Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 15:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the pot, with friends.
Altså...
Jeg har en kage stående som er velfungerende.
Mit spørgsmål er så, om jeg kunne lave en ny kage, tage en "skefuld" af mit mycelium fra min nuværende kage, og overføre det til min nye kage uden spore-print?
-Med succes selvfølgelig.

Noob spørgsmål, ved det. Men jeg har søgt og kunne ikke finde et tilfredstillende svar.

-På forhånd tak.

Medlem

Søg inde på shroomery.org efter "casing"

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Casing har ikke noget at gøre med at flytte mycelium til ikke-koloniserede substrater, men om at sørge for ekstra vand til blomstring ved at dække myceliet med et ikke-næringsholdigt medie - vermiculite, sand, spagnum, kokostråde, f.eks.

Du skal lede efter "grain to grain transfer", eller sådan noget, hvis du vil hælde noget af din fuldt koloniserede kage over i en ikke-koloniseret. Men eftersom det ikke er korn men derimod en kage må du nok bruge en skarp kniv til at skære et lille stykke af. Vælg en sektion der har mange tråde, ikke et vattet udseende. Sandsynligvis er det en rigtig, rigtig dårlig idé, hvis du ikke har en god glovebox, og sterile forhold.
Der er dog også en 'tek', hvor man sprøjter sterilt vand ind i kagen fra en ren sprøjte/kanyle, og derefter trækker det op i sprøjten igen... men det har jeg ikke selv prøvet, og kan ikke huske detaljerne i det. Men prøv evt at lede efter det på f.eks. shroomery.

Jeg vil dog anbefale at have tålmodighed til du får taget et par print, eller får bygget en glovebox, hvis du ikke har sådan en.

Held og lykke! :)

EDIT: -- kom til at tænke på, Erik T Ion, tror du forveksler casing med "bulk". Man kan gøre som Flimmer har beskrevet med sine østershatteforsøg, pasteurisere halmstykker feks blandet med komposterede hestepærer og derefter smuldre en kage i det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Som "Om Shanti" skriver, er der en teknik, med indsprøjtning af sterilt vand i en kage.
Jeg har ikke prøvet den, men ville selv tage en 20 ml sprøjte, med tykkeste kanyle der kan opdrives og fylde den med 0.3 % H2O2 opløsning.
Så ville jeg sterrilisere kanylen med flamme og stikke den i kagen. Sprøjte lidt opløsning i og suge det ud igen. Så ville jeg trække kanylen lidt ud og gentage 2-3 gange.
Så skulle du gerne have en mycelieopløsning.

Tror jeg prøver selv, en af dagene, måske køre den ned i vand + dextrose :wink:

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Flimmer skrev:
Som "Om Shanti" skriver, er der en teknik, med indsprøjtning af sterilt vand i en kage.
Jeg har ikke prøvet den, men ville selv tage en 20 ml sprøjte, med tykkeste kanyle der kan opdrives og fylde den med 0.3 % H2O2 opløsning.
Så ville jeg sterrilisere kanylen med flamme og stikke den i kagen. Sprøjte lidt opløsning i og suge det ud igen. Så ville jeg trække kanylen lidt ud og gentage 2-3 gange.
Så skulle du gerne have en mycelieopløsning.

Tror jeg prøver selv, en af dagene, måske køre den ned i vand + dextrose :wink:

Fandt lige tek'en beskrevet på shroomery http://www.shroomery.org/67/Poor-Mans-M ... yringe-Tek
Læste også denne: http://www.shroomery.org/65/Uncle-Lazlo ... yringe-Tek og kom til at tænke på om man så ikke også evt. kunne bruge vandet fra første dunk (hvis man dunker kagerne med det samme de tages ud af glasset).. !? Men klart underlegen for sterilitet..

hehe "Om Shanti", ja det er sgu et åndssvagt login :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]