Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 20:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus
Så fik jeg endelig, efter 21 år, taget debatten omkring kriminaliseringen af stoffer med de gamle. Besøgte mine forældre i weekenden, og blev i velkendte trygge rammer trakteret med mor's hjemmelavede bøffer samt to gode flasker rødvin. Da min far så på et tidspunkt ytrede sig omkring alkohol, og erklærede sig uforstående over for den norske og svenske alkohol-model (spritmonopolet/systembolaget - Det er ikke tilladt at købe andet end øl i almindelige butikker. Vil man have en flaske vin eller det der er stærkere, er man nødsaget til at opsøge spritmonopolet og købe det der) så jeg mit snit til at sammenligne den med den hollandske coffeeshop-model, og erklærede mig uenig i den form for afkriminalisering, for derefter at argumentere for en fuld legalisering af cannabis. Alle indsigelserne fra mine forældre lød præcist som forventet; "Jamen kæreste, hash kan føre til hårdere stoffer, det har jeg hørt" - "Hash virker i blodet i flere uger og det er uansvarligt at have sådanne folk til at køre rundt på vejene" - "Hash gør dig sløv! Etc etc." Alt sammen udtalelser fra to ellers super fornuftige mennesker, men med meget indoktrinerede holdninger og oplysninger omkring stoffer.

Jeg understregede gang på gang at cannabis' afhængighedspotentiale og direkte skadevirkninger allerhøjest lå på samme niveau som, hvis ikke under, alkohol og tobak. Desuden burde det ikke spille nogen rolle om cannabis var farligt eller ej, da det ultimativt er ens eget frie valg som ikke skader andre individer end dig selv. Da jeg så kom med kilder og referencer på mine argumenter, overvandt jeg til sidst den lille prohibitions-dæmon der gemte sig bag en masse fordrejede oplysninger og skræmmekampagner, i min mor. Hun kunne godt se at det nok ikke ligefrem gavnede nogen at forbuddet blev opretholdt. Min far blev dog ved og ved med at mumle noget i retningen af "Hash er skadeligt, hash er skadeligt, hash er skadeligt!"

Trods hans fortsatte skepsis mod en legalisering, så jeg samtalen med de gamle som en succes. Vi fik alle noget at tænke over, og det er som om at der er blevet løftet en stor barriere mellem os. Ting er sgu meget bedre når man får talt omkring dem. Det var en lang og hård samtale, så der går nok et lille stykke tid før jeg debatterer legalisering af f.eks. MDMA med dem, da de egentlig er meget konservative hvad angår den slags "hårde" stoffer, men små skridt af gangen...

Det næste skridt bliver vel så at indvie de gamle i mit personlige stofbrug... :)

Har i haft mange af den slags små, men signifikante samtaler med forældre/venner/bekendte?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Mangoflugt skrev:
Jeg understregede gang på gang at cannabis' afhængighedspotentiale og direkte skadevirkninger allerhøjest lå på samme niveau som, hvis ikke under, alkohol og tobak.

Jeg er lodret uenig med din påstand om at cannabis har mindrer afhængighedspotentiale end alkohol. Efter personlige erfaringer har jeg fundet ud af at det ikke forholder sig sådan, hvert fald ikke for mig.
Jeg tror at blandt unge har hash størrer potentiale til at blive misbrugt fordi det er så let at gemme sin skævert, hvor i mod at et alkohol-misbrug hurtigt ville blive opdaget på grund af lugt gener og den tydelige forskel på en ædru og fuld person. Desuden er det lettere at opretholde en hverdag med et hash-misbrug, fordi man ikke har særlig mærkbare tømmermænd dagen efter.
Personligt lykkes det mig at holde et misbrug skjult i adskellige år og det selv om min far er ex-junkie.

Jeg er enig med dig i at cannabis skal legaliseres, men det er udelukkende på grund af at man skal have ret til at bestemme over sit eget legme.

Jeg er så træt af den konstante glorificering af cannabis, det er til at brække sig over.

Jeg kommer aldrig selv til at ryge det lort igen, da det har fucket mit liv så meget op.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus
Citat:
Jeg kommer aldrig selv til at ryge det lort igen, da det har fucket mit liv så meget op.
Det er jeg meget ked af at høre, men sådan forholder det sig jo desværre for nogle mennesker. Godt at du er holdt op :)

Tro mig, jeg bliver også lidt harm hvis pro-legaliserings folk glorificerer cannabis, og neddysser farene ved brug, for der ER risici forbundet med det, men når modstanderne insisterer på at diskutere farene ved cannabis i stedet for farene ved kriminalisering af cannabis, bliver man jo nødt til at modsvare dem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Håber ikke du tog det som et angreb, for det var det ikke :-D
Jeg er på mange punkter enig med dig og jeg synes der bliver ført en hul i hovedet politik mod cannabis de fleste steder i verden.

Jeg har dog brug for at komme af med mit synspunkt på cannabis, da jeg synes det generalt bliver glorificeret alt for meget her på Psy og det er ikke den bedste HR for naive og letpåvirkelige unge mennesker.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg er også enig i, at den der glorificering af cannabis er overdrevet. Men jeg tænkte på, om den afhængighed du havde ikke kan have været skabt af nikotin? Nu ved jeg godt de fleste hashrygere i Danmark der mixer deres hash, pot eller skunk med smøger, rister smøgerne først, men man får vel aldrig al nikotinen ud? Og så er det vel det man hovedsageligt bliver afhængig af?

