Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 01:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Well, jeg er blot en bette purk der skal til at skrive en sød eksamensopgave. Sådanne bliver jo bedst, hvis man har et interessant emne, og det har jeg! Jeg vil finde ud af hvorledes forskellige euforiserende stoffer bliver brugt i religioner - i mangel af bedre formulering - og derefter sammenligne dem kemisk. Det er hvad der kaldes et almen studieforberedelsesprojekt og vil blive i fagene Religion (b) og Kemi (c).

Jeg tænker lige umiddelbart noget som "forest of visions", men kender den ikke godt nok.

Jeg håber I kan hjælpe mig
Anders

Insane psychedelia user!

En god start: http://www.erowid.org/entheogens/spiritual.shtml

Min personlige bibel når det kommer til rusmidler er The Chemistry of Mind-Altering Drugs: History, pharmacology and cultural context, men jeg erindrer ikke hvor godt den dækker religiøs anvendelse.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Jeg er selv den lykkelige ejer at The Encyclopedia of Psychoactive Plants, forfattet af Christian Rätsch. Der er til hver plante et lille afsnit om brugen af den substans der omtales i forbindelse med religion. Jeg ville ikke mene de afsnit er fyldestgørende nok til at basere en opgave på, men de kunne være god supplement til et større værk - eller et godt sted at starte. Der er, så vidt jeg kan se, desuden nogle ret gode referencer til disse afsnit, hvilket også kan være guld værd.

Held og lykke med opgaven.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Prøv evt. bø�r sås� Entheogens And the Future of Religion, Zen and Psychedelics, Plants of the Gods, LSD - My Problem Child, en del af Grofs bøge� Ayahuasca Visions, etc.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dr. Phibes: Tak, jeg skal jo også omkring kemien, så det dækker den vel også?

Flak; Thank you, I'll hunt it down! Kunne jo nemt være man købte den, det lyder som en rigtig god bog, forfatteren er ihvertfald en klog mand!

Odden:
1) jeg har svært ved at læse, det står således: "Prøv evt. bø�r sås�", det bør du lige kigge på, kan dog godt forstå hvad du mener.
2) kan du ikke sige noget kort om bøgerne, bortset fra Grofs og LSD? Det er jo ikke lsd jeg skal beskæftige mig med, men ethnogener.

(At jeg takker betyder ikke, at jeg er færdig, så kom bare med flere :D)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hov, ja jeg ved ikke hvor de der dippedutter kommer fra. Hmm!
Men Grofs bøger omhandler stort set de indsigter Grof har fået ved at bruge LSD i psykoterapi. Nogle af hans bøger sætter så de religiøse oplevelser ind i kontekster ved henvisning til forskellige myter, religioner, kuntretninger etc. verden over, og giver således en god oversigt over religioner og mytologier i henhold til erfaringer med psykedeliske substanser, såsom svampe, ayahuasca, LSD etc.
LSD - My Problem Child er Hofmanns egen beretning om hvordan han fandt LSD og hvordan det har påvirket hans liv. Her bliver psykedeliske stoffer også berørt ud fra et bredere kulturreligiøst perspektiv.
Prøv evt. også at kigge i den danske bog Brug og misbrug af Jørgen Lumbye, men vær opmærksom på hans sprogbrug som er rimelig manipulerende.
Ellers er der bl.a. af ekstra: DMT - The Spirit Molecule, Soma - Divine Mushroom of Immortality, Persephone's Quest (Denne er god, da den har et par fremtrædende indologer med), Food of the Gods.
Den bog jeg i første post kalder Ayahuasca Visions, hedder bare Ayahuasca, med undertitlen: Human Consciousness and the Spirits of Nature.

Og så er jeg lige ved at glemme: Jonathan Ott: Pharmacoteon! Nu er den husket!

