Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 09:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Jeg synes også det er en utrolig hyklerisk handling. Skal vi ikke bare protestere ved at tænde ALT hvad vi overhovedet kan? :twisted:

Titel:
Dedikeret medlem

combat-christian skrev:
Jeg ved at Politiken.dk og psychedelia har en eller anden beef med direkte citering af deres artikler, så her er linket:

http://politiken.dk/indland/article486903.ece

Rimelig godt pointeret af ingeniøren alligevel.

Det tænkte jeg såmænd også. Man behøver ikke være ingeniør for at gennemskue den slags... :roll:

Titel:
Dedikeret medlem

Hvem er det desuden målet er? Der er jo ikke nogen der bliver direkte ramt af at vi "strejker" lidt med elektriciteten. (jo, elselskaberne.. men de er sku ligeglade, de tjener kassen i forvejen)

Titel:
Insane psychedelia user!

Målet er vel bare endnu en "social happening", hvor vi skal stå sammen, være solidariske og være fælles om en begivenhed. Elselskaberne mener jeg have læst regner også kun med at strømforbruget falder med 10% i den ene time, men handlingen er vel mere symbolsk end at der skal være en direkte effekt.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Drupe skrev:
Jeg synes det er decideret pinligt med en kampange for at slukke lyset en time.... ÉEEN fucking time, mens vi den resterende tid fornøjer os med et af verdens højeste CO[sub]2[/sub]-udslip pr. indbygger (vel kun nævneværdigt overgået af USA). Vi sidder virkeligt på flæsket, og nyder alle de goder det meste af jordens befolkning kun kan sukke efter. Og så kan vi lige strække os til at slykke lyset et times tid, alt imens vi rigtigt kan sidde og fortælle til hinanden hvor meget faktisk vi tænker på miljøet, hvor vigtig en markering det er, og alt det pis.

Faktum er, at vi gør meget lidt for at afhjælpe problemet, og det ville efter min mening klæde os bedre at indrømme dette over for os selv, og faktisk gøre noget alvorligt, seriøst og DYRT for at fremme en omstilling af energiproduktionen til bæredygtige former. Vi (Europa og USA) kunne investere milliarder i udvikling af bæredygtig teknologi, og eksportere det billigt til fattigere lande. Det ville vi gøre hvis vi faktisk MENTE noget med de mange tomme ord.

Men faktum er at vi helle vil lukke øjnene og slukke vores dårlig samvittighed med en latterlig symbolsk happening.

Det er så hyklerisk. Det er så pinligt overfor omverdenen. Jeg krummer tæer over folks selvfede hellighed.

Jeg er så træt af folk der begynder at bitche lige så snart nogen gør noget godt.

Det er ligesom når folk sviner én til for at bruge penge på et godt formål, fordi der måske er bedre sager. Det kan godt være, men det er sguda bedre end ikke at gøre en skid.

Hvis vi kan spare lidt energi og vigtigst af alt skabe mere bevidsthed om nogle ting er det vel godt? Og hvis folk så føler sig lidt bedre tilpas og der bliver bidraget til verdens samlede utilitaristiske glæde-regnskab er det vel også godt?

Og hvis der kan være en slags social happening hvor folk føler sig tættere på hinanden er det vel OGSÅ godt?

Krum de tæer ud og vær lidt positiv.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Zarathustra skrev:
Drupe skrev:
Jeg synes det er decideret pinligt med en kampange for at slukke lyset en time.... ÉEEN fucking time, mens vi den resterende tid fornøjer os med et af verdens højeste CO[sub]2[/sub]-udslip pr. indbygger (vel kun nævneværdigt overgået af USA). Vi sidder virkeligt på flæsket, og nyder alle de goder det meste af jordens befolkning kun kan sukke efter. Og så kan vi lige strække os til at slykke lyset et times tid, alt imens vi rigtigt kan sidde og fortælle til hinanden hvor meget faktisk vi tænker på miljøet, hvor vigtig en markering det er, og alt det pis.

