Zarathustra skrev:
Faktisk giver "formlen for geometriske rækker", at summen af (1/9)*^(1/10)^0 + (1/9)*(1/10)^1 + (1/9)*(1/10)^2 + (1/9)*(1/10)^3 + ... + (1/9)*(1/10)^n = (1/9)/(1-(1/10)) = (1/9)/(1/9) = 1
Jeg er ikke så skolet i det matematiske at jeg ka' gennemskue den formel du lister her (efter den anden parantes... er det en opløftning i nul'te potens?), så den ka' jeg ikke rigtigt forholde mig til.
Zarathustra skrev:
Det er standard-viden i matematisk analyse, at "uendelige summer" (kaldet "rækker") både kan konvergere og divergere. Og at man kan finde summen (beskrevet i relle tal) af dem, hvis de konvergerer.
Jeg anfægter ikke at gængs vestlig matematik har den slags regler som du nævner her (at tillade svingninger i tal-værdier).
Jeg argumenterer udelukkende for hvorfor jeg ikke selv ka' se logikken i at man tillader tal at svinge samtidig med at man kalder dem reelle tal.
For mig at se ka' et tal, hvis værdi ikke ka' endeligt fast-slåes, heller ikke defineres som reelt.
Såvidt jeg forstår er reelle tal _endelige_ tal (dvs 0.333 feks, men ikke 0.3~), så derfor har jeg svært ved at se det logiske i at omforme et Uendeligt tal til et endeligt tal, og så stadig fastholde at værdien sku' være Uforandret. Evigheds-tegnet mister jo sin værdi/funktion hvis man anta'r den logik?
Hvis værdien var den samme, ville det Uendelige tal jo pludselig være _magen_ til det endelige tal, og hvis det er det; hvorfor er det ene så endeligt og det andet Uendeligt?
Zarathustra skrev:
JEL: Mener du så også, at "der findes en uendelig lille forskel" på 0,33... og 1/3?
Nice one

Kort svar; ja.
Længere svar;
1 lag-kage delt i 3 præcis lige store stykker gi'r 3/3, hvor hvert stykke så er 1/3. Tilsammen gi'r de 3 tredje-dele et _helt_ og dermed 'perfekt' tal.
3 * 1/3 = 1 (ingen decimaler eller andet evigt vedhæng. Just a clean cut number. smukt. stykkerne af kagen er helt ens ud i det perfekte. Der er ikke så meget som den mindst mulige grad af forskel på stykkerne. De er utopisk ens. Dvs helt og aldeles totalt perfekt)
Et regne-stykke hvor en variabel ikke ka' afsluttes, fordi den's indhold er Uendeligt (som feks 0.3~, det tætteste vi kommer på 1/3 med decimal-tal), er _Upræcist_. Den er til evig tid _Unøjagtig_ (omend Unøjagtigheden er Uendelig lille, så _er_ den stadig Unøjagtig, og dermed _ikke_ perfekt)
0.3~ er en Uendelig lille smule _mindre_ end 1/3.
Dvs hvis vi deler kagen i 3 stykker på hver 0.3~, så har vi en Uendelig lille smule der stadig er i overskud. Det Uendelige lille stykke skyldes decimal-tallenes Uendeligt lille Unøjagtighed. Deres Uendeligt lille, men dog eksisterende (og dermed _mere_ end ingenting), Uperfekthed.
Med decimal-tallene ka' man sige; der mangler hele tiden Uendelig lidt for at nå det totale (det hele og 'perfekte' 1 nåes aldrig, 'kun' 0.9~ (som er det tætteste man ka' komme på 1 uden reelt at _være_ 1. Og iøvrigt også ved de 3 * 0.3~. Det gi'r ikke 1, men 0.9~))
Forskellen ligger netop i det med at det ene tal er endeligt (1/3) og det andet Uendeligt (0.3~). Endelige tal er kvantiserede og digitale i sin natur ('perfekte'), mens de Uendelige istedet er analoge og diffuse ('Uperfekte') i deres natur (såvidt man da ka' tale om tal's natur

). Så de ka' slet ikke rumme samme præcision, og derfor må der nødvendigvis altid og til evighed være en forskel på 0.3~ og 1/3 (og på 0.9~ og 1)
Evigheds-tegnet er symbolet på forskellen. Det _skal_ være der hvis regne-stykket ska' være neutralt.
Et Uendeligt tal er ikke et reelt tal, og det må derfor altid være forkert at beskrive et Uendeligt tal med et endeligt tal.
0.9~ er tilnærmelsesvis 1, men ikke præcis 1 (dvs 'Uperfekt'). Og hvis det ikke er præcis 1 (dvs 'perfekt'), så _må_ der være forskel (den Uendeligt lille forskel der lige præcis definerer forskellen mellem det 'perfekte' og 'Uperfekte')
Jeg vil godt lige sige at jeg sagten's ka' se rationalet i at side-stille 0.9~ med 1, eftersom forskellen jo netop er så lille at det ville ta' en evighed at definere den (hvilket jo ville låse ethvert regne-stykke fast i en slags møbius-løkke)
Men det er jo så kun relevant i praksis, og nu er det jo kun teorien vi taler om her.
Så jeg vil fortsat tillade mig, når vi altså snakker de rent teoretiske tal, at være Uenig i at 0.9~ og 1 er det samme