Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 20:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Fenacetin
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

EDIT: Det hedder Fenacetin (og ikke Feracetin som uheldigt skrevet)

Jeg har snakket med en behandler, som havde hørt at stoffet Fenacetin blev brugt til at cutte diverse narko med - heroin, kokain.

Er der nogen, der kan give en forklaring i lægmandstermer om, hvad det er for et stof og om det eventuelt har sine egne sundshedsmæssige risici.

Herunder også om der evt. er grund til at forvente eventuelle krydseffekter mellem Fenacetinen og nogle af de populære stoffer, som det bruges til at cutte?

Behandleren mente at have hørt, at det måske var et forstadie til paracetamol, og at en del af stoffer var blevet beslaglagt på det seneste.

Senest rettet af Malkavian 23 okt 2008 17:27, rettet i alt 1 gang.

Titel: Re: Feracetin
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Kan det passe du har tastet forkert, og det er fenacetin der er tale om?

Junior medlem

Geografisk sted: grøfthøj
Fenazon måske? Det er i håndkøb som Koffein-Fenazon, og bliver ofte brugt til at cutte heroin o.l. med. Det findes vist nok også i nogle piller med paracetamol eller koddein.

Junior medlem

Geografisk sted: grøfthøj
Fenacetin er nemlig lige blevet receptpligtet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ah... det vil jeg ikke afvise. Jeg skal lige checke op med min kilde.

Titel: Re: Fenacetin
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Sorry for forvirringen: det hedder ganske rigtigt Fenacetin. :peace:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

No stress :) Jeg har hamrende travlt - men da jeg sad og kiggede rundt igår fandt jeg dette. Der er i hvert fald lidt information. Jeg skal se om jeg kan støve mere senere, når jeg har bedre tid.

/Edit: Urgh! Fuckup! Bah, hvis du taster fenacetin ind på den side jeg har linket til, og så kigger under 'Full Record' er der noget info, men det er desværre ikke helt hvad du eftersøger. Prøver som sagt at kigge rundt senere.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Øwkæ, lad mig prøve at guide dig hen til den side igen.. Lang url, så har du nogle valgmuligheder i venstre side. Det fucker sgu lidt op, det beklager jeg. Under Toxicity der i venstre side er der opgivet nogle LD50-værdier og nogle LDLo-værdier. Det sidste er udtryk for den laveste dødelige dosis registreret. Desværre er der ikke angivet indgivelsesvej for mennesker, men set i forhold til de andre tror jeg ikke det er helt forkert at antage der er tale om i.v. indgivelse.
Den ligger på 74mg/kg, skulle du have problemer med at se den.

Nåh, men det er i hvert fald et bedøvelsesmiddel. Kemisk minder der om paracetamol, som du selv siger. Så vidt jeg kan se er det taget af markedet fordi der blev registreret en del der udviklede nyrebetændelse. Det er dog i forbindelse med misbrug af præparater med stoffet, altså stort indtag hver dag gennem mange år mod f.eks. kroniske smerter.
Desuden er det årsag til en øget mængde methæmeglobin i blodet. En tilstand hvor det jern der sidder i hæmoglobinet bliver oxideret fra 2+ til 3+, og derfor ikke kan binde ilt.

Ud fra det du skriver tror jeg ikke umiddelbart der er grund til bekymring på baggrund af fenacetins virkning. Dog er min viden om hardcore misbrugere begrænset mht. interval mellem redosering og døgndosis. Desuden kan der naturligvis være problemer hvis stor %-del narko er erstattet med fenacetin, så dosis øges (og derved indtag af fenacetin).

Om der er krydseffekter mellem kokain, heroin og fenacetin skal jeg ikke kunne sige.

Jeg tror ikke umiddelbart der er nogen problemer med metaboliseringen af heroin og kokain. Så vidt jeg kan se er det forskellige enzymer der nedbryder de tre stoffer.

Jeg ved ikke helt hvad jeg ellers skal skrive. Jeg har desværre ikke adgang til så mange online databaser her hjemmefra, jeg kan måske finde mere i morgen, hvis det er aktuelt, og jeg har tid.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det var et godt link. Her er mine deduktioner såvidt:

“A phenylacetamide that was formerly used in ANALGESICS but nephropathy and METHEMOGLOBINEMIA led to its withdrawal from the market. (From Smith and Reynard, Textbook of Pharmacology,1991, p431) “

En del af denne tekst er ret sigende, hvis man graver sig ned i ordenes betydning.

1. Analgesi: altså korrekt at det blev brugt smertestillende, og da stoffet er ikke-narkotisk er det mere i stil med paracetamol, acetaminophen og acetylsalicylsyre.

2. Methemoglobinemia er en forhøjelse af methemoglobin, som er en form form hemoglobin (røde blodlegemer), som ikke kan transportere ilt rundt. Effekten kan være anæmi (blodfattighed) og hypoxia (underskud af ilt i blodet).

