Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 13:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Admin
Brugeravatar

Jeg har altid bare smidt brugte N2O patroner i skralderen, men jeg er på det seneste begyndt at have mine kvaler mht. miljøet. Det kan umuligt være den bedste måde at brænde dem af i "affaldskrematoriet". Grundet deres forholdsvist gedigne konstruktion tænker jeg, at de må kunne genbruges på en fornuftig måde.

Skal man tage til en genbrugsstation med dem? Kan man få en aftale med skraldemanden? Hvad gør I?

-Jimmy Carter

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Ikke fordi jeg har svaret, men du har fat i noget der.

HVor skal man gøre af alle de tomme nitrocanisters???
Vi smider dem ud og det altså temmelig mange.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Det er vel bare at aflevere dem på en genbrugsstation som der findes mange af?

Det er bestemt værd, at genbruge dem. Se bare hér:
Aluminium kan genbruges mange gange

Når man genanvender 100 aluminiumsdåser kan de blive til 88 nye dåser. Aluminium kan genbruges utallige gange, og det nedsætter forbruget af råstoffer og energi.

Der er mange fordele ved at genanvende aluminium:

* Man sparer op til 95 % af den energi, der skal til for at fremstille ny aluminium
* Man genererer 24 gange mindre affald og slagger
* Man skåner de naturområder, hvor udvinding af nyt aluminium foregår

Ny aluminium bliver fremstillet af råmaterialet bauxit. Når man udvinder 4 tons bauxit kan det blive til 1 ton aluminium. Set ud fra en miljøvinkel er det især det høje energiforbrug ved udvinding af nye råmaterialer, der er problematisk. Fremstillingen af energi udleder nemlig CO2 (kuldioxid), og det bidrager til drivhuseffekten, som medfører klimaforandringer kloden over. Desuden bidrager energiproduktionen til forsuring, spredning af toksiske stoffer samt affaldsdannelse (slagger fra forbrændingen).

Ifølge Miljøministeriet kan man spare atmosfæren for mere end 9 tons CO2, når man genanvender 1 ton aluminium.

Så næste gang I skal ud med haveaffaldet eller hvad ved jeg, kan I smide dem ud ved Metal-afdelingen.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
And skrev:
Det er vel bare at aflevere dem på en genbrugsstation som der findes mange af?

Det er bestemt værd, at genbruge dem. Se bare hér:
Aluminium kan genbruges mange gange(snip)

Så næste gang I skal ud med haveaffaldet eller hvad ved jeg, kan I smide dem ud ved Metal-afdelingen.

;) Jeg har haft samme idé - indtil jeg fandt ud af at patronerne var lavet af jern, med en aluminiumsagtig overflade. Man kan selvfølgelig forsøge at få dem genbrugt som jernskrot, men der skal alligevel nogen stykker til før det rykker noget.
Der burde bare være pant på dem, så man kunne tilbagelevere dem til isenkræmmeren og de blev sendt til genfyldning.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Farveladeland
Citat:
Der burde bare være pant på dem, så man kunne tilbagelevere dem til isenkræmmeren og de blev sendt til genfyldning.

Hehe, ja lige præcis..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh et sted
Well. Hvad du gør ved dine gaspatroner har ikke en særlig stor betydning for miljøet i forhold til så mange andre ting du fortager dig i hverdagen.

Tager du fx bilen hen til gebrugscenteret med dine petroner, gør du næppe miljøet en tjeneste.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
forsøg af sælge det som kabelskrot :D De tager hvertfald alu og kobber.

Admin
Brugeravatar

Nu vil jeg sætte en stor kasse op til dem. Og så laver jeg engang et eller andet kreativt, når jeg har samlet en ordentlig bunke. Det må kunne sælges som abstrakt kunst til narkomaner :P

-Jimmy Carter

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Hvis I har så mange tomme patroner, skulle I samle dem sammen og donere til Klima- og Energiministeriet eller Miljøministeriet :wink:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
De kan selvfølgelig aflevers sammen med andet metal på genbrugsstationen/lossepladsen, men der er nok lidt langt for det fleste... Ellers så er der altså flere steder stillet containere op til KUN metal/elektronik i de fleste byer, bare kig efter steder hvor der også er glas/pap containere.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: honolulu
jeg smider den altis i de batteriheolder de har forskellige steder.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]