Faktum er, at vi gør meget lidt for at afhjælpe problemet, og det ville efter min mening klæde os bedre at indrømme dette over for os selv, og faktisk gøre noget alvorligt, seriøst og DYRT for at fremme en omstilling af energiproduktionen til bæredygtige former. Vi (Europa og USA) kunne investere milliarder i udvikling af bæredygtig teknologi, og eksportere det billigt til fattigere lande. Det ville vi gøre hvis vi faktisk MENTE noget med de mange tomme ord.

Men faktum er at vi helle vil lukke øjnene og slukke vores dårlig samvittighed med en latterlig symbolsk happening.

Det er så hyklerisk. Det er så pinligt overfor omverdenen. Jeg krummer tæer over folks selvfede hellighed.

Jeg er så træt af folk der begynder at bitche lige så snart nogen gør noget godt.

Det er ligesom når folk sviner én til for at bruge penge på et godt formål, fordi der måske er bedre sager. Det kan godt være, men det er sguda bedre end ikke at gøre en skid.

Hvis vi kan spare lidt energi og vigtigst af alt skabe mere bevidsthed om nogle ting er det vel godt? Og hvis folk så føler sig lidt bedre tilpas og der bliver bidraget til verdens samlede utilitaristiske glæde-regnskab er det vel også godt?

Og hvis der kan være en slags social happening hvor folk føler sig tættere på hinanden er det vel OGSÅ godt?

Jeg bitcher ikke fordi nogen gør noget godt. Jeg bitcher fordi der reelt ikke er nogen vilje til at gøre noget godt, men masser af vilje til symbolske meningsløsheder, der ikke tjener andet formål end at dulme egen samvittighed.

Jeg mener med andre ord der mangler selvkritik og selvindsigt. At de dybeste motiver bag en sådan happening blot er selvtilfredsstillelse. Det kan selvfølgelig være fint nok i sig selv, men ikke når man bilder sig selv ind at man gør en forskel. At gøre en virkelig forskel kræver et offer, og meget få er villige til faktisk at give afkald på nogen goder for det fælles bedste.

Som du siger "er det bedre end slet ikke at gøre en skid". Jeg mener egentlig det er værre ind ikke at gøre en skid, fordi man ikke gør en skid SAMTIDIG med at man bilder sig ind at man "gør noget".

Det er selvbedrag.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg tror altså ikke at det med co2, har noget som helst at sige. Universet er så uendeligt stort. Bare min mening.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Arius skrev:
Jeg tror altså ikke at det med co2, har noget som helst at sige. Universet er så uendeligt stort. Bare min mening.

Jeg tror ikke det gør noget at du holder vejret i 10 minutter. Der er jo ekstremt meget ilt på jorden. Bare min mening.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Arius skrev:

Det giver ikke meget mening det dér.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Waffen skrev:
Arius skrev:

Det giver ikke meget mening det dér.

Jeg mener bare at, universet er så uendeligt stort, så vi behøver ikke at bekymre os så meget om den globale opvarmning eller hvor alle gasserne osv ender.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Arius skrev:
Jeg mener bare at, universet er så uendeligt stort, så vi behøver ikke at bekymre os så meget om den globale opvarmning eller hvor alle gasserne osv ender.

Det kan godt være at universet er meget, meget stort - men der sker så godt som ingen udveksling af stof eller gas mellem jorden og resten af universet. Så det hjælper ingenting at universet er uendeligt stort hvis vi sviner vores egen planet til - det forsvinder ikke bare ud i verdensrummet.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Prometheus skrev:
Arius skrev:

Det kan godt være at universet er meget, meget stort - men der sker så godt som ingen udveksling af stof eller gas mellem jorden og resten af universet. Så det hjælper ingenting at universet er uendeligt stort hvis vi sviner vores egen planet til - det forsvinder ikke bare ud i verdensrummet.

Det er rigtig nok. Ja vi skal da passe på vores planet og helst spare på energien, jeg syns bare at der er for meget hysteri omkring det. Men fortsat god weekend ;)

Titel:
Insane psychedelia user!