Angående snakken med forældrene, så er det hele med mine forældre sket ret underligt.
Jeg ved ikke hvordan, men sidst da der var noget om psykedeliske stoffer i en avis, sagde min mor "Er det ikke noget for dig dette her, det har du da interesse for.", med et lille smil. Som om det ikke gjorde hende spor. Nu har jeg også godt nok mine bøger om LSD, Ecstacy, "Plants of the Gods" etc. stående fremme, og jeg har aldrig bare holdt kæft når mine forældre har kommet med udsagn som er direkte forkerte eller misinformerede omkring stoffer i generelhed, så måske er det bare blevet sneget ind med års stille og rolig visen bøger frem og forsigtige modargumenter mod statens propaganda.
Måske har de også til en hvis grad accepteret min interesse for det, da de ser at jeg har det godt, og aldrig taler særlig positivt om f.eks. hash, men ofte i mere positive vendinger om de psykologiske benefits ved svampe. Måske ser de derved et kritisk sind. Jeg ved det ikke. Men det er underligt i alle fald. Hehe :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Odden skrev:
Jeg er også enig i, at den der glorificering af cannabis er overdrevet. Men jeg tænkte på, om den afhængighed du havde ikke kan have været skabt af nikotin? Nu ved jeg godt de fleste hashrygere i Danmark der mixer deres hash, pot eller skunk med smøger, rister smøgerne først, men man får vel aldrig al nikotinen ud? Og så er det vel det man hovedsageligt bliver afhængig af?

Nej er ret sikker på det ikke har været nikotinen, da jeg var cigaret ryger både før og efter mit cannabis stop (er nu også stoppet med smøger og har været røgfri i en måned :-D .

Desuden havde jeg ikke decideret fysiske abstinenser ved mit ryge stop, udover den forbandede søvn mangel :-D
Det svære ved stoppet var de psykiske ting, i et godt stykke tid efter stoppet keder man sig simpelthen når man ikke er skæv og så er det selvfølgelig svært når alle ens venner ryger meget.
Jeg var så heldig at have en ven som stoppet sammen med mig og vi støttede så hianden ind til vi var kommet igennem det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Alt Ædende ateist, det kan godt være du har haft problemer med cannabis, men jeg synes du lyder PRÆCIS som de x-junkier, der kommer ud i skolerne for at fortælle at alle stoffer er sindsygt dræbernarko.

Jeg synes det er fint nok at du advarer om at det er pisse let at misbruge cannabis og det er jeg helt enig i. Cannabis har også sine negative sider, selvfølgelig. Men fordi du har haft problemer betyder det ikke at sådan er det bare, vi er alle så forskellige.

TT. Min mor fandt ud af jeg ryger ca. 1 år efter jeg begyndte, hun fik lidt et chok tror jeg, men efterhånden er hun begyndt at bløde lidt op. Det handler bare om at snakke om det og lade folk vide at man ved hva man har med at gøre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er typisk for hashomaner at de straks går til angreb når nogen stiller spørgsmålstegn ved deres rygning, det er seriøst til at brække sig over.
Hvornår har jeg nævnt noget om dræber narko? Jeg skriver jo nemlig at jeg taler ud fra personlige erfaringer og hvordan jeg har oplevet cannabis, jeg har da mange venner der ryger hver dag uden de "storer problemer" (tror dog ikke der findes noget stof der ikke giver problemer hvis det bliver brugt på daglig basis).

Jeg ser ikke mig selv som en frelst "x-junkie" og jeg har da stadig et forholdsvis stort forbrug af div. stoffer, bare ikke cannabis fordi det har fucket så meget op for mig.

Jeg er så træt af personer som dig, der tror at cannabis er fuldstændigt uskadeligt og som kun kan se de positive ting. Jeg har sku selv været der.

STOP GLORIFICERING AF CANNABIS, DET ER DÅRLIG HR

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hallo, slap dog af, jeg sagde ikk noget om at cannabis er uskadeligt, jeg sagde ikke at jeg kun kan se positive ting ved cannabis, men tag dog for helved og stop med at smide ansvaret over på et rusmiddel.. "jamen jamen det var cannabis der fuckede mig op"..
Har du taget dine "alle der er imod mig glorificerer cannabis" briller på ?
Nu er den eneste grund til jeg skrev det henvendt til dig at jeg det seneste stykke tid, når jeg har kigget dine posts i cannabis forummet, har det været "AARH typisk hashere, kalder deres bong for Villy Søvnbringer og jeg ved ikke hva ! Baah fuckin junkier"

Altså helt ærligt, at du vil ha folk mere opmærksom på at cannabis bliver for glorificeret, så det vel fint nok med mig, for igen DET ER JEG ENIG MED DIG I ! Men det er bare ikke den rigtige måde at sige "baah cannabis er noget lort DET fuckede mig op"..
DU valgte at ryge, DU burde have sat dig ind i hvilke negative sider cannabis kan ha / har og DU valgte selv at stoppe, hvilket er fint med mig, men nu virker det så til at du har vendt dig til en frelst xhasher som kun kan sige "ej det fuckede mig totalt op, la vær med at rør det lort!"

Men nu synes jeg vi skal tage resten over PM. og la topic gå sin gang. Ku bar godt tænke mig at hører hvordan du mener det har fucket dig op etc. :peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Mine venner, kolleger og familie kender alle til mit forbrug af cannabis, mens det er mere begrænset hvem jeg indvier i min brug af andre psykedeliske rusmidler.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]