I øvrigt hedder det "Entheogen" ikke "Ethnogen", hvor LSD også bliver medregnet. Entheogener er bare et andet ord for psykedelika, som Wasson dannede, fordi han ikke ville bruge ordet psykedelika, da hippierne brugte dette, og han gerne ville vægte det religiøse aspekt ved brug af disse typer substanser.

Insane psychedelia user!

And skrev:

Nej, du finder absolut intet om kemien i bogen The chemistry of mind-altering drugs, udgivet af American Chemical Society :wink:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Odden skrev:
...
Ellers er der bl.a. af ekstra: DMT - The Spirit Molecule, Soma - Divine Mushroom of Immortality, Persephone's Quest (Denne er god, da den har et par fremtrædende indologer med), Food of the Gods.
Den bog jeg i første post kalder Ayahuasca Visions, hedder bare Ayahuasca, med undertitlen: Human Consciousness and the Spirits of Nature.

...

I øvrigt hedder det "Entheogen" ikke "Ethnogen", hvor LSD også bliver medregnet. Entheogener er bare et andet ord for psykedelika, som Wasson dannede, fordi han ikke ville bruge ordet psykedelika, da hippierne brugte dette, og han gerne ville vægte det religiøse aspekt ved brug af disse typer substanser.

Dem vil jeg kigge nærmere på, tak for anbefalingerne!

Dr. Phibes skrev:
And skrev:

Nej, du finder absolut intet om kemien i bogen The chemistry of mind-altering drugs, udgivet af American Chemical Society :wink:

Det tænkte jeg også lige efter jeg havde postet det. Hvordan er den skrevet, er det til at forstå for mig der er dårlig til kemi?

Er der forresten nogen der har gode forslag til hvad jeg kan foretage mig af eksperimentel kemi? Udtræk og krystallering af Muscimol evt.? (Jeg har en ven der har Kemi på A, jeg sikkert kan få til at hjælpe mig.)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg skriver også selv i religion dog sammen med biologi. Jeg skriver om ayahuascaritualet, hvor jeg smækker den ind i Van Genneps overgangsritualmodel. I biologi bliver det nok noget om nervesystemet og lidt biokemisk om MAO-hæmmere, som jo er i ayahuasca.

Nå, ikke alligevel. Hovedemnet "Rejser" må åbenbart ikke være en indre rejse, og Undervisningsministeriet påpeger faktisk også præcist: "Derimod kan man ikke skrive om psykedeliske indre rejser.". Sikke noget pis. Så skriver jeg om '2001: A Space Odyssey' i stedet - egentlig fint nok, super geniel film.

Junior medlem
Brugeravatar

John D. Rockefeller skrev:
Jeg skriver også selv i religion dog sammen med biologi. Jeg skriver om ayahuascaritualet, hvor jeg smækker den ind i Van Genneps overgangsritualmodel. I biologi bliver det nok noget om nervesystemet og lidt biokemisk om MAO-hæmmere, som jo er i ayahuasca.

Nå, ikke alligevel. Hovedemnet "Rejser" må åbenbart ikke være en indre rejse, og Undervisningsministeriet påpeger faktisk også præcist: "Derimod kan man ikke skrive om psykedeliske indre rejser.". Sikke noget pis. Så skriver jeg om '2001: A Space Odyssey' i stedet - egentlig fint nok, super geniel film.

nu kommer det måske lidt uden for topic, men hvordan vil du skrive om rumrejsen - hvilke fag? :) jeg står selv i samme situation og min første tanker var også psykeliske rejser, men ak nej, det må man ikke. tilgengæld fik vi afvide, at ma ngerne måtte skrive om folk, der rejste til et land, for at tage stoffer der og i den forbindelse kunne man godt skrive om den indre rejse.. er der nogle, der har noget der ville fungere i den sammenhæng?

lorte emne

Moderator
Brugeravatar

Jeg skal også til at skrive AT synopsis, planen er at jeg skriver i religion (c), samfundsfag (a), om Richard Evans Schultes rejser, opgaven skal behandle spørgsmålet om vedtagelse, og dermed ensretningen, af international rusmiddelovgivning i FN er udtryk for en kulturel imperialisme, og fremstille vestens intollerence overfor andre kulturer. - Så jeg er lige med på en lytter, og skal nok prøve at opdatere mit indlæg hvis jeg finder noget der kunne være nyttigt for jer andre.

