Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 13:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har en ven der kommer og bor hos mig imens han tager en kold tyrker af GHB. Jeg har selvfölgelig lavet mine lektier og læst op på hvad en detox kan indebære - og det lader til at være ret modigt (/dumdristigt?) af mig at påtage mig opgaven som vært for en i hans situation... Men der er så lidt information om det her på internettet, og nu vil jeg höre om der er nogen her der har erfaringer med den slags?

Jeg har selv rige erfaringer med brugen af GHB, men ikke med withdrawal (i meget ringe omfang i hvert fald). Min ven er et temmeligt svært tilfælde (doserer hver 2.-3. time), og sammenligningerne med delirium tremens og benzodiazepine-withdrawal i de artikler jeg har læst, gör mig virkelig urolig. Jeg vil selvfölgelig foretrække at han tager i rehab hvor de kan sörge for hans sikkerhed, men for at sige det kort kommer det ikke til at ske. Jeg har allerede absolut besluttet mig for at göre det her med ham, for alternativet er, at han gör det alene.

...mit vigtigste spörgsmål er dette: hvornår tager jeg ham på skadestuen? Er der nogle særlige symptomer jeg skal være ekstra opmærksom på ift. hans fysiske sikkerhed?

her er et par links til det info jeg har fundet, hvis nogen er interesserede:

http://www.erowid.org/chemicals/ghb/ghb_addiction2.pdf
http://www.projectghb.org/files/addictionfactsheet.htm

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Pyha! Det er noget af en opgave du har givet dig selv der! Efter at have læst lidt på dine links, vil jeg absolut anbefale at din ven kommer i profesionel behandling, fremfor at du står alene med ansvaret. Din ven har en meget høj afhængighed og det kan være farligt at sætte ham på en kold tyrker. Hvis han kunne administrere en langsom nedtrapning ville det nok være mest skånsomt for ham, men det vil også tage længere tid, hvor han konstant vil føle en craving for stoffet.
Alkohol og benzodiasepiner kan til en vis grad godt substituere for GHB, men her er der en fare for at skrifte det ene misbrug ud med det andet.

Jeg vil anbefale at han går til sin læge og fortæller om sit misbrug. Evt. kan han tage et print med af den artikkel du selv henviste til: http://www.erowid.org/chemicals/ghb/ghb_addiction2.pdf

Det er ikke til at forudsige hvordan han vil reagerer når han først har abstinenser, og det er et stort ansvar at stå med for dig.

Jeg ved at der er flere brugere her på siden som har mærket GHB´s negative side ved afhængighed, og håber at de vil give flere råd til dig.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du har muligvis allerede læst tråden, men hvis ikke kan den sikkert fortælle lidt om hvad der venter: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=19044

Måske har du set den, men så kan du da lige få et stort thumbs up, for at påtage dig den tjans! Det er sgu god stil!

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Homo Superior skrev:
Du har muligvis allerede læst tråden, men hvis ikke kan den sikkert fortælle lidt om hvad der venter: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=19044

Det er en god tråd! Havde ikke set den før..
Hvorfor er den ikke nede i Medaljens?

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Hvis du har mulighed for at have ham i "behandling" over længere tid, burde i måske starte med at forøge mellemrummene mellem hver indtagelse. Altså sådan at han selv prøver på at forlænge tiden mellem hver dose INDEN at han kommer til dig. Derefter kan i måske fortsætte med en dose om dagen, det første stykke tid og så prøve jer frem med en kold tyrker.

Så vidt jeg ved kan en kold tyrker, ved sådan et forbrug, være livsfarligt uden professionel behandling. I bør derfor starte med en eller anden form for nedtrapning. Du kan jo administrere doserne, sådan at han slet ikke kommer i nærheden af "lageret"?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Fanny skrev:
Hvorfor er den ikke nede i Medaljens?

Hilsen Fanny

Det er den også...nu :)

OT:
Så er benzodiazepiner godt til at tage de værste abstinens symptomer, gerne nogen langtidsvirkende så man kan lulle sig ind i en god desensibiliseret tilstand den første uges tid eller to. Hvis han er til cannabis, kan det også være behjælpeligt, da det fungerer overraskende fortrinligt som substutionsnarko for mit vedkommende. Som nævnt er der dog risiko for at man erstatter et misbrug med et andet.
Hatten af for at du er indstillet dig på at være der for din ven, men vil råde dig til at overtale din ven til at søge professionel assistance, afhængigt af hvor meget og hvor længe han har haft et misbrug kan abstinenserne udover at give delirium også være direkte fatale.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Min egen erfaring siger mig at lange gåture og så en lille smule alkohol hver aften for at sove er bedste måde at få det godt igen.
Synes også motion kan hjælpe på den paranoia og nervøsitet man oplever. Hvis man er udmattet, slapper man bedre af.

Mht. alkohol Startede jeg med 3 eller 4 genstande før sengetid og lagde så en plan, hvor jeg langsomt skar det ned indtil jeg sov uden stoffer igen.

