Drugejogge skrev:
sorry for at bringe en gaaaaammel tråd op, men synes aldrig der blev svaret på Hopifjorden's "var det noget der bare sådan var til at kaste sig ud i, altså er der noget farligt i processen? HVilke fordele er der ved at omkrystalisere i dette tilfælde?"
Synes jeg ku være interessant lige at få et konkret svar på.
Nej processen er ikke specielt farlig, det lysebrune Methylon blev dengang opløst i (næsten kogende) IPA, til der var en fin supersatureret opløsning.
Derefter blev væsken filtreret gennem vat (hvis der var behov for det, jeg kan ikke helt huske det), og derefter hældt i et drikkeglas, som er det i kan se det ligger på bunden af.
Derefter ladet nedkøle langsomt, og da det nåede stuetemperatur blev der hældt en sjat Acetone i, og det blev sat i køleskabet i nogle timer, og fryseren natten over... SÅ VIDT JEG HUSKER!
Næste dag blev solventet dekanteret fra, og krystallerne ladet tilbage i glasset og lufttørre.
Det er den generelle metode at omkrystallisere amin-salte på, men det kræver en del øvelse!
http://en.wikipedia.org/wiki/RecrystallizationSå nej, det er ikke nogen særlig farlig process, så længe man holder åben ild væk fra det!
Men det burde ikke være nødvendigt at omkrystallisere RC's... De sku gerne være pæne at se på fra starten af.