Junior medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Jeg skal også til at skrive AT synopsis, planen er at jeg skriver i religion (c), samfundsfag (a), om Richard Evans Schultes rejser, opgaven skal behandle spørgsmålet om vedtagelse, og dermed ensretningen, af international rusmiddelovgivning i FN er udtryk for en kulturel imperialisme, og fremstille vestens intollerence overfor andre kulturer. - Så jeg er lige med på en lytter, og skal nok prøve at opdatere mit indlæg hvis jeg finder noget der kunne være nyttigt for jer andre.

det lyder jo faktisk ikke helt kedeligt - er det noget du har fået godkendt på nogen måde? har du nogen umiddelbar idé til en problemformulering?

Junior medlem
Brugeravatar

jeg har tænkt lidt over at skrive om the yage letters - http://en.wikipedia.org/wiki/The_Yage_Letters - af william s. borroughs.. jeg har ikke læst den endnu, men wikipedia forklarer:
Most of the letters date back to 1953 and chronicle Burroughs' visit to the Amazon rainforest in search of yagé (ayahuasca), a plant with near-mythical hallucinogenic and some say telepathic qualities. Along the way, Burroughs and Ginsberg share other stories and anecdotes, including some concepts Burroughs would later use in novels such as Naked Lunch. The book ends with further correspondence written in 1960 detailing Ginsberg's experiments with the yagé drug.

det skulle så være i dansk eller engelsk og så i kombination med et fag jeg endnu ikke ved hvad skulle være. måske religion, og så med hensyn til ayahuasca og religioner, der har et forhold til den plante.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

John D. Rockefeller skrev:

Hvor står det? Ikke på cd-rom'en så vidt jeg kan se? Men i Santo Daimes historie var det jo også en mand der rejste ud i junglen, og flere der rejste dertil, og der er jo også mange der den dag i dag rejser dertil? http://www.santodaime.org/archives/alex1.htm

