Treasure skrev:
Husk, hvad der altid giver en vis stimulerende effekt vil også have en sideeffekt, nemlig afhængighed - og det er sådan set ligemeget om det er fra en plante, en the eller et pulver. Enhver ting der giver en positiv virkning vil også med tiden blive afhængighedsskabende... sådan er vi bare konstrueret. Dermed ment... et hvilkent som helst middel, der kan hjælpe dig ud af dine problemer, vil have en så positiv indvirkning på dig, at din krop vil have mere.
Mener du at det er et (og kun et) gyldigt kriterie for at bruge så fint et ord som afhængighed at "din krop vil have mere"? Og i så fald hvor får du det fra?
Jeg er langt fra enig. 1) Afhængighedsbegrebet er en specifik diagnose i en sygdomsoritenteret tilgang. 2) Afhængighedsbegrebet er defineret forskelligt i forskellige diagnosesystemer.
Diin brug af ordet virker på mig unuanceret og måske holdningspræget (?).
Jeg mener at man skal være varsom med at slynge om sig med "absolutte" sygdomsbegrebet overfor noget så komplekst som menneskets og dets adfærd i verden sammen med andre mennesker.
At der så findes mennesker som kan have gavn af behandling er en anden sag.
Udover det er jeg helt enig i din tilgang til posterens situation.
Jeg kender selv til problemet uoplagthed og sløvhed og det som har virket for mig er også ordentlig søvn på de rigtige tidspunkter, ordentlig kost og nogenlunde faste spisetider, styrke- og motionstræning to-tre gange om ugen.
Hvis man har svært ved at falde i søvn/ få en ordentlig søvn kan det hjælpe at spise godt og træne.
/Flaban