Den eneste ene gang jeg har vasket mit tobak i vand for at eliminere nikotinindholdet, smagte det ganske forfærdeligt - jeg gør det aldrig igen!
Tobak kan være tilsat en række smagsforbedrende stoffer, som f.eks. lakridssmag og karamel. Jeg har mistænkt "vandristningen" for, foruden nikotin, at trække disse stoffer ud af tobakken, så den smagte af tør ligusterhæk
Jeg hader smøger - ryger det aldrig, men når jeg ryger joints, er det altid med en gennemristet smøg.
Såfremt smøgen ristes uden at blive det mindste brændt, kan man sagtens bevare den gode smag ved samtidigt fravær af nikotin. Men så snart den bliver det mindste forkullet, smager det stygt - uanset hvor god klump/urt man ryger.
Jeg har ladet mig fortælle, at en meget hurtig vask af tobakken i iskoldt vand, formår at trække nikotinen ud af tobakken og samtidig bevare indholdet af smagsforbedrende komponenter. Jeg har dog ikke prøvet det, men det kan I jo lade komme an på en prøve!
Min pointe er, at en smøg sagtens kan ristes ganske grundigt og stadig smage fortræffeligt med klump/urt iblandet. Men så snart tobakken bliver en smule brændt, så smager det af gnu!