Opgaven lyder jo:
UVM.dk skrev:
1. Emne og overordnede problemstillinger for den afsluttende prøve i almen studieforberedelse 2009
Rejser - opdagelser, forandringer og ny viden
Rejser er mere end turen frem og tilbage. De begynder, længe før toget kører, eller flyet letter, og de slutter,
længe efter skibet er kommet i havn. Nogle rejser har baggrund i politiske beslutninger eller sociale konflikter.
Andre rejser er drevet af videnskabelig nysgerrighed, kunstnerisk søgen eller oplevelsestrang. Alle rejser har
nogle teknologiske forudsætninger i kultur og samfund. Undervejs og efter rejsen kan virkningerne og
resultaterne vise sig mere omfattende, end nogen på forhånd kunne forestille sig. Traditioner og
tilværelsestolkninger udfordres, erkendelse og ny viden opstår, og teknisk kunnen udvikles. I vor tid bliver den
gensidige afhængighed på tværs af kloden stadig mere udtalt. Rejser kan være anledning til nye konflikter,
men rejser kan også give et bedre grundlag for samarbejde og sameksistens.
2. Opgave
Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Rejser - opdagelser, forandringer og ny viden
udforme en problemformulering og skrive en synopsis, der kan danne udgangspunkt for den mundtlige prøve.
Du skal vælge et eller flere eksempler på rejser, rejseformer eller det at rejse, der har ført til eller er muliggjort
af opdagelser, forandringer og ny viden. I dit arbejde kan du fokusere på baggrund, forudsætninger,
tilrettelæggelse, gennemførelse eller konsekvenser.
Du skal anvende viden og metoder fra to forskellige fag, hvoraf det ene skal være på mindst B-niveau. De to
fag skal være fra hvert sit faglige hovedområde. Historie og samfundsfag kan ikke kombineres.
3. Uddybning af emnet: Rejser - opdagelser, forandringer og ny viden
Rejser giver anledning til teknologisk udvikling og ny viden på mange forskellige områder. Transportmidler
som skibe, tog, biler, fly og rumfartøjer har undergået en stadig udvikling. Fornyelserne har krævet fantasi,
teknisk kunnen, videnskabelig indsigt og opbyggelsen af en infrastruktur. For at kunne orientere sig i nye
omgivelser har mennesker udviklet nye principper for navigation og kortlægning, fra antikkens landmåling til
moderne GPS. Praktiske og videnskabelige fremskridt inden for navigation og kortlægning gør ikke kun rejser
lettere og mere sikre, men har også betydning for menneskers verdensbillede.
Rejser til ubeboede egne på kloden og ud i rummet forudsætter menneskets evne til at overleve ekstreme
livsbetingelser, og her spiller kendskab til konservering af mad og forebyggelse af sygdomme en stor rolle.
Øget rejseaktivitet har spredt sygdomme til andre dele af verden, og plante- og dyrearter er blevet introduceret
i nye økosystemer med store forandringer til følge. Ny indsigt i den naturlige omverden og ny viden om
menneskets krop og psykologi har været nogle af resultaterne.
Rejser bringer kulturer sammen, ændrer magtstrukturer ude og hjemme og kan resultere i voldelige
sammenstød. De erobringstogter, som kolonimagter i alle verdensdele har iværksat gennem årtusinder, har
udslettet kulturer og grundlagt nye. Handelsruter har gjort byer og lande velhavende og bragt fremmede
produkter og vaner hjem til først den samfundsmæssige elite og siden til bredere dele af befolkningen. Rejser
har gjort det nødvendigt at forstå fremmede sprog, og sprogene har udviklet sig i kulturmøder på mange
planer. Rejser er en vigtig baggrund for menneskers skiftende verdensopfattelser og religioner samt et
velkendt tema i litteratur og kunst.
Med industrialiseringen og siden globaliseringen er rejsemulighederne vokset dramatisk. Rejsen som
fritidsoplevelse i den rige del af verden er blevet til global masseturisme, som har langtidsvirkninger på godt
og ondt i lokalsamfund andre steder. Rejser som videnskabelige ekspeditioner på jorden er blevet udvidet til
videnskabelige ekspeditioner ud i rummet og har været en drivkraft for udvikling af nye former for viden og
teknologi.
Som følge af naturkatastrofer, fattigdom, undertrykkelse, krige og globalisering opgiver mennesker deres
hidtidige bopæl og eksistens og rejser af sted ad usikre veje. For nogle går rejsen til et midlertidigt eksil fra det
hjemland, de længes tilbage til; for andre bliver mødet med det fremmede en mulighed for en helt ny
tilværelse.

Altså ikke ét ord om psykedeliske/indre rejser? :hm:

Absurd nok har jeg også fået mit emne godkendt af min religionslærer, så hvad pokker er meningen i galskaben?

Moderator
Brugeravatar

@isakk Jeg har ikke fået det godkendt, men jeg har snakket med en religionslærer, som siger den holder, hvis jeg kan finde ud af hvad planterne har været brugt som indenfor stammernes religion. Jeg har endnu ikke styr på detaljerne, så problemformulering er der intet af endnu.

@And, der var også noget tvivl om det på vores gymnasium, men en af vores lærer tog kontakt til hende der udformede emnet, og jeg kan bekræfte at det ikke må være en indre rejse.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
BisMann skrev:
@isakk Jeg har ikke fået det godkendt, men jeg har snakket med en religionslærer, som siger den holder, hvis jeg kan finde ud af hvad planterne har været brugt som indenfor stammernes religion. Jeg har endnu ikke styr på detaljerne, så problemformulering er der intet af endnu.