3. Nephropathy betyder leverskader

Så jeg vil sige, at der er grund til bekymring, når man bruger det til at ”cutte” andre typer narko med.

Iltfattigt blod kan netop være en rigtig dårlig ting, hvis det er i forbindelse med en (nær) heroin-overdosis, som undertrykker vejrtrækningen og i sig selv giver for lidt ilt. Leverskader er givetvis i samme boldgade som f.eks. paracetamol – igen ikke så farligt i sig selv, men kombineret med leversygdomme som IV brugerne ofte har kan det være værre.

Stimulanser som amfetamin, meth, kokain og til dels Ecstasy, methylon, MDMCAT, nikotin, kaffe, osv. kan også via sammentrækning i blodkarrene mindske blodtilførslen til forskellige dele af kroppens væv. Det er indlysende ikke fordelagtigt, at det blod, der endelig kommer derud, i sig selv er iltfattigt.

Jeg tør kun spå om den reelle fare ved dette. Det må komme utroligt meget an på individets, dennes sundhedstilstand og dennes brugsmønster. Og jo mere ”cuttet” narko, jo mere af denne relativt toksiske substans.

Meninger modtages ...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Malkavian skrev:
Jeg tør kun spå om den reelle fare ved dette.

Jeg er helt enig. Jeg mener også jeg havde en del forbehold i min post ovenfor, og her kommer lidt flere.

Jeg har kigget rundt, og der synes ikke at være synderligt meget info. Så vidt jeg kan se er størstedelen (hvis ikke alle!) af præparaterne på markedet trukket tilbage pga. mistanke om øget dødelighed.

Jeg fik dog gravet lidt mere info frem af den hjemmeside jeg linkede til ovenfor (Toxnet).

Toxnet skrev:
Since single 2-g dose of phenacetin in adults converts only 1-3% of total hemoglobin to methemoglobin, methemoglobinemia produced by therapeutic doses... Is not usually of clinical significance. However, in acute overdosage or during chronic abuse, methemoglobinemia may contribute to total toxicity.
    [Gilman, A. G., L. S. Goodman, and A. Gilman. (eds.). Goodman and Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics. 6th ed. New York: Macmillan Publishing Co., Inc. 1980., p. 704]**PEER REVIEWED**

Jeg har desværre ikke mulighed for at chekke op på kilden pt.

Fik også gravet det her frem:

Hazardous Substances Data Bank skrev:
    Range of Toxicity:
    A) Insufficient data in the literature to determine the
    minimal acute toxic dose of phenacetin. Acute overdose or
    ingestion of greater than 1.0 gram daily may result in
    methemoglobinemia and/or hemolytic anemia.
    B) Nephropathy from chronic abuse may occur after long term
    accumulative ingestion of over 1 kg of the drug.

Tag det med et gran salt, der var ikke nogen kildehenvisning, men i mangel af bedre kan det om ikke andet give et fingerpraj.

Med hensyn til de nyreskader det kan foresage er her lidt uddybende (meget lidt uddybende, men altså) http://forlag.fadl.dk/sample/87-7749-382-9/63www.pdf (<- søg evt. på fenacetin).

Hvis du ikke har set den, er der desuden en wikipediaside om fenacetin, http://en.wikipedia.org/wiki/Phenacetin, desværre er der ikke så meget brugbart i denne forbindelse.

Med hensyn til de overvejelser du gør dig til sidst, vil jeg som udgangspunkt mene at så snart man cutter sit narko med stoffer, der i sig selv har en effekt, er det et problem. Det er umuligt at udtale sig om risikoen ved dette, når der er så mange ubekendte som der er i dette tilfælde. Vi kender reelt ikke den kvantitative sammenhæng mellem indtagelsen af fenacetin og de toksiske reaktioner der er konstateret. Yderligere er det uvidst i hvor stor grad det bliver indtaget, og hvor ofte.
Som udgangspunkt vil jeg mene faren ligger ved brugen af heroin, idet det her er hele kredsløbet det rammes, mens det yderliggende væv kan klare sig relativt længe uden, eller med meget lidt, ilt. Dog kan forbruget variere så meget, så der kan opstå tilfælde hvor det er et problem i forbindelse med stimulanser.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Er det det stof, som gør at det gør ondt at sniffe? Min gamle dealer cuttede nemlig sit amfetamin op med noget, som i følge ham kom fra en læge. Han siger at det skulle åbne for blodkarene, men det tvivler jeg sgu på. Prøvede at tage en line inden det blev cuttet og her var ingen smerte. Efter det var blevet cuttet, sveg det af HT og jeg fik tåre i øjnene. Nu hænger verden jo desværre sådan sammen, at mange unge forbrugere/misbrugere har den opfattelse, at når det gør ondt så er det gode sager.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]