Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 15:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
De, der ikke tager stoffer, snyder sig selv. Det mener familiefar Jesper Kristensen, som dyrker alle rusmidler for at udvide bevidstheden og samtidig trodse politikernes ‘voldtægt mod individet’.
Af tco@urban.dk">Thomas Conradsen
02. September 2008

Her er fire elementer, der fylder meget i Jespers liv: Konen, barnet, jobbet og hobbyen. Fire så forenklede udsagn får ham til at lyde som enhver anden forstadsdansker. Undtagelsen er, at hobbyen er narko. Den 36-årige it-systemudvikler tager alle de stoffer, han kommer i nærheden af og kalder konsekvent sig selv for bruger frem for misbruger.

"Jeg passer på mig selv så vidt muligt og diskuterer med andre erfarne, hvordan man tager de enkelte stoffer," siger Jesper Kristensen, der blandt andet benytter sig af råd fra hjemmesider skabt af narkofans.

Hans to hovedargumenter for at ryge joints, spise svampe og sniffe kokain er følgende: Først og fremmest vil han udforske både sind og krop. Dernæst gør han alt for at trodse de myndigheder, der forsøger at bestemme over hans krop.

"Jeg bestemmer selv, om jeg vil løbe en risiko med hensyn til stoffer. Samfundet ejer mig ikke, selv om de tror det. Individet bør være frit. Det er holdningsmæssigt voldtægt, at politikerne vil bestemme, hvad jeg og alle andre skal bruge vores kroppe til," forklarer Jesper, der går ind for fuld legalisering af narkotika. Opium eller kokain blandet i læskedrikke ville give befolkningen en oplagt mulighed for at opleve en forsvarlig rus, mener han.
Klik her

'Stoffer er berigende'

Når man er ude af skabet som ’narkofan’ og samtidig er far til en lille pige, der netop er startet i skolen, står fordommene fra omverdenen i kø. Men Jesper ligger ikke meget i folks ’politisk korrekte’ holdninger.

"Jeg har været en outsider hele mit liv. Det betyder ikke noget for mig, hvad folk mener, og de må tro, hvad de vil. Jeg er for det meste ret skuffet over folk alligevel. At de lader samfundet diktere over deres vaner på den måde er da forkasteligt," fortæller Jesper Kristensen.

Det kortklippede hår er mørkt, fipskægget langt og skjorten knaldrød med psykedeliske hvide mønstre. Bag brillerne er et par øjne, der lyser op, når han taler sine yndlingsstoffer og deres virkning.

"Stoffer er berigende. Du lærer virkelig meget omkring både krop og sind. Uindviede tror, stofferne overtager én, men sådan er det slet ikke. Det er ikke stofferne, der tvinger hallucinationer ind i hovedet på dig. Du skal selv ville det. Man skal være aktiv, opsøgende og positiv i rusen. Det er som at hive de beskyttende persienner ned og se, at der er smukt og lyst på den anden side," siger den 36-årige.

Selv om Jesper har været vidt omkring i pushernes udvalg gennem årene er og bliver cannabis – eller hash i daglig tale – favoritten. Stoffet er blandt de sikreste, og han kan derfor give rusen frit spil. At cannabis sløver hans hjerne til hverdag er blot en bivirkning. Sådan én har samtlige rusmidler, fastslår han. Også danskernes foretrukne:

"Ingen siger noget til, at vi alle sammen drikker os i gulvet hver weekend med det lovlige rusmiddel, alkohol. Sært egentlig, når sprut gør folk aggressive og giver tømmermænd, mens hash får os til at slappe af og tænke over tingene."

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Arh, jeg bliver så glad hver gang jeg læser sådan en artikel. Urban, praise you! :gud:
Bare ærgerligt det ikke går mere i dybden, men hvad pokker, det er en start.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Lige et link til nævnte artikel http://www.urban.dk/article/20080902/nyheder/709030006/

Ser ud til Lygtemanden er tilbage i dagspressen :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
men pas alligevel lidt på med formuleringerne, ikke at komme til at lyde for anti-establishment.

din harme er retfærdig, men derfor kommer det alligvel til lyde negativt i andres ører når du bliver citeret for ting som: "jeg er for det meste ret skuffet over folk alligevel" og "jeg tager alt, hvad jeg kan få fat på".

det første lyder bittert og skubber dig selv op i en krog. ikke at jeg ikke forstår den holdning, jeg går selv rundt med den. vi kan bare ikke tillade os at sige det, fordi det bliver tolket som paranoia, had osv... naturligvis forårsaget af det vi indtager. den anden sætning kommer til at lyde uansvarlig.

Senest rettet af Edward Coke 03 sep 2008 15:12, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Stor respekt for at stå frem! Han må sgu' have en trillebør til sine testikler :)

Jeg havde dog gerne set Jesper havde fået lidt mere taletid, da det er lidt af en ekspert de har interviewet.
Ellers et fedt og objektivt interview, jeg deler andens holdning til Urban :gud:

Vi må krydse fingre for, myndighederne lader hans familie i fred.

Insane psychedelia user!

