John D. Rockefeller skrev:
Nå, ikke alligevel. Hovedemnet "Rejser" må åbenbart ikke være en indre rejse, og Undervisningsministeriet påpeger faktisk også præcist: "Derimod kan man ikke skrive om psykedeliske indre rejser.". Sikke noget pis. Så skriver jeg om '2001: A Space Odyssey' i stedet - egentlig fint nok, super geniel film.
Hvor står det? Ikke på cd-rom'en så vidt jeg kan se? Men i Santo Daimes historie var det jo også en mand der rejste ud i junglen, og flere der rejste dertil, og der er jo også mange der den dag i dag rejser dertil?
http://www.santodaime.org/archives/alex1.htmOpgaven lyder jo:
UVM.dk skrev:
1. Emne og overordnede problemstillinger for den afsluttende prøve i almen studieforberedelse 2009
Rejser - opdagelser, forandringer og ny viden
Rejser er mere end turen frem og tilbage. De begynder, længe før toget kører, eller flyet letter, og de slutter,
længe efter skibet er kommet i havn. Nogle rejser har baggrund i politiske beslutninger eller sociale konflikter.
Andre rejser er drevet af videnskabelig nysgerrighed, kunstnerisk søgen eller oplevelsestrang. Alle rejser har
nogle teknologiske forudsætninger i kultur og samfund. Undervejs og efter rejsen kan virkningerne og
resultaterne vise sig mere omfattende, end nogen på forhånd kunne forestille sig. Traditioner og
tilværelsestolkninger udfordres, erkendelse og ny viden opstår, og teknisk kunnen udvikles. I vor tid bliver den
gensidige afhængighed på tværs af kloden stadig mere udtalt. Rejser kan være anledning til nye konflikter,
men rejser kan også give et bedre grundlag for samarbejde og sameksistens.
2. Opgave
Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Rejser - opdagelser, forandringer og ny viden
udforme en problemformulering og skrive en synopsis, der kan danne udgangspunkt for den mundtlige prøve.
Du skal vælge et eller flere eksempler på rejser, rejseformer eller det at rejse, der har ført til eller er muliggjort
af opdagelser, forandringer og ny viden. I dit arbejde kan du fokusere på baggrund, forudsætninger,
tilrettelæggelse, gennemførelse eller konsekvenser.
Du skal anvende viden og metoder fra to forskellige fag, hvoraf det ene skal være på mindst B-niveau. De to
fag skal være fra hvert sit faglige hovedområde. Historie og samfundsfag kan ikke kombineres.
3. Uddybning af emnet: Rejser - opdagelser, forandringer og ny viden
Rejser giver anledning til teknologisk udvikling og ny viden på mange forskellige områder. Transportmidler
som skibe, tog, biler, fly og rumfartøjer har undergået en stadig udvikling. Fornyelserne har krævet fantasi,
teknisk kunnen, videnskabelig indsigt og opbyggelsen af en infrastruktur. For at kunne orientere sig i nye
omgivelser har mennesker udviklet nye principper for navigation og kortlægning, fra antikkens landmåling til
moderne GPS. Praktiske og videnskabelige fremskridt inden for navigation og kortlægning gør ikke kun rejser
lettere og mere sikre, men har også betydning for menneskers verdensbillede.
Rejser til ubeboede egne på kloden og ud i rummet forudsætter menneskets evne til at overleve ekstreme
livsbetingelser, og her spiller kendskab til konservering af mad og forebyggelse af sygdomme en stor rolle.
Øget rejseaktivitet har spredt sygdomme til andre dele af verden, og plante- og dyrearter er blevet introduceret
i nye økosystemer med store forandringer til følge. Ny indsigt i den naturlige omverden og ny viden om
menneskets krop og psykologi har været nogle af resultaterne.
Rejser bringer kulturer sammen, ændrer magtstrukturer ude og hjemme og kan resultere i voldelige
sammenstød. De erobringstogter, som kolonimagter i alle verdensdele har iværksat gennem årtusinder, har
udslettet kulturer og grundlagt nye. Handelsruter har gjort byer og lande velhavende og bragt fremmede
produkter og vaner hjem til først den samfundsmæssige elite og siden til bredere dele af befolkningen. Rejser
har gjort det nødvendigt at forstå fremmede sprog, og sprogene har udviklet sig i kulturmøder på mange
planer. Rejser er en vigtig baggrund for menneskers skiftende verdensopfattelser og religioner samt et
velkendt tema i litteratur og kunst.
Med industrialiseringen og siden globaliseringen er rejsemulighederne vokset dramatisk. Rejsen som
fritidsoplevelse i den rige del af verden er blevet til global masseturisme, som har langtidsvirkninger på godt
og ondt i lokalsamfund andre steder. Rejser som videnskabelige ekspeditioner på jorden er blevet udvidet til
videnskabelige ekspeditioner ud i rummet og har været en drivkraft for udvikling af nye former for viden og
teknologi.
Som følge af naturkatastrofer, fattigdom, undertrykkelse, krige og globalisering opgiver mennesker deres
hidtidige bopæl og eksistens og rejser af sted ad usikre veje. For nogle går rejsen til et midlertidigt eksil fra det
hjemland, de længes tilbage til; for andre bliver mødet med det fremmede en mulighed for en helt ny
tilværelse.
Altså ikke ét ord om psykedeliske/indre rejser?
Absurd nok har jeg også fået mit emne godkendt af min religionslærer, så hvad pokker er meningen i galskaben?