Jeg vil give en alvorlig advardsel omkring kava.
Jeg har indtaget kava i 3 maaneder hver dag. De foerste 2 maander var jeg dum da det blev rekreationelt. 2-3 doser igennem dagen. Det gjorde mig semi virkligheds fjern.(40% af valium kan det samlignes med, i guess) Det kognigtive er dog paa plads(styrket staerkt imo, kava rules!!, naermest en gennemvej til at blive buddist med god smag og klare tanker) men alligevel. Du maerker den staerke fokus er vaek kan ikke forklare. Naar jeg stoppede mit kava indtag foelte jeg mig mere i kontakt med mine foelelser. Brug det ikke rekreationelt, en fornuftig dosis(for dig) om dagen og du gavner mest af kava.
Anyways ikke pointen.
Jeg har oplevet boevl med min lever de sidste par uger. Mild dulmende smerte og hvis ikke smerte saa en fuldhed/opsvulmet omkring leveren. Jeg har bestilt tid hos laegen. Denne lever foelelse skete foerste gang da jeg blandede kodimagnyl(hovedpinepille) med kava men gik vaek efter nattens soevn. Whatever.
En uge efter(hvor jeg havde nedsat mit kava forbrug vaesentligt) drak jeg mig i hegnet med sprut. Leveren problemet vendte tilbage og har ikke gaaet vaek igen. Jeg er bange. Jeg har koebt marietidsel.
Nyere forskning fra 2008 har bevist at kava nedbryder leverceller. Det er ikke en myte at kava fucker med leveren laengere. Bland det ALDRIG med alkohol(og tung kost/vitamin supplementering). For gud skyld hold tommelfingrene for mig da leveren er det vigtigste organ i kroppen og gaar haand i haand med din livskvalitet paa det groveste.
Positivt set saa reparere leveren sig selv meget effektivt(som det eneste organ) Men det er stadig uklart om lever oedelaeggelse af kava er reversibelt.
Jeg brugte pulveriseret kavarod som er set som det mest ufarlige.
Hold doserne nede drenge og piger. Overvej masser af pauser paa +2 uger da du stort set ikke kan maerke nogen form for withdrawel.(medmindre din angst forbliver ubehandlet/uforbedret gennem oplevelser etc.)
Ikke kun for at beskytte leveren men ogsa faa det mest optimale ud af kava endda ogsaa for dens tonic egenskaber mht hjernefunktion.
Det er ikke for sjov at store lande forbyder dette substans
Vent paa bedre kava-forskning som jeg tror tager fart snart.
Dette er bare min historie samt subjektive raad, og jeg tror der er en lille chance for at jeg redder en lever eller to

Mvh