Halugenlampe skrev:

men pas alligevel lidt på med formuleringerne, ikke at komme til at lyde for anti-establishment.

din harme er retfærdig, men derfor kommer det alligvel til lyde negativt i andres ører når du bliver citeret for ting som: "jeg er for det meste ret skuffet over folk alligevel" og "jeg tager alt, hvad jeg kan få fat på".

det første lyder bittert og skubber dig selv op i en krog. ikke at jeg ikke forstår den holdning, jeg går selv rundt med den. vi kan bare ikke tillade os at sige det, fordi det bliver tolket som paranoia, had osv... naturligvis forårsaget af det vi indtager. den anden sætning kommer til at lyde uansvarlig.

tror sku du skulle ta at blive spinddoktor... :)

så længe det er sandheden kan man tillade sig at sige alt.
de mennesker som tænker had, paranoia osv. som du skriver. er folk som alligevel, ligemeget hvordan det bliver formuleret er imod narko. tror jeg...

FUCK spind, og lad os få sandheden frem... -både i den her sag, som i alle andre...

Big ups til jesper...!

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Jeg har sagt det før, men siger det gerne igen. Fedt, at du gør så meget for forståelse af stofbrugere, Jesper. Two thubms way up

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Godt gået Jesper, håber vi snart ser flere alm. danskere der tør stå frem og sige deres mening :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jesper! Jesper!! Hvem fanden er Jesper!?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Folk der har nævnt hans boardnavn har åbenbart slettet det igen. Lad os evt. vente til han selv melder sig på banen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Flak skrev:
Folk der har nævnt hans boardnavn har åbenbart slettet det igen.

næh.... folk der har nævnt det har fået en reprimande af Portuz, som har slettet det, på trods af at "Jesper" tidligere har fremlagt sit civilnavn i sine posts. Men lad os bare lade som om at en mand der fremstår med sit rigtige navn i den offentlige debat, er bange for at hans anonyme internetprofil bliver afsløret... :lol:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Læste godt artiklen idag.
Stor respekt til Jesper for at ha' nosserne til at stå frem og fortælle sin historie og vise DK at ikke alle brugere, er misbrugere... Jeg gir en bajer :cheers:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kan/skal vi andre ikke følge trop, på en måde?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Urban fokuserer jo på NARKOTIKA for tiden.. Ved ikke om det kun er er den her uge, men ellers er det da en oplagt mulighed!

Medlem

And skrev:
Kan/skal vi andre ikke følge trop, på en måde?

I har ret. Man kan nemt brænde fingrene. Jeg tænkte mig ikke om, opfordring fjernet :)

Senest rettet af Reefie 03 sep 2008 22:45, rettet i alt 1 gang.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

@Hoff: Det er meget muligt at han er cool, men jeg stoler altså ikke på folk der ikke har lært forskellen på lægge/ligge efter flere år på journalisthøjskolen. :x

Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
"hvis man vil fortælle sin historie uden at få fordrejet sandheden"

....stemmer ikke overens med bl.a. dette fra artiklen:

"Den 36-årige it-systemudvikler tager alle de stoffer, han kommer i nærheden af"

Jeg vil klart anbefale alle som ønsker at tage kontakt med journalisten, at man laver en skriftlig kontrakt, hvori man blandt andet forlanger, at man selv skal godkende artiklen, før den kommer nogen som helst steder. Men jo, han har skrevet en af de bedre artikler - dermed ikke sagt at dette niveau er godt nok, for der er et stykke vej endnu.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Synes også den strofe er misvisende. Man burde få artiklen tilsendt inden den bliver publiceret, ligesom de kendte i ugebladene får lortet tilsendt til godkendelse når de er blevet interviewet. Også for at undgå et eventuelt søgsmål.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Entheo skrev:
Urban fokuserer jo på NARKOTIKA for tiden.. Ved ikke om det kun er er den her uge, men ellers er det da en oplagt mulighed!

Hmm, Tjeck magasinet havde for noget tid siden en tråd herinde, hvor de talte om at lave en psykedelisk sceance(staves hvorledes?) som de ville lave en artikel over. Det blev vidst aldrig til noget - desværre. Måske det ville være muligt at rette henvendelse til Urban omkring dette? Hvad siger I andre?

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Osteland
Jeg har netop læst den omtalte artikel og synes lige jeg vil knytte en kommentar til debatten... For mig at se har de ikke lavet en særlig objektiv artikel, men blot det sædvanlige POW POW!! journalistik, med fængende overskrift og highligts af de mere kontroversielle sætninger. At de konsekvent kalder alt for narko og den interviewede for en fritidsnarkoman "som tager alle de stoffer han kommer i nærheden af" synes jeg er kvalmende. Journalisten har forsøgt at skabe et billede i den generelle læsers hoved af en narkoman, der gerne vil have stofferne lovliggjort for egen mageligheds skyld.. Jeg har tidligere haft fornøjelsen af at høre et interview med Jesper Kristensen som indgik i et program om stoffer på P1 og det var på alle måder mere tilfredstillende, ikke mindst fordi manden fik lov at forklare sig færdig og at hans udtalelser ikke blev kørt igennem samme filter. Her (i Urban artiklen) har journalisten jo udvalgt de ytringer som bedst skaber en fængende/forargende artikel på en 1/3 avisside.. Bræk siger jeg..

Med det sagt vil jeg lige understrege at intet af min kritik retter sig mod Jesper Kristensen. Al respekt til ham for at atter forsøge at bringe fornuftens stemme til talebordet, som det er tilfældet i føromtalte radio program samt i hans skriverier.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]