Jeg har selv haft en nedtur efter 2 måneders overforbrug, som også til sidst var en dose hver 2½ time, bare for at kunne holde ud at være til, og så en 7-8x dose for at falde i søvn x3 på en nat.
Mit råd er at bare være der for ham... Han kommer til at skulle igennem flere dage med nedtur.
Det der hjalp for mig som det første var et par nætters søvn uden ghb eller alkohol. Jeg kan foreslå Melatonin til hjælp, hvis almindelige sovemidler ikke hjælper. Det hjalp mig gennem den første måned til at få en normal rytme igen. En anden ting som jeg synes hjalp, men også var hård, er at gå lange ture. Ud i frisk luft, brug kroppen så den holder sig igang og får frisk luft. Det hjælper virkelig meget. Hvis abstinenserne bliver alt for store, kan 2 øl lægger en lille dæmper på det, men vil ikke anbefale at det bliver mere, for så går man bare over i det næste misbrug, som er midst lige så slemt.
Vitaminer og mineraler i massevis. Masser af frugt, juice, grøntsager. Det gør meget ved kroppen, hvis man tager en sundhedskur over en uges tid.
Og til om aftenen, masser af gode film, lækkert at drikke (ikke alkohol om aftenen, så kan man ikke sove ordenligt).
Det er ikke sjovt at komme ned efter sådan en tur... SLET IKKE SJOVT, men når man kommer ud på den anden side føler man sig helt stolt af at have klaret det. Og man ser på sig selv med andre øjne.
Held og lykke med det, håber din ven kommer sikkert igennem det, men det er jeg sikker på, når han har en som dig, der gør så meget for det...

PEACE!