den desperate, fortvivlende, håbløse panik-angst sprede sig
kan ikke forstås når man ikke er i den. Det er som tænke på en smag, og sammenligne det med faktisk at smage den.
Euforiseret skrev:
Samtidig med den viden jeg har på området, ville jeg helt sikkert kunne opnå noget positivt ved brug af psykedeliske stoffer
Læs citat af Yeti og gennemtænk. Intet er helt sikkert, der er kun en større chance for det.
Jeg håber virkelig du tager tingene til dig. Du skal ikke sige at du gør det, for det hverken bekræfter eller afkræfter om du gør, men jeg håber det virkelig.
Held og lykke, hvad end du gør!