Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 21:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Som jeg ser det, behøver der ikke tegnes noget skarpt skel mellem den sanselige og den mere vedvarende lykke, omend de opstår på forskellige måder. Hvorfor skulle de ikke kunne komplementere hinanden?

Meget interessant diskussion, ja. Der hvor jeg ser, at den kortvarige lykke kan blive et problem er, når man bruger den for at undvige at forholde sig til nogle mere alvorlige ting i ens liv, og hvor den bliver en slags erstatning for en følelsesmæssig mangel. Det er i hvert fald, hvad jeg umiddelbart kan komme på. På den anden side ville det da også være surt at nægte sig alle sanselige glæder, da de sætter lidt ekstra krydderi på tilværelsen.

I mine øjne er kærlighed noget vedvarende og livsvigtigt- jeg ville i hvert fald nødig vågne op en dag og ikke være i stand til at elske. Selvfølgelig er der en chance for, at alle forhold går i stykker, men evnen til at elske kan være svær at tage fra nogen.

Junior medlem

Geografisk sted: Falster, Nykøbing F.
Det er vel ikke snyd, hvis det er det vigtigeste i dit liv, så er det sådan det er... :)

Jeg aner ikke hvad der er det vigtigeste i mit liv.. Penge til overlevelse..Venner...Drugs... "?"

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Drupe skrev:
Zarathustra skrev:
Jeg tror at pointen er at du netop sørger for at leve og klemme al juice ud af livets tørre rosiner hvis du er bevidst om hvor forgængeligt og værdifuldt hvert enkelt øjeblik er.

Præcis. Du kan nærmest komme frem til selve livets essens ved at reflektere over den kendsgerning. Du vil fx. indse det meningsløse i at bruge hele dit liv på at skrabe så mange materielle besiddelser og så meget prestige sammen som muligt, for du mister alligevel det hele igen. Livets essens ligger ikke i det du har, men i selve livsoplevelsen, og derfor er det kun ting der bringer dig glæde der reelt er noget værd.

Hvad hvis materielle ting bringer én glæde?
Jeg vil give dig ret i det med livsoplevelsen og at indse, at man skal dø. På den måde kan man være intenst til stede hele tiden, hvilket er en god ting.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
KingOfBongbong skrev:
Ambient: Kærlighed har da ikke noget med reproduktion at gøre, det har vi sex til at ordne.

Drupe: jeg vil ikke mene kærlighed er midlertidig hvis man er fuldt med kærlighed til de mennesker omkring vil det fylde hele ens liv med lykke. Det behøver jo ikke at være kærlighed til en kæreste.

"Rigtig" kærlighed og her taler vi ikke om liderlighed eller selvisk kærlighed (parforhold, forhold til forældre venner osv.) er vel en kærlighed til alt. En kærlighed til ens værste fjende fx. En ubetinget kærlighed. Ellers er kærlighed bare at finde tryghed, for at reproducere sig, for at få anerkendelse osv.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
Citat:
steso fra nordkraft.

kærlighed er det vi hungre efter når den ikke er der,
og det vi flygter fra når vi har den.
hvis den du elsker har forladt dig, er det derfor du er ulykkelig.
hvis du har forladt den du elsker, er det derfor du er ulykkelig.
hvis den du elsker ikke elsker dig, er det derfor du er ulykkelig.
og hvis du ikke elsker en der elsker dig, er det derfor du er ulykkelig.

kærligheden kræver ikke noget, den skal bare have lov at være i fred.

han spørge tilde hvornår hun er mest lykkelig og hun svarer ''når jeg synger og drikker rødvin''
han forklare selv at han er mest lykkelig når han konstant er påvirket.
- se ingen af de to ting har noget med kærlighed et gøre.

så er det kærligheden der gør og lykkelige?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Zorglub skrev:
Hvad er det vigtigste i livet?

Vil godt høre folks meninger :)

UTFSE!!!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Cola på førstepladsen sammen med frække chicks... ellers ville alt jo være ligegyldigt

8)

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
the-red-pill skrev:
Drupe skrev:
Zarathustra skrev:
Jeg tror at pointen er at du netop sørger for at leve og klemme al juice ud af livets tørre rosiner hvis du er bevidst om hvor forgængeligt og værdifuldt hvert enkelt øjeblik er.

