De, der ikke tager stoffer, snyder sig selv. Det mener familiefar Jesper Kristensen, som dyrker alle rusmidler for at udvide bevidstheden og samtidig trodse politikernes ‘voldtægt mod individet’.
Af
tco@urban.dk">Thomas Conradsen
02. September 2008
Her er fire elementer, der fylder meget i Jespers liv: Konen, barnet, jobbet og hobbyen. Fire så forenklede udsagn får ham til at lyde som enhver anden forstadsdansker. Undtagelsen er, at hobbyen er narko. Den 36-årige it-systemudvikler tager alle de stoffer, han kommer i nærheden af og kalder konsekvent sig selv for bruger frem for misbruger.
"Jeg passer på mig selv så vidt muligt og diskuterer med andre erfarne, hvordan man tager de enkelte stoffer," siger Jesper Kristensen, der blandt andet benytter sig af råd fra hjemmesider skabt af narkofans.
Hans to hovedargumenter for at ryge joints, spise svampe og sniffe kokain er følgende: Først og fremmest vil han udforske både sind og krop. Dernæst gør han alt for at trodse de myndigheder, der forsøger at bestemme over hans krop.
"Jeg bestemmer selv, om jeg vil løbe en risiko med hensyn til stoffer. Samfundet ejer mig ikke, selv om de tror det. Individet bør være frit. Det er holdningsmæssigt voldtægt, at politikerne vil bestemme, hvad jeg og alle andre skal bruge vores kroppe til," forklarer Jesper, der går ind for fuld legalisering af narkotika. Opium eller kokain blandet i læskedrikke ville give befolkningen en oplagt mulighed for at opleve en forsvarlig rus, mener han.
Klik her
'Stoffer er berigende'
Når man er ude af skabet som ’narkofan’ og samtidig er far til en lille pige, der netop er startet i skolen, står fordommene fra omverdenen i kø. Men Jesper ligger ikke meget i folks ’politisk korrekte’ holdninger.
"Jeg har været en outsider hele mit liv. Det betyder ikke noget for mig, hvad folk mener, og de må tro, hvad de vil. Jeg er for det meste ret skuffet over folk alligevel. At de lader samfundet diktere over deres vaner på den måde er da forkasteligt," fortæller Jesper Kristensen.
Det kortklippede hår er mørkt, fipskægget langt og skjorten knaldrød med psykedeliske hvide mønstre. Bag brillerne er et par øjne, der lyser op, når han taler sine yndlingsstoffer og deres virkning.
"Stoffer er berigende. Du lærer virkelig meget omkring både krop og sind. Uindviede tror, stofferne overtager én, men sådan er det slet ikke. Det er ikke stofferne, der tvinger hallucinationer ind i hovedet på dig. Du skal selv ville det. Man skal være aktiv, opsøgende og positiv i rusen. Det er som at hive de beskyttende persienner ned og se, at der er smukt og lyst på den anden side," siger den 36-årige.
Selv om Jesper har været vidt omkring i pushernes udvalg gennem årene er og bliver cannabis – eller hash i daglig tale – favoritten. Stoffet er blandt de sikreste, og han kan derfor give rusen frit spil. At cannabis sløver hans hjerne til hverdag er blot en bivirkning. Sådan én har samtlige rusmidler, fastslår han. Også danskernes foretrukne:
"Ingen siger noget til, at vi alle sammen drikker os i gulvet hver weekend med det lovlige rusmiddel, alkohol. Sært egentlig, når sprut gør folk aggressive og giver tømmermænd, mens hash får os til at slappe af og tænke over tingene."