Malkavian skrev:
Jeg tør kun spå om den reelle fare ved dette.
Jeg er helt enig. Jeg mener også jeg havde en del forbehold i min post ovenfor, og her kommer lidt flere.
Jeg har kigget rundt, og der synes ikke at være synderligt meget info. Så vidt jeg kan se er størstedelen (hvis ikke alle!) af præparaterne på markedet trukket tilbage pga. mistanke om øget dødelighed.
Jeg fik dog gravet lidt mere info frem af den hjemmeside jeg linkede til ovenfor (Toxnet).
Toxnet skrev:
Since single 2-g dose of phenacetin in adults converts only 1-3% of total hemoglobin to methemoglobin, methemoglobinemia produced by therapeutic doses... Is not usually of clinical significance. However, in acute overdosage or during chronic abuse, methemoglobinemia may contribute to total toxicity.
[Gilman, A. G., L. S. Goodman, and A. Gilman. (eds.). Goodman and Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics. 6th ed. New York: Macmillan Publishing Co., Inc. 1980., p. 704]**PEER REVIEWED**
Jeg har desværre ikke mulighed for at chekke op på kilden pt.
Fik også gravet det her frem:
Hazardous Substances Data Bank skrev:
Range of Toxicity:
A) Insufficient data in the literature to determine the
minimal acute toxic dose of phenacetin. Acute overdose or
ingestion of greater than 1.0 gram daily may result in
methemoglobinemia and/or hemolytic anemia.
B) Nephropathy from chronic abuse may occur after long term
accumulative ingestion of over 1 kg of the drug.
Tag det med et gran salt, der var ikke nogen kildehenvisning, men i mangel af bedre kan det om ikke andet give et fingerpraj.
Med hensyn til de nyreskader det kan foresage er her lidt uddybende (meget lidt uddybende, men altså)
http://forlag.fadl.dk/sample/87-7749-382-9/63www.pdf (<- søg evt. på fenacetin).
Hvis du ikke har set den, er der desuden en wikipediaside om fenacetin,
http://en.wikipedia.org/wiki/Phenacetin, desværre er der ikke så meget brugbart i denne forbindelse.
Med hensyn til de overvejelser du gør dig til sidst, vil jeg som udgangspunkt mene at så snart man cutter sit narko med stoffer, der i sig selv har en effekt, er det et problem. Det er umuligt at udtale sig om risikoen ved dette, når der er så mange ubekendte som der er i dette tilfælde. Vi kender reelt ikke den kvantitative sammenhæng mellem indtagelsen af fenacetin og de toksiske reaktioner der er konstateret. Yderligere er det uvidst i hvor stor grad det bliver indtaget, og hvor ofte.
Som udgangspunkt vil jeg mene faren ligger ved brugen af heroin, idet det her er hele kredsløbet det rammes, mens det yderliggende væv kan klare sig relativt længe uden, eller med meget lidt, ilt. Dog kan forbruget variere så meget, så der kan opstå tilfælde hvor det er et problem i forbindelse med stimulanser.