Drupe skrev:
Zarathustra skrev:
Drupe skrev:

Jeg bitcher ikke fordi nogen gør noget godt. Jeg bitcher fordi der reelt ikke er nogen vilje til at gøre noget godt, men masser af vilje til symbolske meningsløsheder, der ikke tjener andet formål end at dulme egen samvittighed.

Jeg mener med andre ord der mangler selvkritik og selvindsigt. At de dybeste motiver bag en sådan happening blot er selvtilfredsstillelse. Det kan selvfølgelig være fint nok i sig selv, men ikke når man bilder sig selv ind at man gør en forskel. At gøre en virkelig forskel kræver et offer, og meget få er villige til faktisk at give afkald på nogen goder for det fælles bedste.

Som du siger "er det bedre end slet ikke at gøre en skid". Jeg mener egentlig det er værre ind ikke at gøre en skid, fordi man ikke gør en skid SAMTIDIG med at man bilder sig ind at man "gør noget".

Det er selvbedrag.

Sikke en bitter (ung?) mand (?) du er.

Jeg bliver helt træt bare af at læse det du skriver. Hvis du virkelig vil redde naturen, negrene og alt det dér, så tror jeg at positivitet og energi er vejen frem.
Jeg tror nemmere du skaber en holdningsændring i befolkningen ved at tage små skridt og være positiv, end at køre det dér hellige trip som giver alle venstreorienterede (og folk med samvittighed generelt) et dårligt ry.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Zarathustra skrev:
Drupe skrev:

Det er selvbedrag.

Sikke en bitter (ung?) mand (?) du er.

Jeg bliver helt træt bare af at læse det du skriver. Hvis du virkelig vil redde naturen, negrene og alt det dér, så tror jeg at positivitet og energi er vejen frem.
Jeg tror nemmere du skaber en holdningsændring i befolkningen ved at tage små skridt og være positiv, end at køre det dér hellige trip som giver alle venstreorienterede (og folk med samvittighed generelt) et dårligt ry.

Jeg er sådan set blot frusteret over det du opfatter som "små skridt", som jeg nærmere ser som selvbedrag. Folk bilder sig ind at de gør noget, uden at de reelt gør en forskel. Jeg kan godt lide at forsøge at se realistisk på det, og det generer mig, at ægte handling fra hjertet erstattes at poppede happenings. Som når TV2 laver et eller andet koncertshow for at samle penge ind til tsunami-ofrene. De er i øvrigt glemt igen så snart medierne finder på noget nyt at fokusere på.

Jeg synes at se en høj grad af selvforherligende skulderklapper-mentalitet. Folk bliver underholdt samtidig med at de får en følelse af selvtilfredshed, som jeg helt ærligt ikke synes står mål med den faktiske handling, men det gemmer vi lidt væk, for det er jo altid dejligt at føle sig som en helgen. Når der så kommer sådan en mavesur herre som mig og gør opmærksom på, at det jo reelt er så godt som intet af vores rigdom vi egenlig har vilje til at investere i konkret handling, så kommer den der "årh, vær nu lidt positiv"-bemærkning, og det generer mig, fordi det virker som om du/i forsøger at holde fast den der falske følelse af offervilje.

Mit noget vredladne utryk bunder i en harme over en adfærd i de rige industrialiserede lande, som jeg opfatter som pinlig over for omverdenen. Hvordan mon vi tager os ud fra det store flertal, der ikke har en brøkdel af vores rigdom? Tror du de synes det er flot, at vi slukker lyset i en time? At de fælder en tåre over denne overvældende vilje til at gøre en forskel?

Det er altså ikke fordi jeg går rundt og er konstant gnaven overfor mine medmennesker. Jeg er egentlig i ganske godt humør det meste af tiden, men det her fænomen pisser mig af en eller anden grund gevaldigt af. Og jeg tror det hænger sammen med den der kulturelle selvtilfredshed, jeg fx. synes at kunne se i dine statements.