@And, der var også noget tvivl om det på vores gymnasium, men en af vores lærer tog kontakt til hende der udformede emnet, og jeg kan bekræfte at det ikke må være en indre rejse.

Jeg vil minde dig på at du har valgt Religion som hovedfag, derfor skal ca. 75% af rapporten bestå af et religiøst element, hvorimod den kemiske/biologiske ikke er så vigtig.
Jeg taler af erfaring :(

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

:hm: Mærkeligt. Well, then. Nogle ideer til hvorledes en fysisk rejse kan involveres?

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Muligvis kan du bruge David Pinchbeck's "Breaking Open the Head" til noget? En skildring af hans oplevelser med ibogain og Bwiti-stammen's religiøse brug af denne. Jeg har ikke selv læst den, men har fået den anbefalet en del gange efterhånden.
Wikipedia skrev:
Breaking Open the Head is a book written by author and journalist Daniel Pinchbeck, founding editor of the literary journal Open City. Published in 2002, Breaking Open the Head covers, in Pinchbeck's words, the cultural history of psychedelic use, philosophical and critical perspectives on shamanism, and his personal transformation from a cynical New York litterateur to psychedelic acolyte.

Pinchbeck details his initiation with the Bwiti and their use of iboga. The account remains personal with Pinchbeck crediting the experience with an insight into his reliance on alcohol.

Der er da i hvert fald en rejse til det mørke Afrika + nogen heftige indre rejser.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
And, hvis din lærer har godkendt dit emne så burde der ikke være noget at bekymre sig om. Det er jo ikke din skyld at han/hun muligvis ikke har forstået det oprindelige formål, og hvad lærerne mener på en anden skole kan du jo ikke bruge til noget..Din lærer (inkl censor) kan ikke straffe dig for at skrive om et emne, læreren selv har godkendt. Hvis du er sikker på at hun/han har forstået, at du vil skrive om euforiserende stoffer i religion (og dermed den _indre_ rejse) så burde der ikke kunne opstå¨nogen problemer.

Det er min mening.. God skrivelyst!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

And, følgende blev skrevet inde på min skoles hjemmeside:

Citat:
Kan man vælge en rejse i sindet som AT-sag?

Undervisningsministeriets svar:

Nej. En fysisk rejse, fiktiv eller faktisk, skal indgå i sagen. Det ligger i selve opgaveteksten. Man kan derfor hverken vælge en ”rejse” i sindet eller vælge en politikers ideologiske ”rejse” fra én holdning til en anden som sin sag ved AT-eksamen.

Men rejsen kan have alle mulige former for betydning. Den fysiske rejse kan fx være et metaforisk udtryk for en indre rejse. Rumrejsen 2001 er et eksempel på en (fiktiv) rejse, hvor der er koblet en længere sekvens på, som både kan tolkes konkret (som Clarke selv gjorde i Rumrejsen 2010), og metaforisk, og som ved første gennemsyn kan fremstå som en indre rejse.

En sådan kobling mellem den fiktive rejse og den (heraf affødte) mentale rejse er ofte forekommende, når udgangspunktet er kunstneriske værker. Og fiktive-mentale rejser er som emne ikke så forskellige fra de klassiske dannelsesrejser, f.eks. H.C.Andersens eller Montaigenes. Både H.C. Andersen og Montaigne ”flytter sig” rent fysisk, deres rejseform er interessant, og de påvirkes af det, de ser.

Derimod kan man ikke skrive om psykedeliske indre rejser.

Når eleven har valgt et emne, skal det allerede ved valget af de to fag vise, at det er velegnet - den rejse/den sag man vælger at arbejde med, skal naturligt kræve fag fra to hovedområder for at kunne behandles tilfredsstillende.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]