grappa_zappa skrev:
And skrev:
Men hvordan kan det behandles, kan du ikke komme med nogle links?
Netdoktor skrev:
Brug hjernens filter
Men behandling er faktisk mulig. Man kan arbejde med at få hjernen til at behandle dette fejlsignal på en hensigtsmæssig måde. Hjernen har en slags filter, der kan standse et nonsenssignal, som tinnitus jo er. Filteret kan herved standse langt størstedelen af fejlsignalet, inden det når op på bevidsthedsniveau i hørecenteret. Herved vil tinnitus blive svagere og kunne trænges helt ud i baggrunden.
Filteret lukker op for signaler, man følelsesmæssigt reagerer på. Hvis man bliver sur på sin tinnitus, lukkes der op, og lyden bliver højere, man bliver endnu mere sur osv. og kommer altså ind i en ond cirkel.
Hvis man derimod forsøger ikke at fokusere på tinnitus og tænker på noget andet (hav radion tændt med musik) begynder filteret at standse tinnitussignalet. Det tager mange måneder med en sådan optræning af filteret.
Der står også en masse
her og
her.Der er meget om det på google!
Tak. Kunne være, at man skulle til, at meditere med fokus på tinnitusen. Gør jeg sommetider allerede, og har mærkbare forbedringer! Det er ganske vidst når jeg hører en masse støj - susen - oveni min tinnitus; kan få det bragt ned på udelukkende tinnitus ved nærmest, at få min krop til, at presse på min hjerne. Lyder mærkeligt, men det hjælper.
Af en eller anden grund hjælper det også at dykke! Har oplevet stilheden én gang - efter jeg havde dykket en masse i en svømmehal. Meget specielt at høre tinnitusen komme snigende tilbage.