Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 09:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Se en nifty lille beregner jeg snublede over: Death by Caffeine
...Du vælger drik og kropsvægt, og får at vide hvor meget du skal drikke for at komme op på en dosis koffein som i gennemsnit vil være dødelig.
Så vidt jeg husker, er der dokumenteret tilfælde hvor folk er døde af koffein-overdosis efter f.eks. at have drukket om kap i kaffe - men jeg må lige se om jeg kan finde en kilde på det. Man skal virkelig anstrenge sig!

Titel:
Insane psychedelia user!

Og hvis en kop kaffe er på ca. 2 dL skal du drikke 25 L kaffe. Held og lykke med at holde det indenbords :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Heh, men hvis man virkelig vil, kan det godt lade sig gøre: Life-threatening caffeine poisoning by using coffee as a psychoactive drug
Han døde ikke af det, men lyder til at have været ret tæt på. Han havde så også ÆDT 500 gram kværnet kaffe.
Jeg tror at moderate mængder kaffe kan være helt fint; der er efterhånden mange studier som antyder at kaffe kan have en vis forebyggende effekt mod visse cancerformer.
Edit: Og i et stort studie har man observeret lavere selvmordsrate blandt kvinder som drak kaffe, end de som ikke gjorde:
CNN skrev:
Women who drank more than two to three cups of coffee a day were at about one-third the risk of suicide over the 10-year period compared to women who never drank coffee," said Harvard Medical Center's Dr. Ichiro Kawachi, who authored the study.

(CNN - Coffee may not be all bad for you)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Mungojohn skrev:
storken: Ser ud til at du har ret.

Wikipedia siger:
Citat:
The median lethal dose (LD50) of caffeine is 192 milligrams per kilogram in rats.[1] The LD50 of caffeine in humans is dependent on weight and individual sensitivity and estimated to be about 150 to 200 milligrams per kilogram of body mass
Hvis vi siger at jeg vejer 85kg og skal have 150mg pr. kg kropsvægt, så ser regnestykket vel sådan ud:
0.150 gram * 85kg = 12,75 gram
Hvis vi antager at der er 100mg koffein i en kop kaffe, så svarer det med andre ord til 127 kopper kaffe (som skal indtages meget hurtigt efter hinanden). Så du har ret, det er muligt, men ikke nemt at overdose på koffein.

Ok, ok så.:P Var bare selv så dum næsten at æde et helt glas coffeinpiller over en aften, hvor jeg i forvejen var meget fuld, for lang lang tid siden. Alkohollen har self. medvirket til det, men jeg har aldrig haft det så dårligt rent fysisk i hele mit liv. Brækkede mig bogstavelig talt hele natten (mavekramperne blev ved, selvom maven var tom), troede jeg skulle dø (men jeg kan så se på LD50, at jeg nok kun har været halvvejs :lol:), og havde det mærkeligt i 3 dage efter. :?

Titel:
Medlem

Åndsamøbe skrev:
Var bare selv så dum næsten at æde et helt glas coffeinpiller over en aften, hvor jeg i forvejen var meget fuld, for lang lang tid siden. Alkohollen har self. medvirket til det, men jeg har aldrig haft det så dårligt rent fysisk i hele mit liv. Brækkede mig bogstavelig talt hele natten (mavekramperne blev ved, selvom maven var tom), troede jeg skulle dø (men jeg kan så se på LD50, at jeg nok kun har været halvvejs :lol:), og havde det mærkeligt i 3 dage efter. :?
Kender det alt for godt. De gange jeg i mit liv har haft værst tømmermænd har været på en kombo af for meget alkohol og for mange koffeinpiller og for lidt vand.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Treasure skrev:
Mungojohn -> Are you kidding me? Pothoveder er da nogle af de mest uoplagte, umotiverede væsner du støder på. Tror alle kender stereotypen om det dovne, altid sløsige pothovede der altid sidder og sover i timerne og aldrig viser nogen interesse i de ting der foregår omkring ham, fordi hans hjerne altid er sådan halvt bedøvet. Jeg mener ikke man kan kalde cannabis for en motivator... tværtimod. Men det kan være godt, hvis man har brug for at trække sig tilbage og vende blikket indad for en stund.

Skunk kan sagtens motivere mig ret kraftigt, jeg kan være ret så ugideligt og umotiveret hvis jeg ikke har røget, kan takke nej til alt muligt sjov, men hvis jeg bare ryger en lille smule så bliver jeg motiveret igen. Indtil et vist punkt selvfølgelig, man skal ikke ryge så meget at couch-locken sætter ind

Måske så virker det sådan på folk der ryger en del? Stereotyper kan vi ikke rigtigt bruge, alle er forskellige

Titel:
Medlem

Xpert skrev:
Skunk kan sagtens motivere mig ret kraftigt, jeg kan være ret så ugideligt og umotiveret hvis jeg ikke har røget, kan takke nej til alt muligt sjov, men hvis jeg bare ryger en lille smule så bliver jeg motiveret igen. Indtil et vist punkt selvfølgelig, man skal ikke ryge så meget at couch-locken sætter ind
Det er præcis det jeg mener (og jeg synes også at det går meget godt i tråd med det jeg skrev).
Xpert skrev:
Måske så virker det sådan på folk der ryger en del? Stereotyper kan vi ikke rigtigt bruge, alle er forskellige
Enig.
En af mine venner, som ryger enormt meget, er altid involveret i at organisere en masse ting, og han udviser altid engagement omkring de ting han er en del af.
"Sløvt pothoved" min røv.