Jeg ved dog ikke hvor slem min afhængighed var - havde i ca. en måned taget 3 g før sengetid med en redosering på 3 g når jeg vågnede midt om natten. Og havde så 3-4 dage til sidst hvor jeg tog det non-stop hele døgnet.

... og så snakkede jeg med en ven hvilket også hjalp meget.

Titel:
Junior medlem

Fanny - Ja jeg har tænkt på benzo'erne... problemet er bare at han allerede er har höj tolerance for dem (...et misbrug kommer sjældent alene...) - jeg satser på at vi giver ham nogle ekstra, (ja her ville det også være rart at have ham i rehab...)

Homo Superior - Jeg fandt naturligvis tråden LIGE efter at jeg havde postet,- typisk! Specielt Syn|tese's posts var hjælpsomme, især fordi de er et reality-tjeck ift. de videnskabelige artikler (som ofte giver de mest forstyrrende forestillinger)

Entheo - det er nok ikke en helt dårlig ide du har der, men jeg tvivler på at det er muligt i det her tilfælde, det er mere enten-eller, desværre.

Zarathustra - jeg håber det med at have en ven at tale med kan göre foreskellen - det er måske grunden til at jeg gör det her overhovedet; for at han ikke skal sidde alene med det.

Men jeg er virkelig mest bekymret for tilfælde hvor han vil få så alvorlige symptomer af angst og hallucinationer og hjertebanken, at han vil göre noget jeg ikke kan kontrollere - og hvad skal jeg så göre?
Det kan også være at de få ting jeg har læst på nettet har malet sådan en fanden på væggen, som kun gælder de værste, mest usandsynlige tilfælde...jeg ved det ikke.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Jeg har selv haft en nedtur efter 2 måneders overforbrug, som også til sidst var en dose hver 2½ time, bare for at kunne holde ud at være til, og så en 7-8x dose for at falde i søvn x3 på en nat.

Mit råd er at bare være der for ham... Han kommer til at skulle igennem flere dage med nedtur.

Det der hjalp for mig som det første var et par nætters søvn uden ghb eller alkohol. Jeg kan foreslå Melatonin til hjælp, hvis almindelige sovemidler ikke hjælper. Det hjalp mig gennem den første måned til at få en normal rytme igen. En anden ting som jeg synes hjalp, men også var hård, er at gå lange ture. Ud i frisk luft, brug kroppen så den holder sig igang og får frisk luft. Det hjælper virkelig meget. Hvis abstinenserne bliver alt for store, kan 2 øl lægger en lille dæmper på det, men vil ikke anbefale at det bliver mere, for så går man bare over i det næste misbrug, som er midst lige så slemt.

Vitaminer og mineraler i massevis. Masser af frugt, juice, grøntsager. Det gør meget ved kroppen, hvis man tager en sundhedskur over en uges tid.

Og til om aftenen, masser af gode film, lækkert at drikke (ikke alkohol om aftenen, så kan man ikke sove ordenligt).

Det er ikke sjovt at komme ned efter sådan en tur... SLET IKKE SJOVT, men når man kommer ud på den anden side føler man sig helt stolt af at have klaret det. Og man ser på sig selv med andre øjne.

Held og lykke med det, håber din ven kommer sikkert igennem det, men det er jeg sikker på, når han har en som dig, der gør så meget for det... :)

PEACE!

Titel:
Dedikeret medlem

Har selv været der. Redosering hver 2. time i et par måneder. Og har været i den situation flere gange. Måske er jeg bare heldig, men jeg har ikke oplevet noget rystende vildt. En dosis diazepam har hjulpet og der har så været par dage med lidt uro og urolig søvn. Derefter stabil igen. Så det er ikke alle der får den helt store tur når de stopper.

Titel:
Junior medlem

Tak for jeres respons allesammen, det er rart at höre at det dog er lykkedes for nogle at komme af lortet uden store vanskeligheder. Jeg blev unægteligt noget skræmt af de rapporter jeg læste på nettet.
Vi startede igår aftes og han kom igennem natten rimelig fint og nu er der vel bare at ride resten af...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh et sted
k-hole skrev:
Tak for jeres respons allesammen, det er rart at höre at det dog er lykkedes for nogle at komme af lortet uden store vanskeligheder. Jeg blev unægteligt noget skræmt af de rapporter jeg læste på nettet.
Vi startede igår aftes og han kom igennem natten rimelig fint og nu er der vel bare at ride resten af...

Lyder sku godt, smøger og selskab er vejen frem, især de næste 3-4 dage. Han kan opleve søvnløshed, hvilket er nomalt. Mht. til alkohol for at tage abstineserne, er det ikke noget jeg personligt kan anbefalde, jeg fik ryste og svedeture dagene jeg stoppede, bare hvis jeg kiggede på en øl.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Hatten af for dig K-Hole. Har dyb respekt for dig og for din handling. Held og Lykke

Kan desværre ikke hjælpe, da jeg ingen erfaring har med GHB-misbrug.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]