Pointen er, at jeg ikke synes vi burde være tilfredse med det vi præsterer. Hvis der kom én og sagde "jeg er skide ligeglad med om vi løser verdenens problemer, bare jeg kan beholde min indkomst" ville det slet ikke gøre mig vred mig på samme måde, jeg tror næsten jeg ville blive rørt over en sådan total overensstemmelse mellem handling og tale. Der er, som jeg ser det, en virklig stor kvalitet i at kunne se og forstå proportionerne i sine egne handlinger. Det er vel det man kan kalde selvindsigt.

Når alt det pis er sagt, så håber jeg sgu at sluk-lyset happeningen kommer til at medføre, at en ægte offervilje vokser frem, og der begynder at komme stemning for faktisk at gå lidt ned i levestandard for en højere sags tjeneste. Det ville virkelig være fedt. Jeg har bare sådan en irriterende skepsis, og der må du må bære over med mig, kære Zarathustra :)

PS: Jeg beklager at du bliver træt af at læse mine indlæg. Jeg skal for fremtiden prøve at skrive mere energetisk :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg synes det virker som om du mener at det er bedst hvis de gode handlinger ledsages af lidelse, og det fatter jeg simpelthen ikke. Den dér "offervilje" - hvorfor må man ikke nøjes med at udføre nogle små gode handlinger og så samtidig have det godt og nyde sit liv i al dets ukomplicerede herlighed? Det med at skulle ofre lyder lidt for meget som selvpisker-religion og/eller Jesus-kompleks til at jeg kan tage det til mig. Hvorfor ikke bare udføre nogle handlinger ud af altruistisk overskud?

Jeg synes man bør se lidt pragmatisk på det: En handling gavner de fattige negre lige meget om den udføres af en afdanket celebrity der prøver at skabe lidt opmærksomhed eller af en ung frels-verden-type.

Citat:
den der kulturelle selvtilfredshed, jeg fx. synes at kunne se i dine statements.

Hvad er det? Jeg vil meget gerne høre det, for det er jo tit svært at se sig selv udefra.

Men... det tog mig ca 21 år at føle mig hjemme i verden, så jeg gider ikke rigtig begynde at bekymre mig over alting igen, eller vende tilbage til en teenage-(kultur)relativisme.

Citat:
Pointen er, at jeg ikke synes vi burde være tilfredse med det vi præsterer.

Hvis du går igennem livet med den holdning tror jeg du får det meget hårdt. Og jeg tror at du vil trække din kæreste, dine venner og din familie ned i et hul fordi de hele tiden skal gå rundt med dårlig samvittighed eller bruge deres energi på dig, så du kan redde nogle andre.
Det er ikke i et forsøg på at retfærdiggøre min egen manglende indsats på red-verden-området at jeg skriver det. Det er min egen erfaring.

P.S. Jeg kan godt lide at læse det du skriver, så bliv endelig ved.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Treasure skrev:
Jeg synes folk skulle begynde at lytte til Henrik Svensmark

Jeg er sikker på dette vil interessere dig Treasure.

Citat:
This is the latest piece of evidence which at the very least puts the cosmic ray theory, developed by Danish scientist Henrik Svensmark at the Danish National Space Center (DNSC), under very heavy pressure.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7327393.stm

Citat:
According to Terry Sloan, the message coming from his research is simple.

"We tried to corroborate Svensmark's hypothesis, but we could not; as far as we can see, he has no reason to challenge the IPCC - the IPCC has got it right.

"So we had better carry on trying to cut carbon emissions."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7327393.stm

[EDIT] BBC nyheden er iøvrigt fra idag. Torsdag d. 3.

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Samme nyhed i Ingeniøren (dog et lidt halvsjusket arbejde fra Ings journalist):

Britiske forskere banker dansk sol-teori sønder og sammen
Link: http://ing.dk/artikel/86913

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jespar skrev:
Samme nyhed i Ingeniøren (dog et lidt halvsjusket arbejde fra Ings journalist):

Britiske forskere banker dansk sol-teori sønder og sammen
Link: http://ing.dk/artikel/86913

Spændene artikel Jespar. Der kommer jo nok noget respons fra dk på et tidspunkt :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]