Titel:
Insane psychedelia user!

Xpert skrev:
Treasure skrev:
Mungojohn -> Are you kidding me? Pothoveder er da nogle af de mest uoplagte, umotiverede væsner du støder på. Tror alle kender stereotypen om det dovne, altid sløsige pothovede der altid sidder og sover i timerne og aldrig viser nogen interesse i de ting der foregår omkring ham, fordi hans hjerne altid er sådan halvt bedøvet. Jeg mener ikke man kan kalde cannabis for en motivator... tværtimod. Men det kan være godt, hvis man har brug for at trække sig tilbage og vende blikket indad for en stund.

Jeg ved ikke... det siger måske snarere noget om dit personlige forbrug, at du skal ryge for at blive motiveret og er ugidelig og træt når du ikke har røget. Det lyder mere for mig som et misbrug og en form for psykisk afhængighed. Det bliver lidt svært at generalisere til den almene effekt af cannabis, som jeg vil mene er at gøre folk dvaske, søvnige og passive. IMO er cannabis et meget introspektivt stof, da der foregår meget bag øjnene når man er påvirket. Man er mere optaget af hvad der foregår inde i en selv, end hvad der foregår ude omkring en. Selvfølgelig til et vist punkt, men hvis jeg ikke gider gå på arbejde eller løbe en tur, så tror jeg ikke det ville hjælpe hvis jeg røg mig en joint.

Titel:
Dedikeret medlem

Treasure skrev:
Husk, hvad der altid giver en vis stimulerende effekt vil også have en sideeffekt, nemlig afhængighed - og det er sådan set ligemeget om det er fra en plante, en the eller et pulver. Enhver ting der giver en positiv virkning vil også med tiden blive afhængighedsskabende... sådan er vi bare konstrueret. Dermed ment... et hvilkent som helst middel, der kan hjælpe dig ud af dine problemer, vil have en så positiv indvirkning på dig, at din krop vil have mere.

Mener du at det er et (og kun et) gyldigt kriterie for at bruge så fint et ord som afhængighed at "din krop vil have mere"? Og i så fald hvor får du det fra?

Jeg er langt fra enig. 1) Afhængighedsbegrebet er en specifik diagnose i en sygdomsoritenteret tilgang. 2) Afhængighedsbegrebet er defineret forskelligt i forskellige diagnosesystemer.

Diin brug af ordet virker på mig unuanceret og måske holdningspræget (?).

Jeg mener at man skal være varsom med at slynge om sig med "absolutte" sygdomsbegrebet overfor noget så komplekst som menneskets og dets adfærd i verden sammen med andre mennesker.

At der så findes mennesker som kan have gavn af behandling er en anden sag.

Udover det er jeg helt enig i din tilgang til posterens situation.

Jeg kender selv til problemet uoplagthed og sløvhed og det som har virket for mig er også ordentlig søvn på de rigtige tidspunkter, ordentlig kost og nogenlunde faste spisetider, styrke- og motionstræning to-tre gange om ugen.

Hvis man har svært ved at falde i søvn/ få en ordentlig søvn kan det hjælpe at spise godt og træne.

/Flaban

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Citat:
Selvfølgelig til et vist punkt, men hvis jeg ikke gider gå på arbejde eller løbe en tur, så tror jeg ikke det ville hjælpe hvis jeg røg mig en joint.

Jeg ryger gerne før jeg gør rent, helst sativa og så i gang...

Kan godt være det bare virker sådan på mig. Ang. min motivation når jeg ikke har røget så er det ikke sådan at jeg er ugidelig og sløv når jeg ikke ryger, men jeg kan godt være mindre motiveret til at lave noget "vildt" eller gøre noget ekstra for et projekt.

Dit synspunkt med at cannabis gør alle søvnige og dvaske synes jeg ikke holder. Jo hvis det er standard, alm. marok eller sort hash så ja... Ikke videre motiverende, men det er couch-lock'en hovedårsag til hos mig. Hvis jeg ikke er ramt af en ond couch-lock virker cannabis ikke sløvende på mig. Dog bliver jeg sløvere og sløvere jo flere joints jeg ryger på en dag, så måske har det noget at gøre med mit forbrug, der ikke er kæderygning af joints?

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Det bliver nok svært at overtale din læge til det, men Somatropin og Liothyronine (T3) kan godt gøre dig mere frisk og veloplagt i hverdagen.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
John Doe skrev:
Hvad der hjalp mig til at få en masse energi:

-ordentligt søvnmønster
-dyrke motion tre gange om ugen (mit er vægtløftning/bøfning, det virker helt fint)
-spise bare nogenlunde sundt

etc.

Det er virkelig vigtigt de tre punkter, og ja kost er virkelig også vigtigt, især grønsager, og grønsager med høj protein indhold som f.eks bønne, linser, nødder, frø også. Grønsager indholder en lang række stoffer som f.eks tryptofaner som kroppen bruger til at producerer signal stoffer i hjernen med. Derfor ville du sagtens kunne mærke størrer nedtrykthed, hvis du i en periode, lever for usundt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]