Præcis. Du kan nærmest komme frem til selve livets essens ved at reflektere over den kendsgerning. Du vil fx. indse det meningsløse i at bruge hele dit liv på at skrabe så mange materielle besiddelser og så meget prestige sammen som muligt, for du mister alligevel det hele igen. Livets essens ligger ikke i det du har, men i selve livsoplevelsen, og derfor er det kun ting der bringer dig glæde der reelt er noget værd.

Hvad hvis materielle ting bringer én glæde?

Hvad mener du med "hvad hvis"? Naturligvis er der mange materielle ting der bringer en glæde. Jeg har aldrig sagt andet. Men der er mange der arbejder hårdt og tjener en masse penge, og så bruger mange af dem på ting, der overhovedet ikke bringer dem nogen som helst glæde. Hvis de reflekterede mere over deres adfærd ville de indse det absurde i den. De bruger en masse tid og livsenergi på at opnå noget, der ingen reel værdi har.

Dette bliver naturligvis blot endnu mere absurd i forhold til, at store dele af jordens befolkning mangler de mest basale materielle nødvendigheder. De ting, der virkelig øger livsglæden.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
det svære spørgsmål er ikke "hvad er det vigtigste i livet". det kan være så meget.

Hvad er det vigtigste når du står foran døden?

Junior medlem

Geografisk sted: Falster, Nykøbing F.
galskabens-gardner skrev:
Citat:
steso fra nordkraft.

kærlighed er det vi hungre efter når den ikke er der,
og det vi flygter fra når vi har den.
hvis den du elsker har forladt dig, er det derfor du er ulykkelig.
hvis du har forladt den du elsker, er det derfor du er ulykkelig.
hvis den du elsker ikke elsker dig, er det derfor du er ulykkelig.
og hvis du ikke elsker en der elsker dig, er det derfor du er ulykkelig.

kærligheden kræver ikke noget, den skal bare have lov at være i fred.

han spørge tilde hvornår hun er mest lykkelig og hun svarer ''når jeg synger og drikker rødvin''
han forklare selv at han er mest lykkelig når han konstant er påvirket.
- se ingen af de to ting har noget med kærlighed et gøre.

så er det kærligheden der gør og lykkelige?

Og hvem har så bestemt hvad kærlighed er?? Skal det være noget imellem to mennesker?? Kunne det ikke lige så godt være kærlighed til et dyr? Et drug? En pude? Rødvin? Historiebøger? Gyngeheste? Whatever...??? :whogives:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
KingOfBongbong skrev:
Ambient: Kærlighed har da ikke noget med reproduktion at gøre, det har vi sex til at ordne.

Drupe: jeg vil ikke mene kærlighed er midlertidig hvis man er fuldt med kærlighed til de mennesker omkring vil det fylde hele ens liv med lykke. Det behøver jo ikke at være kærlighed til en kæreste.

men fuck det er jo nærmest umuligt at komme med for og imod på det her punkt synes jeg der noget rigtigt i næsten det hele lykke er ikkejo en fast ting.

Jeg vil godt lige pointere at jeg ikke har bragt snakken ind på kærlighed, men blot på søgen efter partnere. I den søgen kan man selvfølgelig ikke undgå at sex og sandsynligvis også kærlighed vil blive indblandet. Selve søgningen er noget der ligger så instinktivt i os at vi ikke kan undgå at den vil frembringe mange vigtige lykkelige, men også ulykkelige, situationer i vores liv.

Sommetider bliver jeg i tvivl om, om mennesker er bestemt til faste partnere, delfiner og primater boller i flæng, hva er det som holder os tilbage? :lol:

Kom vist lidt ud på et sidespor der, tror vist bare min pointe er at man skal passe på sig selv og dem omkring én, hvis vi allesammen gør det, så kan det jo ikke gå helt galt.

P.S. Husk at lave børn, ellers forsvinder vi mayn!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]