At roskilde skulle være blevet hårdere mod narko? det har jeg ikke oplevet. Hvordan hårdere?
Jeg er klar over at de kører en kampagne der hedder Roskilde against drugs men det er jo rent propaganda eller spil for galleriet om man vil, der er jo ingen reelle tiltag bag den. Det eneste man oplever er bannere, storskærme, bus reklamer, flyers og så videre der fortæller om kampagnen. Og selvom informationen ikke altid er lige objektiv vil jeg sige at kampagnen opfordrer mere til at man skal passe på hinanden og hjælpe dem der evt. er kommet galt afsted end den prøver at "straffe" folk der tager stoffer.
Et eksempel: For et par år siden var der en hollandsk pige der fik klippet sit armbånd fordi hun blev taget i at ryge en joint, da dette kom ledelsen for øre fik hun med det samme sit armbånd igen samt en undskyldning og beklagelse over fejlen (og medarbejderen der havde gjort det) da det ifølge ledelsen absolut ikke er Roskilde festivals mål at straffe folk der ryger hash.
Jeg vil holde på at Roskilde er et meget frit sted for folk der tager stoffer. Der findes ikke mange lejre hvor der ikke bliver røget en joint ind i mellem og det er min erfaring at politiet kun foretager sig noget hvis de får en anmeldelse eller hvis kriminaliteten bliver begået lige foran dem (joint rygning undtaget). Jeg har aldrig oplevet eller hørt om hverken stik prøver i telte, hunde patruljer, drugwipes eller andet crap. Og jeg selv og min omgangskreds har vel omkring 100 festivaller på samvittigheden tilsammen.
Jeg har set folk vade forbi politiet fuldstændig blæste på keta, jeg har set folk rende rundt med t-shirts med diverse slogans for stoffer (hårde stoffer) og jeg har set folk ryge jeg ved ikke hvor mange joints helt og aldeles offentligt og med politiet i nærheden uden at der er blevet skredet ind.
De eneste oplevelser jeg har med at politiet skrider ind over for personer, er når jeg har set dem anholde eller smide diverse sigøjnere der stjæler fra teltene eller sælger øl uden tilladelse ud.
Man bliver heller ikke visiteret eller noget som helst i indgangen som der er en der virker bange for i et af indlæggene længere oppe.
Roskilde er generelt noget helt særligt, der er næsten 100.000 mennesker der drikker sig banke lamme i en uge og alligevel er der færre voldtægter og mindre vold end der er i en almindelig dansk provinsby en lørdag aften. Dette siger noget om stemningen og gør jo også at politiet ikke ser nogen grund til at begynde med diverse tiltag mod f.eks stofbrugere da alt jo i forvejen forløber ekstremt fredeligt omstændighederne taget i betragtning. If it aint broken dont fix it kunne man fristes til at sige.
Der plejer godt nok at være en enkelt svensker eller to der OD'er hvert år men det kan man vist ikke stoppe ligemeget hvad man gør.
Jeg tror generelt at politiet synes det er en dejlig hygge tjans at komme på festival og se en masse glade mennesker samt måske at høre lidt musik (der plejer ihvertfald gerne at stå en 10 betjente og småsludre i nærheden af orange ved de store koncerter).
Så med mindre man begår vold, voldtager, systematisk stjæler fra telte eller systematisk sælger stoffer tvivler jeg stærkt på at man overhoved kommer i kontakt med politiet.
Den gennemsnitlige festival gæst og stofbruger har i min optik absolut intet at frygte.